• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Klockan var en gåva från min pappa som idag inte är i livet så jag kan tyvärr inte fråga hur kan förvärvade den och eftersom jag aldrig riktigt gillat klockan har den alltid legat i min byrålåda. Jag har knappt ägnat den en tanke. Min far var verksam i en branch där han ofta stötte på människor som var i behov av pengar. Pengar och ett för stort hjärta hade han och lånade ut och gav bort pengar till höger och vänster. Ibland fick något i utbyte eller pant. Oftast var det bara skräp, men i bland något som faktiskt betingade ett värde.
Jag har som sagt aldrig riktigt gillat klockan och efter hans bortgång har jag mest haft den som ett av få minnen jag faktiskt har kvar av honom.

Gällande vad jag matchar den med. Jag har burit den mycket sparsamt, men tycker själv att den passar bäst när jag bär smoking,
Hej, vill bara säga att han verkade vara en fin man utifrån vad du beskriver. Jag förstår att det är extremt mycket pengar att ”bara ha liggandes” i en klocka. Men jag tycker VERKLIGEN att du ska tänka igenom innan du beslutar dig för att sälja klockan så att du inte ångrar dig, eftersom det är ett av få minnen av din far. Och säljer du den kommer du med väldigt stor sannolikhet aldrig se den igen, och även om du hittar samma modell kommer det inte vara samma sak som Din pappas klocka som Du fick.

Lycka till oavsett vad du väljer att göra och vem vet, om du behåller den kanske du lär dig att se charmen i den och börja använda den, även om det bara är hemma när du är själv ☺️
 
Kul med fler Panthére på forumet!
Ser fram emot att få se en mini á la Brosnan och snubben nedan, riktigt kaxigt

IMG_8691.jpeg
Han har ju huvudrollen i den där serien om 80-talet och kokain 😄

Har för mig att han bär en Santos i någon säsong där.

(Ja det här inlägget var väl egentligen lite meningslöst)
 
Låter som din pappa var en fin man!

Jag förstår vad du menar med att den kan upplevas på tok för prålig för att användas till vardags men om jag var du hade jag gett det ett försök! Tycker tanks gör sig bäst till vardags och lite grus är bara kul. Speciellt med den proveniensen!!😀

Som nån mer skrev är väll nått av Kaplans och Bukowskis den smidigaste vägen att gå om man ska sälja en sån bit! Och gärna på de lite större auktionerna de har ett par gånger per år som drar till sig fler internationella köpare. Hinner jag vinna på lotto kommer jag garanterat lägga ett bud 😅

Kom förresten på att Nymans ur tar inbyten och säljer Cartier, om du ändå ska putta in värdet i en ny klocka du gillar kanske det är en väg att gå?

Lycka till och tack för att du delade med dig!
Tack för tipsen! Om jag bestämmer mig för att sälja den kommer jag absolut vara beredd att putta in X antal tusenlappar för att få ett ur som jag och min handled trivs bättre med! Det var ett tag sedan jag var på Nymans, senaste gången var nog för ett batteribyte för tre år sedan. Ska kolla upp vad de kan tänkas ge mig för ett inbyte.

Återigen, tack!
 
Funderar på vad för band som skulle kunna lyfta den men är lite osäker. Svart krokodil är ju lite förutsägbart. Jag hade rotat igenom lådan och kanske testat något med mindre kontrast mot guldet. Grått skulle kunna vara ett hett tips. Ser även ut som spännet sitter tokigt snett, kan inte vara bekvämt?

Förstår dig dock helt att du skulle kunna tänka dig att sälja då de kostar en del idag. Man kan få mycket annat för den pengen. Hade dock gett mig på ett bandbyte.
Se där ja, jag har aldrig tänkt att det kanske är bandet som ställer till det för mig, jag tycker att bandet är fint, men som du säger så kanske något annat band skulle göra klockan mer diskret. Om du har något konkret tips så mottager jag det mer än gärna.

Hej, vill bara säga att han verkade vara en fin man utifrån vad du beskriver. Jag förstår att det är extremt mycket pengar att ”bara ha liggandes” i en klocka. Men jag tycker VERKLIGEN att du ska tänka igenom innan du beslutar dig för att sälja klockan så att du inte ångrar dig, eftersom det är ett av få minnen av din far. Och säljer du den kommer du med väldigt stor sannolikhet aldrig se den igen, och även om du hittar samma modell kommer det inte vara samma sak som Din pappas klocka som Du fick.

Lycka till oavsett vad du väljer att göra och vem vet, om du behåller den kanske du lär dig att se charmen i den och börja använda den, även om det bara är hemma när du är själv ☺️
Tack! De tankarna har jag haft i huvudet från dagen då min far gick bort. De första åren ville jag inte alls göra mig av med klockan utan bara ha den som minne. Nu när åren har gått och den fortfarande ligger i byrålådan ungefär 363 dagar per år så har jag snarare landat i att minnet av min far nog ändå blir starkare om jag skulle ta pengarna från en eventuell försäljning och lägga på en klocka som jag faktiskt kommer att använda. Pengarna kommer då at öronmärkas och inte användas till något så tråkigt som en extraamortering på bolånet eller annan konsumtion.
 
