• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Intressant hur vissa verkligen vill elda på ett prisfall. Är enda incitamentet att man tror sig kunna köpa in på en krasch? Går fastighetsmarknaden ner mycket så får det andra obehagliga effekter. För alla vare sig man äger, hyr eller har sitt boende fixat på annat sätt.

Det positiva idag är att marknaden stabiliserats. Det byggs också helt plötsligt hyresrätter och i förlängningen förhoppningsvis lägenheter som alla kan ha råd med. Riksbanken och FI tar små steg i rätt riktning och lär säkerligen få svenskarna att amortera och ta ansvar i ett längre perspektiv.

Är det verkligen så roligt att hajpa eller baissa fastighetsmarknaden utifrån ens egna perspektiv? Är det inte bättre att bara göra det som känns bäst? Framförallt bara skapa det bästa boende som är möjligt. Oavsett boendeform.

Jag vill inte leva i en värld där troll försöker påverka mitt liv genom fake news, foliehattar eller ren illvilja. Oavsett riktning så känns det farligt. En bra marknad är hyfsat förutsägbar och det är något som jag tror vi är på väg in i. Vare sig det är att priserna går upp 5% eller ner lika mycket. Fokusera på att bo istället för att tjäna pengar. Har ni inte råd med ett hus Danderyd så finns det säkerligen alternativ. Vill ni ha fördelarna med hyresrätt; hyr. Det är ganska enkelt.

Boendefrågan borde handla om annat än pengar.

Senast ändrad:
Nu har ju också Danske Bank sagt att det kommer sakta ner även mer pga många faktorer i Sverige.
jag har små tankar om att sälja lyan, få ut kapital och börja hyra, går inte att öka i värde på 5-10 år nu känns det som.
alternativt kränga lyan och köpa något mindre, har trots allt 1/3 som insats.

Lite gambling men möjligt genidrag.

Ofta när jag knallar runt på söder i Stockholm och ser alla skitnödiga butiker med algjäst bröd och exklusiva sylter för 200kr och annat skit inser jag att det här håller inte och kommer ta slut. Folk med normal lön som sitter med ett lån på fem miljoner för en lyxupppiffad trea kommer sitta så fett på pottan när räntan går upp några procent. Det är bara en fråga om när.
Tror att cash is king om några år

Nu har ju också Danske Bank sagt att det kommer sakta ner även mer pga många faktorer i Sverige.
jag har små tankar om att sälja lyan, få ut kapital och börja hyra, går inte att öka i värde på 5-10 år nu känns det som.
alternativt kränga lyan och köpa något mindre, har trots allt 1/3 som insats.
Låter ju lika nervöst som Alex Schulmans krönika för ett par år sedan......trodde på härdsmälta och skulle sälja i panik och bo i hyresrätt......tji fick han om han nu var så ultranervös att han skred till handling! Över tid så är boendet rock solid......i rätt stad, område, pstnr osv :)

Några Belgiska och Irländska kollegor jag umgås med är rätt förbluffade över att vi blir matade med att det fortfarande inte är en bubbla i Sverige. Rätt uppenbart tycker de om de jämför priser här och i hemländerna. Colm, min Irländske vän ryckte på axlarna och uttryckte likgiltighet kring det faktum att priserna kunde gå ned. "Så har det alltid varit hemma, upp och ned, upp och ned...". Har inte kunskap om det stämmer men verkar troligt. Ekonomin svänger ju med jämna mellanrum. Frågan är bara vem som sitter med svarte Petter.

Intressant hur vissa verkligen vill elda på ett prisfall. Är enda incitamentet att man tror sig kunna köpa in på en krasch? Går fastighetsmarknaden ner mycket så får det andra obehagliga effekter. För alla vare sig man äger, hyr eller har sitt boende fixat på annat sätt.

