• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

BOLM AUTOMATON – en introduktion och passaround

Yes, planer har funnits på alla bandval. Stållänk, naturgummi, canvas och dyrare skinnband. De två första blev en lite för hög modellkostnad då vi inte ville ha några hyllprodukter. Canvas hittade vi inte i tillräckligt hög kvalitet. Går försäljningen bra kommer vi helt klart jobba vidare med detta. Nya skinnband är på g, skulle isf säljas som tillbehör.
Det lila va riktigt fräsigt......som ni hade på provkartan i butiken....

Blir nog att testa 1111 storlek till trots. I övrigt är det sällan jag ger mig på att förutspå framtiden, men ser potential för internationell framgång här. Satsa hårt, acceptera vikten av marknadsföring på sociala media och välj en selektiv distributionsmodell sa har ni alla möjligheter att lyckas tror jag.

Hade jag gjort den endast för eget personligt bruk hade den förmodligen inte sett ut riktigt så här. Resultatet är tre personers viljor och en analys vad marknaden vill ha. Vid 38 mm tror jag den hade känts lite för tjock, men något hade man kunnat gå ner. Med hänsyn till måttet bandhornspets till bandhornspets bärs den litet/bra tycker jag. Skinnbandets, boettlockets samt bandhornens form för att den kramar handleden och inte flyger högt som tex Omega PO. Om brukarna håller med om detta får vi läsa i passaroundtrådarna.

Ja, om tjockleken inte går att banta utan att offra vattentålighet blir det nog inte så harmoniskt med en för stor bantning i mått.

Oavsett ett gediget arbete av er. Hatten av!

Det har nu gått 24 timmar sedan besök och köp i Pop-up storen och jag kan lämna mina första intryck.
Möttes av två trevliga och engagerade killar och fick en trevlig pratstund.
Klockan jag valde blev modellen 11111 (stål/stål).
Jag gillar formgivningen, designen och visningen av dag/natt via "jordgloben" samt att klockan känns mycket gedigen och har i mitt tycke perfekt storlek.
Jag vet inte verkets lift-angel men har testat i timegraphern vid 50-52gr och den visar ca +3 sec/dygn.
Verkliga användningen under ett knappt dygn visar +/-0 sek så precisionen är långt över förväntan för en klocka i denna prisklass.
Jag saknar en instruktion om hur funktionen för antal timmar med dags ljus ska användas. Jag har inte lyckats klura ut det men hoppas att det är något som kan publiceras här eller på hemsidan.
Det är tråkigt att klockorna inte levereras i rätt ordning nummermässigt.
Frågade om det gick att få en med ett lågt serienummer men fick beskedet att kartongerna inte vara märkta utvändigt men den jag fick skull max vara nr 100, när jag öppnar lådan var det nr 223. Det har kanske ingen större betydelse men hade varit kul med lågt nr när man är av de första köparna av en helt nytt fabrikat.
Sammanfattningsvis så tycker jag att det är enormt mycket kul klocka för pengarna och det ska bli spännande att följa detta projekt framöver.
Önskar er all lycka och framgång!
/Tiden

Det har nu gått 24 timmar sedan besök och köp i Pop-up storen och jag kan lämna mina första intryck.
Jag gillar formgivningen, designen och visningen av dag/natt via "jordgloben" samt att klockan känns mycket gedigen och har i mitt tycke perfekt storlek.
Jag vet inte verkets lift-angel men har testat i timegraphern vid 50-52gr och den visar ca +3 sec/dygn.
Verkliga användningen under ett knappt dygn visar +/-0 sek så precisionen är långt över förväntan för en klocka i denna prisklass.
Jag saknar en instruktion om hur funktionen för antal timmar med dags ljus ska användas. Jag har inte lyckats klura ut det men hoppas att det är något som kan publiceras här eller på hemsidan.
Frågade om det gick att få en med ett lågt serienummer men fick beskedet att kartongerna inte vara märkta utvändigt men den jag fick skull max vara nr 100, när jag öppnar lådan var det nr 223. Det har kanske ingen större betydelse men hade varit kul med lågt nr när man är av de första köparna av en helt nytt fabrikat.
Sammanfattningsvis så tycker jag att det är enormt mycket kul klocka för pengarna och det ska bli spännande att följa detta projekt framöver.
/Tiden
Tack för en tidig utförlig recension!
Lift angle påverkar bara amplituden, andra värden visar rätt på timegraphern oavsett.

/Tiden
Tack för ditt omdöme och kul den håller tiden bra. Kan inte annat än beklaga detta med numreringen, synd vi inte såg detta i butiken så vi kunnat ordna det direkt på plats. Beskrivningen av soltimmarna kommer upp på hemsidan i veckan.

Med hjälp av glasringen på Daylight går det att räkna ut antalet timmar av dagsljus i respektive månad på året. Vrid ringen så att första strecken på Stockholmskalan står på klockan tolv (två pilar möts), och räkna sedan samma antal steg på skalan som antal månader in på året (finns 12 markeringar per stad). Läs därefter av mot inre ringen för att se antal timmar dagsljus för den aktuella månaden. Stockholm har då 6 h dagsljus i januari, 8 h i februari osv. Som bonus går det även att räkna ut antal timmars dagsljus i Tokyo, Los Angeles och New York

Senast ändrad:
/Tiden

Du har rätt att få en manual i samband med köpet.

Kul att få möjlighet att klämma och känna lite på klockorna igår @Aurum och såklart snacka lite om högt och lågt.
Jag tycker det är ett spännande projekt och önskar er all lycka, slänger in en bild på min favorit av de tre.

39372879114_719bdef31e_b.jpg

https://www.hallakonsument.se/klaga...ina-rattigheter-som-konsument/bruksanvisning/

Sen så tror jag väl inte att en bruksanvisning måste beskriva minsta lilla funktion. I det här fallet räcker det säkert med hur man ställer tiden.
Det är ju kunder som köpt ett ur för nästan 4.000 kronor och undrar hur komplikationen med soltimmar fungerar, men några svar får de inte - nonchalant är det. Tänk om andra butiker/leverantörer skulle agera likadant! Någon manual finns inte med. Häromdagen köpte jag ett ur till min dotter. Manual samt en försäkring ingick i köpet. Uret kostade under 1.000 kronor. De har jobbat med detta projekt i två år och någon bruksanvisning finns inte tillgänglig vid köp, att kunderna accepterar detta är för mig helt obegripligt. Är det en seriös verksamhet eller vill man bara tjäna pengar på folk härinne - snabbt?

Senast ändrad:
Håller med om att det hade varit att föredra. Tycker att namnet nästan förpliktar übergrym lume :) Jag associerar dessutom visarna till sökljus, så lume hade känts som ett naturligt val.
...fast säger inte namnet "Daylight" att det är en klocka just för dagsljus? Och så kan man beräkna med komplikationen hur länge till man kan se vad klockan är? ;)

Det är ju kunder som köpt ett ur för nästan 4.000 kronor och undrar hur komplikationen med soltimmar fungerar, men några svar får de inte - nonchalant är det. Tänk om andra butiker/leverantörer skulle agera likadant! Någon manual finns inte med. Häromdagen köpte jag ett ur till min dotter. Manual samt en försäkring ingick i köpet. Uret kostade under 1.000 kronor. De har jobbat med detta projekt i två år och någon bruksanvisning finns inte tillgänglig vid köp, att kunderna accepterar detta är för mig helt obegripligt. Är det en seriös verksamhet eller vill man bara tjäna pengar på folk härinne - snabbt?
Men @Aurum har ju beskrivit hur det funkar med räknestickan...

Tillbaka
Topp