Hej,
Jag har fått möjlighet att köpa en Cartier Vendome Trinity i mycket fint skick men utan box och papper (klockan är till min sambo som redan han en automatisk klocka men vill ha en lite mer damig klocka helst i guld). Uret är genomgången av en urmakare, så att autenticitet kan styrkas och det följer med ett kvitto samt äkthetsintyg och batteriet är bytt. Klockan är som denna:
https://www.chrono24.se/cartier/cartier-trinity--id21606473.htm och kostar 17tsek. Kanske värt att nämna att den kommer med ett nytt armband (ej Cartier) och att spännet är original men inte i guld (guldpläterad).

Jag vet att dessa i variant silver + guldplätering går för cirka 8tsek men då i sämre skick, men jag har lite svårt att göra mig en uppfattning om vad dessa är värda i guld (boett i gul-,rosé- och vitguld)
I hopp på att någon här har bättre koll på vintage Cartier vänder jag mig till er med frågan om det är ett kap, okej pris, eller för dyrt.
Tack för era åsikter 🙏🏼

Se nedan bild på den faktiskt klockan:
1691831041604.png
 
Se där ja, jag har aldrig tänkt att det kanske är bandet som ställer till det för mig, jag tycker att bandet är fint, men som du säger så kanske något annat band skulle göra klockan mer diskret. Om du har något konkret tips så mottager jag det mer än gärna.


Tack! De tankarna har jag haft i huvudet från dagen då min far gick bort. De första åren ville jag inte alls göra mig av med klockan utan bara ha den som minne. Nu när åren har gått och den fortfarande ligger i byrålådan ungefär 363 dagar per år så har jag snarare landat i att minnet av min far nog ändå blir starkare om jag skulle ta pengarna från en eventuell försäljning och lägga på en klocka som jag faktiskt kommer att använda. Pengarna kommer då at öronmärkas och inte användas till något så tråkigt som en extraamortering på bolånet eller annan konsumtion.
Tips om det ändå nu skulle hamna i att du säljer den så försök se om du kan sälja den till någon här på forumet. Då finns det iallafall en chans, om du skulle ångra dig om några år, att spåra klockan och kontakta eventuella nya ägare. KS kanske växt med åren men så har jag gjort ett par gånger när jag ångrat en säljaffär förr. Kan ju hända du får betala lite mer än du sålde den för men det emotionella värdet är oftast större än ett par tusenlappar.
 
Tack för tipsen! Om jag bestämmer mig för att sälja den kommer jag absolut vara beredd att putta in X antal tusenlappar för att få ett ur som jag och min handled trivs bättre med! Det var ett tag sedan jag var på Nymans, senaste gången var nog för ett batteribyte för tre år sedan. Ska kolla upp vad de kan tänkas ge mig för ett inbyte.

Återigen, tack!
Vi har nått här på KS som heter OWG Mars. Finns en tråd för varje år. Dvs man bär en klocka dagligen hela Mars som en liten utmaning då de flesta av oss har ett gäng och välja mellan, man slänger in nån hundring till välgörande ändamål och postar dagligen att man fortfarande är med i matchen och tar emot jubel och support och klarar man hela finns lite fina symboliska priser att vinna.

Din klocka hade gjort succé och du ger den en ärlig chans på handleden innan du beslutar dig för att sälja? 😀 (och väljer du att sälja har du antagligen taggat till en hel drös potentiella köpare)
 
Se där ja, jag har aldrig tänkt att det kanske är bandet som ställer till det för mig, jag tycker att bandet är fint, men som du säger så kanske något annat band skulle göra klockan mer diskret. Om du har något konkret tips så mottager jag det mer än gärna.


Tack! De tankarna har jag haft i huvudet från dagen då min far gick bort. De första åren ville jag inte alls göra mig av med klockan utan bara ha den som minne. Nu när åren har gått och den fortfarande ligger i byrålådan ungefär 363 dagar per år så har jag snarare landat i att minnet av min far nog ändå blir starkare om jag skulle ta pengarna från en eventuell försäljning och lägga på en klocka som jag faktiskt kommer att använda. Pengarna kommer då at öronmärkas och inte användas till något så tråkigt som en extraamortering på bolånet eller annan konsumtion.
Testa ett nytt band och se om du känner samma. Gör du det så sälj klockan och köp en du gillar. På den graverar du något fint på baksidan som påminner om pappa. Då blir det ändå ”pappas klocka”.
 
Nu i veckan har jag börjat sukta efter en Santos. Jag har kikat runt i tråden och fastnat för både carrée och galbée med sina 29mm. Jag gillar dock den nya Santos medium också men undrar hur stor själva urtavlan är? Är lite rädd att den med sina 35mm i boetten upplevs för stor. Finns det någon vänlig själ som skulle kunna mäta tavlans storlek och återkomma till mig? Tack🙏🏻
 
Tillbaka
Topp