• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Senpai

Cartier
2-Faktor
Välkomnar mig själv till forumet med en ny bekantskap - DS2 PH200m. Inköpt typ -74 av min far, använd vid dyk på bl.a. italiensk kust, röda havet och mexikanska golfen. Maxdjup ca. 40m. Efter det har den legat i en låda i typ 20 år. Tickar på bra men jag vill gärna göra ordentlig OH och få den tillbaka på handleden hos sin rätta ägare. Kom orginalt på en elastisk länk, men slets ut och finns inte kvar.
Verkar som någon slarvat ordentligt vid tidigare service, färg har flagnat från minutvisaren och ersatts med röd målarfärg?(!) Obegripligt. I övrigt fint opolerat skick med skarp boett och härliga dings från sina äventyr. Lumen härligt beige.

Finns det visare att få tag på? Nytt mineral (?) glas?

Kan ni hjälpa mig och rekommendera en kunnig och prisvärd urmakare?

433B0A7C-3AD8-4ED8-9340-0045EA92CA65.jpeg

2ADE65E4-9BE2-4F82-9414-D782BF8AFCEB.jpeg
 

Bilagor

  • 50C8A2F0-D98D-4089-A678-65814C8671F0.jpeg
    50C8A2F0-D98D-4089-A678-65814C8671F0.jpeg
    178.6 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Visarna blir svårt men glaset slipar och polerar man så det blir som nytt igen. Urverket har vi gott om i Sverige så det skall inte vara något problem att serva. Det kittlar i fingrarna men jag måste ta hand om de jobb jag har liggande.
 

Fadershan

Patek
Tack tack :) Den var faktiskt över förväntan! Korset på tavlan är fortfarande rött men det är omöjligt att fånga på bild.
Återstår att köra den i Timegrapher.

Svårkortat alltså. Då är det bilhandlarhäng som gäller ;)
2A3B032B-6812-4A23-895E-D49F2890D71A.jpeg
Det kanske är hyffsat enkelt men har inte testat så vet ej :) Vill helst inte om jag inte måste heller men eftersom mmartensson testat så ere kanske lite meckigt!
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det kanske är hyffsat enkelt men har inte testat så vet ej :) Vill helst inte om jag inte måste heller men eftersom mmartensson testat så ere kanske lite meckigt!

Det enda sättet som jag försökt är att trycka ut ”mellanplattorna” inuti varje länk. Att trycka ut gick ok men sen att få tillbaka gick inte så bra. dessutom blev det märken. Så då la jag ner att försöka mer.

Men det kanske finns ett annat sätt men har googlat till förbannelse utan att hitta nått bra tips:(
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Det enda sättet som jag försökt är att trycka ut ”mellanplattorna” inuti varje länk. Att trycka ut gick ok men sen att få tillbaka gick inte så bra. dessutom blev det märken. Så då la jag ner att försöka mer.

Men det kanske finns ett annat sätt men har googlat till förbannelse utan att hitta nått bra tips:(

Aha. Ser spår av att nån meckat med min länk. På insidan så har jag några tunna smala metallblad som uppenbarligen inte hamnat i rätt position.

Det måste ju finnas nåt sätt men Internetz är sjukt dött när det gäller vintage Certina upplever jag.

061CB7DB-2561-4760-9441-59C82BEA38AB.jpeg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Visarna blir svårt men glaset slipar och polerar man så det blir som nytt igen. Urverket har vi gott om i Sverige så det skall inte vara något problem att serva. Det kittlar i fingrarna men jag måste ta hand om de jobb jag har liggande.
Hur slipar man glaset på detta ur ? Vad är de för typ av glas. För det är inte plexi ?
 

Martin Lovasz

Audemars
Hur slipar man glaset på detta ur ? Vad är de för typ av glas. För det är inte plexi ?
Man börjar med vanligt slippapper och där använder jag tre olika grovlekar. 240, 800 och 1200. Sedan går jag över till Ceriumoxid och polerar dem spegelblanka.

Slippapper.
https://www.cousinsuk.com/product/paper-wet-and-dry-matador

Ceriumoxid är mycket drygt och detta kommer räcka i många år. Det är ett mycket fint pulver så den gillar att reta hornhinnor så bra ventilation är att rekommendera.
https://www.cousinsuk.com/product/cerium-oxide-polishing-compounds?code=P35555

Jag lägger en knivsudd med Cerium pulvret in en skål, lägger till lite lite vatten och sedan doppar jag ner en liten duk och impregnerar den med ceriumsörjan.

