• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Black Friday

Sannerligen ett pyramidalt aber med nätbutiker som inte erbjuder gratis retur, även om jag faktiskt sällan returnerar varor och summan oftast är relativt liten i sammanhanget så drar jag mig alltid från att beställa från butiker som inte kör gratis retur.
Samma här, men jag utnyttjar onekligen returrätten relativt ofta. Gratis retur betyder man vågar testa saker man annars inte hade, så det är väl på gott och ont.

Eller att värna om miljön och minimera risken att folk köper saker som de ändå vet med sig att de inte vill ha vilket är otroligt kostsamt för många E-handelsföretag. Emballage, frakt, returhantering osv är inte gratis.
Tror vi kommer gå tillbaka till att man faktiskt betalar för de tjänster man nyttjar. Det beror dock helt på hur lättlurade kunderna är angående kostnader.

Eller att värna om miljön och minimera risken att folk köper saker som de ändå vet med sig att de inte vill ha vilket är otroligt kostsamt för många E-handelsföretag. Emballage, frakt, returhantering osv är inte gratis.
Men att ha äga en butik är gratis? Känns lite som att man vill ha tårtan och äta den också.

Vad spelar det för roll? Är det ett försvar för att ta betalt för retur?
Ja? Inget är gratis här i världen och använder man fri retur tjänar sällan företaget något på köpet. Såklart beroende på prisgrupp.

Returnerade varor packas ju tex ofta om nere i Europa eller i Kina, igen beroende på priskategori.

Jag har senaste tiden behövt uppgradera klädgarderoben. Skickade tillbaka 12 av 18 items. Vill prova hemma och nöjer mig inte med vad som helst i passform. Ungarna är ju inte bättre.

Grejer är att man vill testa sig fram. Betalar gladeligen för frakten vilket det var i det här fallet. Plusset är att man testar när ungarna är i bra form för testning. Man slipper coronandedräkt. Inte att förglömma, man slipper leta personal för hjälp om varor finns i lagret...

Men att ha äga en butik är gratis? Känns lite som att man vill ha tårtan och äta den också
Har väl ingen sagt?

Jag har arbetat med både fysisk retailing och e-handel och vet att kostnaderna är mångt och mycket samma. Lagret behöver möjligtvis inte ligga på fina gatan (och har därför möjligen lägre hyra) men allt annat går att jämföra. Personal behövs precis som i butik också på ett webb-lager och att bygga en webshop är precis lika dyrt som att bygga inredning i en butik.

Däremot är kostnad för emballage och frakt otroligt mycket större hos e-handel vilket är dåligt för såväl företag som miljö ifall kunder köper saker som de ändå vet med sig att de inte vill ha. Det är onödigt spill på resurser. Där måste e-handelsbolag bli bättre på att beskriva och framhäva sin produkt så att folk känner sig trygga med vad dom får när produkten levereras (tex. bra och noggranna size guides, icke photoshoppade bilder osv) och kunder bli bättre på att rannsaka sig själva med vad dom vill ha/behöver och inte.

Slutligen handlar det mer om ett mind-set. Att return-rate hos stora kedjor som Zalando ligger på närmare 50% tycker jag är hemskt. Det är inte hållbart i längden.

Tillbaka
Topp