• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Så är det nog. Eller så har folk helt enkelt hiskeligt mycket mer pengar än man tror. Ser samma mönster här, vårt större shoppingcenter är helt packat även på vardagar. Skulle bara in lite snabbt för att hämta en sak och det var knappt man kunde parkera.

Men att shoppa loss innan lönehelg i detta ekonomiska klimatet, då luktar det lite som om man köper rätt friskt på kredit.
Är nog en blandning av båda, verkligheten brukar dock komma ikapp folk. Onödig tröstshopping är sällan svaret men folk är ju folk och tänker sällan längre än näsan är. Har man otur när man tänker så brukar det sällan bli bra 😂
 

zeke_varg

Omega
Vi var lite glada att kunna minska den ansträngda situationen när vi nått gränsen o kliva från 2% till 1% amorteringsgrad. Trodde vi. Frun jobbar 80% för o ta hand om kidsen lite mer. Systemet säger att kidsen är för gamla för att kunna räkna bolånet på hennes 100%iga lön. Ridå. Bara fortsätta pumpa in amortering o käka gröt.

Undrar hur många som är där o filar? Noterar också att antalet bostäder till salu fortsatt är hög här i byn. Långa säljprocesser. Sneglar också hur plan b ser ut för plan b på en lägenhet även om det är långt till den gränsen. Tycker nog inte att det är så attraktivt kostnadsmässigt heller.. med dagens pris + månadsavg. Kan nog kliva nedåt lite till.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Undrar hur många som är där o filar? Noterar också att antalet bostäder till salu fortsatt är hög här i byn. Långa säljprocesser. Sneglar också hur plan b ser ut för plan b på en lägenhet även om det är långt till den gränsen. Tycker nog inte att det är så attraktivt kostnadsmässigt heller.. med dagens pris + månadsavg. Kan nog kliva nedåt lite till.
Min bild är att nästan ingenting säljs ändå. Köparna kräver förbehåll för att sälja sina egna boenden och eftersom det inte alls är säkert att det funkar så stannar marknaden nästan helt. I området jag tittar på finns ungefär 30 hus till salu och högst 1-2 har sålts senaste kvartalet.

Det KOMMER gå över detta, men fan så segt det känns. Otroligt tråkigt att behöva snåla så förbannat när barnen är hemma. Vad ska jag ha en massa pengar till när jag är 50 och de flyttat hemifrån till? De kommer ju inte vilja åka på semester med sina trista föräldrar när de är stora ;)
 

zeke_varg

Omega
En prognos från Byggföretagen pekar på att 16 000 byggjobb kan försvinna under 2024.

Fram till i oktober har antalet varsel legat relativt lågt. Men nu märker facket en tydlig uppgång.

– Det är egentligen de senaste två veckorna som det har smällt till. Hittills i oktober har 220 varsel lagts i regionen. Men det är fler förhandlingar planerade i närtid. Det är många företag som har problem, säger Ann-Katrin Hedgren, ordförande Byggnads i Värmland-Örebro.
 

Patriik

Omega
2-Faktor
Om nu inte folk lägger pengarna på nya bostäder så läggs det istället på shopping. Iaf utifrån min helgspaning. I lördags så åkte jag och sambon ut till Ikano-huset här i Linköping i tron om att det skulle vara lite lugnare helgen före lön. Hell no! Det var fullständigt kaos, som värsta mellandagsrean och kö in till parkeringen, som dessutom var tvärt fullbelamrad. Vi vände och åkte hem och fikade istället.
Ändå bra spaning skulle jag säga. Var på Ikea för ett litet inköp i helgen som var oxh parkeringen var fylld till 75%. Köpcentrumets parkering bredvid fylld till närmare 90%.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om nu inte folk lägger pengarna på nya bostäder så läggs det istället på shopping. Iaf utifrån min helgspaning. I lördags så åkte jag och sambon ut till Ikano-huset här i Linköping i tron om att det skulle vara lite lugnare helgen före lön. Hell no! Det var fullständigt kaos, som värsta mellandagsrean och kö in till parkeringen, som dessutom var tvärt fullbelamrad. Vi vände och åkte hem och fikade istället.
Det tragiska är att det ses som normalt att ha dåligt med pengar innan lön. Det borde rimligtvis inte vara svårare att göra ett restaurangbesök eller köpa en ny vinterjacka veckan innan löning lika lite som veckan efter löning men ändå verkar Svensson i otroligt stor utsträckning leva från lön till lön.

