• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Nån i tråden som skickat till nymans nån gång? Enklast sättet att gå tillväga? Verkar vara postbox, tänkte skicka med DB:s varuförsäkring men verkar ej vilja acceptera postnumret. Någon som kan hjälpa en på traven uppskattas!

Det står ju exakt hur du skall göra på sidan.
För val av tjänst. Beroende på värde. REK Extra eller Värde med Postnord.
upload_2020-1-10_16-45-2.png

Källa:
https://www.nymansur.com/service

Nån i tråden som skickat till nymans nån gång? Enklast sättet att gå tillväga? Verkar vara postbox, tänkte skicka med DB:s varuförsäkring men verkar ej vilja acceptera postnumret. Någon som kan hjälpa en på traven uppskattas!

Kontakta Cartierbutiken istället. Det kan tom vara billigare. Vilken klocka handlar det om?

Senast ändrad:
Kanske en dum fråga men är ny på Cartier. Finns det något sätt man kan få fram tillverkningsår på Carree?

Nej, inte vad jag vet iaf. Cartier erbjuder inte några utdrag ur arkivet som andra tillverkare gör. Har du ett äldre ur med ett finare verk kan du fastställa urets ålder med hjälp av verkets serienummer. Till exempel min triple calendar har ett verk från JLC och enligt uppgifterna från Zaf Bashas bok om Jaeger-LeCoultre dateras verket i min klocka till 1947. @Aurum 's superfina och ovanliga Tank LC har ett verk från VC - där skulle det också gå att ta reda på klockans ålder mer exakt. Skulle jag tro iaf.

Nej, inte vad jag vet iaf. Cartier erbjuder inte några utdrag ur arkivet som andra tillverkare gör. Har du ett äldre ur med ett finare verk kan du fastställa urets ålder med hjälp av verkets serienummer. Till exempel min triple calendar har ett verk från JLC och enligt uppgifterna från Zaf Bashas bok om Jaeger-LeCoultre dateras verket i min klocka till 1947. @Aurum 's superfina och ovanliga Tank LC har ett verk från VC - där skulle det också gå att ta reda på klockans ålder mer exakt. Skulle jag tro iaf.
Stort tack för ditt svar! Jag antar att en vanlig Carree blir svår att datera isf. Lite synd att Cartier inte tänkt på detta då många troligtvis skulle vilja veta.

Verkar finnas någon ojämn patina, klockan närmar sig 20 år gammal. Syns även på bilden jag la upp eller så är det synvilla. Försökt jämföra med andra med samma tavla och kan bara konstatera att tavlan, i ärligt dagsljus, har en något mer benvit/offwhite färg.

Tillbaka
Topp