• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Fadershan

Patek
ah ok! Just det och det baklocket vittnar ju om dykversionen vilket oxå förklarar sekundvisaren! min bästa gissning är att den suttit i en vridringsdykare men att man sumpat bezeln och recasat den i en annan boett men med det gamla baklocket. Tycker att det ljusnar nu! :D

F.ö. har jag precis säkrat upp dina utlägg för klockan ggr massor genom att lägga macbud på din annons :p
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
ah ok! Just det och det baklocket vittnar ju om dykversionen vilket oxå förklarar sekundvisaren! min bästa gissning är att den suttit i en vridringsdykare men att man sumpat bezeln och recasat den i en annan boett men med det gamla baklocket. Tycker att det ljusnar nu! :D
Ah du, jag vågar inte säga nåt - gick på @Martin Lovasz åsikt när jag lät byta från det ena till det andra - tydligen skulle boett stämma med patent pending-lock? Är väl egentligen ingen omöjlighet att de bara bytt rotor heller - de passar väl med varandra? :)

(Detta tror jag för att jag när jag upptäckte att min garanterade PP saknade rotor så kunde jag välja att sätta i en nyare till ett annat verk eller vänta tills Martin hittade en korrekt.)
 

Fadershan

Patek
Ah du, jag vågar inte säga nåt - gick på @Martin Lovasz åsikt när jag lät byta från det ena till det andra - tydligen skulle boett stämma med patent pending-lock? Är väl egentligen ingen omöjlighet att de bara bytt rotor heller - de passar väl med varandra? :)

(Detta tror jag för att jag när jag upptäckte att min garanterade PP saknade rotor så kunde jag välja att sätta i en nyare till ett annat verk eller vänta tills Martin hittade en korrekt.)
Nä jag tror stenhårt på min teori! :) Kolla på din balans! Ifall du har en regulator för haltning är det ett 25-65 och har du inte det är det det äldre 25-45. Den äldre vridringsversionen kom med 25-65 och hade ref 5601-113 och en sådan sekundvisare så det känns väl det mer rimligt??
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Nä jag tror stenhårt på min teori! :) Kolla på din balans! Ifall du har en regulator för haltning är det ett 25-65 och har du inte det är det det äldre 25-45. Den äldre vridringsversionen kom med 25-65 och hade ref 5601-113 och en sådan sekundvisare så det känns väl det mer rimligt??
Vasarusaru? :D
FBD0E7FF-E763-40EB-AF2D-00176D6646E4.jpeg
 

ConElPueblo

Panerai
Aha du menade den länken, jag syftar på GF länk. Tror det ska finnas även dykar ändlänkar för GF, men kan ha fel? Nån som kan bekräfta min tes?. Så här sitter den på min andra lite äldre DS.
EA8723EC-1C01-4548-85BF-E06A6B936A36.jpeg
483C4469-C6B6-4309-A7A0-9EE3C2D26B8B.jpeg

De fleste GF end links hedder "DS", men på min ældste (4/59) står der "X". Det skulle - i følge en tråd på omegaforums - være korrekt for Certina, men hvem ved? Der er så vidt jeg ved ingen forskel på nogle af end linksene, der i øvrigt ikke passer særligt godt på amagnetic-boetter.
 

ConElPueblo

Panerai
Jeg opdagede en pudsig detalje på mine patent pending bagboetter:

20190114_164450.jpg


Nr. 1: Manuelt verk.
Nr 2: Guldbelagt automatik.
Nr. 3: Automatisk, dykkarboett.
Nr. 4: Automatisk, alm. boett.

Der er faktisk fire forskellige bagboetter her. DS'eren med manuelt verk har, naturligt nok, et anderledes, fladere bagboett. Men de tre med automatik er forskellige fra hinanden; læg mærke til at fasningen (er ikke sikker på, at det er den korrekte term for "knækket") sidder forskelligt. På dykkaren er fasningen tættere på midten:

20190114_163858.jpg


Det synes jeg er lidt interessant, og hvis det er gældende "across the board" for andres ure også, kan det hjælpe med at identificere de bagboetter, hvor serie- og referencenummer er polerede/slidt væk.

Det er ydermere interessant, at de to "identiske" bagboetter (guldbelagt og alm. stål-DS) heller ikke er ens: der er ikke en rille til pakningen i det guldbelagte DS, så gummipakningen sidder derfor i bagboetten.
 

Fadershan

Patek
Jeg opdagede en pudsig detalje på mine patent pending bagboetter:

20190114_164450.jpg


Nr. 1: Manuelt verk.
Nr 2: Guldbelagt automatik.
Nr. 3: Automatisk, dykkarboett.
Nr. 4: Automatisk, alm. boett.

Der er faktisk fire forskellige bagboetter her. DS'eren med manuelt verk har, naturligt nok, et anderledes, fladere bagboett. Men de tre med automatik er forskellige fra hinanden; læg mærke til at fasningen (er ikke sikker på, at det er den korrekte term for "knækket") sidder forskelligt. På dykkaren er fasningen tættere på midten:

20190114_163858.jpg


Det synes jeg er lidt interessant, og hvis det er gældende "across the board" for andres ure også, kan det hjælpe med at identificere de bagboetter, hvor serie- og referencenummer er polerede/slidt væk.

