• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bukowskis Klockkvalitet.

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kan någon klok berätta varför utropen på Viggen är satta som de är? I mina ögon är den med lägre utrop I bättre skick och den dyrare ser ut att ha något slags utbytesbaklock. Alltid kul att lära sig om det är så att jag missar något väsentligt :)
 

JohanHLM

Rolex
Rätt sugen på denna...
Vad tror ni om pris?
Ngt man ska tänka på som inte står?
11299164_fullsize.jpg

Den som såldes på Crafoord för ett par år sedan?
Ganska säker på att det är samma klocka.
Har för mig den gick för runt 20k+prov men det är väll 3-4 år sen och troligtvis har de inte blivit billigare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Underline-subben kan vara ett bra köp. Lite svårt att avgöra glossen på tavlan men den ser inte helt dum ut. Det hade varit trevligt att se den utan det jätterepiga glaset. Är tavlan blank och fin så är det en klocka som är värd över 500k.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kan någon klok berätta varför utropen på Viggen är satta som de är? I mina ögon är den med lägre utrop I bättre skick och den dyrare ser ut att ha något slags utbytesbaklock. Alltid kul att lära sig om det är så att jag missar något väsentligt :)
Jag är mycket långt ifrån att vara en expert på Lemania Viggen men i mina ögon så ser boettlocken ut att vara likadana. Var förbi Bukowskis i fredags efter jobbet och klämde på några intressant klockor där, bl.a. båda Viggen. Tyckte precis som du att den med lägre utrop ser ut att vara i bättre skick. När jag nu tittat närmare på dem båda så tycker jag att den lilla skadan på bezel mellan minut 35 och 38 på den med lägre utropspris stör mig mer än att visarna på den med högre utrop är i sämre. skick. Det kan kanske vara förklaringen? Eller är det så att Bukowskis tar hänsyn till vilket utropspris ägarna tycker är rimligt?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Underline-subben kan vara ett bra köp. Lite svårt att avgöra glossen på tavlan men den ser inte helt dum ut. Det hade varit trevligt att se den utan det jätterepiga glaset. Är tavlan blank och fin så är det en klocka som är värd över 500k.
Är det inte jävligt märkligt att man inte polerar plexit lite om man har en klocka värd över 0.5 mil? Som du säger är tavlans skick svårbedömt med nuvarande repor, men fullständigt essentiellt för värdet...

Man undrar nästan om repor a är där för att dölja, då det känns så korkat att inte putsa bort dem annars.... :confused:
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Är det inte jävligt märkligt att man inte polerar plexit lite om man har en klocka värd över 0.5 mil? Som du säger är tavlans skick svårbedömt med nuvarande repor, men fullständigt essentiellt för värdet...

Man undrar nästan om repor a är där för att dölja, då det känns så korkat att inte putsa bort dem annars.... :confused:
Vissa vet nog inte om att dom har en klocka som är värd dom pengarna :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är mycket långt ifrån att vara en expert på Lemania Viggen men i mina ögon så ser boettlocken ut att vara likadana. Var förbi Bukowskis i fredags efter jobbet och klämde på några intressant klockor där, bl.a. båda Viggen. Tyckte precis som du att den med lägre utrop ser ut att vara i bättre skick. När jag nu tittat närmare på dem båda så tycker jag att den lilla skadan på bezel mellan minut 35 och 38 på den med lägre utropspris stör mig mer än att visarna på den med högre utrop är i sämre. skick. Det kan kanske vara förklaringen? Eller är det så att Bukowskis tar hänsyn till vilket utropspris ägarna tycker är rimligt?

Tack för svar! Ska försöka åka in och titta imorgon. Har aldrig sett en Lemania Viggen live :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Såklart men andelen som har denna typ av klockor utan koll måste vara liten och krympande... Och buckan lär ju antytt att den var värd en slant? :)
Det är förvånansvärt många som tyvärr inte har det. Och om ägaren fått reda på värdet så det inte per automatik så att dom tänker på att dom ska lämna in den. Snarare brukar väl auktionshus råda ovetandes personer att inte göra någonting med klockorna då en samlare helst vill ha en så orörd klocka som möjligt och själva lämna in klockan till en urmakare de litar på tänker jag.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är det inte jävligt märkligt att man inte polerar plexit lite om man har en klocka värd över 0.5 mil? Som du säger är tavlans skick svårbedömt med nuvarande repor, men fullständigt essentiellt för värdet...

Man undrar nästan om repor a är där för att dölja, då det känns så korkat att inte putsa bort dem annars.... :confused:
Nja. Man lämnar det orört vilket känns safe. Mest okunnighet för vad man säljer skulle jag säga. Personligen så kunde jag inte se vettigt och frågade om de kunde lyfta ur tavlan och fota den utan glas. Lät som att de eventuellt kunde lösa det. Kan dock inte se fler bilder på hemsidan och har ingen aning om det är på väg eller ej.

Som det är nu så får man anta det värsta och buda därefter.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Underline-subben kan vara ett bra köp. Lite svårt att avgöra glossen på tavlan men den ser inte helt dum ut. Det hade varit trevligt att se den utan det jätterepiga glaset. Är tavlan blank och fin så är det en klocka som är värd över 500k.

Den ser härlig ut. Tavlan verkar fin. Hade varit intressant att se om det är pitting eller gubbklegg på boetten.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tokförlorade Movadon... :(
Men noterade en sak: Denna AP på 36mm gick för 90k = drygt 110 Ink prov.
Smaken som baken men tavlan är i min mening förstörd och inte tropic... Hårt polerad ser det ut som. Inga tillbehör och ingen servicehistorik...
11325893_fullsize.jpg
Screenshot_20181023_153821.jpg

Då är det svårt att inte vara nöjd med min som har en i mitt tycke ljusår bättre, jämnbrun tropictavla :) Visst är glasringen inte 100% men ändå...
IMG_20180908_131830.jpg
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tokförlorade Movadon... :(
Men noterade en sak: Denna AP på 36mm gick för 90k = drygt 110 Ink prov.
Smaken som baken men tavlan är i min mening förstörd och inte tropic... Hårt polerad ser det ut som. Inga tillbehör och ingen servicehistorik...
11325893_fullsize.jpg
Screenshot_20181023_153821.jpg

Då är det svårt att inte vara nöjd med min som har en i mitt tycke ljusår bättre, jämnbrun tropictavla :) Visst är glasringen inte 100% men ändå...
IMG_20180908_131830.jpg
Håller med dig fullständigt, var och klämde på klockan och reagerade precis som du på tavlan, den är inte vacker!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
260 spänn för Ultraman! :confused: Då kan man glömma den då. Inte länge sen en Ed White var mer värd.
 
Topp