Det positiva idag är att marknaden stabiliserats. Det byggs också helt plötsligt hyresrätter och i förlängningen förhoppningsvis lägenheter som alla kan ha råd med. Riksbanken och FI tar små steg i rätt riktning och lär säkerligen få svenskarna att amortera och ta ansvar i ett längre perspektiv.

Är det verkligen så roligt att hajpa eller baissa fastighetsmarknaden utifrån ens egna perspektiv? Är det inte bättre att bara göra det som känns bäst? Framförallt bara skapa det bästa boende som är möjligt. Oavsett boendeform.

Jag vill inte leva i en värld där troll försöker påverka mitt liv genom fake news, foliehattar eller ren illvilja. Oavsett riktning så känns det farligt. En bra marknad är hyfsat förutsägbar och det är något som jag tror vi är på väg in i. Vare sig det är att priserna går upp 5% eller ner lika mycket. Fokusera på att bo istället för att tjäna pengar. Har ni inte råd med ett hus Danderyd så finns det säkerligen alternativ. Vill ni ha fördelarna med hyresrätt; hyr. Det är ganska enkelt.

Jag håller med dig, däremot handlar bostadsfrågan om precis det. Det går inte att välja, det finns inga ägandelägenheter eller hyresrätter tillgängliga. Men där tangerar det politik så jag lämnar det så :)

Kan tillägga att jag bor själv i nyprod brf men med väldigt låg belåning (vi har såklart vår andel av föreningens lån dock) så jag försöker inte påverka marknaden åt något håll, utan enbart diskutera sakfrågan.

Situationen har likheter och skillnader, med både Norge, Spanien, Danmark etc. vilket gör det intressant.

Jag tror inte att något av det som skrivs här kommer påverka marknaden öht. ändå, frågan är ju lite större än så

Låter ju lika nervöst som Alex Schulmans krönika för ett par år sedan......trodde på härdsmälta och skulle sälja i panik och bo i hyresrätt......tji fick han om han nu var så ultranervös att han skred till handling! Över tid så är boendet rock solid......i rätt stad, område, pstnr osv :)
Har haft bostadsrätt väldigt länge, men att ha sina likvider i ett boende är fan inte ok om det skulle krasha :) det jag menar hehe

Har haft bostadsrätt väldigt länge, men att ha sina likvider i ett boende är fan inte ok om det skulle krasha :) det jag menar hehe
Du får ju ändå skatta bort grädden om du växlar över till HR......inte heller kul att ge bort $$ i onödan till Fru Andersson?? Hyresmarknaden kommer säkert på sikt att anpassas så det kommer med all säkerhet bli kostsamt det med........hur du än vrider på det är dina likvider alltid utsatta för risk......

Du får ju ändå skatta bort grädden om du växlar över till HR......inte heller kul att ge bort $$ i onödan till Fru Andersson?? Hyresmarknaden kommer säkert på sikt att anpassas så det kommer med all säkerhet bli kostsamt det med........hur du än vrider på det är dina likvider alltid utsatta för risk......
så sant, ja att farbror Löven ska ha en stor summa pengar är fan inte ok. men du har rätt!

Jag håller med dig, däremot handlar bostadsfrågan om precis det. Det går inte att välja, det finns inga ägandelägenheter eller hyresrätter tillgängliga. Men där tangerar det politik så jag lämnar det så :)

Kan tillägga att jag bor själv i nyprod brf men med väldigt låg belåning (vi har såklart vår andel av föreningens lån dock) så jag försöker inte påverka marknaden åt något håll, utan enbart diskutera sakfrågan.

Situationen har likheter och skillnader, med både Norge, Spanien, Danmark etc. vilket gör det intressant.

Jag tror inte att något av det som skrivs här kommer påverka marknaden öht. ändå, frågan är ju lite större än så
Givetvis inte men i dagens värld så ska inte drev underskattas. Jag tror absolut att psykologi spelar in i viktiga samhällsfrågor idag. Det är inte längre enbart ideologi som styr tex politiska val. Information och genomslagskraft påverkar enormt och höstens hetsiga debatt om prisfall var absolut en väldigt stor faktor i det som hände.

