• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det rimliga i en situation som denna är ju att gå på en låg och rimlig värdering, ungefär som när vi på Klocksnack säljer klockor till varandra. 😉 Den sista kronan är inte så vikt

Man kan också tänka att man får köpa in sig på en högre värdering än marknaden. Håller man ihop resten av livet spelar det ingen roll. Tar förhållandet slut i samförstånd löser man det. Och tar det slut som ovänner så ska den som tillät den andra att köpa in sig inte stå en ekonomisk risk. Det är ju den andra som vill köpa in sig, inte den som äger bostaden som behöver ekonomiskt stöd. Om jag har förstått det rätt.
 
  • Like
Reactions: PJZ

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Lite fel tråd kanske men ändå. Någon med kompetens kring att friköpa brf? Vi köpte ett parhus i en liten skuldfri brf. Egentligen rätt optimalt spontant, då man slipper höga stämpelskatter med lagfart och pantbrev, samt vissa andra fördelar. Samtidigt som man i vårt fall har egen tomt men inte har någon gemensam skuld. Typ som en samfällighet som jag uppfattar det…

Men likväl diskuterar vi friköp, vilket jag tror beror på att man skulle få mer betalt vid försäljning, då friköpta parhus är mkt dyrare än brf, men skuldfriheten inte verkar ha så stor betydelse. Jag har lovat att kika lite på det.

Då den är skuldfri behöver vi ju inte ta över någon skuld, men föreningen har köpt bostäderna till något ”underpris” så det blir någon form av vinstskatt som vi får pröjsa. Sedan antar jag man får pröjsa hela kostnaden med lagfart och pantbrevsavgift.

Men bortsett från det försöker jag nu ta reda på om det är möjligt, eller om tex tomtstorlekar etc kan skapa problem.

det blev onödigt långt utlägg… Kort och gott. Är det någon som kan och vill dela kunskap om detta?
 

Salesmayne

Panerai
Lite fel tråd kanske men ändå. Någon med kompetens kring att friköpa brf? Vi köpte ett parhus i en liten skuldfri brf. Egentligen rätt optimalt spontant, då man slipper höga stämpelskatter med lagfart och pantbrev, samt vissa andra fördelar. Samtidigt som man i vårt fall har egen tomt men inte har någon gemensam skuld. Typ som en samfällighet som jag uppfattar det…

Men likväl diskuterar vi friköp, vilket jag tror beror på att man skulle få mer betalt vid försäljning, då friköpta parhus är mkt dyrare än brf, men skuldfriheten inte verkar ha så stor betydelse. Jag har lovat att kika lite på det.

Då den är skuldfri behöver vi ju inte ta över någon skuld, men föreningen har köpt bostäderna till något ”underpris” så det blir någon form av vinstskatt som vi får pröjsa. Sedan antar jag man får pröjsa hela kostnaden med lagfart och pantbrevsavgift.

Men bortsett från det försöker jag nu ta reda på om det är möjligt, eller om tex tomtstorlekar etc kan skapa problem.

det blev onödigt långt utlägg… Kort och gott. Är det någon som kan och vill dela kunskap om detta?
Försök kanske att ställa frågan till fastighetsgurun på Instagram!
 

aadde81

Cartier
Lite fel tråd kanske men ändå. Någon med kompetens kring att friköpa brf? Vi köpte ett parhus i en liten skuldfri brf. Egentligen rätt optimalt spontant, då man slipper höga stämpelskatter med lagfart och pantbrev, samt vissa andra fördelar. Samtidigt som man i vårt fall har egen tomt men inte har någon gemensam skuld. Typ som en samfällighet som jag uppfattar det…

Men likväl diskuterar vi friköp, vilket jag tror beror på att man skulle få mer betalt vid försäljning, då friköpta parhus är mkt dyrare än brf, men skuldfriheten inte verkar ha så stor betydelse. Jag har lovat att kika lite på det.

Då den är skuldfri behöver vi ju inte ta över någon skuld, men föreningen har köpt bostäderna till något ”underpris” så det blir någon form av vinstskatt som vi får pröjsa. Sedan antar jag man får pröjsa hela kostnaden med lagfart och pantbrevsavgift.