Dessa dukar använder jag till allt och är perfekt även till att göra rent insidan glaset när man monterar klockan igen men håll påsen stängd för annars kommer damm in i påsen och dukarna blir oanvändbara för att plocka upp damm.
https://www.micro-tools.de/en/Sensor-Cleaning-Tools/Individual-Products/D-100.html

Lägg duken på bordet och lägg glaset på den och börja polera.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Intressant. Jag har testat Autosol och ett kit från Polywatch för mineralglas med ok resultat, men för att komma åt djupare repor och den där riktigt perfekta finishen räcker det inte till.
 

Martin Lovasz

Audemars
Intressant. Jag har testat Autosol och ett kit från Polywatch för mineralglas med ok resultat, men för att komma åt djupare repor och den där riktigt perfekta finishen räcker det inte till.
Polywatch för mineralglas använder samma teknik men som du skriver räcker inte slipmedlen till för djupa repor och det är då vad de grövre slippappren är till för.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Man börjar med vanligt slippapper och där använder jag tre olika grovlekar. 240, 800 och 1200. Sedan går jag över till Ceriumoxid och polerar dem spegelblanka.

Slippapper.
https://www.cousinsuk.com/product/paper-wet-and-dry-matador

Ceriumoxid är mycket drygt och detta kommer räcka i många år. Det är ett mycket fint pulver så den gillar att reta hornhinnor så bra ventilation är att rekommendera.
https://www.cousinsuk.com/product/cerium-oxide-polishing-compounds?code=P35555

Jag lägger en knivsudd med Cerium pulvret in en skål, lägger till lite lite vatten och sedan doppar jag ner en liten duk och impregnerar den med ceriumsörjan.

Dessa dukar använder jag till allt och är perfekt även till att göra rent insidan glaset när man monterar klockan igen men håll påsen stängd för annars kommer damm in i påsen och dukarna blir oanvändbara för att plocka upp damm.
https://www.micro-tools.de/en/Sensor-Cleaning-Tools/Individual-Products/D-100.html

Lägg duken på bordet och lägg glaset på den och börja polera.
Snyggt! tack för den utförliga förklaringen :)
 

Loda

Omega
Alltså, den här tråden. Jag hade sett ett par ds i dagens ur-trådar så jag bestämde mig för att skaffa en, så då tänkte jag att det var dags att läsa på lite också. 83 sidor senare...

Först grym info, sedan kröp alla ds-ägarna fram. Sen började jakten och hypen. Skulle @ANALOGUE vinna radiummöglet? Fler och fler presenterar sina hemligheter. @grodslukarenx glider in med sitt 800kr-fynd. Med jämna mellanrum kommer @ConElPueblo in och säger: fint ur, jag har något liknande. Sen kom guld-ds:en. @Fadershan har det mesta som finns?

Nu verkar samlingarna konsolideras och vissa säljer av lite. Jag fick precis min första, från en forummedlemmar tror jag visst. Väldigt vacker, enda problemet är att det är svårt att motivera köp av trehandare som kostar många ggr mer nu. Service får det väl bli vad det lider också, men annars allt väl.
IMG_20190424_121019787.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Alltså, den här tråden. Jag hade sett ett par ds i dagens ur-trådar så jag bestämde mig för att skaffa en, så då tänkte jag att det var dags att läsa på lite också. 83 sidor senare...

Först grym info, sedan kröp alla ds-ägarna fram. Sen började jakten och hypen. Skulle @ANALOGUE vinna radiummöglet? Fler och fler presenterar sina hemligheter. @grodslukarenx glider in med sitt 800kr-fynd. Med jämna mellanrum kommer @ConElPueblo in och säger: fint ur, jag har något liknande. Sen kom guld-ds:en. @Fadershan har det mesta som finns?

Nu verkar samlingarna konsolideras och vissa säljer av lite. Jag fick precis min första, från en forummedlemmar tror jag visst. Väldigt vacker, enda problemet är att det är svårt att motivera köp av trehandare som kostar många ggr mer nu. Service får det väl bli vad det lider också, men annars allt väl.
IMG_20190424_121019787.jpg
Haha vilken rolig trådsummering :) Välkommen till galenskaperna! Bra köp - fint skick!
 

