• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Om jag vill polera min carree varsamt, vem gör det bäst i Sverige? Har fått för mig att kompetensen brister på det området rätt generellt...

Ibland står man inför livets verkligt stora frågor: to tvåton or not to tvåton...?
19346CCA-24A2-42E9-9175-1B05362D027F.jpeg

Ägt bägge, för mig är stål en klar favorit.

B04B6321-A2BD-42FE-9E87-07CBD4E08FDB.jpeg

Är normalt ingen tvåton fantast men med den modellen har de verkligen lyckats. Tycker det ger klockan det där lilla extra utan att det tar över. Något som jag upplever att det ofta gör med tvåton t ex på en DJ.

Tycker tvåton vinner. Tack vare den vita tavlan känns den inte daterad och blir lagom modern/tidlös och glassig. Carree glänser fint i solen med sina plana facetter.

Beredd att hålla med! Var skeptisk till en början men nu känns verkligen tvåton helt rätt. Lyfter fram formerna och ger den mer liv.

D049D770-A5F8-40A3-B126-7C1C0A29D180.jpeg

Hyfsat repig men funkar det inte så funkar det inte, jag kan leva med beaterlooken :)
Svårt att avgöra skick på den bilden. Ytfinishen kan man borsta upp, blir bara marginellt rundare om den redan är polerad. Glasringen och boetten är inte så svåra, men får ju inte bli för mycket kontrast. Tyvärr känner jag inte till någon som gjort det så bra...

Gillar väldigt mycket, men nu är jag ond på dig pga teasern!

Ska vi inte dela varandras bördor? Jag har väntat på DHL i två veckor nu och orkar inte ta det själv längre.

Du har hintat förut så jag tror jag vet vad det kan vara. Jag gissar först, en vit monopoussoir.

Håller spänningen uppe och säger att det inte är en Monopoussoir, inte denna gång iaf.

Senast ändrad:
Cartier släpper en drös med nyheter, bla. en ny Pasha.

41mm (och 35mm)
Cartier-Pasha-de-Cartier-41mm.jpg

Cartier-Pasha-de-Cartier.jpg
Pasha-Skeleton-Tourbillon.jpg

Även nya Tank Asymetrique's

Cartier-Prive_Tank_Asym%C3%A9trique_Skeleton.jpg
Cartier-Prive-Tank-Asym%C3%A9trique.jpg

En ny stor Santos i ADLC
Cartier-Santos-de-Cartier-ADLC-.jpg

Samt några nya limiterade Dumont's

Cartier-Santos-Dumont-Limited-Editions-WGSA0034-WGSA0027-W2SA0015.jpg

Santos-Dumont-La-Demoiselle-4.jpg
Panamadumont var fin men tokstor. Skeletterade Asymetrique i gulguld var grym, men kostar väl huggorm. Svart Santos såg lite kul ut men stor och helsvart är ju inte för alla. Pasha var dock en ren nedgradering mot tidigare tycker jag, hittar inte en enda detalj jag tycker de förbättrat?

Panamadumont var fin men tokstor. Skeletterade Asymetrique i gulguld var grym, men kostar väl huggorm. Svart Santos såg lite kul ut men stor och helsvart är ju inte för alla. Pasha var dock en ren nedgradering mot tidigare tycker jag, hittar inte en enda detalj jag tycker de förbättrat?

Blev skrämd av dimensionerna först 26,2 x 47,15! (Den klassiska storleken är 23x32) men 47,15 måste vara den absoluta längden, dvs från bandhornspets till bandhornspets vilket inte är hur storleken anges för den gamla.

Senast ändrad:
Rosevarianten av Tanken kostar typ $60k så antar däromkring för gulguldarn.

Blev skrämd av dimensionerna först 26,2 x 47,15! (Den klassiska storleken är 23x32) men 47,15 måste vara den absoluta längden, dvs från bandhornspets till bandhornspets vilket inte är hur storleken anges för den gamla.
47,15 är väl rätt stort dock hursom framförallt på den här typen av klocka?

Vågar inte ens tänka på hur de där svarta santosarna känns/ser ut på armen. En lågoddsare är att den varma och gubbstekiga känsla som Cartier framkallar är som totalt bortblåst. Tyvärr.

Jag har ingen erfarenhet av pasha annat än att jag aldrig gillat modellen nämnvärt. Produktbilderna gjorde dock att jag nu blev nyfiken men är de äldre bättre alltså?

