• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

BOLM AUTOMATON – en introduktion och passaround

Men @Aurum har ju beskrivit hur det funkar med räknestickan...

Fast handen på hjärtat är det knappast rimligt att en köpare ska vara tvungen att surfa in på ett svenskt klockforum för att hitta svaret. Och hur ska en icke KS-medlem lyckas med konststycket att överhuvudtaget känna till att det är där svaret finns?

Nu har ju @Aurum flaggat för att det ska läggas upp en förklaring på hemsidan, men jag håller helt med @Joakim C att det borde ha funnits tillgängligt vid lanseringen. Att det även ska finnas i pappersform är inte lika självklart för min del då instruktioner oavsett produkt i allt större utsträckning numera hamnar på nätet istället för i en fysisk manual.

Manualen som följer med innehåller instruktioner om hur kronan fungerar och hur man ställer tiden mm.
Angående funktionen för att räkna ut antal soltimmar så ställde jag frågan här i söndags och Aurum svarade på forumet inom en timme vilket jag tycker är fantastisk bra och snabb support:)
Jag är fortfarande mycket nöjd med klockan och den support jag hittills fått.

Fast handen på hjärtat är det knappast rimligt att en köpare ska vara tvungen att surfa in på ett svenskt klockforum för att hitta svaret. Och hur ska en icke KS-medlem lyckas med konststycket att överhuvudtaget känna till att det är där svaret finns?

Nu har ju @Aurum flaggat för att det ska läggas upp en förklaring på hemsidan, men jag håller helt med @Joakim C att det borde ha funnits tillgängligt vid lanseringen. Att det även ska finnas i pappersform är inte lika självklart för min del då instruktioner oavsett produkt i allt större utsträckning numera hamnar på nätet istället för i en fysisk manual.
Det är rimligt att ha en beskrivning av alla funktioner på sin hemsida. Dock inget som som är en självklarhet om man synar de stora tillverkarnas hemsidor. Nu ligger en enkel förklaring på hemsidan som jag hoppas vi kan uppgradera med någon slags grafik. Inte all support som är tillgänglig 24/24.

Det är rimligt att ha en beskrivning av alla funktioner på sin hemsida. Dock inget som som är en självklarhet om man synar de stora tillverkarnas hemsidor. Nu ligger en enkel förklaring på hemsidan som jag hoppas vi kan uppgradera med någon slags grafik. Inte all support som är tillgänglig 24/24.

Att instruktionen finns på hemsidan tycker jag personligen är alldeles tillräckligt som jag skrev. Snyggt också om det kommer grafik, det är sådant som bidrar till ett premiumintryck.

Sen kan jag tycka att @Zandibar 's jämförelse med en bezelring haltar en smula då det är en funktion som har funnits så pass länge till skillnad mot er komplikation som är unik och som inte går att få fram information om annat än hos er.

Tillgänglighet med support har jag inte ens berört.

Varför jag svarade var också, och jag är medveten om att det är som att dra sprinten från handgranaten och sen stoppa den i munnen, då jag inte riktigt förstår varför i sammanhanget relevanta frågor möts med skepsis från en del medlemmar. Det känns som att det i det här fallet är avsändaren snarare än åsikten som skaver. Kritik är väl toppen att få så länge den är saklig? Allt är inte per automatik trollåsikter bara för att det framförs av en specifik användare. Gällande förklaringen av komplikationen med soltimmarna så var den väl också rimlig med tanke på att den nu finns på hemsidan.

Jag tror att 99,9% av KS medlemmar inklusive jag själv hoppas att Bolm blir en succé och framgångssaga, och att det kommer fler modeller inom en snar framtid. Men nog måste det trots det finnas utrymme för fler åsikter än bara 100% positiva. Det är väl dessutom sällan eller aldrig som ett micromärke har tagits emot med en så stor dos kärlek och hurrarop.

EDIT: Sen så har varje enskild medlem ansvar för hur eventuell kritik framförs. Vill man få genomslag för sin poäng och inte bara är ute efter att kivas så kan man ju faktiskt anstränga sig och säga det med glatt humör :heart:

Senast ändrad:
Nu har jag inte helt koll på alla tillverkare men brukar väl ändå finnas ett gäng pdfer på en hel del tillverkares hemsidor med manualer på diverse språk. Ofta med någon bild med överblick av klockan och numrering av alla delar med mera. Tycker nog liksom en del andra att det nog är det minsta man kan kräva, pappersmanual tycker jag däremot inte alls är nödvändigt utan att i så fall hänvisa till hemsidan bara.

Att instruktionen finns på hemsidan tycker jag personligen är alldeles tillräckligt som jag skrev. Snyggt också om det kommer grafik, det är sådant som bidrar till ett premiumintryck.

Sen kan jag tycka att @Zandibar 's jämförelse med en bezelring haltar en smula då det är en funktion som har funnits så pass länge till skillnad mot er komplikation som är unik och som inte går att få fram information om annat än hos er.

Tillgänglighet med support har jag inte ens berört.