Fadershan

Patek
Alltså, den här tråden. Jag hade sett ett par ds i dagens ur-trådar så jag bestämde mig för att skaffa en, så då tänkte jag att det var dags att läsa på lite också. 83 sidor senare...

Först grym info, sedan kröp alla ds-ägarna fram. Sen började jakten och hypen. Skulle @ANALOGUE vinna radiummöglet? Fler och fler presenterar sina hemligheter. @grodslukarenx glider in med sitt 800kr-fynd. Med jämna mellanrum kommer @ConElPueblo in och säger: fint ur, jag har något liknande. Sen kom guld-ds:en. @Fadershan har det mesta som finns?

Nu verkar samlingarna konsolideras och vissa säljer av lite. Jag fick precis min första, från en forummedlemmar tror jag visst. Väldigt vacker, enda problemet är att det är svårt att motivera köp av trehandare som kostar många ggr mer nu. Service får det väl bli vad det lider också, men annars allt väl.
IMG_20190424_121019787.jpg
Haha känns lite trist att bara skiva "+1" på Analogues inlägg men han sa exakt det jag skulle säga till ditt inlägg :) Jättefin! Nu får du skaffa fler! Jag konsoliderar inte mkt i ds-samlingen iaf! Keepers! :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Alltså, den här tråden. Jag hade sett ett par ds i dagens ur-trådar så jag bestämde mig för att skaffa en, så då tänkte jag att det var dags att läsa på lite också. 83 sidor senare...

Först grym info, sedan kröp alla ds-ägarna fram. Sen började jakten och hypen. Skulle @ANALOGUE vinna radiummöglet? Fler och fler presenterar sina hemligheter. @grodslukarenx glider in med sitt 800kr-fynd. Med jämna mellanrum kommer @ConElPueblo in och säger: fint ur, jag har något liknande. Sen kom guld-ds:en. @Fadershan har det mesta som finns?

Nu verkar samlingarna konsolideras och vissa säljer av lite. Jag fick precis min första, från en forummedlemmar tror jag visst. Väldigt vacker, enda problemet är att det är svårt att motivera köp av trehandare som kostar många ggr mer nu. Service får det väl bli vad det lider också, men annars allt väl.
IMG_20190424_121019787.jpg

Kul! Välkommen :) Den där såg fin ut.
 

Loda

Omega
Nu när jag ändå har detta färskt i minnet, och @ANALOGUE dessutom tog upp det i dagens vintageur, så tänkte jag ställa en fråga till tråden. När jag satt och kollade på klockor så försökte jag titta på boettformen och jämföra med ex som jag tyckt såg bra ut i tråden. Min fråga är om det är något speciellt man ska titta efter, och om någon har ett "referensex" med mer eller mindre perfekt boett som man kan använda? Jag försökte titta på slipningen (fasningen?) på bandhornen, att det gick ner som en hylla från boetten till bandhornen, avstånd mellan lugghål och slutet på bandhornen och att det böjde sig lite utåt i slutet av insidan på bandhornen.

Jag skulle själv klassa exemplaret som jag fick tag i som ok, men kanske inte mer, men det hade varit intressant att höra hur ni gör när ni tittar på formen.
IMG_2373.JPG
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nu när jag ändå har detta färskt i minnet, och @ANALOGUE dessutom tog upp det i dagens vintageur, så tänkte jag ställa en fråga till tråden. När jag satt och kollade på klockor så försökte jag titta på boettformen och jämföra med ex som jag tyckt såg bra ut i tråden. Min fråga är om det är något speciellt man ska titta efter, och om någon har ett "referensex" med mer eller mindre perfekt boett som man kan använda? Jag försökte titta på slipningen (fasningen?) på bandhornen, att det gick ner som en hylla från boetten till bandhornen, avstånd mellan lugghål och slutet på bandhornen och att det böjde sig lite utåt i slutet av insidan på bandhornen.

Jag skulle själv klassa exemplaret som jag fick tag i som ok, men kanske inte mer, men det hade varit intressant att höra hur ni gör när ni tittar på formen.
IMG_2373.JPG
Kolla i referenstråden för bra boetter :)
 
Topp