Mycket har stramats upp och jag tror att vi långsiktigt är på rätt väg. Det finns ingen on/off-knapp för att lösa detta och en långsiktig stabilisering/justering är vad alla borde sikta på. Att hetsa om att priser ska ner xx% hjälper ingen och har noll substans. Att titta på prisökningar vs löneökningar är rimligt om allt annat lika. Verkligheten är att man idag är mer villig att lägga en mycket större del av sin inkomst på boende. Varför skulle det ändras och gå tillbaka? Dagens boende är rimligtvis viktigare för oss idag än vad det var 1970.

Senast ändrad:
Å andra sidan kan ju fastighetsägare påverka många faktorer för att höja hyran om så önskas, men det finns många trötta fastighetsägare som sitter på icke belånade fastigheter, så varför slänga in pengar i det?
Med ditt resonemang tillhör jag kategorin "trötta fastighetsägare" om än i väldigt liten skala. Tycker förhandlingsordningen är skit och bruksvärdesmodellen likaså.
Har en fastighet från tidigt 1900-tal med 3,30-3,50 i takhöjd, stuckaturer och vägg-/takmålningar i trapphus samt mycket fasadutsmyckningar. När jag ska få upp hyrorna utan att gå back förstör jag husets karaktär genom att slänga in Ikea kök & badrum samt trycker in en tvättpelare och en duschvägg i det trånga badrummet. När det är dags att göra vid fasad- och tak plockar jag bort alla tidsenliga utsmyckningar, slätputsar fasaden och slänger på ett papptak.

Som tur är ser jag inte bara kronor och ören och därmed görs inte renoveringar riktigt enligt ovanstående. Är övertygad om att många hyresgäster skulle vara beredda att betala lika hög kvm kostnad för att bo i ett fint och påkostat sekelskifteshus som i ett nybyggt men tyvärr fungerar inte hyressättningen så.

Nu tror jag inte på allvar att ditt svar syftade på liknande situationer som min utan snarare på lata gubbar som bara vill håva in pengar på sina kåkar som byggdes under miljonprogrammet.

..........

Ingen vet gvtvs hur marknaden kommer att utvecklas. Men en sak kan vi nog vara hyggligt säkra på - kommer det en kris så är det inte inte kommentarerna på KS som kommer att utlösa den. Mao, att hajpa eller baissa är ju helt meningslöst eftersom man ändå inte kan påverka marknaden på det sättet.

Personligen tycker jag frågor som dessa (och även politik, aktier, samhällsutveckling mm) är intressanta från ett mer objektivt perspektiv där frågan är: Hur och varför tror du att X kommer att utvecklas på ett visst sätt?

Om man börjar blanda vad man VILL/ÖNSKETÄNKANDE med vad som är TROLIGT/RIMLIGT så blir disussionerna mer förvirrade.

Som man brukar säga "bli aldrig förälskad i en aktie, för kärleken kommer aldrig stt besvaras".

På villet sätt har priserna frikopplats? Människor har blivit rikare vilket märks tydligast med bostäder. Politiker och domedagsprofeter som du kan prata allt ni vill om högre räntor och fallande priser, men sanningen är den att priserna kommer stanna kring den här nivån och ränta kommer aldrig upp i tidigare nivåer. Strikt regelverk och byråkrati gör att förstagångsköpare inte kommer in i marknaden, för att lösa det måste man hitra lösningar där man kan säkerställa att överbelåning inte sker, men samtidogt ta hänsyn till framtida intänkter och intåkter/kapital från annat än förvärvsinkomst.
Något får mig att tro att du inte sett en ordentlig nedgång i bostadspriser under hela din livstid, och därmed kan det inte hända?

