• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

evki

Audemars
2-Faktor
Kommande (1 April) referensobjekt för en fin carreé. https://www.kaplans.se/sv/auktioner/4229/vara/1918920
Skärmavbild 2023-03-10 kl. 16.43.21.png

Hade varit bra med en skarp bild på länken vid låset. Det verkar finnas glapp mellan länkbitarna vilket kan tyda på slitage. Är det så hade jag avstått från köpet även om resten ser bra bra ut.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
814E2321-F69D-466F-921A-114DE5D9A8FB.jpeg


Dubbelpostar för att slå ett slag för hur bra Tank passar till jeans, hoodie och Timberland’s. 😀
Tank fungerar utmärkt till mycket! Hela indelningen mellan sport/dress/etc. fungerar ju i de flesta fall för att kategorisera något sånär även om den ibland kan vara lite grovhuggen. Dock gillar jag verkligen hur "dressare" kan klä upp mycket och ändå inte sitta malplacerad. Om jag någon gång för chansen hade jag gärna testat kombinationen Calatrava/Tank LC i gulguld ihop med en urtvättad pyjamas!
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Tank fungerar utmärkt till mycket! Hela indelningen mellan sport/dress/etc. fungerar ju i de flesta fall för att kategorisera något sånär även om den ibland kan vara lite grovhuggen. Dock gillar jag verkligen hur "dressare" kan klä upp mycket och ändå inte sitta malplacerad. Om jag någon gång för chansen hade jag gärna testat kombinationen Calatrava/Tank LC i gulguld ihop med en urtvättad pyjamas!
Bjuder på en i urtvättad morgonrock för inspiration.
31CBA52E-80F2-428F-AF46-B714EE1A032A.jpeg
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Hade varit bra med en skarp bild på länken vid låset. Det verkar finnas glapp mellan länkbitarna vilket kan tyda på slitage. Är det så hade jag avstått från köpet även om resten ser bra bra ut.
Ja bra input, har man möjlighet så är det ju alltid bäst att kunna titta live innan man budar.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Frågade chatgpt om skillnaderna mellan Santos Carree och Galbee. Den är inte så smart som alla säger 😂 såhär svarar den:

Both the Cartier Santos Carree and the Cartier Santos Galbee are iconic models of the Santos de Cartier collection, but there are some differences between the two.

The Cartier Santos Carree (which means "square" in French) is a more traditional version of the watch, featuring a square case with rounded corners and exposed screws on the bezel. It was first introduced in 1978 and was designed to be a unisex watch with a sleek, minimalist design. The Carree also has a simple dial with Roman numeral markers and a date window at the 6 o'clock position.

The Cartier Santos Galbee, on the other hand, has a more modern design with a slightly curved square case and a more integrated bracelet. It was introduced in 1996 and features a polished and brushed stainless steel case and bracelet. The Galbee also has a more detailed dial with a combination of Roman numeral and index markers, as well as a date window at the 3 o'clock position.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Toppskick är nog att ta i. Länken ser ganska sliten ut tycker jag på det lilla man kan se. Tydligt repa i glaset tvärs över högra hörnet. Glasringen ser ganska trött ut.
Och sen allmänt riktigt skitig.
Men den är ju inte sönderpolerad.
Satt vid en dålig skärm när jag såg bilden första gången. Ser klart och tydligt nu att den är rätt så skitig...
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Säkerligen!
Är i nuläget student så finns det lika bra service hos fristående urmakare till lägre priser brukar jag föredra det dock :)
Jag hade lämnat in på Cartier och bett om ett kostnadsförslag, de har lite olika nivåer och håller inte klockan på att rasa helt och hållet kanske du kan köra en enklare service och vara trygg med att inget akut är påväg att hända än på ett tag.

Det hade jag varit lugnare med än att någon som inte är auktoriserad och har begränsad tillgång till rätt reservdelar och packningar är inne och pillar. :)

Vad är det för cartier förresten? :)
 

martaSM30

Audemars
Ska till Paris i slutet av månaden över en helg, funderar på ifall man ska ta sig till Cartier boutique. Någon som varit där? Värt att ta sig dit?
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ska till Paris i slutet av månaden över en helg, funderar på ifall man ska ta sig till Cartier boutique. Någon som varit där? Värt att ta sig dit?
Har varit i den på Rue de la Paix och den i Place Vendome i maj förra året. Den tidigare var riktigt maffig med stort utbud, kändes verkligen som falggskeppsbutik. Den andra var lite knepig, man kom liksom in i en hall och de ville inte riktigt släppa in mig innan jag kunde berätta exakt vad jag ville ha eller titta på. Och då jag var där för att hitta en länkbit var jag inte alls prioriterad och det var allmänt oskönt. De kanske var trötta på alla bankers som jobbar i byggnaderna runtomkring (jag hade kostym på mig) :D

Men prioritera inte en stor butik om du bara är där en helg, Paris på vårkanten är ljuvligt, väldigt uteserveringskompatibelt.
 
Topp