• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

BOLM AUTOMATON – en introduktion och passaround

Äntligen en intressant ny klocka! Grattis till en bra satsning. Det blir ett köp men vilken? Alla tre är ju coola som fan.

Gillar designen och det här känns långt mer genuint än andra nystartade märken med tanke på ditt intresse och stora kunskap om klockor.

Roligt när någon som verkligen har intresset för klockor ger sig på att ta fram en. Har vart lite för många kickstart och då gärna postat av någon som "blivit tipsad" om klockan (som bara finns på ritbordet) och bara måste registrera sig på KS för att berätta det. Eller för den delen de med extremt krystad storytelling.
Att presentera den när den är färdig för leverans utan massa lull lull runt någon historia och inte tigga pengar för någon pappersprodukt är ett stort plus, sedan att den är genomtänkt och genomarbetad är ett än större plus i min bok.
Tror även det är en fördel med öppen baksida, även om det inte är så värst sexigt verk där bakom så visar det att den verkligen är en mekanisk klocka (alla tänkta köpare har inte lika mycket kunskap/ intresse som de som brukar hänga på KS)
Ska jag vara negativ så är den där globen där det borde vara en subsekund eller datum något jag har svårt för, bara min högst personliga åsikt så säger inte att det är rätt eller fel men desto mer jag tittar på den desto mer stör jag mig på den. Men skulle ni någon gång i framtiden komma med en modell utan den där globen så skulle jag inte vara helt främmande för att skaffa en.

Stod så sent som för tre-fyra timmar sedan och fingrade på en splajdans Seiko Solar Black. Listar marginellt mer än er Bolm. Jävligt schysst klocka, kanske köper den. Sen dyker det här upp.. :)

Längden bandhorn till bandhorn (som jag nämnde tidigare) är förmodligen ett bekymmer för mig personligen. Min handled är ju som en svältfödd kycklings, men fan, det ser verkligen riktigt intressant ut ändå!

Snygg webbplats också. Får bara blankt i FAQ dock, lämnas ingen information där. Kör Android/Chrome. För kännedom.

Stod så sent som för tre-fyra timmar sedan och fingrade på en splajdans Seiko Solar Black. Listar marginellt mer än er Bolm. Jävligt schysst klocka, kanske köper den. Sen dyker det här upp.. :)

Längden bandhorn till bandhorn (som jag nämnde tidigare) är förmodligen ett bekymmer för mig personligen. Min handled är ju som en svältfödd kycklings, men fan, det ser verkligen riktigt intressant ut ändå!

Snygg webbplats också. Får bara blankt i FAQ dock, lämnas ingen information där. Kör Android/Chrome. För kännedom.
Kan ju inte finnas en FAQ innan man släppt skiten ;)

Tycker att 11112 ser suverän ut. Gillar verkligen svarta vridningen mot borstad boett. L2L var låångt! Hoppas jag hann få iväg ett PM i tid för att få delta i passarounden så man får chansen att riktigt testa på :)

Kul och bra jobbat! Är för sen för att vara med på passaround men ifall någon skulle hoppa av så tar jag gärna deras plats! Spännande att se den live!

Äsch synd att missa något sådant här för att man är för sen på att kolla in KS. Men hur som läckra klockor, kul att ni vågat gå en liten annorlunda väg.
Förstår om det inte är helt möjligt och ni inte vill bli översvämmade men folk, men finns det möjlighet vore det givetvis läckert att få titta förbi ert event och klämma å känna lite på klockorna =)

Innan jag har sett den IRL vill jag inte säga för mycket, därför säger enbart vad jag gillar. (Som en kräsen klocknörd)
Logo. Oavsett om det är en katedral, en fabrik eller något annat är den grym. Enkel. Stark. Analogue.
Visare. Visst är det så att minutvisare "börjar" där timvisare "slutar" så att sekundvisare blir den tredje delen av en vektor?
Dagsljus räknare - en mycket uppskattad funktion för min fru. Det enda sättet hon överlever vinter är genom att kolla varje dag hur mycket längre dagen blir.
Bra pris. Speciellt för en snygg svart klocka.

Kul Aurum! Spännande design och kool klocka, det skall säkert kunna fungera. Men du får allt ta och förklara (detaljerat) hur räknesticke-ringen fungerar för soltimmarna.
Bravo!

Gillade dem starkt! Framförallt den första var flott! Synd det var först till kvarn, hade gärna testat. Lottning hade varit mer rättvist :)

Nu läste jag noggrannare. Trodde ändå inte att jag skulle ha råd. Men med det priset är de riktigt snygga måste jag säga. Och med en intressant komplikation.

Senast ändrad:
Den med ljus tavla är toppenfin! Visarna gör sig bättre i svart tycker jag. Vad är anledning till att ni använder 304L stål? Kan inget om metaller...

Visarna är fantastiska, jag har alltid gillat "sökljus-utformning". Är det någon speciell genomtänkt ratio mellan de olika visarna?

Har ni lyckats få den till samma kvalitet som andra lyxmärken som är tio gånger dyrare genom att ta bort mellanhänder?

haha nej skämt åsido så var det en fin och annorlunda klocka och det rycker lite i köp fingret när jag tittar på 11111. Priset känns helt rätt. Är lite orolig för att den är lite för bulkig för mina taniga handleder, speciellt med 22mm bandhorn. Men jag hoppas att jag bli motbevisad av den förhoppningsvis stora mängd wristshots som kommer efter lördagen. :)

Spontana tankar
+ tavlans struktur och färg: elegant och stramt intryck
+ visarna: annorlunda, på ett bra sätt
+ kronans placering

- lite för plottrig
- onödig komplikation, trots ”tool watch”
- storleken: ni borde vågat gå emot modet och kört 38-40 (max)

Var tillverkas klockorna? Swiss, swedish, chinese made?

Tillbaka
Topp