Okej detta blir ett långt inlägg som jag egentligen ogillar att göra men jaja.
1. Svenskarnas förmögenhet är den högsta på 200 år, genomsnittliga nettoförmögenheten är 1,7mkr med 400k i lån även om genomsnitt blir skevt att kolla på i såna här sammanhang men lika bra statistik finns inte sen vi slutade beskatta förmögenhet. Kostnaden för boende har samtidigt minskat de senaste 30 åren där vi gått från ett extremränteläge till historisk mer normala nivåer. Nu spenderar svenskar i snitt 26% av sin nettolön på boende, vilket är ner ett antal % från tidigare nivåer. Ökningen i förmögenheten beror delvis på bostadsuppgången, men också en stark aktiemarknad. Kollar man på den reela löneökningen ligger vi högst bland utvecklade länder i EU-15 och snittat över 2% sedan 95.
Historiskt lägger vi ungefär lika mycket av våra löner på bostäder, vilket självklart medför att folk lånar mer och köper dyrare bostäder när räntan går ner. Beroende på vilken tid vi använder som index kan dagens nivåer ses som extrema eller normala.
Om du däremot definerar förmögenhet som en siffra på hur stor lägenhet du har råd att köpa, så visst den köpkraften har minskat.
2.
Kollar du historisk är dagens räntenivåer normal. 80-talet hade de högsta räntorna de senaste 200 åren och började efter det sjunka över snart 40 år. Räntan är en spegling av inflationen, inte orsaken av den. Kort innebär det att under 70-talet när inflationen var 10% ville investerare ha 10% ränta för att kompensera detta vilket gör att marknadspriserna av investeringar är den reela räntan.

En av teorierna kring detta kommer från BOE där de talar om global savings glut och hur det har påverkat sedan slutet på 2000-talet:

"To add some more detail, the study suggests that of the 300-bp contribution of the global savings glut to lower real rates, a bit more than half (160 bps) is due to higher desired saving: demography accounts for 90 bps, inequality for 45 bps and EM current account surpluses for 25 bps. A little less than half (140 bps) is due to a decline in investment demand, with a lower relative price for capital goods contributing 50 bps, lower public investment contributing 20 bps, anda wider spread between the risk-free rate and the rate of return on capital contributing 70 bps. As the authors note, these estimates are highly uncertain. Yet they manage to explain the bulk of the decline in real long-term interest rates using evidence independent of the decline itself. And, taken at face value, the results support the thesis that a global savings glut has been the dominating factor behind the decline in the real equilibrium long-term interest rate."

https://www.pimco.com/en-us/insight...acro-perspectives/no-end-to-the-savings-glut/

Gällande några av punkterna kan man saga att demografi handlar om att livslängden har ökat mer än pensionsåldern, vilket kräver mer sparande. Gällande inequality så sparar rika mer än andra, för de allra rikaste är det enda sättet de kan minska och konsumera sina förmögenheter att flera generationer spenderar eller ger bort pengarna vilket sällan händer. Även de som donerar stora summor hamnar ofta mycket i stiftelser och liknande istället för att spenderas. Sedan har på senare är spreaden mellan riskfriaräntan och avkastningen, stadskuldsväxlar har haft en högre premium på grund av att investerare värderade säkerhet, detta kan också ses i att guld priset på senare tid haft mindre korrelation mot marknaden. Spreaden har minskat på senare år, men övriga faktorer kommer troligtvis kvarstå vilket gör att räntan kommer stanna på omkring dessa nivåer. Ett tydligt exempel på det här är att Sverige de senaste åren haft extremt höga nivåer av sparande närmre 17% vilket är högst i Europa bortsett från Schweiz som har 25%, gissa hur räntan ser ut i Schweiz?
Att vara bäst i EU i tillväxt är som att skryta att man var smartast i sin OBS klass.

Ja svenskarna är rika som aldrig förr - men dessa pengar kommer som du även erkänner till stor del från bostadsprisuppgången - och den ultralåga räntan, "få betalt för att låna".

