• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BOLM AUTOMATON – en introduktion och passaround

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Äntligen en intressant ny klocka! Grattis till en bra satsning. Det blir ett köp men vilken? Alla tre är ju coola som fan.
Svårt, alla är bra och frågan är vilken som kommer sälja bäst. Har själv använt den svarta mest, kanske för att den avviker mest från det andra jag har i lådan. Ska bli spännande att se. Uppbokningarna för passaround gick åt rätt jämt, men 11112 med vit tavla bokades upp först.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ser bra ut! Speciellt svart, men jag är i svart period nu. Skulle gärna sett nummer ett med svart insert också.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Imponerande på alla möjliga sätt, framförallt i att lyckas skapa unikt uttryck och funktion. Även logga/varumärke är jäkligt bra och allt landat i rätt prispunkt. Snyggt genomarbetat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur gick diskussionerna kring storleken? Vet att du ofta vurmar för modell mindre. Eller var bedömningen att det skulle vara kommersiellt omöjligt om man vill nå ut till en bredare massa bortom klocknördar som oss?
Det är som du säger, för personligt bruk hade den blivit mindre. Sedan är detta en modell som inte skall vara liten anser vi, då det är ett verktygsur. Kan även säga att mycket hängde på proportionerna, hade den blivit mycket mindre i diametern hade den sett tjock ut. Bedömningen var att detta är en gångbar storlek. Intressant ämne dock.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Snygga! Framförallt den svarta
Några planer att ha tillhörande gummi till den?
Yes, men då måste det vara naturgummi i rätt snitt, mao. får man tillverka ett eget. Lite samma sak här som på länk och canvas, tanken och viljan finns, vi måste bara få upp volymerna så verktygskostnaderna inte blir för höga. Man får börja någonstans.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Spontana reaktionen är att jag gillar boetten, visarna. Känns ganska rå på ett bra sätt. Framförallt i helstål. Lite halvallergisk mot stadsbezel rent allmänt men inte så farligt här. Skulle nog kunna tänka mig äga så tummen upp, gillar projektet :)

Och lycka till!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Innan jag har sett den IRL vill jag inte säga för mycket, därför säger enbart vad jag gillar. (Som en kräsen klocknörd)
Logo. Oavsett om det är en katedral, en fabrik eller något annat är den grym. Enkel. Stark. Analogue.
Visare. Visst är det så att minutvisare "börjar" där timvisare "slutar" så att sekundvisare blir den tredje delen av en vektor?
Dagsljus räknare - en mycket uppskattad funktion för min fru. Det enda sättet hon överlever vinter är genom att kolla varje dag hur mycket längre dagen blir.
Bra pris. Speciellt för en snygg svart klocka.
Det där med logon fick vi höra tidigt, men du kan inte lista ut vad det är? Köper dock helt att det ser ut som en fabrik.

Inte helt säker på vad du menar med visarna, vet bara att min bror och designern hade mycket argumentation om sambandet dem emellan.

Tack för feedback! Hoppas du får tillfälle att tippa på den live. Kommer ha den i för beskådan framöver i Stockholms innerstad. Sedan får vi se var vi kan sälja in den i för butiker.
 
  • Like
Reactions: Beo

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har ni lyckats få den till samma kvalitet som andra lyxmärken som är tio gånger dyrare genom att ta bort mellanhänder?

haha nej skämt åsido så var det en fin och annorlunda klocka och det rycker lite i köp fingret när jag tittar på 11111. Priset känns helt rätt. Är lite orolig för att den är lite för bulkig för mina taniga handleder, speciellt med 22mm bandhorn. Men jag hoppas att jag bli motbevisad av den förhoppningsvis stora mängd wristshots som kommer efter lördagen. :)
Vi skippade helt klart mellanhanden ja, tjänar massa pengar till dig som köpare! Vi tjänade även pengar till dig genom att skippa lökig storytelling... Kul du gillar uren!
 
Först och främst stort grattis till ett gediget arbete. Den här typen av komplikationer har jag förr haft lite svårt för. Nu är det förändrat för det kändes så jäkla självklart på denna modell! Riktigt cool klocka som jag nog måste äga någon gång.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
På er hemsida; den översta som heter 11111 här och har 1/3 på hemsidan ska vara steel/black i rubriken om jag inte är alldeles vimsig? Det står steel/steel. Tavlan är väl svart på den?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
På er hemsida; den översta som heter 11111 här och har 1/3 på hemsidan ska vara steel/black i rubriken om jag inte är alldeles vimsig? Det står steel/steel. Tavlan är väl svart på den?
Det syftar på boetten dvs. boetten och vridringen. Kanske inte det mest genomtänkta och vi har diskuterat om detta är logiskt idag.
 

Totte

Panerai
Riktigt kul!! 1111 är grym!
Gissar att ni testat flera tavel/ring/boett-kombos, lite sugen på att se stål/svart med svart tavla :)
Stort grattis!!!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt kul!! 1111 är grym!
Gissar att ni testat flera tavel/ring/boett-kombos, lite sugen på att se stål/svart med svart tavla :)
Stort grattis!!!
Tack! Det var många vändor fram och tillbaka kan jag säga... Tyckte vi maximerade spridningen med tre olika färgkombinationer, de har alla fått väldigt unika uttryck. Men det är klart, de klassiska dykarurens färgkombination kan inte vara helt fel...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack! Det var många vändor fram och tillbaka kan jag säga... Tyckte vi maximerade spridningen med tre olika färgkombinationer, de har alla fått väldigt unika uttryck. Men det är klart, de klassiska dykarurens färgkombination kan inte vara helt fel...

Jag måste säga att jag ofta tappar intresset för en modell när det blir för många olika variationer med utseendet där man är låst till sitt val. Det är en annan sak om man kan komplettera med ytterligare en bezelring i annan färg eller en till tavla, men det låser sig om det är för många valmöjligheter. Tre kombinationer är med andra ord alldeles tillräckligt.
 
Topp