Men bortsett från det försöker jag nu ta reda på om det är möjligt, eller om tex tomtstorlekar etc kan skapa problem.

det blev onödigt långt utlägg… Kort och gott. Är det någon som kan och vill dela kunskap om detta?
Möjligt lär det ju vara eftersom vad jag känner till är det inte ovanligt att det görs.. Olika tomtstorlekar kan ju innebära olika marknadsvärden vilket i sin tur påverkar beskattningen vid friköpet.

Skatteverket har en del info gällande beskattningskonsekvenser (bl.a. gällande marknadsvärde).
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Möjligt lär det ju vara eftersom vad jag känner till är det inte ovanligt att det görs.. Olika tomtstorlekar kan ju innebära olika marknadsvärden vilket i sin tur påverkar beskattningen vid friköpet.

Skatteverket har en del info gällande beskattningskonsekvenser (bl.a. gällande marknadsvärde).
Tack! Ja precis har grävt lite och bland annat pratat med Skatteverket och läst det där.

min initiala uppfattning är att det är klart möjligt men egentligen suboptimalt rent ekonomiskt, fram tills den dagen man eventuellt säljer. Min plan är att få ett skapligt estimat på kostad såsom pantbrev, lagfart, reavinstskatt etc och föreslå att man har en beredskap att göra det beroende på framtida utfall vad gäller beskattning etc.

om jag faktiskt blir klok på detta ska jag berätta mer :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Alltså vilket helvete det är att köpa hus nu i Stockholm...
Sinnessjukt när objekten går upp +25%

Får hoppas försäljningen blir likadan :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
I allmänhet nu så känns det som att objekt har utgångspriser rätt lågt, och det är inte ovanligt att det budas upp 25%.

Däremot dök det upp ett högst intressant objekt för min del där utgångspriset är detsamma som senaste slutpriset på likadant som sålts (4-5 mån sedan). Detta objekt verkar vara aningen bättre, och motiverar säkert ett högre pris - men hur hade ni resonerat kring bud?

Rimligtvis (hehe) så kan det inte gå upp så mycket.
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
@vaniljglass Är utgångspriset samma som de tidigare som har sålts så har du ju historiken vad de gick för.
Då är ju utgångspriset för lågt (som vanligt..) och du kan nog räkna med minst samma slutpris om det är i storstäder.

Min strategi nu om vi hittar något vi verkligen vill ha är att ge nära vårt max direkt och hoppas att det går... Det går inte göra några fynd längre tyvärr...

Skulle kolla på ett idag som startade på 8 miljoner. Före visningen kom bud in på 9 010 000.... Jag undrar hur folk tänker.. Och varför 10k? haha...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
@vaniljglass Är utgångspriset samma som de tidigare som har sålts så har du ju historiken vad de gick för.
Då är ju utgångspriset för lågt (som vanligt..) och du kan nog räkna med minst samma slutpris om det är i storstäder.

Min strategi nu om vi hittar något vi verkligen vill ha är att ge nära vårt max direkt och hoppas att det går... Det går inte göra några fynd längre tyvärr...

Skulle kolla på ett idag som startade på 8 miljoner. Före visningen kom bud in på 9 010 000.... Jag undrar hur folk tänker.. Och varför 10k? haha...
Ah, jag som skrev knasigt - detta ligger alltså med utgångspris detsamma som slutpris på senaste som såldes :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@vaniljglass Ja men det är ju rimligt iallafall. Förhoppningsvis är det värdet ganska korrekt nu då. Och marknaden har ju stabiliserats lite nu sedan i våras då det var som värst. Jag skulle lägga ett lägre bud än senaste slutpriset. Typ 10-15% under beroende på var de började.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Taktiken att lägga ett bud före visning verkar inte gå hem lika bra längre. Och objekt med bud på "avskräcker" inte andra från att ge sig in i en budgivning, snarare tvärt om så lockar det.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Pratade med en mäklare idag och de säljer ca 20% före visning, så hittar man något man gillar så bör man ta kontakt med mäklaren omgående.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
@vaniljglass Ja men det är ju rimligt iallafall. Förhoppningsvis är det värdet ganska korrekt nu då. Och marknaden har ju stabiliserats lite nu sedan i våras då det var som värst. Jag skulle lägga ett lägre bud än senaste slutpriset. Typ 10-15% under beroende på var de började.
Säljarna har garanterat siktet på ett pris över det senaste sålda, tyvärr, och av erfarenhet så är man inte ensam intressent på ett sånt här objekt..
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag undrar vilken strategi mäklare har, vi hittade ett drömhus och vi var väldigt tydliga med att vi ville köpa det. Vi la vårt bud som var högt. 2m över utgångspriset, sedan drog det iväg 300k till. Jag sa till mäklaren att hålla oss i loopen.
Får några sms om att vi fortfarande har "chans" att få köpa det. Så jag sa att vi avvaktar till han hör av sig.