Du nämner också att förmögenheten även ökat pga att aktier gått upp i värde (återigen pga ultralåga räntor). Ja, men hur många svenskar äger aktier då? Runt 2 miljoner, dvs 20%. Som tidigare nämnts är här medelvärden på tex svenskars aktieinnehav totalt ointressant.
https://www.di.se/di/artiklar/2015/12/30/aktieintresset-ar-pa-topp-i-sverige/

Jag tror inte att jag kan elda på prisfallet genom klocksnack. Ja jag kommer fynda efter kraschen. Självklart kommer prisfall leda till stora samhällsproblem, därför borde vi aldrig låtit bubblan bli så här stor, och det är viktigt att bubblan inte blir ännu större.

Vilken tur att marknaden lyckade stabilisera sig på toppen av alla tiders svenska högkonjunktur med minusränta, valbudget och internationell högkonjunktur. Det krävs tyvärr inte mycket förrän prisraset skall fortsätta, ta gärna en titt på hur bostadsutvecklarnas aktier gått det senaste. Det byggs inte hyresrätter, ett antal bolag panikkonverterar sina BRF projekt till hyresrätter, detta kommer att bli dyra boenden. Det kommer aldrig byggas nytt som alla har råd med, nytt är dyrt. Billigt kan på sin höjd gamla slitna lägenheter möjligtvis vara. Riksbanken saknar ansvar och möjlighet att påverka bolånare, det ansvaret har FI, som gjort allt för lite - samtidigt som politikerna fegat ur. Efter valet kommer dock fastighetsskatten tillbaka och ränteavdragen kommer nog också att ryka på sikt.

Är det verkligen så roligt att hajpa eller baissa fastighetsmarknaden utifrån ens egna perspektiv? ...

Då bostadsmarknaden har så stor påverkan på ekonomin i stort är det svårt att inte ha en åsikt.

Jag trodde vi hade passerat trolldiskussionerna efter att S fastnat med skägget i brevlådan?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oR6XzR/s-medarbetare-erkanner-trollkonton

Det handlar inte om illvilja och fake news, det handlar om att svenskarna kollektivt har köpt sönder vår balansräkning och långsiktiga hållbarhet.

Fastighetsmarknaden var länge förutsägbar såtillvida att folk köpte så fort och dyrt de kunde för de visste att priserna hela tiden gick upp, nu har vi gått in i en oviss tid där denna sanning inte längre håller.

Tyvärr har boende gått över till att bara handla om pengar, inte att bo. Alla som varit på en medelklasstillställning de senaste åren vet att priser har varit i större fokus än någon annan aspekt av boende, eller i princip livet.

Jag håller det inte för omöjligt att vinstskatten på boende blir ännu högre i framtiden, nu kan vara rätt tid att sälja.

Något får mig att tro att du inte sett en ordentlig nedgång i bostadspriser under hela din livstid, och därmed kan det inte hända?
.

OM det blir en kraftig nedgång så kan man vara säker på att det inte blir roligt. Och det kommer att drabba de flesta (gvtvs i varierande grad).

Jag kom ut som nyutexaminerad (civ ek) mitt i 90-talskrisen. Många av mina klasskompisar hittade inga jobb på lång tid, andra jobbade i snabbköpskassan och andra enklare jobb bara för att tjäna pengar till hyran.

Det enda pos med det, för mig personligen, är att man alltid har kvar det i minnet så jag är fortfarande ödmjuk och tacksam över att ha ett bra jobb och det har gett mig insikten att förändringar kan bli mkt större och komma fortare än vad de flesta tror är möjligt utifrån sin egen horisont.

De svåra nötterna att knäcka:

1. Extremt hög belåning hos svenskarna. Extremt låg ränta. Hur ser Sveriges ekonomi ut om boräntan piper upp till 6?

Hur löser vi bostadssituationen för de som ska/vill flytta till sitt första boende? Att föräldrar går in o handlar tack vare punkt 1 är ju inte helt sunt.

