• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

BOLM AUTOMATON – en introduktion och passaround

Ju mer jag kollar på den desto mer gillar jag den. Vid första anblick var jag smått skeptisk, men den växer på mig. Tycker det är en cool och innovativ design. Gillar visarna, tavlan, bezeln samt dag/natt-indikatorn skarpt!
Tycker dock att det plottriga jordglobsnätet(?) drar ner helhetsintrycket. Det föll inte mig i smaken. Glasbaksidan hade jag även kunnat leva utan.

Annars ser det ut som man får väldigt mycket klocka för pengarna!
Hade gärna prövat men tror tyvärr den ligger på gränsen rent storleksmässigt för mig...

I vilket fall stort lycka till! Hoppas det dyker upp lite nättare alternativ man kan pröva i framtiden.

Mvh

Senast ändrad:
Väldigt positivt överraskad, och då främst över att den bär väldigt mkt mindre än jag trodde.

Experimenterar med lite olika band... snabb bild i uselt ljus

D631E867-F002-4630-91CB-59B96114C904.jpeg

706AA6E7-E53E-445C-9378-41771C614CF8.jpeg

En tanke om vridringen är att den inte borde ha klicklägen. Har läst om klagomål att den inte klickar rätt med Stockholm men det är så att strecken på yttre ringen inte är linjärt placerade så den matchar alltid någonstans oavsett "felmontering". En lätt friktion på vridringen vore bättre @Aurum.
Eller ”Chronomat-klick”. ;)

Syftade på att Chronomaten har typ 180 klick/varv eller vad det nu är.
Är inte så insatt i Brattvärlden men tror inte att 180 hade räckt för att täcka in alla streck. Hursomhaver känns det mer som en gammeldags räknesticka (Googla alla 1960+) när man skall räkna ut soltimmarna. Lite som Sinn-passarounden där man kunde vrida runt den inre vridringen för att beräkna tidvattenhöjd.

Är inte så insatt i Brattvärlden men tror inte att 180 hade räckt för att täcka in alla streck. Hursomhaver känns det mer som en gammeldags räknesticka (Googla alla 1960+) när man skall räkna ut soltimmarna. Lite som Sinn-passarounden där man kunde vrida runt den inre vridringen för att beräkna tidvattenhöjd.
Det finns praktiska komplikationer och det finns coola/snygga komplikationer. Tror knappast tanken är att denna komplikation ska öka din livskvalitet vad gäller funktionalitet. :D

För mig framstår det som en "parfymklocka" med ett mycket billigt mekaniskt verk och i övrigt med minsta handpåläggning/hantverk för att hålla nere kostnaderna. Att serva ett dylikt ur ställer jag mig tveksam till om många gör i praktiken. Ett billigt quartz-verk hade varit bättre. Läderbandet "gnirkar", påsen är taffligt sydd, en fullödig manual saknas. Vridringen synkar dåligt. (Jag har läst Fliegerchronographs inlägg). Bättre att välja en Certina eller Tissot i butiken och få grejer som är både bättre i kvalitet.

Med tanke på hur Aurum under lång tid resonerat och framstått på forumet, förefaller detta ur vara en lockvara för forumets medlemmar. Dessutom ser logotypen ut som "Avanzas". Det går inte att tillverka ett kvalitetsur för någon tusenlapp och sälja för ytterligare några tusenlappar. Superlativ och annat faller tyvärr platt oavsett om designen är läcker.

Tror du fått fram ditt budskap med att du verkligen ogillar denna klocka nu, och det som är associerat med den. Något personligt mot Aurum som ligger bakom gallan du spyr ut över Bolm?

Mycket känslor i tråden men det är ett gott tecken, riktigt snygg design och kul med något nytt som sticker ut, riktigt sugen på en 11113!

Väldigt positivt överraskad, och då främst över att den bär väldigt mkt mindre än jag trodde.

Experimenterar med lite olika band... snabb bild i uselt ljus

D631E867-F002-4630-91CB-59B96114C904.jpeg

706AA6E7-E53E-445C-9378-41771C614CF8.jpeg
Tror den med ljus tavla hade blivit grym med ett något ljusare läder! Trevlig klocka helt klart, lite orolig för att knäcken på bandhornen kommer störa mig men får väl prova en och se.

För att jag naturligtvis tycker produkten är rent skräp, och inget annat. Ungefär som liknande grejer som säljs på stormarknader eller Ur & Penn. De som tycker att ett kinaur för fyratusen är en fantastisk produkt är bara att gratulera; om något år eller så är det antagligen bortglömt och ligger i någon byrålåda, för att inte tala om när det behöver service. Ägarstolthet är viktigt tycker jag och vad du bär reflekterar dina personliga preferenser.
Fast om du inte är intresserad är det väl bara att låta bli den här tråden!

Frågar igen, är det något personligt mot Aurum som ligger bakom din okonstruktiva kritik? Utöver det, så har det framgått för alla som läser här att denna klocka verkligen inte är något du håller speciellt högt.
Bara för att @Joakim C inte gillar klockan behöver det väl inte vara personligt mot Aurum?
Jag gillar inte heller klockan, jag tycker den är
riktigt ful. Jag har ingenting emot Aurum för det ;)

Bra om tråden får lite olika nyanser

Tillbaka
Topp