Det spelar ingen roll var man tittar heller, situationen är densamma i princip överallt. På jobbet, bland bekanta, i köp- och säljgrupper på Facebook där det paxas saker tills löning osv. 😔

Är det ingen som lär sig grundläggande ekonomi hemifrån under sin uppväxt? Förstår folk hur illa det är men man struntar i det? Gör man så för att ”alla” gör det? Består större delen av Sveriges befolkning av andra generationens lånetorskar? Jag fattar ärligt talat inte…
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det tragiska är att det ses som normalt att ha dåligt med pengar innan lön. Det borde rimligtvis inte vara svårare att göra ett restaurangbesök eller köpa en ny vinterjacka veckan innan löning lika lite som veckan efter löning men ändå verkar Svensson i otroligt stor utsträckning leva från lön till lön.

Det spelar ingen roll var man tittar heller, situationen är densamma i princip överallt. På jobbet, bland bekanta, i köp- och säljgrupper på Facebook där det paxas saker tills löning osv. 😔

Är det ingen som lär sig grundläggande ekonomi hemifrån under sin uppväxt? Förstår folk hur illa det är men man struntar i det? Gör man så för att ”alla” gör det? Består större delen av Sveriges befolkning av andra generationens lånetorskar? Jag fattar ärligt talat inte…
Fast är det så konstigt? Är man uppväxt i ett lite bättre område har man säkert bättre koll på sin ekonomi än den som är uppväxt under fattigare förhållanden. Sen är det, som jag lärt mig, många som är hängivna sin grej men fallerar när man kommer till ekonomi. Så länge jag kan minnas har jag "vetat" att man inte går i affärer eller på krogen när det är lönehelg. Min frisör sa att det är alltid fullbokat direkt efter lön. Orsaker kan vara många. Alla borde veta för motsatsen drabbar dem så hårt. Skolan hjälper inte till nämnvärt så kunskapen måste komma hemifrån eller från snacket med grannungarna- Vi präglas tidigt i vår sätt att tänka. Jag hade önskat att fler kunde agera som ekonomiska moderatorer för de som behöver för många är de som litat blint på den de haft framför sig. Man måste lära sig, antingen via sitt umgänge eller via den hårda vägen. Sen finns de som inte tänker alls och saknar konsekvenstänk tyvärr. Många har bara dålig tajming.
 

aadde81

Cartier
Det tragiska är att det ses som normalt att ha dåligt med pengar innan lön. Det borde rimligtvis inte vara svårare att göra ett restaurangbesök eller köpa en ny vinterjacka veckan innan löning lika lite som veckan efter löning men ändå verkar Svensson i otroligt stor utsträckning leva från lön till lön.

Det spelar ingen roll var man tittar heller, situationen är densamma i princip överallt. På jobbet, bland bekanta, i köp- och säljgrupper på Facebook där det paxas saker tills löning osv. 😔

Är det ingen som lär sig grundläggande ekonomi hemifrån under sin uppväxt? Förstår folk hur illa det är men man struntar i det? Gör man så för att ”alla” gör det? Består större delen av Sveriges befolkning av andra generationens lånetorskar? Jag fattar ärligt talat inte…

En optimistisk tolkning är att vissa sätter av en bestämd summa till sparande direkt när lönen kommer. Strax innan nästa lön har man därför dåligt med pengar man "får" röra sig med. Jag hoppas det är så hos åtminstone en del man ser det beteendet hos.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
En optimistisk tolkning är att vissa sätter av en bestämd summa till sparande direkt när lönen kommer. Strax innan nästa lön har man därför dåligt med pengar man "får" röra sig med. Jag hoppas det är så hos åtminstone en del man ser det beteendet hos.
Stämmer iaf i mitt fall. I snitt 25% av nettoinkomsten går direkt till sparande. Ibland blir det tajt i slutet på månaden, men som du skriver är det inte ett "riktigt" likviditetsproblem.

/B
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
En optimistisk tolkning är att vissa sätter av en bestämd summa till sparande direkt när lönen kommer. Strax innan nästa lön har man därför dåligt med pengar man "får" röra sig med. Jag hoppas det är så hos åtminstone en del man ser det beteendet hos.