De svåra nötterna att knäcka:

1. Extremt hög belåning hos svenskarna. Extremt låg ränta. Hur ser Sveriges ekonomi ut om boräntan piper upp till 6?

Hur löser vi bostadssituationen för de som ska/vill flytta till sitt första boende? Att föräldrar går in o handlar tack vare punkt 1 är ju inte helt sunt.

Reporäntan måste ju för det första gå över noll för att boräntan ska gå upp.

OM det blir en kraftig nedgång så kan man vara säker på att det inte blir roligt. Och det kommer att drabba de flesta (gvtvs i varierande grad).

Jag kom ut som nyutexaminerad (civ ek) mitt i 90-talskrisen. Många av mina klasskompisar hittade inga jobb på lång tid, andra jobbade i snabbköpskassan och andra enklare jobb bara för att tjäna pengar till hyran.

Det enda pos med det, för mig personligen, är att man alltid har kvar det i minnet så jag är fortfarande ödmjuk och tacksam över att ha ett bra jobb och det har gett mig insikten att förändringar kan bli mkt större och komma fortare än vad de flesta tror är möjligt utifrån sin egen horisont.

Jag minns att vissa fick en mycket hög ränta ca år 1991/1992 om jag minns rätt 500 % eller något sådant.
Vid den tiden jag studerade, alla telefon automater var det kö till. :rolleyes:
Som tur hade man NMT 900 Cityman 100 redan så jag lät vissa av mina klasskamrater lämna ut det nr så banken kunde ringa upp dom på min lur :D

Som tur hade jag inte några lån :)

//Simon

Att vara bäst i EU i tillväxt är som att skryta att man var smartast i sin OBS klass.

Ja svenskarna är rika som aldrig förr - men dessa pengar kommer som du även erkänner till stor del från bostadsprisuppgången - och den ultralåga räntan, "få betalt för att låna".

Du nämner också att förmögenheten även ökat pga att aktier gått upp i värde (återigen pga ultralåga räntor). Ja, men hur många svenskar äger aktier då? Runt 2 miljoner, dvs 20%. Som tidigare nämnts är här medelvärden på tex svenskars aktieinnehav totalt ointressant.
https://www.di.se/di/artiklar/2015/12/30/aktieintresset-ar-pa-topp-i-sverige/
Haha nej så ologisk är jag inte, däremot ser jag inte tydliga tecken på att en större nedgång ska ske, precis som att jag inte ser några tecken på att räntan kommer nå nivåer på >4% igen.
Det går inte att konstatera att marknaden går upp pga låga räntor, den går upp kraftigt i höga räntor också, kollar vi i usa ser vi att 1980 gick räntan upp 210bp och marknaden gick upp 26%. 1983 gick räntan upp 146bp och marknaden 17%. 1996 gick räntan upp 85bp och marknaden 20%. 2009 gick räntan upp 160bp och marknaden 23%. 2013 gick räntan upp 136bp och marknaden 30%. Det man kan se är att efter Riksbanken/Fed etc annonserat en höjning/sänkning, så påverkar det kursen på närtid, men på längre sikt är det svårare att se samband.
Sedan ska vi inte sprida någon desinformation om att bara 2 av tio äger aktier, då Sverige är bäst i världen på att investera i fonder och drygt 8 av tio investerar privat i fonder till pension eller annat. Gissa vad de flesta av de fonderna innehåller?

Ingen vet gvtvs hur marknaden kommer att utvecklas. Men en sak kan vi nog vara hyggligt säkra på - kommer det en kris så är det inte inte kommentarerna på KS som kommer att utlösa den. Mao, att hajpa eller baissa är ju helt meningslöst eftersom man ändå inte kan påverka marknaden på det sättet.
Givetvis inte men i dagens värld så ska inte drev underskattas. Jag tror absolut att psykologi spelar in i viktiga samhällsfrågor idag. Det är inte längre enbart ideologi som styr tex politiska val. Information och genomslagskraft påverkar enormt och höstens hetsiga debatt om prisfall var absolut en väldigt stor faktor i det som hände.
Nu tror jag inte att saker avgörs här men i dagens värld så tror jag absolut att psykologi kan påverka folks tro på hur en marknad ska utvecklas.

