• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Oew

Rolex
Det är som att spela men med mindre risk skulle jag vilja påstå. Svårt att förlora precis allting, i alla fall på en gång och just nu.
Jag tror att dom flesta som investerar i bitcoin har lika stor/liten koll på aktier och fonder. Gemene man har väldigt liten koll med andra ord.
Sen tror inte jag att det finns en endaste människa på denna jord som kan påstå sig veta ens ett litet någonting om hur marknaden kommer att utveckla sig, varken i framtiden eller om 30 minuter.
Får en känsla av att dom flesta i denna tråd ändå är ganska pålästa om riskmomentet, alltså, att man kan förlora väldigt mycket på extremt kort tid. Jag få inte riktigt samma känsla när jag hör "folk på stan" diskutera, det är mycker mer vilda västern.
Jag skulle säga att det är som att spela fast med högre risk. Förväntade utbetalningen på 100kr satsat på roulette är 97kr, det blir fel att säga att risken är lägre då det är svårt att förlora allt.
 

mega

Rolex
Får ni förresten någonsin känslan av allt allt ni handlar helt plötsligt går mot strömmen och börjar sjunka i värde?
Slickar fortfarande såren efter mitt köp av LTC då dom reades ut för ca USD 340. Fyfan... 100 USD kvar tills man är tillbaka.
Skall man ta förlusten eller skall man vänta? Tar man förlusten kan man ju alltid hoppa på ett bättre tåg. Som det är nu känns det som om pengarna är låsta och inte gör någon som helst nytta.
Jag har en pott som jag handlar med, överskottet tar jag ut med jämna mellanrum. Som det är nu är 75% låst i dessa LTC som bara trampar vatten...
 

mega

Rolex
Jag skulle säga att det är som att spela fast med högre risk. Förväntade utbetalningen på 100kr satsat på roulette är 97kr, det blir fel att säga att risken är lägre då det är svårt att förlora allt.
Hmmm... det där låter som en statiskisk vinkling... :greedy:
Det kanske beror på spelet? Hästar, lotto etc är ju "allt eller inget" i alla fall. Jag får nog stå på mig känner jag.
Kanske klargöra, det jag menar är att risken är lägre att förlora allt på en gång på krypton jämfört med spel (vissa spel). Man satsar allt och låter pengarna "växa" men stoppar när bara hälften är kvar.
Satsar man allt på svart kan man ju förlora allting på en gång... Eller om man köper en lott...
 

azcii

Patek
2-Faktor
Hmmm... det där låter som en statiskisk vinkling... :greedy:
Det kanske beror på spelet? Hästar, lotto etc är ju "allt eller inget" i alla fall. Jag får nog stå på mig känner jag.
Kanske klargöra, det jag menar är att risken är lägre att förlora allt på en gång på krypton jämfört med spel (vissa spel). Man satsar allt och låter pengarna "växa" men stoppar när bara hälften är kvar.
Satsar man allt på svart kan man ju förlora allting på en gång... Eller om man köper en lott...
Precis... Oddset för att Iran vinner VM i fotboll 2018 ligger på 500x pengarna. Samtidigt gick Ripple upp 500x under 2017.

Skulle vilja se hur många 500x oddsare som går in inom betting.
 

Oew

Rolex
Hmmm... det där låter som en statiskisk vinkling... :greedy:
Det kanske beror på spelet? Hästar, lotto etc är ju "allt eller inget" i alla fall. Jag får nog stå på mig känner jag.
Kanske klargöra, det jag menar är att risken är lägre att förlora allt på en gång på krypton jämfört med spel (vissa spel). Man satsar allt och låter pengarna "växa" men stoppar när bara hälften är kvar.
Satsar man allt på svart kan man ju förlora allting på en gång... Eller om man köper en lott...
Nej det beror inte på spelet, roulette är också allt eller inget. Men du har rätt i att det inte är en helt korrekt jämförelse.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Får ni förresten någonsin känslan av allt allt ni handlar helt plötsligt går mot strömmen och börjar sjunka i värde?
Slickar fortfarande såren efter mitt köp av LTC då dom reades ut för ca USD 340. Fyfan... 100 USD kvar tills man är tillbaka.
Skall man ta förlusten eller skall man vänta? Tar man förlusten kan man ju alltid hoppa på ett bättre tåg. Som det är nu känns det som om pengarna är låsta och inte gör någon som helst nytta.
Jag har en pott som jag handlar med, överskottet tar jag ut med jämna mellanrum. Som det är nu är 75% låst i dessa LTC som bara trampar vatten...
Kanske hade sålt en del iaf... Charlie säger ju hela tiden att "big news" kommer snart... Om dessa "big news" visar sig vara inte så big kommer nog LTC gå ner ännu lägre. Men helt omöjligt att säga. :dead: Jag har inte så mycket i LTC, köpte in mig vid typ 50$ och har låtit de ligga på min Ledger bara. Med tanke på hur lite jag har kommer jag låta de ligga bara.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Precis... Oddset för att Iran vinner VM i fotboll 2018 ligger på 500x pengarna. Samtidigt gick Ripple upp 500x under 2017.

