• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Blev sugen på en modern Cartier Santos Dumont och började grotta lite i vilka varianter som finns. Märkte efter ett tag att det är en djungel. Nördig som jag är så var jag tvungen att göra en översikt i Excel. Kanske fler än jag som är intresserade. Verkar ju finnas någon typ av logik i referensnumrets första del i alla fall.

W i referensnumret innebär Klocka.
SA i referensnumret står för SAntos.
Om andra tecknet i referensnumret är "2" så betyder det tvåtonsboett
Om andra tecknet i referensnumret är "G" så betyder det boett i guld, roséguld eller platina
Om andra tecknet i referensnumret är "H" så betyder det skelleterad urtavla
Om andra tecknet i referensnumret är "J" så betyder det stenar på boett
Om andra tecknet i referensnumret är "S" så betyder det stålboett

Med reservationer för fel. Tar gärna emot feedback eller om det finns modeller jag missat.
Skärmavbild 2024-10-15 kl. 14.54.30.png
 
Senast ändrad:
Blev sugen på en modern Cartier Santos Dumont och började grotta lite i vilka varianter som finns. Märkte efter ett tag att det är en djungel. Nördig som jag är så var jag tvungen att göra en översikt i Excel. Kanske fler än jag som är intresserade. Verkar ju finnas någon typ av logik i referensnumrets första del i alla fall.

W i referensnumret innebär Klocka.
SA i referensnumret står för SAntos.
Om andra tecknet i referensnumret är "2" så betyder det tvåtonsboett
Om andra tecknet i referensnumret är "G" så betyder det boett i guld, roséguld eller platina
Om andra tecknet i referensnumret är "H" så betyder det skelleterad urtavla
Om andra tecknet i referensnumret är "J" så betyder det stenar på boett
Om andra tecknet i referensnumret är "S" så betyder det stålboett

Med reservationer för fel. Tar gärna emot feedback eller om det finns modeller jag missat.
Snyggt! Gillar nörderiet :) en detalj är WGSA0077 är blå om än väldigt mörk
 
En till liten detalj är att WGSA0054 också är manuell😀 väldigt kul initiativ och jag har bara tänkt att de har konstiga benämningar but it makes sense nu👍🏼
Grymt! Tack ska uppdatera detta!
Kollade en del på C24 när jag gjorde listan och det verkar som att alla inte vet skillnaden på automatisk och manuellt verk… eller så är man inte så noga när man fyller i specifikationerna på C24
 
Grymt! Tack ska uppdatera detta!
Kollade en del på C24 när jag gjorde listan och det verkar som att alla inte vet skillnaden på automatisk och manuellt verk… eller så är man inte så noga när man fyller i specifikationerna på C24
Ah fattar, inte helt enkelt ;) det är rätt många som tror att de är quartz också har jag läst.
 
Tillbaka
Topp