• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Watcheyes

Cartier
Apropå reffen här ovan tar jag tillfället i akt och postar den här. Exemplaret är inte helt okänt för de invigda DS-fansen. Den har befunnit sig i USA fram tills för några veckor sedan då den efter en nagelbitar-framkallande flygtur över Atlanten slutligen landade i snön hos mig 😬. Referensen heter 5604 003, boett med rödguld. Lite lumesläpp kl 3 och visare som fått en förbättring och justering av färgen på lyssmassan för att smälta in bättre. Trevlig att titta på är den hursomhelst.
F7C08761-707A-429A-A09C-1D4AA5B5548F.jpeg
Den där är något galet snygg! 😮
 

Jeppo

Breitling
CERt logo.jpg


Visst känns Certina DS som en sådan där modell som alltid funnits?!

Oavsett om du går in på diskussionsdelen och frågar efter en bra första instegsklocka, eller kliver in i vintagedelen och besöker ”mögliga dykare tråden”, så dyker dem upp.


Med en modellserie spretig som ett plockepinn, och med modeller som sträcker sig från lövtunna förgyllda dressare, till tunga 1000m dykare. Då kan man ju verkligen fråga sig vad DS förkortningen betyder.
Vad står då DS för?

Allting började i mitten på 50-talet, då en grupp ingenjörer i Grenchen, ledda av chefsingenjör Phillip Kurth fick i uppdrag att ta fram en klocka till det kommande 70 års jubileet av Certina.
Hans-Kurth-1908-1999.jpg


Beställningen löd: Klockan ska vara ”Åtråvärd, modig och självklart enkel i sitt designspråk, designen ska också medföra att klockan ska vara så oförstörbar som möjligt och lämpa sig för alla sorters aktiviteter och sporter”

Det ställdes således inga låga krav på ingenjörerna :) men efter år av experimenterande med olika material, designer och sammansättningar, kom man 1958 till slut fram med ett resultat. Resultatet var första generationens Certina DS.

DS står för Double Security och innebär inte enbart att klockan har har en balans med stötskydd (Incabloc), utan även att hela verket hänger i en fristående gummiupphängning, och det helt utan någon fast kontaktpunkt till boetten. Klockan förseddes även med extra packningar vid kronan och boettlocket (med dubbla tjockleken mot ett standard boettlock) och ett extra tjockt hesalitglas. Den här nya klockan skulle klara tapp från 6 meters höjd och boetten var specificerad att klara ett tryck på 200m djup.

1960 besteg ett team av Schweiziska äventyrare toppen av Himalaya, alla i expeditionen bar varsin Certina DS.
himalaya-certina-ds-concept.jpg


Så, nu efter en liten introduktion kommer vi till min klocka. :)

Ett riktigt sorgligt exemplar köpt till ett till skicket sett förhållandevis dyrt pris. Klockan var i ett icke fungerande skick, verket skramlade omkring löst i boetten och den saknade sekundvisare (alla dessa problem var dock väntade).
Certina DS säljbild.jpg


Det fick bli att riva verket, rengöra och olja. Där bakom ser ni DS-gummipackningen som hela verket sitter fast med.

IMG_20150804_193032.jpg

Mycket bättre :)
IMG_20150804_222448.jpg

Verket saknade en klammer och den skruv som fäster verket i den yttre metallringen som sedan vilar mot gummiringen, där låg felet i varför verket skramlade omkring löst i boetten. Jag hade tur och hittade en klammer och passande skruv i ett reservdelsverk jag hade liggandes i skrotlådan.

Här några timmar senare kommer nu slutresultatet.

IMG_20150805_130057.jpg

IMG_20150805_110343_730.jpg

IMG_20150805_112740.jpg

Klockan är från 1958-1960 och är den första refen av Certina DS 5601-012 (automat utan datum)

Andra referenser från samma år är 5101-013 (manuell utan datum) och 5601-003 (automat med datum)

Klockan kom i flera olika tavelutföranden och jag har letat ett tag innan jag hittade det här exemplaret med min favorittavla.

Det som särskiljer min ref mot senare (1960 och framåt) är 1. dauphne-visare, där senare DS istället har visare av mer modernt stuk.

2. verket (In-house cal 25-45) som är Certinas första automatverk med rotor som snurrar 360 grader. Från och med 1960 kom de med ett nyare uppdaterat verk (klassiska 25-651).