Psykologin styr marknaden tillsammans med det vi själva tycker är logiska faktabaserade överväganden.
Utbut? Räntenivå? Nivå utav arbetslöshet? Hur väl marknaden fungerar? Etc.

Jag skulle våga sticka ut hakan och påstå att överutbudet utav nyproduktion är en stor bidragande orsak till sättnigen prismässigt, det och amorteringskraven. Men det är ju två ytterst konkreta faktorer.

Tino Sanandaji har en ny bok på gång. 10 000 miljarder heter den. Den handlar om den väldigt höga skuldsättningen vi har i Sverige. Här är en intressant beskrivning av ämnet.

https://tino.us/2017/10/ny-bokprojekt-tio-tusen-miljarder-lanekalas-folkhemmet/

Här är början:
Sverige har under det senaste decenniet byggt upp ett skuldberg. Den privata sektorn (d v s hushållen och företagen) har kraftigt ökat sina skulder så att Sveriges privata skuldsättning nu är bland de högsta i världen. Tidigare i år passerade den privata sektorns skulder 10.000 miljarder kr – en fördubbling på drygt tio år, utan att milstolpen fick någon uppmärksamhet.

IMG_2357.PNG

Detta har skett parallellt med en expanderande bostadsbubbla underblåst av nytryckta pengar. Andra orosmoln inkluderar finansieringsgap i kommunsektorn, resursbrist i välfärden, överbelastning i vården, urgröpt pensionssystem samt inte minst det växande utanförskapet bland dem med utländsk bakgrund.

I stället sprids myten om en urstark ekonomi. Magdalena Andersson använde en liknelse från motorvärlden i att ”Svensk ekonomi är urstark, går lika bra och snabbt som en nyproducerad Tesla”, medan Anders Borg förde fram en zoologisk metafor – ”Sverige är nu Europas tigerekonomi”.

Denna överdrivna bild har ofta okritiskt upprepats av pressen. Aftonbladet uppmanar sina läsare ”Lägg champagnen på is” och skriver ”Sluta oroa dig – det går hur bra som helst för Sverige”, medan Expressen tidigare har kallat Sverige ”bäst av världens ekonomier”.

Det går dock inte särskilt bra för Sverige. Tillväxt av BNP per capita har legat och förväntas även närmaste åren ligga under sitt historiska genomsnitt. Syftet är att pedagogiskt förklara detta och möjliggöra för medborgarna att informera sig. Boken släpps i april 2018 och kommer att vara på drygt två hundra sidor.

Jag minns att vissa fick en mycket hög ränta ca år 1991/1992 om jag minns rätt 500 % eller något sådant.
Vid den tiden jag studerade, alla telefon automater var det kö till. :rolleyes:
Som tur hade man NMT 900 Cityman 100 redan så jag lät vissa av mina klasskamrater lämna ut det nr så banken kunde ringa upp dom på min lur :D

Som tur hade jag inte några lån :)

//Simon
Kanske hade varit bättre att lyssnat på läraren istället för att foka på NMT:n.. Ovan har inte med boräntan att göra utan marginalräntan och den då fasta svensk kronan. :oldman:

Tino Sanandaji har en ny bok på gång. 10 000 miljarder heter den. Den handlar om den väldigt höga skuldsättningen vi har i Sverige. Här är en intressant beskrivning av ämnet.

https://tino.us/2017/10/ny-bokprojekt-tio-tusen-miljarder-lanekalas-folkhemmet/

Här är början:
Sverige har under det senaste decenniet byggt upp ett skuldberg. Den privata sektorn (d v s hushållen och företagen) har kraftigt ökat sina skulder så att Sveriges privata skuldsättning nu är bland de högsta i världen. Tidigare i år passerade den privata sektorns skulder 10.000 miljarder kr – en fördubbling på drygt tio år, utan att milstolpen fick någon uppmärksamhet.