CWGZ2afWoAEjzmt.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Fast är det så konstigt? Är man uppväxt i ett lite bättre område har man säkert bättre koll på sin ekonomi än den som är uppväxt under fattigare förhållanden. Sen är det, som jag lärt mig, många som är hängivna sin grej men fallerar när man kommer till ekonomi. Så länge jag kan minnas har jag "vetat" att man inte går i affärer eller på krogen när det är lönehelg. Min frisör sa att det är alltid fullbokat direkt efter lön. Orsaker kan vara många. Alla borde veta för motsatsen drabbar dem så hårt. Skolan hjälper inte till nämnvärt så kunskapen måste komma hemifrån eller från snacket med grannungarna- Vi präglas tidigt i vår sätt att tänka. Jag hade önskat att fler kunde agera som ekonomiska moderatorer för de som behöver för många är de som litat blint på den de haft framför sig. Man måste lära sig, antingen via sitt umgänge eller via den hårda vägen. Sen finns de som inte tänker alls och saknar konsekvenstänk tyvärr. Många har bara dålig tajming.
Ja, man kanske tar det för givet när man själv fått med sig det hemifrån. Enligt KFM finns det 173.000 barn och unga som bor i hushåll med mål hos KFM, dvs drygt 7% av den minderåriga befolkningen. Mörkersiffran är dock enorm då detta enbart gäller skulder som gått vidare till KFM. Tittar man istället på allmän skuldsättning och antalet familjer som precis går runt varje månad och/eller löser ett underskott med nya lån eller avbetalningar så är nog siffran betydligt högre och det verkar snarare vara regel än undantag att man har någonting på avbetalning.
En optimistisk tolkning är att vissa sätter av en bestämd summa till sparande direkt när lönen kommer. Strax innan nästa lön har man därför dåligt med pengar man "får" röra sig med. Jag hoppas det är så hos åtminstone en del man ser det beteendet hos.
Man vill gärna tro det men enligt en rapport från FI har antalet blancolån ökat med 400% på tio år, den genomsnittliga summan för avbetalningsköp är 2800kr och 15-20% av låntagarna hamnar på ett underskott beräknat på FIs ”kvar att leva på”-kalkyl och låntagarnas månadsinkomster. Det vittnar inte direkt om en allmänt sund privatekonomi…
 

city69

Omega
Jakten på sommarhus på västkusten fortsätter. Jäkligt frustrerande att så få objekt kommer ut och de som kommer ut ligger alldeles för högt i pris. Säljare och köpare är inte ens på samma planet så otroligt många hus dras tillbaka.

För att fördriva tiden har vi dessutom börjat titta på att sälja villan i förorten och köpa lägenhet i stan.

Håller tummarna för att genomföra dessa 3 affärer under 2024 😂
 

Belfort

Omega
Jakten på sommarhus på västkusten fortsätter. Jäkligt frustrerande att så få objekt kommer ut och de som kommer ut ligger alldeles för högt i pris. Säljare och köpare är inte ens på samma planet så otroligt många hus dras tillbaka.

För att fördriva tiden har vi dessutom börjat titta på att sälja villan i förorten och köpa lägenhet i stan.

Håller tummarna för att genomföra dessa 3 affärer under 2024 😂
Hur länge har ni bott i huset?
 
Jakten på sommarhus på västkusten fortsätter. Jäkligt frustrerande att så få objekt kommer ut och de som kommer ut ligger alldeles för högt i pris. Säljare och köpare är inte ens på samma planet så otroligt många hus dras tillbaka.

För att fördriva tiden har vi dessutom börjat titta på att sälja villan i förorten och köpa lägenhet i stan.

Håller tummarna för att genomföra dessa 3 affärer under 2024 😂

Det är nog inte riktigt säsong att lägga ut sommarhus till salu oavsett konjunktur.

Jag följt skifte av lagfarter som publiceras och det är fortsatt inga dyrare objekt som byter ägare i den regionen där jag bor och där har legat ute hus till salu för 7.5 milj upp emot 35 milj+ under 2023. Ytterst få lagfarter som skiftat nära 7.5 milj. De flesta ligger under 5 miljoner hittills.

Bankerna är mycket mer restriktiv med utlåning nu och rimligen kan ingen få låna upp samma belopp på dagens räntenivåer på drygt 6% jämfört med när räntan var nära 1% och få såg räntehöjningar i sikte.

