• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Fadershan

Patek
En till bild där man ser de blåa fräsiga visarna bättre. Jag gillar när tavlorna har lite karaktär, denna lite guldig patina :)
IMG_20180517_171501_998.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Måste dock påpeka att jag personligen inte hade övervägt en i vad jag tycker är tråkigt skick öht, men bjöd 33k+prov för den där. Så tror inte man ska tro att var och varannan DS nu går för 20+...
(hoppas jag iaf :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Korspostar bild från dagens tråd. Jag undrar om någon vet vilka årsmodeller som hade ”dauphine”visare som min enligt nedan?
Ping @Martin Lovasz
C1A0A2D9-825A-4615-A0A4-0A4D9D9619A3.jpeg


Edit: Utvecklar frågan lite, Känner man till de olika tavelkonfigurationerna parat med de olika visarna?
Dauphine visare hade man fram till ca 1964. Vissa tavlor försvann ganska snabbt medan andra följde med i ett antal år och denna vet jag fanns med när man gick över till den stora kronan 1965.

Jag har en DS från 1965 med stor krona och Dauphine visare men de kan ha satts på i efterhand.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Dauphine visare hade man fram till ca 1964. Vissa tavlor försvann ganska snabbt medan andra följde med i ett antal år och denna vet jag fanns med när man gick över till den stora kronan 1965.

Jag har en DS från 1965 med stor krona och Dauphine visare men de kan ha satts på i efterhand.
Tackar för klargörande, så jag kan anta att klockan bör vara från senast -65 om man ska gå på att den har dauphine? Antar väl att man kan ha satt på visarna vid service på senare årsmodell också. Klockan har det utstickande sköldpaddebaklocket.
 

Psykel

Patek
Tackar för klargörande, så jag kan anta att klockan bör vara från senast -65 om man ska gå på att den har dauphine? Antar väl att man kan ha satt på visarna vid service på senare årsmodell också. Klockan har det utstickande sköldpaddebaklocket.
Det med ett vågmönster eller bara sköldpadda? Om jag förstått rätt ska automatarna ha vågig padda efter 1965 och manuella plain padda.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tackar för klargörande, så jag kan anta att klockan bör vara från senast -65 om man ska gå på att den har dauphine? Antar väl att man kan ha satt på visarna vid service på senare årsmodell också. Klockan har det utstickande sköldpaddebaklocket.
1965 kom den stora kronan så 1964 skulle jag säga som senast, men kan du inte utläsa serienumret vid kanten under svansen på paddan?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
1965 kom den stora kronan så 1964 skulle jag säga som senast, men kan du inte utläsa serienumret vid kanten under svansen på paddan?
Hade helt missat var man utläste serienumret, finns ett nummer där men är väldigt otydligt, kommer hem snart och tar fram luppen. Stort tack för all hjälp, mycket uppskattat!
 
Topp