IMG_2357.PNG

Detta har skett parallellt med en expanderande bostadsbubbla underblåst av nytryckta pengar. Andra orosmoln inkluderar finansieringsgap i kommunsektorn, resursbrist i välfärden, överbelastning i vården, urgröpt pensionssystem samt inte minst det växande utanförskapet bland dem med utländsk bakgrund.

I stället sprids myten om en urstark ekonomi. Magdalena Andersson använde en liknelse från motorvärlden i att ”Svensk ekonomi är urstark, går lika bra och snabbt som en nyproducerad Tesla”, medan Anders Borg förde fram en zoologisk metafor – ”Sverige är nu Europas tigerekonomi”.

Denna överdrivna bild har ofta okritiskt upprepats av pressen. Aftonbladet uppmanar sina läsare ”Lägg champagnen på is” och skriver ”Sluta oroa dig – det går hur bra som helst för Sverige”, medan Expressen tidigare har kallat Sverige ”bäst av världens ekonomier”.

Det går dock inte särskilt bra för Sverige. Tillväxt av BNP per capita har legat och förväntas även närmaste åren ligga under sitt historiska genomsnitt. Syftet är att pedagogiskt förklara detta och möjliggöra för medborgarna att informera sig. Boken släpps i april 2018 och kommer att vara på drygt två hundra sidor.

Ja Tino bevisar med boken att Sverige mångt och mycket är ett luftslott och att landet aldrig kommer bli seg likt, något han bevisade delvis i massinvandring. Vi får hoppas hans sanningar kan få folk att vakna upp något, även fast hans bok massinvandring fick föga genomslag bland eliten och politikerna utöver rubrikerna om diverse bibliotek och tidningars propaganda om bokens brister.

När bubblorna spricker så kommer stora delar av svenska befolkningen vara rökta på något vis, kanske via pensionssystemet eller enorma skulder efter sina bostadsköp.

Kanske hade varit bättre att lyssnat på läraren istället för att foka på NMT:n.. Ovan har inte med boräntan att göra utan marginalräntan och den då fasta svensk kronan. :oldman:

Iofs Men dom satt ju lite i sk*ten just då. Dom som hade/har lån just då där var fick dom låna NMT ;)

Det är lugnt för mej med min ekonomi då allt är betalt. Lägenheterna/bil/båt/mc/mm :)
Strulet blir då man flippar en lägenhet/hus nu. (då dom har hoppat upp i värde) Ex in köp ca 250 Tkr nu ca 3,5 Mkr ut typ
Lite synd att man inte skaffade flera lägenheter/tomter på den tiden då dom var billiga :D
Sedan hur det går i framtiden så kan man redan nu i dagsläget inse att inget fungerar som är påstått.
Vänta 10 år till Ex vård/välfärd mm :dead:

//Simon

Ja Tino bevisar med boken att Sverige mångt och mycket är ett luftslott och att landet aldrig kommer bli seg likt, något han bevisade delvis i massinvandring. Vi får hoppas hans sanningar kan få folk att vakna upp något, även fast hans bok massinvandring fick föga genomslag bland eliten och politikerna utöver rubrikerna om diverse bibliotek och tidningars propaganda om bokens brister.

När bubblorna spricker så kommer stora delar av svenska befolkningen vara rökta på något vis, kanske via pensionssystemet eller enorma skulder efter sina bostadsköp.

Man får väl se hans bok som ett inlägg i samhällsdebatten. Det är alltid roligt att läsa argumenten och datan som stödjer dem (i just fallet Tino är min uppfattning att han ofta stödjer sina teser med robust data). Sedan finns det gvtvs andra som för fram andra argument och gör andra analyser, vilket gör det ännu mer intressant att följa.

Tillbaka
Topp