• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bukowskis Klockkvalitet.

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror spontant inte att en klocka som nu publiceras på auktion legat på Tradera för en vecka sedan. Auktionshusen brukar vara klart trögare än så med att fota och katalogisera.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tror spontant inte att en klocka som nu publiceras på auktion legat på Tradera för en vecka sedan. Auktionshusen brukar vara klart trögare än så med att fota och katalogisera.

Det är iofs min uppfattning också - men det kan ju ha varit på andra hållet också.
D.v.s. att man fotat själv först, och sedan lämnat till Bukowskis. Hade den blivit såld på Tradera så hade man kontaktat dem och dragit tillbaka den från auktionen.
Samma klocka lär det i alla fall vara. Även om det spelar noll och ingen roll i detta läget.

För säljaren hade det nog varit bättre att acceptera budet på Tradera.
Den som lever får se.

https://www.tradera.com/item/190118...ellation-helt-i-18-karats-guld#view-item-main
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Hur funkar Bukowskis "utropspris"? Intervall typ 50000-70000kr. Eller menar dom helt enkelt estimate som de större internationella auktionsverken kör med? Om ja, hur långt under estimate kan man bjuda? Alltså som lägsta bud.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur funkar Bukowskis "utropspris"? Intervall typ 50000-70000kr. Eller menar dom helt enkelt estimate som de större internationella auktionsverken kör med? Om ja, hur långt under estimate kan man bjuda? Alltså som lägsta bud.
De flesta ligger väldigt lågt, men kommer faktiskt inte ihåg hur det brukar vara.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej, tack! Men är det rätt att betrakta utropspriset som snarare ett estimat? Kaplans är ju lite tydligare med fast utgångspris och listat lägsta pris.
Ja, men tror lägsta pris lägger nära den lägre gränsen i utropspriset. 80% är inte ovanligt men känns som Bukowskis generellt borde ligga lite högre än så. Sedan kan man oftast som inlämnare begära reservationspris. Jag hade räknat med att minst lägga det lägre gränsen i intervallet för att ha en chans.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Ja, men tror lägsta pris lägger nära den lägre gränsen i utropspriset. 80% är inte ovanligt men känns som Bukowskis generellt borde ligga lite högre än så. Sedan kan man oftast som inlämnare begära reservationspris. Jag hade räknat med att minst lägga det lägre gränsen i intervallet för att ha en chans.
Snyggt. Tack för förtydligandet!
 

Andsan

Rolex
Det är iofs min uppfattning också - men det kan ju ha varit på andra hållet också.
D.v.s. att man fotat själv först, och sedan lämnat till Bukowskis. Hade den blivit såld på Tradera så hade man kontaktat dem och dragit tillbaka den från auktionen.
Samma klocka lär det i alla fall vara. Även om det spelar noll och ingen roll i detta läget.

För säljaren hade det nog varit bättre att acceptera budet på Tradera.
Den som lever får se.

https://www.tradera.com/item/190118...ellation-helt-i-18-karats-guld#view-item-main
Säljaren har säkert kapat annonsen från Kaplans .
Säljaren är ny vilket förstärker misstanken
Jag har själv tidigare drabbats då en annons publicerats Tradera efter avslutad auktion på EBay.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Säljaren har säkert kapat annonsen från Kaplans .
Säljaren är ny vilket förstärker misstanken
Jag har själv tidigare drabbats då en annons publicerats Tradera efter avslutad auktion på EBay.

Så många frågor...
Kaplans?
Kapat? Bilderna på Tradera är ju bevisligen inte från något auktionshus.
Reservationspris? Skulle man inte tagit de trettiofemtusen och sprungit om det nu var något fuffens?
 
Bara jag som finner det lite smått irriterande att de lägger beskrivningsnamn med citationstecken på nästan alla klockor?
Om man väljer att ta med dessa bör dessa stå i beskrivningen, inte i titeln. Ser bara lite väl try-hard ut. Kanske bara är jag dock.
"GMT Master Fuschia", "Naiad Crown", "CB Case", "APH-Dial", "Straight Writing", "Banana".

Ja, jag vet mycket väl att en hel del olika modeller har fått specifika namn för vissa detaljer, men när man slänger på dessa på så pass många så känns det lite dumt?

Med det sagt så är det mycket kul uppe på auktionen!
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Bara jag som finner det lite smått irriterande att de lägger beskrivningsnamn med citationstecken på nästan alla klockor?
Om man väljer att ta med dessa bör dessa stå i beskrivningen, inte i titeln. Ser bara lite väl try-hard ut. Kanske bara är jag dock.
"GMT Master Fuschia", "Naiad Crown", "CB Case", "APH-Dial", "Straight Writing", "Banana".

Ja, jag vet mycket väl att en hel del olika modeller har fått specifika namn för vissa detaljer, men när man slänger på dessa på så pass många så känns det lite dumt?

Med det sagt så är det mycket kul uppe på auktionen!
Kan det handla om SEO för att fler ska hitta dit vi Google?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Oops. Bukowskis menade jag. Men när jag gör en jämförelse på bildkvaliteten så blir jag tveksam om det är samma klocka.

Om inte Omega car duktiga på att få stentavlor levererade som ser identiska ut så är inte jag så tveksam.
Men släpper det nu och konstaterar att det är en häftig klocka.
Funderar på att bjuda.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Denna var ju riktigt rolig, vilken härlig tavla..
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/618/49-patek-philippe-golden-ellipse

11778524_fullsize.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur funkar Bukowskis "utropspris"? Intervall typ 50000-70000kr. Eller menar dom helt enkelt estimate som de större internationella auktionsverken kör med? Om ja, hur långt under estimate kan man bjuda? Alltså som lägsta bud.
Jag tror att du kan lägga hur lågt bud du vill. Normalt sett så har klockorna ett reservationspris så om du ligger långt under deras estimat så blir det bara ett återköp. I vissa fall så säljs saker utan reservationspris och då brukar det nämnas iaf i salen.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Någon som vet varför det är 8 minuter som har "egen" sektor i 3-subdialen på UG Big Eye? Någon liknande story som "long distance call 3 minutersintervaller" på vissa andra gamla kronografer?

upload_2019-11-9_21-50-22.png
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Någon som vet varför det är 8 minuter som har "egen" sektor i 3-subdialen på UG Big Eye? Någon liknande story som "long distance call 3 minutersintervaller" på vissa andra gamla kronografer?

upload_2019-11-9_21-50-22.png
Används när du åker från solen till jorden i ljuset hastighet. När dina åtta minuter har gått har du nitton sekunder på dig att bromsa. Grymt användbart!
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Omega-våfflan var otroligt fin IRL, så mycket roligare att köpa en fin vintage än en motsvarande ny för samma pengar.

Var och kikade på gilt GMT:arna, ganska fina men inte i det skick jag är ute efter. Kul med stål-Calatravan iaf.
 
Topp