Det er ydermere interessant, at de to "identiske" bagboetter (guldbelagt og alm. stål-DS) heller ikke er ens: der er ikke en rille til pakningen i det guldbelagte DS, så gummipakningen sidder derfor i bagboetten.
Spännande, ska kika på mina vid tillfälle och återkomma! :)
 

Milos Columbo

Breitling
Jeg opdagede en pudsig detalje på mine patent pending bagboetter:

20190114_164450.jpg


Nr. 1: Manuelt verk.
Nr 2: Guldbelagt automatik.
Nr. 3: Automatisk, dykkarboett.
Nr. 4: Automatisk, alm. boett.

Der er faktisk fire forskellige bagboetter her. DS'eren med manuelt verk har, naturligt nok, et anderledes, fladere bagboett. Men de tre med automatik er forskellige fra hinanden; læg mærke til at fasningen (er ikke sikker på, at det er den korrekte term for "knækket") sidder forskelligt. På dykkaren er fasningen tættere på midten:

20190114_163858.jpg


Det synes jeg er lidt interessant, og hvis det er gældende "across the board" for andres ure også, kan det hjælpe med at identificere de bagboetter, hvor serie- og referencenummer er polerede/slidt væk.

Det er ydermere interessant, at de to "identiske" bagboetter (guldbelagt og alm. stål-DS) heller ikke er ens: der er ikke en rille til pakningen i det guldbelagte DS, så gummipakningen sidder derfor i bagboetten.
Interesting! my flat back covers automatics (top row patent pending, bottom row with patent) have all the same lid (same mass and same construction). Very exciting would be to see other divers...
BB269C31-760D-404F-AADC-0C1BDAC6B355.jpeg
 

Fadershan

Patek
Jeg opdagede en pudsig detalje på mine patent pending bagboetter:

20190114_164450.jpg


Nr. 1: Manuelt verk.
Nr 2: Guldbelagt automatik.
Nr. 3: Automatisk, dykkarboett.
Nr. 4: Automatisk, alm. boett.

Der er faktisk fire forskellige bagboetter her. DS'eren med manuelt verk har, naturligt nok, et anderledes, fladere bagboett. Men de tre med automatik er forskellige fra hinanden; læg mærke til at fasningen (er ikke sikker på, at det er den korrekte term for "knækket") sidder forskelligt. På dykkaren er fasningen tættere på midten:

20190114_163858.jpg


Det synes jeg er lidt interessant, og hvis det er gældende "across the board" for andres ure også, kan det hjælpe med at identificere de bagboetter, hvor serie- og referencenummer er polerede/slidt væk.

Det er ydermere interessant, at de to "identiske" bagboetter (guldbelagt og alm. stål-DS) heller ikke er ens: der er ikke en rille til pakningen i det guldbelagte DS, så gummipakningen sidder derfor i bagboetten.

Interesting! my flat back covers automatics (top row patent pending, bottom row with patent) have all the same lid (same mass and same construction). Very exciting would be to see other divers...
BB269C31-760D-404F-AADC-0C1BDAC6B355.jpeg
Tror inte jag fattade exakt vad du mena med skillnaden på dykarens lock. Kör svenska nu för i så fall har vi använt tre språk i den här konversationen om baklock som är rätt snurrigt ändå. Haha! Jag kan inte se några skillnader på mina pp's förutom för olika mycket polerade! Näst längst till höger är dykartavlan.
IMG_20190115_225258.jpg
IMG_20190115_225251.jpg
 

Fadershan

Patek
Fasiken nu har ni fått mig att sitta å gå igenom varenda DS och anteckna ner serienummer osv på dem jag kunde utläsa det. Min tidigaste DS är min Pie pan med serienummer som börjar på 37 och alltså 1960. Hade ju varit kul att iaf ha 1 från 50-talet! :D
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Jeg opdagede en pudsig detalje på mine patent pending bagboetter:

20190114_164450.jpg


Nr. 1: Manuelt verk.
Nr 2: Guldbelagt automatik.
Nr. 3: Automatisk, dykkarboett.
Nr. 4: Automatisk, alm. boett.

Der er faktisk fire forskellige bagboetter her. DS'eren med manuelt verk har, naturligt nok, et anderledes, fladere bagboett. Men de tre med automatik er forskellige fra hinanden; læg mærke til at fasningen (er ikke sikker på, at det er den korrekte term for "knækket") sidder forskelligt. På dykkaren er fasningen tættere på midten:

20190114_163858.jpg


Det synes jeg er lidt interessant, og hvis det er gældende "across the board" for andres ure også, kan det hjælpe med at identificere de bagboetter, hvor serie- og referencenummer er polerede/slidt væk.

Det er ydermere interessant, at de to "identiske" bagboetter (guldbelagt og alm. stål-DS) heller ikke er ens: der er ikke en rille til pakningen i det guldbelagte DS, så gummipakningen sidder derfor i bagboetten.
Locket på min PPPP ser ut såhär, för att bidra med något. Serienr börjar på 37 även på denna @Fadershan :)
E0C3156A-F9D7-4B21-B9BB-FBDD9FC200A4.jpeg
 
Topp