IMG_20150805_113234.jpg


3. Boettlocket som de första 2 åren inte pryddes av den välkända sköldpaddan, i stället är locket platt med fasning i två steg. Boetten är tillverkad tillsammans med Huguenin Fréres som även tillverkat boetterna till flera tidiga Omega Speedmaster (gäller även DS-boetter efter 1960).

IMG_20150805_130125.jpg


4. Insidan av boettlocket där texten ”Patent Pending” visar att patentet för DS- gummiupphängningen är under pågående, senare referenser från och med 1960 har istället patentnummret (346825) utskrivet direkt istället för "PENDING".

IMG_20150805_112540.jpg


Så klockan är lite tilltuffsad, men jag gillar den skarpt. Boetten mäter 36 x 45.5 utan kronan och funkar perfekt som vardags-dress-beater. :)

Nu ska jag bara leta rätt på en sekundvisare och en ny krona så är den färdig.


Text och vissa bilder kommer först och främst från

http://www.vintagecertinas.ch/en/dseng.html

Men även från

http://extern.peoplecheck.de/link.php?q=philipp+kurth&url=http://www.wristchronology.com/certina-ds-legacy/

Tack för titten och för att ni orkat läsa så här långt, här kommer lite sköna reklambilder på klockan.

1957 campaign.jpg
carspain011961g.jpg
spacemanarg1966g.jpg

dsmang.jpg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Nu är jag nyfiken på åsikter kring denna. Spontant känns visare fel men har egentligen ingen koll. Inte öppnat o kikat vilket urverk än. Men va tror experterna?
3E2575BC-32D1-4E8E-AB2C-584F72D43C09.jpeg

Ska nog vara 25-661 i denna. Visarna bör nog vara guld också, men dauphine är rätt tror jag. Vi får höra vad resten säger.

Edit: såg att det är en manuell, så ändrade texten. Svarta finns ju inte vad vi vet som automatiska.
 
Senast ändrad:

Kupad Hand

Panerai
Ska nog vara 25-661 i denna. Visarna bör nog vara guld också, men dauphine är rätt tror jag. Vi får höra vad resten säger.

Edit: såg att det är en manuell, så ändrade texten. Svarta finns ju inte vad vi vet som automatiska.
Verket tror jag du är rätt ute, men måste ju så klart öppna. Hittar inte många liknande ref vid en första googling men dom som dyker upp har guldiga visare. Men gärna många ögon på denna, vore intressant att höra mer. Är svarta tavlor mer ovanliga? Ser ju betydligt färre ex när man söker allmän info.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Verket tror jag du är rätt ute, men måste ju så klart öppna. Hittar inte många liknande ref vid en första googling men dom som dyker upp har guldiga visare. Men gärna många ögon på denna, vore intressant att höra mer. Är svarta tavlor mer ovanliga? Ser ju betydligt färre ex när man söker allmän info.

Ja, och det finns flera omålade exemplar i cirkulation. Vad jag förstått av kunskapen här på forumet så finns det inga automatiska svarta förutom dykarna, så det kan vara ett riktmärke. Här är min:
4D340564-40F3-4989-958D-45E57431FAD3.jpeg
 

Kupad Hand

Panerai
Ja, och det finns flera omålade exemplar i cirkulation. Vad jag förstått av kunskapen här på forumet så finns det inga automatiska svarta förutom dykarna, så det kan vara ett riktmärke. Här är min:
4D340564-40F3-4989-958D-45E57431FAD3.jpeg
Jo ser ju onekligen ut som samma modell. Får säkert bli att jaga rätt på rätt visare om det nu är görbart?!
 

foppa13

Cartier
Ja, och det finns flera omålade exemplar i cirkulation. Vad jag förstått av kunskapen här på forumet så finns det inga automatiska svarta förutom dykarna, så det kan vara ett riktmärke. Här är min:
4D340564-40F3-4989-958D-45E57431FAD3.jpeg
Denna skulle i sådana fall vara fejk, enligt resonemanget att alla svarta är manuella. Denna ligger ute på en stor auktionssida, frågar inte för att hänga ut nån mest för att lära mig och inte gå på en nit...
Screenshot_20220115-021012__01.jpg
 