Skulle vilja se hur många 500x oddsare som går in inom betting.
Detta måste vara trådens absolut sämsta jämförelse, men jag ska trumfa den: Jag snubblade över en femhunka på gatan häromdan, min plånka fick en värdeutveckling från 0:- till 500:- på en sekund. Oändlig avkastning på kort tid - Ripple eat my shorts!
;)
Som Oscaro skriver är väntevärdet för roulette inte så illa. Troligen bättre än random krypto över tid. Och som de flesta i denna tråden nog inser är deras spekulationer närmast att likna vid betting, inte en enradare på Iran VM-guld men kanske en Harry boy? Eller en Bingolott? To each his own...
 

azcii

Patek
2-Faktor
Detta måste vara trådens absolut sämsta jämförelse, men jag ska trumfa den: Jag snubblade över en femhunka på gatan häromdan, min plånka fick en värdeutveckling från 0:- till 500:- på en sekund. Oändlig avkastning på kort tid - Ripple eat my shorts!
;)
Som Oscaro skriver är väntevärdet för roulette inte så illa. Troligen bättre än random krypto över tid. Och som de flesta i denna tråden nog inser är deras spekulationer närmast att likna vid betting, inte en enradare på Iran VM-guld men kanske en Harry boy? Eller en Bingolott? To each his own...
Håller med om att det är en riktigt kass jämförelse, vilket också var poängen med mitt inlägg om du läser några rader upp :D
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Hmm... sitter på lite Litecoin som jag inte vet vad jag ska göra med. Hålla i dem och hoppas på en ökning eller köpa Ripple för dem? Varför kan det aldrig vara enkelt?

Jag tvekar inte på att Ripple kommer gå uppåt, frågan är bara när det är bäst att köpa. De är ju relativt lågt just nu (-17ish% 24h) så det är väl köpläge. Samtidigt tror jag på en ökning för LTC också, men i kortare tidsspann. Tänker inte lägga in mer pengar än det jag har nu, heller.
 
Senast ändrad:

azcii

Patek
2-Faktor
Hmm... sitter på lite Litecoin som jag inte vet vad jag ska göra med. Hålla i dem och hoppas på en ökning eller köpa Ripple för dem? Varför kan det aldrig vara enkelt?

Jag tvekar inte på att Ripple kommer gå uppåt, frågan är bara när det är bäst att köpa. De är ju relativt lågt just nu (-17ish% 24h) så det är väl köpläge. Samtidigt tror jag på en ökning för LTC också, men i kortare tidsspann. Tänker inte lägga in mer pengar än det jag har nu, heller.
Kanske dela upp det? Om det ändå är en hyfsat liten summa..
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Kanske dela upp det? Om det ändå är en hyfsat liten summa..
Självklart kan jag det, men samtidigt känns det smidigare att lägga alla ägg i samma korg. Högre risk att mista allt, samtidigt som jag tror mer på Ripple än Litecoin i det långa loppet (läs: kommande månaderna). Jag mår nog bättre av att kasta in allt i Ripple och sen kolla någon gång i veckan...
 

azcii

Patek
2-Faktor
Självklart kan jag det, men samtidigt känns det smidigare att lägga alla ägg i samma korg. Högre risk att mista allt, samtidigt som jag tror mer på Ripple än Litecoin i det långa loppet (läs: kommande månaderna). Jag mår nog bättre av att kasta in allt i Ripple och sen kolla någon gång i veckan...
Svårt att säga... Coinbase gick ut och sa att de inte har några planer på att lägga in någon ny valuta inom den närmsta framtiden(många trodde XRP skulle in i januari). Sen har du mitt tidigare inlägg från Ripples officiella Twitter... Kan ju gå åt båda hållen(som alltid)
 
Senast ändrad:

