• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Corgi

Rolex
2-Faktor
Nu kan jag äntligen posta i denna tråden!

ADD00A5A-36E5-4094-BBB5-8970117A0DE6.jpeg

Kul! Fin modell, avskalad utan datum med ”rätt” typ av visare i mitt tycke. Den manuella bär lite skönare än automaten mot handleden också.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag har redan fixat dammsugarslang, har du glasskärare?

jg_turns_up_again_023__315a3461-b032-e211-90cb-423bed86654e-768x1148.jpg

Strålande. Allt hänger på att @Fadershan inte glömmer nattglasögonen och tar fel som sist. Det tog två år att flippa de tjugofem Steinhart-dykarna, som ingen vill ha. Det är alltså uret som är UPP-OCH-NED som är bytet! Inget kan gå fel. 👌🏻
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hmm, vad säger ni? Fanns det så många olika storlekar eller var precisionen så dålig?
Finns i flera olika storlekar. Hittade dessa som varierar från 15-18mm. En observation jag gjort, som dock inte behöver stämma, är att Certina verkade köra mer även på udda storlekar som 15 och 17mm, (Jag har uppmärksammat detta på flera av deras andra varianter av spännen också.), jämfört med t.ex. Omega, som mest verkade köra med jämna, även om jag har ett fåtal ojämna Omegaspännen också, så inte fakta, utan bara en känsla jag fått :)

20220819_114120.jpg
 
Senast ändrad:

MINELLI

Omega
Gissar på olika årsmodeller?

Finns i flera olika storlekar. Hittade dessa som varierar från 15-18mm. En observation jag gjort, som dock inte behöver stämma, är att Certina verkade köra mer även på udda storlekar som 15 och 17mm, (Jag har uppmärksammat detta på flera av deras andra varianter av spännen också.), jämfört med t.ex. Omega, som mest verkade köra med jämna, även om jag har ett fåtal ojämna Omegaspännen också, så inte fakta, utan bara en känsla jag fått :)

20220819_114120.jpg

Jag trodde att denna ”modellen” av spänne var uteslutande för ds (första generationen)? Någon som har någon bild/källa som styrker att dom kom till andra modeller också? 😊
 

Fadershan

Patek
Strålande. Allt hänger på att @Fadershan inte glömmer nattglasögonen och tar fel som sist. Det tog två år att flippa de tjugofem Steinhart-dykarna, som ingen vill ha. Det är alltså uret som är UPP-OCH-NED som är bytet! Inget kan gå fel. 👌🏻
Slutade med att jag fick slänga skiten och lägga ut pengarna ur egen ficka för er del av "bytet".. modernt crap.. ;)
IMG_20220710_114156_424.jpg
 
Topp