• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Black Friday

Edin

Panerai
Har ett par plantroics v8200 i jobbet och dom är oslagbara om vi pratar telefonsamtal. Otroligt bra på att begränsa ljudupptagning vid samtal och klart ljud. Har ett par Bose 700 och hade ett par xm3 innan (stals i första inbrottet). Omvända om vi pratar brusreducering dock..
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Hade satsat på Bose NC700 för dem pengarna. Har haft båda, har 700orna kvar. Detta bland annat för stödet för multipla enheter som kan vara inkopplade samtidigt på 700 och XM4

Alternativt om XM4 sätts ner i pris
Jag håller dock XM3/XM4 och dess komfort högre än Bose NC700. Synd bara att dom inte lyckades eller kanske inte ville göra en tredje version av QC 35. För den komforten är inte att leka med.

Multipla enheter är inget problem för mig då jobbet har stängt av blåtand på datorerna och till och med lagt in en GPO för USB-blåtandsadapter också...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Haha vilken jäkla bild :)
Nej den hänger inte skevt :p
AB90D093-D370-4637-8EE1-8B9EBB23F89F.jpeg
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Planen är 55” oled. Blir till att söka järnet nästa v. Lite priskollande bakåt i tiden på LGs bästsäljare så har de legat still i 2-3år. Jävligt märkligt. Såg det via prisjakt där man ser grafer bakåt på priser. Planen är att gräva fram en kring 15k.
https://www.komplett.se/product/1157016/tv-ljud-bild/tv-video/tv/lg-55-oled-4k-tv-oled55cx ☺️
65" för 19.990: https://www.komplett.se/product/1157015/tv-ljud-bild/tv-video/tv/lg-65-oled-4k-tv-oled65cx

Edit: Komplett höjde priset på 65" men den finns fortfarande till det priset hos bl.a. Media Markt och säkert fler butiker.
 
Senast ändrad:
Ni som köper TV, köper ni med HDMI 2.1? Är det viktigt?
Kommer du koppla in enheter som kör 4K-upplösning med över 60Hz uppdateringsfrekvens? Om ja, se till att skaffa 2.1.

Haka inte upp dig på att framtidssäkra saker och ting, en ny version av HDMI kommer vara ute nästa gång du är i tankarna på att köpa en ny TV. Teknologi rör sig väldigt fort.

OBS: HDMI-standarden är enbart en spec, tillverkarna väljer själva att implementera hela eller delar av den. Således måste du läsa på och se vilka detaljer tillverkaren har valt att implementera, du kan t.ex ha HDMI 2.1 utan stöd för 48gbps bandbredd.
 

daniel_se

Omega
Kommer du koppla in enheter som kör 4K-upplösning med över 60Hz uppdateringsfrekvens? Om ja, se till att skaffa 2.1.

Haka inte upp dig på att framtidssäkra saker och ting, en ny version av HDMI kommer vara ute nästa gång du är i tankarna på att köpa en ny TV. Teknologi rör sig väldigt fort.

OBS: HDMI-standarden är enbart en spec, tillverkarna väljer själva att implementera hela eller delar av den. Således måste du läsa på och se vilka detaljer tillverkaren har valt att implementera, du kan t.ex ha HDMI 2.1 utan stöd för 48gbps bandbredd.
Ok tack, ska läsa på lite. Men det blir nog en 2.1, jag brukar ha TV betydligt längre än enheterna man kopplar in.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kommer du koppla in enheter som kör 4K-upplösning med över 60Hz uppdateringsfrekvens? Om ja, se till att skaffa 2.1.

Haka inte upp dig på att framtidssäkra saker och ting, en ny version av HDMI kommer vara ute nästa gång du är i tankarna på att köpa en ny TV. Teknologi rör sig väldigt fort.

OBS: HDMI-standarden är enbart en spec, tillverkarna väljer själva att implementera hela eller delar av den. Således måste du läsa på och se vilka detaljer tillverkaren har valt att implementera, du kan t.ex ha HDMI 2.1 utan stöd för 48gbps bandbredd.
HDMI 2.0 kom ju förr ett tag sedan dock, var väl 6-7 år sedan? Så det är inte så ofta en ny standard kommer.
HDMI 2.1 kom först någon 2019 i enheter om jag kommer ihåg rätt så det är i sin linda.

Sedan får man exv eARC med HDMI 2.1

Men enig att det beror på vad för behov man har. Men hade jag köp en tv nu så hade jag försökt köpa med ny standard
 
HDMI 2.0 kom ju förr ett tag sedan dock, var väl 6-7 år sedan? Så det är inte så ofta en ny standard kommer.
HDMI 2.1 kom först någon 2019 i enheter om jag kommer ihåg rätt så det är i sin linda.

