• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Råkade skrapa Santosen i bänkskivan och repade den känsliga guldrutan på vänstra sidan. Bara att leva med eller ska man polera rutan? Eller borsta?
Är det ens möjligt att borsta om den inte är solid? Hur vet man om den är solid, jada jada jada osv.



IMG_2676.jpeg
IMG_2670.jpeg
 
Råkade skrapa Santosen i bänkskivan och repade den känsliga guldrutan på vänstra sidan. Bara att leva med eller ska man polera rutan? Eller borsta?
Är det ens möjligt att borsta om den inte är solid? Hur vet man om den är solid, jada jada jada osv.



IMG_2676.jpeg
IMG_2670.jpeg
Låt det vara. Om du eller någon som gör det inte är väldigt duktig blir det bara sämre.
Om det är Cartiers glasring så är den i solitt guld.
 
Råkade skrapa Santosen i bänkskivan och repade den känsliga guldrutan på vänstra sidan. Bara att leva med eller ska man polera rutan? Eller borsta?
Är det ens möjligt att borsta om den inte är solid? Hur vet man om den är solid, jada jada jada osv.



IMG_2676.jpeg
IMG_2670.jpeg
Låt det vara. Om du eller någon som gör det inte är väldigt duktig blir det bara sämre.
Om det är Cartiers glasring så är den i solitt guld.
Lätt att polera, kan alla göra som kan tänka. Kolla vad som står på boettens baksida. Står det hur många gram guld klockan innehåller är ringen bara guldbelagd.
 
Lätt att polera, kan alla göra som kan tänka. Kolla vad som står på boettens baksida. Står det hur många gram guld klockan innehåller är ringen bara guldbelagd.
De repas ju lätt så inte brytt mig så mycket (en del av charmen + formen viktigare) men med det sagt varit lite sugen på att testa polera min Galbée XL lite lätt då den är blankpolerad till skillnad från Carrées borstade ring.
Hur har du gått tillväga? Finns det inte en risk att man nöter skruvhuvuden när man plockar bort den? Eller är de kanske inte supermjuka som jag inbillat mig efter att ha sett alla dåliga polerade ex?
 
Borstning är svårare, hade inte rekommenderat det blint. Tror dock den kan klara det helt ok. Aldrig sett en genomnött glasring.
Vore väldigt intressant att se vad Cartier kan göra @Criss Cross , kan du inte be dem borsta?

Gör inget i nuläget. Det är inte så farligt. Kan tänka mig att man lite försiktigt kan putsa på den när den är monterad, om man maskerar glaset. Men vill man ha det riktigt bra så får man väl skruva bort den och planslipa.

IMG_2698.jpeg
 
De repas ju lätt så inte brytt mig så mycket (en del av charmen + formen viktigare) men med det sagt varit lite sugen på att testa polera min Galbée XL lite lätt då den är blankpolerad till skillnad från Carrées borstade ring.
Hur har du gått tillväga? Finns det inte en risk att man nöter skruvhuvuden när man plockar bort den? Eller är de kanske inte supermjuka som jag inbillat mig efter att ha sett alla dåliga polerade ex?
Carree är i grunden blankpolerade som Galbee. Är bara de färgade tavlorna som verkar haft borstad från fabrik.

På Carree är det genomgående skruvar/muttrar. Där skruvar man bara av muttern på baksidan så lyfter man av glasringen. Sedan trycker man ut skruvarna som sitter i glasringen. De sitter bara med friktion. Inte helt säker på att det är samma med Galbee XL. Sedan slipar man glasringen mot ett plant underlag med sandpapper på. Man går upp till typ 2000 sedan får man byta till polermedel och det är då de börjar bli lite tillrundade i processen. Men de är väldigt rundpolerade från början så bör bli planare än original om man sköter det rätt.
 
Vad tycker folk om varianterna med den här typen av urtavla/siffror? Vet inte om jag sett någon variant av den här på forumet nyligen.
Screenshot_2023-08-16-15-48-42-57_2ea4d3671f4532c923308bfb91ca6a64.jpg
 
Jag lutar också lite åt det hållet. Det är galet hur dom gamla 29mm Santos-modellerna sprungit iväg. På c24 får du knappt något vettigt under 50k om du vill ha mekaniskt urverk.
Ja, de har faktiskt gått och blivit rätt dyra. Det är en väldigt bra modell men var ju ingen 50’ klocka på sin tid. Köpte ju min helguld för mindre peng än så…
 
Tillbaka
Topp