Varför jag svarade var också, och jag är medveten om att det är som att dra sprinten från handgranaten och sen stoppa den i munnen, då jag inte riktigt förstår varför i sammanhanget relevanta frågor möts med skepsis från en del medlemmar. Det känns som att det i det här fallet är avsändaren snarare än åsikten som skaver. Kritik är väl toppen att få så länge den är saklig? Allt är inte per automatik trollåsikter bara för att det framförs av en specifik användare. Gällande förklaringen av komplikationen med soltimmarna så var den väl också rimlig med tanke på att den nu finns på hemsidan.

Jag tror att 99,9% av KS medlemmar inklusive jag själv hoppas att Bolm blir en succé och framgångssaga, och att det kommer fler modeller inom en snar framtid. Men nog måste det trots det finnas utrymme för fler åsikter än bara 100% positiva. Det är väl dessutom sällan eller aldrig som ett micromärke har tagits emot med en så stor dos kärlek och hurrarop.
Vi är jättenöjda med responsen här på forumet och i butiken under helgen. Kul att fler än oss själva uppskattar produkten!

Vi är jättenöjda med responsen här på forumet och i butiken under helgen. Kul att fler än oss själva uppskattar produkten!

Ja, det förstår jag. Det skulle vara kul om den fick lite uppmärksamhet i klocka-media också. Den unika komplikationen borde i sig vara skäl nog för att skriva om den kan jag tycka.

Aldrig sett komplikationen innan, men är den den enda i sitt slag?
I den utformningen med norra halvklotet med skiva bakom är det nog unikt. Dag och nattvisning finns ju men med visare eller med sol/månesymbol som dag/nattindikator. Orient har nån med skiva som går runt med sol och nattsymbol och flera finns med visare.

Så, visa dag/natt på andra ställen på jorden är nytt årminstone för mig.

Senast ändrad:
Är inte alltid överens med din kompromisslösa approach på forumet @Aurum men respekterar den (och dig).

Klockan är riktigt fin och genomtänkt, kommer garanterat att finnas en i min samling framöver. Stort tack för att ni lyckats få en så pass genuin klocka på marknaden till ett vettigt pris!

För mig framstår det som en "parfymklocka" med ett mycket billigt mekaniskt verk och i övrigt med minsta handpåläggning/hantverk för att hålla nere kostnaderna. Att serva ett dylikt ur ställer jag mig tveksam till om många gör i praktiken. Ett billigt quartz-verk hade varit bättre. Läderbandet "gnirkar", påsen är taffligt sydd, en fullödig manual saknas. Vridringen synkar dåligt. (Jag har läst Fliegerchronographs inlägg). Bättre att välja en Certina eller Tissot i butiken och få grejer som är både bättre i kvalitet.

Med tanke på hur Aurum under lång tid resonerat och framstått på forumet, förefaller detta ur vara en lockvara för forumets medlemmar. Dessutom ser logotypen ut som "Avanzas". Det går inte att tillverka ett kvalitetsur för någon tusenlapp och sälja för ytterligare några tusenlappar. Superlativ och annat faller tyvärr platt oavsett om designen är läcker.

För mig framstår det som en "parfymklocka" med ett mycket billigt mekaniskt verk och i övrigt med minsta handpåläggning/hantverk för att hålla nere kostnaderna. Att serva ett dylikt ur ställer jag mig tveksam till om många gör i praktiken. Ett billigt quartz-verk hade varit bättre. Läderbandet "gnirkar", påsen är taffligt sydd, en fullödig manual saknas. Vridringen synkar dåligt. (Jag har läst Fliegerchronographs inlägg). Bättre att välja en Certina eller Tissot i butiken och få grejer som är både bättre i kvalitet.

Med tanke på hur Aurum under lång tid resonerat och framstått på forumet, förefaller detta ur vara en lockvara för forumets medlemmar. Dessutom ser logotypen ut som "Avanzas". Det går inte att tillverka ett kvalitetsur för någon tusenlapp och sälja för ytterligare några tusenlappar. Superlativ och annat faller tyvärr platt oavsett om designen är läcker.
Jävla röta att det inte är köptvång.

J

@Aurum För info. Jag har fortfarande problem med hemsidan. Safari+MacBook och så här ser det ut för mig. Har inte problem med några andra sidor eller bildvisning i övrigt.

Skärmavbild 2018-02-07 kl. 12.56.59.png
Skärmavbild 2018-02-07 kl. 12.57.09.png

Udda, även om ni uppdaterar sidan? Har haft det en gång men försvann direkt. Kör samma setup själv. Jag hör med supporten om det finns något att göra.

Jag låg någon uppdatering efter som jag hade missat i operativsystemet så nu fungerar det hyfsat. Laggar i textkolumnen när jag scrollar ner på sidan.

Tycker inte avsaknaden av lume stör så mycket, är så bra kontrast mellan visare och tavla så kommer det bara in lite ljus så syns tiden bra.

Tillbaka
Topp