Vågar inte ens tänka på hur de där svarta santosarna känns/ser ut på armen. En lågoddsare är att den varma och gubbstekiga känsla som Cartier framkallar är som totalt bortblåst. Tyvärr.

Jag har ingen erfarenhet av pasha annat än att jag aldrig gillat modellen nämnvärt. Produktbilderna gjorde dock att jag nu blev nyfiken men är de äldre bättre alltså?
De är väldigt lika. De nya är lite uppblingade i tavlan/visare. Sedan är de nya storlekarna lite svåra. Stora stooor och lilla kanske lite liten.

Jag gillar ju det men jag vet också att du ogillar tex sunburst :)
Älskar vass guilloche, tyvärr har inte Cartier den finishen. Just angående Pashan beror det väl mest på om man vill ha mer eller mindre verktygskänsla. Föredrar vridring och renare intryck. Gillar tex det skarpa svarta indexen på originalet.

Lite priser och info.

Santos Dumont:
Le 14 bis limiterad till 500 exemplar 43,5x31,4mm i stål/gulguld: 7 050 euro
La Baladeuse limiterad till 300 exemplar. 43,5x31,4mm i gulguld: 14 000 euro
Le Bresil limiterad till 100 exemplar. 43,5x31,4mm i platina: 18 200 euro
La Demoiselle limiterad till 30 exemplar. 46,6x33,9mm i platina:42 400 euro
Mer info: http://www.troisanneaux.com/news/cartier-introduces-four-limited-edition-santos-dumont-models/

Pasha:
35mm i stål: 6 250 euro
41mm i stål: 6 800 euro
Mer info: https://www.fratellowatches.com/hands-on-with-the-new-cartier-pasha-35mm-and-41mm/

Santos:
47,5x39,8mm i stål och ADLC: 7 400 CHF (77kkr)
47,5x39,8mm ADLC: 7 600 CHF (79kkr)
Mer info: https://watchesbysjx.com/2020/04/santos-de-cartier-adlc-watches-wonders-2020.html

Tank Asymetrique (limiterad till 100 exemplar/metall):
47,15x26,2mm Platinum: 30 800 CHF (319kkr)
47,15x26,2mm Roséguld: 27 200 CHF (282kkr)
47,15x26,2mm Gulguld: 27 200 CHF (282kkr)

Privé Tank Asymetrique Skeleton (limiterad till 100 exemplar/metall):
47,15x26,2mm Roséguld: 60 500 CHF (626kkr)
47,15x26,2mm Platinum: 68 500 CHF (709kkr)
47,15x26,2mm Platinum med diamanter: 96 000 CHF (994kkr)
Mer info: https://watchesbysjx.com/2020/04/cartier-prive-tank-asymetrique.html

Senast ändrad:
Skit i maskineriet, men jäklar vad solid klockan är. Tyckte tidigare de var lite dyra, men inte nu längre. Enda delen i vridringen som inte var i ädelmetall var den felande länken. De tre små fjädrande stiften som gör klicken hade rostat/kladdat igen. Glöm inte motionera era vridringar!
BB311A68-BF22-437B-AACA-ADA7F771A7D9.jpeg

Skit i maskineriet, men jäklar vad solid klockan är. Tyckte tidigare de var lite dyra, men inte nu längre. Enda delen i vridringen som inte var i ädelmetall var den felande länken. De tre små fjädrande stiften som gör klicken hade rostat/kladdat igen. Glöm inte motionera era vridringar!
BB311A68-BF22-437B-AACA-ADA7F771A7D9.jpeg

Intressants! Cartier har prisats av några duktiga urmakare jag känner just för sitt kvalitet.
Har jag förstått konstruktionen rätt - virdringens undersida hålls på plats av tre långa skruvar som man kommer åt genom att ta löst backlocket?

Älskar vass guilloche, tyvärr har inte Cartier den finishen. Just angående Pashan beror det väl mest på om man vill ha mer eller mindre verktygskänsla. Föredrar vridring och renare intryck. Gillar tex det skarpa svarta indexen på originalet.
Ok, jag ska kolla närmare på pasha, även jag har en fäbless för svarta index som kontrasterar mot tavlan. Däremot är jag inte så inne på toolgrejen, åtminstone inte när det gäller Cartier. Tack för input!

Tillbaka
Topp