• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Martin Lovasz

Audemars
Kan tänka mig! Är en ynnest att ha honom på forumet måste jag säga!
Dock blir jag lite fundersam kring årtalen då @Psykel nämnde att vågmönstret kom -65?

Tack, jag gör mitt bästa. :happyhappy:

Kan inte svära på att automaterna fick sitt unika baklock samtidig som de manuella fick sin lilla padda men allt pekar på detta då jag inte stött på en automat med en enkel padda eller slät lock som är nyare än från 1962.

Ägaren till Vintagecertinas hart varit till stor hjälp då han haft tillgång till lite unika klockor med året graverat bak eller med köpkvitto så årsdateringen stämmer bättre från just DS introdution 1958 och framåt.

Ett problem är att det kan vara omöjligt att se serienumren bak på många DS så allt får tas med en nypa salt. En sak man får ta i beaktning är att Certina bara satte på serienumret när klockan lämnade fabriken och att man tog det man hade i lager och sålde slut på det man hade, så en del klockor kan ha äldre komponenter som t ex boetter trots att serienumret säger något annat.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Kan tänka mig! Är en ynnest att ha honom på forumet måste jag säga!
Dock blir jag lite fundersam kring årtalen då @Psykel nämnde att vågmönstret kom -65?
Ta den infon med en nypa salt. Var säker på att jag läst det nånstans, men kan inte återsöka den infon. Kan ha blandat ihop det med den större kronan.
 

Fadershan

Patek
@ittam ! Jag skruvade ur denna DS tavla nu och jag tänkte du kanske villa ha den för emblemet? Då blir det ju ds-emblem iaf! Tycker din tavla e cool o förtjänar att bli komplett!
IMG_20180521_215557.jpg
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Och om någon mot förmodan skulle vilja släppa en gf länk till mig så är jag intresserad!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Inte bara DS-tråden, hela Vintage-avdelningen lever efter samma motto;)
Jo jag har märkt det :) enda jag har emot vintage osäkerheten för en nybörjare som jag. Men kunskapen finns ju iofs här när man behöver hjälp.

Och kanske tidshållningen då. De här med att en klocka håller tiden "vintagebra" är lite vanskligt för mig :D men under minuten per dygn måste de vara iaf.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jo jag har märkt det :) enda jag har emot vintage osäkerheten för en nybörjare som jag. Men kunskapen finns ju iofs här när man behöver hjälp.

Och kanske tidshållningen då. De här med att en klocka håller tiden "vintagebra" är lite vanskligt för mig :D men under minuten per dygn måste de vara iaf.
En DS är inget problem att få tag i men lägg lite till så du får en servad.
 
Topp