Fadershan

Patek
Denna skulle i sådana fall vara fejk, enligt resonemanget att alla svarta är manuella. Denna ligger ute på en stor auktionssida, frågar inte för att hänga ut nån mest för att lära mig och inte gå på en nit...
Screenshot_20220115-021012__01.jpg
Den där är på Ebay ja och av en känd säljare som själv såklart tror att den är ok. Det är den inte. Kolla på finnishen på färgen på tavlsn. Var är lacken? kolla runt indexen. Var är lumen? Osv osv men ett bra tryck sett till typsnitt!
 

foppa13

Cartier
Den där är på Ebay ja och av en känd säljare som själv såklart tror att den är ok. Det är den inte. Kolla på finnishen på färgen på tavlsn. Var är lacken? kolla runt indexen. Var är lumen? Osv osv men ett bra tryck sett till typsnitt!
Ja den killen har en hel del Certina delar och klockor ute, vart därför lite förvånad att den skulle vara fake. Nä tavlan är verkligen inte bra, den är ju inte direkt gratis heller...

Vad tycker panelen om denna då?
Screenshot_20220115-022932__01.jpg
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den där är på Ebay ja och av en känd säljare som själv såklart tror att den är ok. Det är den inte. Kolla på finnishen på färgen på tavlsn. Var är lacken? kolla runt indexen. Var är lumen? Osv osv men ett bra tryck sett till typsnitt!

jag har redan påtalat att jag bedömer den som ommålad och säljare sa själv att han hade sina tvivel och skulle göra mer efterforskning. Dock har han ju inte uppdaterat annonsen….
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ja den killen har en hel del Certina delar och klockor ute, vart därför lite förvånad att den skulle vara fake. Nä tavlan är verkligen inte bra, den är ju inte direkt gratis heller...

Vad tycker panelen om denna då?
Screenshot_20220115-022932__01.jpg

Visarna är nog fel för referensen. De är från Certina, men min gissning är att de är ditsatta vid en service. Det där är för övrigt en Marcel-klocka så inte helt lätt att bli klok på beskrivningen. De har ju sitt original** (**=satt på när de fick den) till skillnad från ”factory original”. Sen har du ju svar på tal med skick osv, NP-DG och VSD2 samt top wesselton. 😉 Skämt åsido. Jag vågar inte säga om den är ommålad. Hade den inte saknat lume-pluppar hade jag nog inte haft några invändningar. Däremot är tavlan skadad hur som helst.
 

foppa13

Cartier
Visarna är nog fel för referensen. De är från Certina, men min gissning är att de är ditsatta vid en service. Det där är för övrigt en Marcel-klocka så inte helt lätt att bli klok på beskrivningen. De har ju sitt original** (**=satt på när de fick den) till skillnad från ”factory original”. Sen har du ju svar på tal med skick osv, NP-DG och VSD2 samt top wesselton. 😉 Skämt åsido. Jag vågar inte säga om den är ommålad. Hade den inte saknat lume-pluppar hade jag nog inte haft några invändningar. Däremot är tavlan skadad hur som helst.
Ja det är en Marcel klocka, som sagt deras beskrivning blir man ju inte klok på. Ville mest höra vad ni lite mer kunniga hade och säga om klockan, hade den varit ok så är den inte lika överprisad som mycket annat dom säljer...

Letar som sagt en svart DS men jag gillar inte tavlan heller, svårt att avgöra på bilderna om den är ommålad men den känns inte ok.

Tack för svar!

/Foppa
 

ittam

Audemars
Visarna är nog fel för referensen. De är från Certina, men min gissning är att de är ditsatta vid en service. Det där är för övrigt en Marcel-klocka så inte helt lätt att bli klok på beskrivningen. De har ju sitt original** (**=satt på när de fick den) till skillnad från ”factory original”. Sen har du ju svar på tal med skick osv, NP-DG och VSD2 samt top wesselton. 😉 Skämt åsido. Jag vågar inte säga om den är ommålad. Hade den inte saknat lume-pluppar hade jag nog inte haft några invändningar. Däremot är tavlan skadad hur som helst.
Jag har en likadan, med datum dock, med likadana visare. Därmed inte sagt att de är original. ..
 

Fadershan

Patek
Man skulle ha knipit den där! Gick billigt med så fin tavla! Visarna rätt trista men det går ju att byta om man vill.. gf på köpet om än rätt stretchat. Han skickade till sverige.. skulle ha klippt den! ;)
 
Topp