Sedan får man exv eARC med HDMI 2.1

Men enig att det beror på vad för behov man har. Men hade jag köp en tv nu så hade jag försökt köpa med ny standard
HDMI 2.0 spikades 2013 och HDMI 2.1 2017. Brukar komma nytt var 3-4 år.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
HDMI 2.0 kom ju förr ett tag sedan dock, var väl 6-7 år sedan? Så det är inte så ofta en ny standard kommer.
HDMI 2.1 kom först någon 2019 i enheter om jag kommer ihåg rätt så det är i sin linda.

Sedan får man exv eARC med HDMI 2.1

Men enig att det beror på vad för behov man har. Men hade jag köp en tv nu så hade jag försökt köpa med ny standard

Det är just eArc jag tänker på i första taget.
Lat som jag är så skulle jag ha lust att testa Sonos ARC och se hur det fungerar med Atmos.
Nu vet jag inte om mina filmtjänster stödjer Atmos, men gissar på att dom gör det.

Det enda jag har kopplat till min TV är en Apple-TV och en Sonos Beam. Beamen kan fort bytas ut mot ARC om det skulle ge en herrejösses stor skillnad.
Men då behöver jag HDMI 2.1....tror jag
 
första implmentationerna av 2.1 kommer väl först nu i princip?
Tidsfördröjningen från spec till implementation är den samma för alla generationer mer eller mindre :)

Det är just eArc jag tänker på i första taget.
Lat som jag är så skulle jag ha lust att testa Sonos ARC och se hur det fungerar med Atmos.
Nu vet jag inte om mina filmtjänster stödjer Atmos, men gissar på att dom gör det.

Det enda jag har kopplat till min TV är en Apple-TV och en Sonos Beam. Beamen kan fort bytas ut mot ARC om det skulle ge en herrejösses stor skillnad.
Men då behöver jag HDMI 2.1....tror jag
eARC gör att du kan skicka lossless-ljud från din TV till din förstärkare över HDMI-kabeln, istället för ett lossy format som Dolby Digital. Med det sagt tror jag inte du bör lägga någon större vikt vid det med tanke på att du har en Sonos Beam, och inte ett 11.2.2 högtalarsystem :)...
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tidsfördröjningen från spec till implementation är den samma för alla generationer mer eller mindre :)


eARC gör att du kan skicka lossless-ljud från din TV till din förstärkare över HDMI-kabeln, istället för ett lossy format som Dolby Digital. Med det sagt tror jag inte du bör lägga någon större vikt vid det med tanke på att du har en Sonos Beam, och inte ett 11.2.2 högtalarsystem :)...

Ja, jag läste just att Atmos fungerar med OLED 8X5. Trodde att det var helt inaktivt utan eARC.
Då fungerar det alltså tillfredställande för mina behov.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Ber om ursäkt om det uppfattades som det. Tänkte mer som ett genuint tips. Om det nu tolkas som annat, så tar jag bort kommentaren.
Nejdå, Baron-grejer är ju omtyckta här på forumet så det är bara trevligt med ett sådant tips.

För er elektronikintresserade så är det full rulle med massa tips på Sweclockers, dom brukar ha rätt bra koll på dessa reor.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Personligen är jag lite utav en Philipsgubbe.
Jag är dock lite besviken på HDMI på 8X5:an.
Det känns som att LG GX eller CX är ett bättre alternativ....tråkigt nog.
Jag passar på att uppgradera min 8 år gamla Philips till en 65" Oled 855 nu. Tyckte det var riktigt bra pris och riktigt bra TV för pengarna. Sen väger faktiskt ambilight rätt tungt för mig (trodde inte jag skulle gilla det så starkt som jag faktiskt gör på min nuvarande Philips).

Visst HDMI 2.1 fattas men där i mot finns alla HDR format stödda (DolbyVision / HDR+ / HLG) vilket Philips är ganska ensamma om. Och 4k120hz är inget som jag behöver (spelar typ inget, har en Xbox One X som jag aldrig använder) och det ryktas om att både nya xbox och ps5 kommer ha problem att faktiskt outputta 4k120hz hela tiden. Tar också alla signal-källor via min AVR och kör 5.1.4 Atmos i den, så TVn måste inte skitbra högtalare eller eARC för min del.

Så om jag har den nu beställda TVn lika länge som min förra så tror jag det finns ngt annat fint att uppgradera till om 8 år.
 
Topp