• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Ja det är väl så, tittar på någon av de mindre Panthere i stål. Men precis som du skriver är Chrono 24 dyra och samma sak när de dyker upp på blocket. Får hålla ett öga på kaplan
Stål är klart ovanligare och inte billigare. Jag köpte två små i tvåton. Betalade 17’ för ena och andra lite billigare men då fick jag jaga delar i efterhand. Dessa var utan tillbehör då men i bra skick.
 
Genom en mellanhand som tyckte synd om mig. Men andra delar är lättare då man kan se skillnad på dem, alla visare ser likadana ut om man ska köpa dem löst på typ ebay. Cartiers referensnummer är bra svåra med.
Bra att veta, ska hålla mig till fungerande klockor då. Är det internationella auktioner eller svenska som gäller?
 
Panthere i all ära men när jag drömmer om att vara en kvinna (eftersom man skulle kunna ha superfina klockor billigt) är det fortfarande Santos som toppar önskelistan.

IMG_8202.jpeg
 
Hej,
Jag postade ursprungligen i "Diskussion", men blev där tipsad om att ställa min fråga här istället.

Jag har haft den här Cartier-klockan ett tag utan att veta något om den. Finns det möjligen någon här som kan identifiera den och kanske berätta lite om den? Foton finns längre ner.

Jag var inne hos Kaplans Auktioner för fem år sedan, de trodde att ett slutpris på auktion skulle landa runt 35 000 SEK. Ligger värdet däromkring även idag? Originalkartong, cert osv. saknas. Det är altså endast klockan jag har att tillgå,

Jag ber om ursäkt om fotona inte är tillräckligt bra. Stenarna på boett och krona är diamant.

20230808_173918.jpg

20230808_173939.jpg

20230808_173957.jpg

20230808_174017.jpg

20230808_174040.jpg

20230808_174206.jpg
 
Hej,
Jag postade ursprungligen i "Diskussion", men blev där tipsad om att ställa min fråga här istället.

Jag har haft den här Cartier-klockan ett tag utan att veta något om den. Finns det möjligen någon här som kan identifiera den och kanske berätta lite om den? Foton finns längre ner.

Jag var inne hos Kaplans Auktioner för fem år sedan, de trodde att ett slutpris på auktion skulle landa runt 35 000 SEK. Ligger värdet däromkring även idag? Originalkartong, cert osv. saknas. Det är altså endast klockan jag har att tillgå,

Jag ber om ursäkt om fotona inte är tillräckligt bra. Stenarna på boett och krona är diamant.

Välkommen in i värmen! Det är en Tank Chinoise (designen på boetten kan du kanske se påminner lite om ett gammalt kinesiskt tempel, originaldesignen är från 20-talet när östasiatiskt var rejält på modet) producerad från 80-talet.

Gamla Tank (Cartier generellt) har haft en rejäl uppgång de senaste fem åren. Chinoise är dessvärre mindre populär och således mer svårsåld än andra i samma familj, exempelvis Normale (originalet) och framförallt Tank Louis, dels pga att designen ej tilltalar lika många, men även då den bärs mindre än LC på handleden pga urtavlans storlek och boettens konstruktion. Lägg där till att en hel del klocknördar som snöat in sig på vintage Cartier klart föredrar mekaniskt urverk. Din klocka har även blivit polerad vilket just Chinoise är väldigt känslig mot. Även lite osäker huruvida isade caset inte riktigt faller folk i smaken på denna typ av klocka.

Just i denna stund finns det faktiskt en likadan (dock utan is) ref till salu för 75k här på forumet. Den klockan är helt opolerad i fantastiskt skick, men har förblivit osåld i några veckor. https://klocksnack.se/threads/cartier-tank-chinoise-prisbump.178288/
 
Hej,
Jag postade ursprungligen i "Diskussion", men blev där tipsad om att ställa min fråga här istället.

Jag har haft den här Cartier-klockan ett tag utan att veta något om den. Finns det möjligen någon här som kan identifiera den och kanske berätta lite om den? Foton finns längre ner.

Jag var inne hos Kaplans Auktioner för fem år sedan, de trodde att ett slutpris på auktion skulle landa runt 35 000 SEK. Ligger värdet däromkring även idag? Originalkartong, cert osv. saknas. Det är altså endast klockan jag har att tillgå,

Jag ber om ursäkt om fotona inte är tillräckligt bra. Stenarna på boett och krona är diamant.

