• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Er der nogen der kan gætte, hvad disse tre DS'ere har til fælles..?

20201202_213633.jpg

Automatare med lika baksida?!
edit: 25-651

Well, det er alle sammen 25-651 (den uden indmad har også haft det værk en gang...), men det er ikke det, jeg tænker på.

For at gøre det kort, så er alle sammen 5801-114. Så de er alle sammen amagnetics, der har fået en hård omgang. Én havde stadig den særlige verkholder og amag-kapsel, mens det manglede på de to andre. Ingen havde den oprindelige tavla. Min teori er, at jerntavlerne ikke er særligt robuste, muligvis reagerer de kraftigt på fugt. Kun én af de ovenstående er købt af en sælger, der vidste at den oprindeligt havde været en amagnetic...

Well, det er alle sammen 25-651 (den uden indmad har også haft det værk en gang...), men det er ikke det, jeg tænker på.

For at gøre det kort, så er alle sammen 5801-114. Så de er alle sammen amagnetics, der har fået en hård omgang. Én havde stadig den særlige verkholder og amag-kapsel, mens det manglede på de to andre. Ingen havde den oprindelige tavla. Min teori er, at jerntavlerne ikke er særligt robuste, muligvis reagerer de kraftigt på fugt. Kun én af de ovenstående er købt af en sælger, der vidste at den oprindeligt havde været en amagnetic...
Hade varit trevligare original med andra ord;):)

Japp! Den till hö är dessutom ommålad ;) Är alla dina 5801-114:eek:r?

Japp! Den till hö är dessutom ommålad ;) Är alla dina 5801-114:eek:r?

Den nederste er også ommalet - tror faktisk at den højre oprindeligt har ligget i en DS-2, markørerne er i hvert fald specielle.

Ja, de her er 5801-114. Pointen med opslaget er vel egentligt at vise, at mens der har været 1-2 amagnetics i åbent salg de sidste par år, har der været mindst tre "parts watches". Noget tyder på, at skiverne kun har begrænset holdbarhed :(

Hej, har blivit erbjuden den här i ett byte. Tycker den ser ommålad ut? Färgen säjs vara mörk blå. Brukar inte loggan vara fylld med tavelfärgen?

b363ee16-1fc6-44a2-8788-61c85c77ac3b.jpg

Hej, har blivit erbjuden den här i ett byte. Tycker den ser ommålad ut? Färgen säjs vara mörk blå. Brukar inte loggan vara fylld med tavelfärgen?

b363ee16-1fc6-44a2-8788-61c85c77ac3b.jpg
Nu är jag inte expert på ds-2 men tkr i te den vittnar om ommålning. Loggan ska nog se ut så med ljust i och sett båda varianter. På flera ds-2 gick man tydligen tbx till det gamala "a" Typsnittet i automatic som man hade på tidiga ds men i te de senare... Men så kom det tbx i ds-2 då.

Nu är jag inte expert på ds-2 men tkr i te den vittnar om ommålning. Loggan ska nog se ut så med ljust i och sett båda varianter. På flera ds-2 gick man tydligen tbx till det gamala "a" Typsnittet i automatic som man hade på tidiga ds men i te de senare... Men så kom det tbx i ds-2 då.
Ok, tack. Är kanske lite paranoid här....😷 Han ska skicka dagsljusbilder så får vi se.

1607110610997.png

Ropade precis hem den här lite på slump men nu e min fråga, vad är det jag köpt? Är det en äkta DS2a av en något ovanligare modell eller har jag gått på en nit

Hej, snabb fråga till proffsen. Har för mig jag läst hur man kan läsa sig till årtal på insida lock men hittar inte infon nånstans? 🙈
58 01 112? Automat/datum
Co3ZM9I.jpg

Hej, snabb fråga till proffsen. Har för mig jag läst hur man kan läsa sig till årtal på insida lock men hittar inte infon nånstans? 🙈
58 01 112? Automat/datum
Co3ZM9I.jpg

5801 112 är referens av DS. Du behöver serienummer för att kunna datera riktigt. Det numret finns på andra sidan av locket (om det inte försvunnit genom åren)

• Like
Reactions: v0n
58 01 112? Automat/datum
Co3ZM9I.jpg
Nedanför sköldpaddan (på utsidan) finns/har funnits serienummer instansat. Oftast gäller lupp och bra sidobelysning för att se det.

• Like
Reactions: v0n
5801 112 är referens av DS. Du behöver serienummer för att kunna datera riktigt. Det numret finns på andra sidan av locket (om det inte försvunnit genom åren)
Nedanför sköldpaddan (på utsidan) finns/har funnits serienummer instansat. Oftast gäller lupp och bra sidobelysning för att se det.
Doh, tack! Hur många siffror i serienr? Kan tyda 4st med luppen...tror jag

Idag kom den! Riktigt cool klocka men jäklar vad stor den är jämfört med andra samtida Certinor. Gissar att det är 60-70 till? Tänker kanske det finns någon här som kan hjälpa mig med mer info :)
1607530862790339533283943822339.jpg
Cool!

Dom där är väldigt ovanliga, jag har en likadan bruntavlad som behöver service. Jämfört med vanliga ds2'an är den brutal.

Gissar på mitten av 70-talet.

IMG_20170413_182609_798.JPG
IMG_20170413_182803_425.JPG
IMG_20170413_182228_221.JPG

Cool!

Dom där är väldigt ovanliga, jag har en likadan bruntavlad som behöver service. Jämfört med vanliga ds2'an är den brutal.

Gissar på mitten av 70-talet.

IMG_20170413_182609_798.JPG
IMG_20170413_182803_425.JPG
IMG_20170413_182228_221.JPG
Ja den e riktigt cool. Häftig jämförelse bild, då var inte mitt första intryck att den var ruskigt stor helt fel. Måste också säga att jag älskar den bruna färgen på din, väldigt härlig 70-tals känsla

C61697D9-E54B-49FC-8248-993E4076F79A.jpeg
Fick hem en jättefin DS patent pending förra helgen som tyvärr går lite snabbare än beskrivet. Den skulle gå +-10 men går väl som bäst +25 med användning under dagen och krona upp på natten och ännu snabbare med nattvila på andra sätt. Ingen större fara eftersom det är så lätt att ställa en klocka utan datum eller skruvkrona. Men frågan är om jag kan ställa den lite försiktigt bakåt? Jag har alltid haft för vana att ställa klockor framåt men det vore smidigt att backa den lite eftersom den fortar sig.

C61697D9-E54B-49FC-8248-993E4076F79A.jpeg
Fick hem en jättefin DS patent pending förra helgen som tyvärr går lite snabbare än beskrivet. Den skulle gå +-10 men går väl som bäst +25 med användning under dagen och krona upp på natten och ännu snabbare med nattvila på andra sätt. Ingen större fara eftersom det är så lätt att ställa en klocka utan datum eller skruvkrona. Men frågan är om jag kan ställa den lite försiktigt bakåt? Jag har alltid haft för vana att ställa klockor framåt men det vore smidigt att backa den lite eftersom den fortar sig.
Nämen sluta..:) 25+/dygn e ju inget för en 60-åring?

Tillbaka
Topp