 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja, man kanske tar det för givet när man själv fått med sig det hemifrån. Enligt KFM finns det 173.000 barn och unga som bor i hushåll med mål hos KFM, dvs drygt 7% av den minderåriga befolkningen. Mörkersiffran är dock enorm då detta enbart gäller skulder som gått vidare till KFM. Tittar man istället på allmän skuldsättning och antalet familjer som precis går runt varje månad och/eller löser ett underskott med nya lån eller avbetalningar så är nog siffran betydligt högre och det verkar snarare vara regel än undantag att man har någonting på avbetalning.
Man vill gärna tro det men enligt en rapport från FI har antalet blancolån ökat med 400% på tio år, den genomsnittliga summan för avbetalningsköp är 2800kr och 15-20% av låntagarna hamnar på ett underskott beräknat på FIs ”kvar att leva på”-kalkyl och låntagarnas månadsinkomster. Det vittnar inte direkt om en allmänt sund privatekonomi…
Intressanta siffror. Jag tror det är väldigt olika anledningar till att folk sitter i den situationen som de gör. Jag tror det många gånger finns andra problem i botten. Det är lättare för en frisk människa som klarat en lång utbildning och fått ett välbetalt jobb att klara sin ekonomi än för den som inte mår bra och bara har folk omkring sig som inte heller mår bra. Sen finns det säkert de som haft ren otur, handlat i okunskap, blivit utnyttjade av de med mer kunskap, haft tillit till fel personer etc. Mår man bra kan man prioritera upp sin egna ekonomi. Mår man dåligt har man till slut ingen ekonomi att vara rädd om. Det finns nog massor av anledningar till att flera personer lever i fattigdom. Man ska vara glad och tacksam om man får må bra fysiskt och psykiskt, har föräldrar som investerat sina pengar, har vänner och grannar som tänker klokt etc. Då är det lättare att fatta kloka beslut. Sen måste man ändå ha lite tur fast man är klok och gör allt rätt.
 

aadde81

Cartier
Det är nog inte riktigt säsong att lägga ut sommarhus till salu oavsett konjunktur.

Jag följt skifte av lagfarter som publiceras och det är fortsatt inga dyrare objekt som byter ägare i den regionen där jag bor och där har legat ute hus till salu för 7.5 milj upp emot 35 milj+ under 2023. Ytterst få lagfarter som skiftat nära 7.5 milj. De flesta ligger under 5 miljoner hittills.

Bankerna är mycket mer restriktiv med utlåning nu och rimligen kan ingen få låna upp samma belopp på dagens räntenivåer på drygt 6% jämfört med när räntan var nära 1% och få såg räntehöjningar i sikte.


Fast just det fetade bör väl inte göra så stor skillnad eftersom bankerna hela tiden har räknat med en kalkylränta på 6-7 %. Däremot har de förhoppningsvis räknat upp levnadskostnaderna i kvar att leva på-kalkylen med hänsyn till inflationen. Sen är de väl försiktigare genom att i större grad kräva att man först säljer innan man köper ett nytt boende. Sen i vissa fall kan kraftiga avgiftshöjningar i bostadsrätt själpa kalkylen, främst där man tecknat sig för nyproduktion.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fast just det fetade bör väl inte göra så stor skillnad eftersom bankerna hela tiden har räknat med en kalkylränta på 6-7 %. Däremot har de förhoppningsvis räknat upp levnadskostnaderna i kvar att leva på-kalkylen med hänsyn till inflationen. Sen är de väl försiktigare genom att i större grad kräva att man först säljer innan man köper ett nytt boende. Sen i vissa fall kan kraftiga avgiftshöjningar i bostadsrätt själpa kalkylen, främst där man tecknat sig för nyproduktion.
Hur ser det ut med gamla bostadsrättsföreningar som nu tvingas betala skyhöga summor i tomträttsavgäld, speciellt om de också är högt belånade p.g.a. att de dragit ut på tiden med renoveringar? Det är nog inte bara nyproduktion som har problem när räntan stiger.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Hur ser det ut med gamla bostadsrättsföreningar som nu tvingas betala skyhöga summor i tomträttsavgäld, speciellt om de också är högt belånade p.g.a. att de dragit ut på tiden med renoveringar? Det är nog inte bara nyproduktion som har problem när räntan stiger.
Hur många föreningar är det egentligen som inte har äganderätt till sin mark? Det kanske är vanligare i Stockholm? Här nere i Skåne har jag nog inte stött på en enda förening som har tomträtt.
 