Ringer honom, då har han gett kontaktuppgifterna mellan säljarna och de som hade lagt budet som var 300k över vårt.
Så jag sa till han att han får öka vårt bud och lägga på lite till.

Men då säger han att de har kommit så långt nu med de andra budgivarna så de går vidare med dom...

Jag blir så förbannad, att han inte ens bemödar sig att berätta status när han vet att vi ville köpa det... Men man lär sig något nytt varje dag...
 

Derix

Patek
2-Faktor
Jag undrar vilken strategi mäklare har, vi hittade ett drömhus och vi var väldigt tydliga med att vi ville köpa det. Vi la vårt bud som var högt. 2m över utgångspriset, sedan drog det iväg 300k till. Jag sa till mäklaren att hålla oss i loopen.
Får några sms om att vi fortfarande har "chans" att få köpa det. Så jag sa att vi avvaktar till han hör av sig.

Ringer honom, då har han gett kontaktuppgifterna mellan säljarna och de som hade lagt budet som var 300k över vårt.
Så jag sa till han att han får öka vårt bud och lägga på lite till.

Men då säger han att de har kommit så långt nu med de andra budgivarna så de går vidare med dom...

Jag blir så förbannad, att han inte ens bemödar sig att berätta status när han vet att vi ville köpa det... Men man lär sig något nytt varje dag...
Mäklaren fick förmodligen i uppdrag att sälja de andra spekulanternas kåk.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Mäklaren fick förmodligen i uppdrag att sälja de andra spekulanternas kåk.
Det som är så sjukt är att det enda de behöver göra är att fota och sen ha visningen. Sen svara på massa frågor...
Något är det som jag inte vet, för vi gav dom många fördelar att välja oss... Men men det sket sig ändå... Hoppas något bättre kommer upp.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det som är så sjukt är att det enda de behöver göra är att fota och sen ha visningen. Sen svara på massa frågor...
Något är det som jag inte vet, för vi gav dom många fördelar att välja oss... Men men det sket sig ändå... Hoppas något bättre kommer upp.
Att vara mäklare idag måste vara världens enklaste yrke.
Knappt så man behöver visa en kåk så är den såld.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men då säger han att de har kommit så långt nu med de andra budgivarna så de går vidare med dom...

Jag blir så förbannad, att han inte ens bemödar sig att berätta status när han vet att vi ville köpa det... Men man lär sig något nytt varje dag...
Mäklaren ska enligt lag framföra ALLA bud till säljaren. Han får inte avgöra på egen hand att de "kommit för långt", det kan bara säljaren göra. Klåpare!
 
Lite fel tråd kanske men ändå. Någon med kompetens kring att friköpa brf? Vi köpte ett parhus i en liten skuldfri brf. Egentligen rätt optimalt spontant, då man slipper höga stämpelskatter med lagfart och pantbrev, samt vissa andra fördelar. Samtidigt som man i vårt fall har egen tomt men inte har någon gemensam skuld. Typ som en samfällighet som jag uppfattar det…

Men likväl diskuterar vi friköp, vilket jag tror beror på att man skulle få mer betalt vid försäljning, då friköpta parhus är mkt dyrare än brf, men skuldfriheten inte verkar ha så stor betydelse. Jag har lovat att kika lite på det.

Då den är skuldfri behöver vi ju inte ta över någon skuld, men föreningen har köpt bostäderna till något ”underpris” så det blir någon form av vinstskatt som vi får pröjsa. Sedan antar jag man får pröjsa hela kostnaden med lagfart och pantbrevsavgift.

Men bortsett från det försöker jag nu ta reda på om det är möjligt, eller om tex tomtstorlekar etc kan skapa problem.

det blev onödigt långt utlägg… Kort och gott. Är det någon som kan och vill dela kunskap om detta?
Tomtstorlek är inga problem egentligen om man gör en enkelt överslag räkning och tar fram pris per kvm. Är i min mening enklast, sen finns det självklart bättre/sämre tomter som inte den modellen tar in.