20230808_173918.jpg

20230808_173939.jpg

20230808_173957.jpg

20230808_174017.jpg

20230808_174040.jpg

20230808_174206.jpg
Väldigt häftig klocka! Hoppas den får mycket handledstid 😀

Ja blir nyfiken på hur den hamnade i din ägo från början? (Inte på nått misstänkt sätt även om det kanske låter så 😅)

Men bara då det är en ganska speciell design och modell som man kanske inte bara knallar in, pekar på och köper utan att ha lite bakgrundskoll? Eller så är det precis det man gör iof 😀

Och lite offtopic men vad matchar du den med för klädstil?!
 
En sidofråga, men jag ser relativt lite begagnade Panthere till salu. Håller folk på dom? Tänker att det bör finnas en del ute i världen, eller är det relativt begränsade volymer som säljer?
Detta var väl den billigaste just nu då, inte så farligt? Men klar sämre prissänkning jämfört med ny TT

 
Detta var väl den billigaste just nu då, inte så farligt? Men klar sämre prissänkning jämfört med ny TT

Det är i runda slängar där jag letar, men privat handlare på Chrono24, lär vara en chansning? Eller?
 
Välkommen in i värmen! Det är en Tank Chinoise (designen på boetten kan du kanske se påminner lite om ett gammalt kinesiskt tempel, originaldesignen är från 20-talet när östasiatiskt var rejält på modet) producerad från 80-talet.

Gamla Tank (Cartier generellt) har haft en rejäl uppgång de senaste fem åren. Chinoise är dessvärre mindre populär och således mer svårsåld än andra i samma familj, exempelvis Normale (originalet) och framförallt Tank Louis, dels pga att designen ej tilltalar lika många, men även då den bärs mindre än LC på handleden pga urtavlans storlek och boettens konstruktion. Lägg där till att en hel del klocknördar som snöat in sig på vintage Cartier klart föredrar mekaniskt urverk. Din klocka har även blivit polerad vilket just Chinoise är väldigt känslig mot. Även lite osäker huruvida isade caset inte riktigt faller folk i smaken på denna typ av klocka.

Just i denna stund finns det faktiskt en likadan (dock utan is) ref till salu för 75k här på forumet. Den klockan är helt opolerad i fantastiskt skick, men har förblivit osåld i några veckor. https://klocksnack.se/threads/cartier-tank-chinoise-prisbump.178288/
Tack så hemskt mycket för ett väldigt informativt och intressant svar.
Jag gillar inte stenarna, de gör tyvärr att klockan ser aningen "prålig" ut. Vet du om det är vanligt att just den här modellen har "berikats" med stenar?
Om jag skulle få något i närheten av 75 000 SEK så skulle jag släppa den direkt och införskaffa mig en klocka som jag faktiskt gillar. Kanske ska börja sondera terrängen. Återigen tack för ditt svar!
 
Väldigt häftig klocka! Hoppas den får mycket handledstid 😀

Ja blir nyfiken på hur den hamnade i din ägo från början? (Inte på nått misstänkt sätt även om det kanske låter så 😅)

Men bara då det är en ganska speciell design och modell som man kanske inte bara knallar in, pekar på och köper utan att ha lite bakgrundskoll? Eller så är det precis det man gör iof 😀

Och lite offtopic men vad matchar du den med för klädstil?!
Klockan var en gåva från min pappa som idag inte är i livet så jag kan tyvärr inte fråga hur kan förvärvade den och eftersom jag aldrig riktigt gillat klockan har den alltid legat i min byrålåda. Jag har knappt ägnat den en tanke. Min far var verksam i en branch där han ofta stötte på människor som var i behov av pengar. Pengar och ett för stort hjärta hade han och lånade ut och gav bort pengar till höger och vänster. Ibland fick något i utbyte eller pant. Oftast var det bara skräp, men i bland något som faktiskt betingade ett värde.
Jag har som sagt aldrig riktigt gillat klockan och efter hans bortgång har jag mest haft den som ett av få minnen jag faktiskt har kvar av honom.

Gällande vad jag matchar den med. Jag har burit den mycket sparsamt, men tycker själv att den passar bäst när jag bär smoking,
 
Hej,
Jag postade ursprungligen i "Diskussion", men blev där tipsad om att ställa min fråga här istället.

Jag har haft den här Cartier-klockan ett tag utan att veta något om den. Finns det möjligen någon här som kan identifiera den och kanske berätta lite om den? Foton finns längre ner.

Jag var inne hos Kaplans Auktioner för fem år sedan, de trodde att ett slutpris på auktion skulle landa runt 35 000 SEK. Ligger värdet däromkring även idag? Originalkartong, cert osv. saknas. Det är altså endast klockan jag har att tillgå,

Jag ber om ursäkt om fotona inte är tillräckligt bra. Stenarna på boett och krona är diamant.