JohanHLM

Rolex
Hur många föreningar är det egentligen som inte har äganderätt till sin mark? Det kanske är vanligare i Stockholm? Här nere i Skåne har jag nog inte stött på en enda förening som har tomträtt.
Är själv skåning inom fastighetsbranschen och precis som du säger är tomträtt i princip obefintligt här nere. I Stockholm tror jag det handlar om ca 4000 tomträtter för flerbostadshus och ca 400 för kommersiella lokaler. Låter inte extremt mycket men i kvm BOA tror jag det är runt 12-13 miljoner på bostadssidan dvs. både hyresrätter och bostadsrätter.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur många föreningar är det egentligen som inte har äganderätt till sin mark? Det kanske är vanligare i Stockholm? Här nere i Skåne har jag nog inte stött på en enda förening som har tomträtt.
Det stämmer nog att det är som @JohanHLM skriver att det är mest ett Stockholmssyndrom. Med höjda hyror för tomtmarken och höjda räntor blir det tuffare även för lite äldre brf.

 

city69

Omega
Det är nog inte riktigt säsong att lägga ut sommarhus till salu oavsett konjunktur.

Jag följt skifte av lagfarter som publiceras och det är fortsatt inga dyrare objekt som byter ägare i den regionen där jag bor och där har legat ute hus till salu för 7.5 milj upp emot 35 milj+ under 2023. Ytterst få lagfarter som skiftat nära 7.5 milj. De flesta ligger under 5 miljoner hittills.

Bankerna är mycket mer restriktiv med utlåning nu och rimligen kan ingen få låna upp samma belopp på dagens räntenivåer på drygt 6% jämfört med när räntan var nära 1% och få såg räntehöjningar i sikte.

Helt riktigt. Har dock kikat på sommarhus på riktigt sedan i våras och det var väldigt få även då. Tror det kan lossna framåt våren när många inser att räntorna inte kommer sjunka drastiskt och att priserna inte kommer skjuta i höjden
 
Fast just det fetade bör väl inte göra så stor skillnad eftersom bankerna hela tiden har räknat med en kalkylränta på 6-7 %. Däremot har de förhoppningsvis räknat upp levnadskostnaderna i kvar att leva på-kalkylen med hänsyn till inflationen. Sen är de väl försiktigare genom att i större grad kräva att man först säljer innan man köper ett nytt boende. Sen i vissa fall kan kraftiga avgiftshöjningar i bostadsrätt själpa kalkylen, främst där man tecknat sig för nyproduktion.

De som har utgått från betydligt lägre räntor och hoppats på det bästa har säkert lagt till sig med en livsstil som är svår att bryta och de som tecknar nya lån på dagens nivåer känner säkert en oro för sina marginaler även om de kanske lyckats köpa till ett lägre pris än på toppen.

Kvar att leva på kalkylen utgår ifrån schablonvärden som tas fram av Konsumentverket och där gör säkert bankerna egna beräkningar utifrån det. Frågan är hur realistiska de är egentligen.

Många kostnadsposter som normala människor har ingår inte den kalkylen.

 
Helt riktigt. Har dock kikat på sommarhus på riktigt sedan i våras och det var väldigt få även då. Tror det kan lossna framåt våren när många inser att räntorna inte kommer sjunka drastiskt och att priserna inte kommer skjuta i höjden

Sommarställen är svårt. Vissa ställen byter sällan händer. Det kan ju vara så att attraktiva sommarställen på västkusten stannar inom familjer och släkter som aldrig är aktuella att sälja utom inom familjerna eller släkterna. Köpa för 40- 70 år sedan eller ännu längre tillbaka. Sannolikt inte högt belånade. Är det inte släktfejd lär de inte avyttras under nuvarande marknad.

Men det kommer säkert komma ut sommarställen och hus till salu framåt våren. Det är ju mer årstiden för den typen av objekt än nu på senhösten.
 

Bjudko

Cartier
Jag har precis sålt och köpt på Kungsholmen resp i Vasastan. Min erfarenhet är att de bra lägenheterna(sekelskifte, välplanerad, balkong) går fortfarande för dyra pengar medan 40-tal och nyare, bottenvåning, dåligt planerade går att "fynda".

Köpare har blivit mer insatta i vad tomträtt är och man kollar mer på föreningens ekonomi och kåkens renoveringsbehov. Vilket är sunt.
 
Topp