M3a

Cartier
2-Faktor
En lite noobig fråga men när jag köpt ETH på Coinbase och sen fört över dom till Binance via GDAX kan jag då ha mina pengar ligga på binance eller är det då jag ska föra över dom till en ytliggare såkallad e-wallet? Varför kan man inte bara ha sin valuta liggandes på Coinbase för om man bara vill köpa tex. BTC, Litecoin eller ETH? Hört att det är stor risk för hackers men måste väl vara lika stor risk om dom ligger på Binance? Kanske låter lite trög men vill bara investera en liten summa och sen låta dom ligga där 1år och se vad som händer. :)
 

atco

Omega
En lite noobig fråga men när jag köpt ETH på Coinbase och sen fört över dom till Binance via GDAX kan jag då ha mina pengar ligga på binance eller är det då jag ska föra över dom till en ytliggare såkallad e-wallet? Varför kan man inte bara ha sin valuta liggandes på Coinbase för om man bara vill köpa tex. BTC, Litecoin eller ETH? Hört att det är stor risk för hackers men måste väl vara lika stor risk om dom ligger på Binance? Kanske låter lite trög men vill bara investera en liten summa och sen låta dom ligga där 1år och se vad som händer. :)

Om du kan leva med risken att förlora pengarna så kan du låta dom ligga på en exchange som Coinbase eller Binance. Å andra sidan, om du ändå inte ska röra pengarna på ett år så kan du ju lika gärna ha dom på en hardware- eller paper wallet.
 

M3a

Cartier
2-Faktor
@Jimpa Vad för Cold storage rekommenderar du om man får fråga. Finns ju en uppsjö men man vill ju inte blir lurad men kan man föra över pengarna direkt från coinbase till ett cold storage om man ändå bara ska köpa ETH? :)
 

oystercase

Cartier
Bra jobbat av dina pengar!
Tror också du gör rätt, nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut i övrigt, men 30K € är mycket pengar för de flesta.

@oystercase Intressant! Finns det några rättsligt prövade fall?

Jag planerar att dra det rättsligt. Kommer nog försöka crowd funda bidrag till kostnaden. Är man med o pyntar får man färdiga mallar för överklagande. Håller på och letar skattejurist i mitt kontaktnät.
I princip alla som köpt före sommaren skulle dra.nytta av det.
 
Utan tvekan den mest underhållande tråden på KS just nu.
Jag läser med stort intresse hur det spekuleras fram och tillbaka (ej ironiskt).
Själv har jag lagt in en liten peng på ETH, mest för att det ger mig en liten spänning i vardagen. Ger det avkastning är det underbart i annat fall kommer jag inte gråta över spilld mjölk.
Spelade på hästar förut och nu lägger jag dom pengarna på kryptovalutor istället.
Läser en del om fenomenet på webben och det skapar ännu mer intresse av att förstå hur det faktiskt fungerar.
Ska läsa boken som det tipsades om tid i tråden.
Ser fram emot flera inlägg...
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag planerar att dra det rättsligt. Kommer nog försöka crowd funda bidrag till kostnaden. Är man med o pyntar får man färdiga mallar för överklagande. Håller på och letar skattejurist i mitt kontaktnät.
I princip alla som köpt före sommaren skulle dra.nytta av det.
Fan vad spännande! Ser fram emot att följa detta.
 

Tunnel

Omega
Skatteverket svarade rätt och du har fel. Det faktum att du saknar likvida medel att betala vinstskatten med har inte nödvändigtvis någon relevans för din faktiska skyldighet att betala vinstskatt.

Men vinstskatt har ingenting med deklarations skyldighet mellan krypto växlingar, ingen vinst kan begås om jag byter x btc mot x eth , mitt genomsnittliga anskaffningsvärde för ethn är den samma som för btcn, jag förstår att jag ska betala skatt på vinster gjorda sen när jag säljer till sek men att skatta på ett likvärdigt byte är det mest befängda jag hört.
 

Chad

Rolex
Men vinstskatt har ingenting med deklarations skyldighet mellan krypto växlingar, ingen vinst kan begås om jag byter x btc mot x eth , mitt genomsnittliga anskaffningsvärde för ethn är den samma som för btcn, jag förstår att jag ska betala skatt på vinster gjorda sen när jag säljer till sek men att skatta på ett likvärdigt byte är det mest befängda jag hört.

Får flytta till Danmark om det börjar gå riktigt bra =)
 
Topp