20230808_173918.jpg

20230808_173939.jpg

20230808_173957.jpg

20230808_174017.jpg

20230808_174040.jpg

20230808_174206.jpg
Kan detta vara en likadan klocka som du har?
Jag tror du kan få en bra slant för den men då gäller det att hitta rätt köpare.
Lättast kanske att sälja via något av auktionshusens klockauktioner. Antingen Kaplans eller Bukowskis.
 
Kan detta vara en likadan klocka som du har?
Jag tror du kan få en bra slant för den men då gäller det att hitta rätt köpare.
Lättast kanske att sälja via något av auktionshusens klockauktioner. Antingen Kaplans eller Bukowskis.
Damversionen.

@AndreasM57 att den opolerade ligger osåld ger lite information om antalet potentiella köpare och pris. Din kommer med viklås (förmodar i solitt 18k) vilket är värt lite extra, men tror sett till de punkter jag i mitt tidigare inlägg tog upp att kanske 55k ut till dig efter provision i nuvarande marknad låter troligt.
 
Senast ändrad:
Klockan var en gåva från min pappa som idag inte är i livet så jag kan tyvärr inte fråga hur kan förvärvade den och eftersom jag aldrig riktigt gillat klockan har den alltid legat i min byrålåda. Jag har knappt ägnat den en tanke. Min far var verksam i en branch där han ofta stötte på människor som var i behov av pengar. Pengar och ett för stort hjärta hade han och lånade ut och gav bort pengar till höger och vänster. Ibland fick något i utbyte eller pant. Oftast var det bara skräp, men i bland något som faktiskt betingade ett värde.
Jag har som sagt aldrig riktigt gillat klockan och efter hans bortgång har jag mest haft den som ett av få minnen jag faktiskt har kvar av honom.

Gällande vad jag matchar den med. Jag har burit den mycket sparsamt, men tycker själv att den passar bäst när jag bär smoking,
Låter som din pappa var en fin man!

Jag förstår vad du menar med att den kan upplevas på tok för prålig för att användas till vardags men om jag var du hade jag gett det ett försök! Tycker tanks gör sig bäst till vardags och lite grus är bara kul. Speciellt med den proveniensen!!😀

Som nån mer skrev är väll nått av Kaplans och Bukowskis den smidigaste vägen att gå om man ska sälja en sån bit! Och gärna på de lite större auktionerna de har ett par gånger per år som drar till sig fler internationella köpare. Hinner jag vinna på lotto kommer jag garanterat lägga ett bud 😅

Kom förresten på att Nymans ur tar inbyten och säljer Cartier, om du ändå ska putta in värdet i en ny klocka du gillar kanske det är en väg att gå?

Lycka till och tack för att du delade med dig!
 
Senast ändrad:
Klockan var en gåva från min pappa som idag inte är i livet så jag kan tyvärr inte fråga hur kan förvärvade den och eftersom jag aldrig riktigt gillat klockan har den alltid legat i min byrålåda. Jag har knappt ägnat den en tanke. Min far var verksam i en branch där han ofta stötte på människor som var i behov av pengar. Pengar och ett för stort hjärta hade han och lånade ut och gav bort pengar till höger och vänster. Ibland fick något i utbyte eller pant. Oftast var det bara skräp, men i bland något som faktiskt betingade ett värde.
Jag har som sagt aldrig riktigt gillat klockan och efter hans bortgång har jag mest haft den som ett av få minnen jag faktiskt har kvar av honom.

Gällande vad jag matchar den med. Jag har burit den mycket sparsamt, men tycker själv att den passar bäst när jag bär smoking,
Använd klockan tills du lär dig att gilla den. Hänger du här i tråden lär du bli biten snart

Den är cool.
 
Tack så hemskt mycket för ett väldigt informativt och intressant svar.
Jag gillar inte stenarna, de gör tyvärr att klockan ser aningen "prålig" ut. Vet du om det är vanligt att just den här modellen har "berikats" med stenar?
Om jag skulle få något i närheten av 75 000 SEK så skulle jag släppa den direkt och införskaffa mig en klocka som jag faktiskt gillar. Kanske ska börja sondera terrängen. Återigen tack för ditt svar!
Funderar på vad för band som skulle kunna lyfta den men är lite osäker. Svart krokodil är ju lite förutsägbart. Jag hade rotat igenom lådan och kanske testat något med mindre kontrast mot guldet. Grått skulle kunna vara ett hett tips. Ser även ut som spännet sitter tokigt snett, kan inte vara bekvämt?

Förstår dig dock helt att du skulle kunna tänka dig att sälja då de kostar en del idag. Man kan få mycket annat för den pengen. Hade dock gett mig på ett bandbyte.
 
Tillbaka
Topp