• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mjo, mja. Doublé är väl den tjockaste av dom tunna pläteringarna. Fortfarande väldigt tunn jämfört med guld på stål.
Vet att det finns trådar för detta men lite farligt att säga guld på stål innebär ett tjockt lager. Idag är det ju guld på stål, men då pläterat och väldigt tunt. Det vi refererar till som guld på stål borde verkligen heta något annat.
 

Psykel

Patek
Vet att det finns trådar för detta men lite farligt att säga guld på stål innebär ett tjockt lager. Idag är det ju guld på stål, men då pläterat och väldigt tunt. Det vi refererar till som guld på stål borde verkligen heta något annat.
Jämfört med doublé är väl ändå guld på stål ett förhållandevis tjockt lager?
Edit: Lånar @ConElPueblo nyttillskott. Man ser ju kanten på guldet bakifrån, så relativt tjockt är ju guldlagret på iallafall Certina DS.
20190704_201855-jpg.1169833
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
.... Det vi refererar till som guld på stål borde verkligen heta något annat.

Håller med. Känns som mycket av språkbruket avseende pläteringar kommer direkt från smyckes- och prydnadsföremålsvärlden. Jag är som sagt novis avseende hur klockor förgylls, men inte skulle man väl få för sig att stryka på bladguld på ett armbandsur. :wideyed:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jämfört med doublé är väl ändå guld på stål ett förhållandevis tjockt lager?
Edit: Lånar @ConElPueblo nyttillskott. Man ser ju kanten på guldet bakifrån, så relativt tjockt är ju guldlagret på iallafall Certina DS.
20190704_201855-jpg.1169833
Syftar bara på att benämningen "guld på stål" är för generell och om man inte läst på tror man att det syftar till alla guldbelagda stålboetter. Har själv filat på en DS med guldlager på så vet att det var generöst.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Syftar bara på att benämningen "guld på stål" är för generell och om man inte läst på tror man att det syftar till alla guldbelagda stålboetter. Har själv filat på en DS med guldlager på så vet att det var generöst.
Tycker att gold cap är en bra benämning på guld på stål - det är ju en guldkappa som ligger ovanpå stålet - men den benämningen har väl inte riktigt funnits på svenska?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Syftar bara på att benämningen "guld på stål" är för generell och om man inte läst på tror man att det syftar till alla guldbelagda stålboetter. Har själv filat på en DS med guldlager på så vet att det var generöst.
De är nog skillnad på guld på stål i vintagesammanhang och vad som vill kallas guld på stål på senare klockor. Vad gäller vintage är det praktiskt taget alltid ett tämligen tjock guldlager eller guldkappa; ett vedertaget och inarbetat begrepp sen länge.

Som mycket annat mer eller mindre missbrukas uttrycket numer. Nåt jag tror har medverkat till ganska stor begreppsförvirring om vad som är vad.
 

Martin Lovasz

Audemars
Nästan :p Sen beror det nog på hur man räknar en variant men skulle nog vilja påstå att det finns fler :) Men den där annonsen är ju ifrån första generationen och då låter det å andra sidan häftigt med 30 varianter!
Observera att den är klippt från SvD 17 december 1967 så man sålde tydligen även de tidiga modellerna eller så var det bara en lockvara som inte fanns att köpa bortsett från urmakare som inte fått sålt dem.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Du får gärna skriva här så vi andra kan ta del av informationen också.

Jag har letat efter glas till min DS2 PH200m på auktioner och forum, men det verkar omöjligt att få tag på. Därför tipsade jag om att jag sett dem för 1000m modellen på Yahoo Japan Auctions, antar att de är lika sällsynta.

Själv använder jag Buyee, en proxy site som översätter till engelska, för att köpa på YJ. Enkelt och smidigt. Du registrerar ett konto precis som på ebay. Välj leverans med EMS, aldrig varit problem för mig. Men smakar det så kostar det. Det ska ju gå att polera också med rätt utrustning och handarbete.
 

Scooter

Omega
69B6C463-A069-4119-9947-16E87F7D8495.jpeg
Idag kom DS:en med posten. De andra delarna har jag samlat ihop under längre tid.
Mina begagnade visare ser risiga ut nära NOS tavlan, någon som vet var man hittar visare enligt bild? (de till vänster i bild).
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det kommer mer bilder, jag lovar :) den är nu på värdering hos Kaplans så får den inte tillbaks förens i slutet av aug..... lång väntan:(
Två månader för värdering? Är de tröga eller ska de dubbelkolla datumhjulets funktion manuellt i realtid för att ha koll på värdet?
Om jag var du skulle jag sålt till överpris till nån valfri korkad skåning istället. :)
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Två månader för värdering? Är de tröga eller ska de dubbelkolla datumhjulets funktion manuellt i realtid för att ha koll på värdet?
Om jag var du skulle jag sålt till överpris till nån valfri korkad skåning istället. :)

Haha nä det är pga semestrar etc. Den ska inte säljas utan vill ha ett värderingsintyg utifrån försäkringssyfte.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Topp