Det absolut första jag hade undersökt är pantbrev och lagfarter. Köper du en tomt är det andra regler än om det är en brf.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
@vaniljglass Är utgångspriset samma som de tidigare som har sålts så har du ju historiken vad de gick för.
Då är ju utgångspriset för lågt (som vanligt..) och du kan nog räkna med minst samma slutpris om det är i storstäder.

Min strategi nu om vi hittar något vi verkligen vill ha är att ge nära vårt max direkt och hoppas att det går... Det går inte göra några fynd längre tyvärr...

Skulle kolla på ett idag som startade på 8 miljoner. Före visningen kom bud in på 9 010 000.... Jag undrar hur folk tänker.. Och varför 10k? haha...
Det där med 10k kan nog vara lite psykologi. I vår senaste budgivning förra hösten höjde vi konstant med 10k över senaste budet och märkte att många hoppade av på jämna belopp som att man satt en gräns trots att det bara handlade om 10k när dem precis höjt med 200k. Vi trodde den skulle gå upp en 300-400k till där vårt Max låg men folk försökte inte ens höja vårt 10 k bud med ytterligare 10 k så kändes ganska bra när vi vann att vi inte höjde med 100. Sen håller jag med om att det är helt ologiskt men fick tipset från vår mäklare och det fungerade för oss i alla fall:)
 

Belfort

Omega
Undrar hur den samlade hjärntrusten skulle känna efter att jobbat gratis för människor som vill ha en gratis värdering och ni jobbat i två, tre veckor utan att få någon lön för det. Många konkurrenter att kämpa mot i branschen.
Då får de väl sluta erbjuda gratis värdering? Men uppenbarligen har det utvecklat sig så att det finns en lönsamhet i att erbjuda det? Eller så är det så hög konkurrens eftersom typ var och varannan nuförtiden har blivit mäklare? 0,85 på högskoleprovet för att komma in på mäklare i Malmö.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag undrar vilken strategi mäklare har, vi hittade ett drömhus och vi var väldigt tydliga med att vi ville köpa det. Vi la vårt bud som var högt. 2m över utgångspriset, sedan drog det iväg 300k till. Jag sa till mäklaren att hålla oss i loopen.
Får några sms om att vi fortfarande har "chans" att få köpa det. Så jag sa att vi avvaktar till han hör av sig.

Ringer honom, då har han gett kontaktuppgifterna mellan säljarna och de som hade lagt budet som var 300k över vårt.
Så jag sa till han att han får öka vårt bud och lägga på lite till.

Men då säger han att de har kommit så långt nu med de andra budgivarna så de går vidare med dom...

Jag blir så förbannad, att han inte ens bemödar sig att berätta status när han vet att vi ville köpa det... Men man lär sig något nytt varje dag...
Du hade kunnat begära att han skulle framföra ditt bud. Då krävs det troligen ett större bud typ 100.000kr, som väl får anses vara stort i de flesta fall.

Säljaren och mäklaren kanske tyckte högstbjudande var smidig och trevlig? Sånt spelar in.

Hur lång tid gick det när du sa att du avvaktar? Några dagar?

Om de har fått kontaktuppgifter så verkar det som kontrakt var förberett.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Då får de väl sluta erbjuda gratis värdering? Men uppenbarligen har det utvecklat sig så att det finns en lönsamhet i att erbjuda det? Eller så är det så hög konkurrens eftersom typ var och varannan nuförtiden har blivit mäklare? 0,85 på högskoleprovet för att komma in på mäklare i Malmö.
Eller så var det så alla andra gjorde, så för att inte halka efter så hängde man på? En skriftlig värdering kostar en 1,5-2k, men det lär ingen överleva på att göra.
 

Johanw

Cartier
Eller så var det så alla andra gjorde, så för att inte halka efter så hängde man på? En skriftlig värdering kostar en 1,5-2k, men det lär ingen överleva på att göra.
Man gör en gratis värdering för att bygga relationer. Om man tycker värderingen är OK och mäklaren är sympatisk så kanske man har det i åtanke när det är dags att sälja? Min värdering var inte ens gratis, fick massa Eurobonuspoäng :)
 
  • Like
Reactions: PJZ
Topp