• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 - stora tråden för referenser av handlare

Richie

Audemars
2-Faktor
Vill bara lägga in ett gott ord för Mall of the watch
Snabba på svara med bra engelska dock lite korta svar men helt klart bättre än alla italienska handlare(pluswatch sämsta jag varit med om) Köpte en Navitimer som var helt i nyskick, skyddsringen, klisterlappar och allt var på så inget att klaga på. Priset var för bra för vara sant. 50k. Varit runt i hela skåne och kollat med ADs och de bästa jag kunde få var 65 vilket jag tyckte var lite för högt bara för få köpa det i Sverige.

Tog inte mer än 16 timmar efter inbetalning och jag hade klockan hemma. Bra förpackat.

De enda "negativa" jag kan säga är att man får inte garantipapper i samma beställning då de vill stämpla kortet samma dag som köp och något med att de är mindre risk om man blir av med allt i ett svep.

Har kollat länge på Chrono24 och Mall of the watch kändes skumma då de vara för billiga jämfört med andra men tog en risk och det löna sig! Kan bara rekommendera dom!

IMG_20190801_161220.jpg
Har också sett att de håller väldigt bra och ofta lägre priser än alla andra och undrat om det är någon hake?
Det tillkommer inte moms ifrån Monaco? eller de går under Frankrikes momsregler eller hur funkar det?

Edit: en snabb googling senare :)

"Monaco och Isle of Man tillhör inte EU-området.

Men om du beställer en vara från Monaco behandlas köpet ändå på samma sätt som om du hade köpt en vara från Frankrike. Du behöver alltså inte betala någon tull, och momsen betalar du i Monaco.

På motsvarande sätt behandlas köp från Isle of Man på samma sätt som om du hade köpt en vara i Storbritannien. Du behöver inte betala någon tull, och momsen betalar du i Storbritannien."


https://www.tullverket.se/sv/foreta...eusskatteomrade.4.6ac2c843157b7beb00721b.html
 
Senast ändrad:

Denvy

Omega
Har också sett att de håller väldigt bra och ofta lägre priser än alla andra och undrat om det är någon hake?
Det tillkommer inte moms ifrån Monaco? eller de går under Frankrikes momsregler eller hur funkar det?

Edit: en snabb googling senare :)

"Monaco och Isle of Man tillhör inte EU-området.

Men om du beställer en vara från Monaco behandlas köpet ändå på samma sätt som om du hade köpt en vara från Frankrike. Du behöver alltså inte betala någon tull, och momsen betalar du i Monaco.

På motsvarande sätt behandlas köp från Isle of Man på samma sätt som om du hade köpt en vara i Storbritannien. Du behöver inte betala någon tull, och momsen betalar du i Storbritannien."


https://www.tullverket.se/sv/foreta...eusskatteomrade.4.6ac2c843157b7beb00721b.html
¨

Vet inte om det är någon skattegrej, de billigaste är nästan alltid Monaco butiker. Men som sagt, bra service, riktiga produktbilder och man får det som beskrivs.

Inte alla klockor som är så mycket billigare men just Breitling verkar de ha en del som är riktigt billigare =)
 

Zeta

Omega
Köpte en klocka via Chrono24 från handlaren Jewelry Collection i Mardrid http://jewelrycollection.es/

Objektet var en Rolex Datejust fullset och upplevelsen var allt annat än angenäm.

Kontakt skedde helt via mail där jag skrev på engelska och säljaren svarade på spanska, något jag valde att ha överseende med under transaktionen då det fungerade tillräckligt för att kunna få den information jag behövde. Klockan var genomgången av deras urmakare, skulle enligt utsago hålla tiden och lämnades med ett års garanti. Efter genomförd transaktion gick frakten oerhört snabbt och här var jag imponerad, dock sakade klockan ~40 sek/dygn från dag ett och när detta påpekades till säljaren att det inte var vad vi kommit överens om slog säljaren först ifrån sig för att sedan sluta svara och efter kontakt med kundsupporten på Chrono24 som även de försökte få kontakt med säljaren gav de upp eftersom säljaren inte heller svarade dem.

Detta är tyvärr ingen säljare jag kan rekommendera

Bra info tack.

Stå på dig och returnera klockan - det har du laglig rätt till !

Vad säger Chrono24? De borde verkligen hjälpa till - låt oss få veta hur allt gått sen.

1+

Vill gärna också höra hur detta slutar! Hoppas det löser sig!

+1
Hoppas att det går bra till slut, trist när sånt här händer.

Jag lovar hålla er uppdaterade här. Status just nu är att säljaren vägrar svara på kontaktförsök. Chrono24 har försökt kontakta säljaren men säger sig bara kunna medla i 14 dagar och eftersom säljaren vägrar svara har tidsramen passerat och de kan (vill?) inte göra något och rekommenderar mig att koppla in jurist om jag vill komma längre. Samtidigt är säljaren fortsatt Trusted Seller på Chrono24 med 150+ klockor till salu, tyvärr ser det ut som att Chronos intressen inte ligger i att primärt skydda sina kunder jämfört med säljare.

Förfrågan till säljaren är inte att skicka tillbaka uret utan att säljaren ska stå fast vid den utlovade garantin och serva klockan, alternativt återbetala en del av pengarna för att jag själv ska kunna serva klockan.

Lovade att följa upp hur detta slutade. Tyvärr blev det ingen solskenshistoria. Säljaren valde att fortsätta sin taktik att hålla absolut radiotystnad och vid flertalet tillfällen meddelade C24:s support att de givit upp ämnet (engagemanget från dem har varit absolut minimalt och därigenom kraftigt reducerat förtroendet att handla via C24 i händelse av att det blir tvist), efter påtryckningar har de dock gått med på att öppna upp ämnet igen.

Slutligen efter att en person från C24 som befann sig i Madrid fysiskt besökt säljaren gick denne med på att hedra sin garanti och göra en genomgång av klockan. Så klart kändes det väldigt bra här och att det enda som krävdes var lite face2face diskussion. När vi följde upp på detta och vile säkerställa returadressen möttes vi av svaret att vi absolut inte kunde skicka tillbaka klockan längre och sedan tillbaka på ruta ett.

Nu har vi nått det stadiet att även om säljaren godkänner en retur har vi inget förtroende att skicka tillbaka den och kommer att själv bekosta en service.

Mina lärdomar:
  • C24 är en bra knytpunkt i marknaden mellan köpare-säljare på en global skala - dock om något händer och en tvist uppstår med säljare/köpare står man där på egna ben
  • C24 har klart visat att kommersiella intressen står över "kvalitet" - inte särskilt oväntat, men nu bevisat - genom att å ena sidan erkänna problematiken med säljaren i denna transaktion men å andra sidan fortsatt låta säljaren fortsätta annonsera 100+ ur. Något som de om de verkligen velat hade kunnat använda som piska att driva fram kommunikation/aktion från säljaren genom att frysa eller hota om att frysa kontot
 

Jege

Omega
Luwatra - Tyskland
Köpte en Datejust 16013 via Trusted Checkout. Snabba på att svara på frågor, frakten relativt snabb även den. Klockan var som beskriven och bilderna stämde bra överens med verkligheten. Allt frid och fröjd tills jag skulle testa klockan och länken visar sig vara för kort för min handled, påpekar detta och de har nu skickat två bitar utan extra kostnad.

https://www.luwatra.de/
 

Tellus8

Omega
Hej alla,

Jag undrar om någon har erfarenhet av Rivierawatch? Jag hittade ytterst lite här på KS när jag sökte. Jag står i begrepp att köpa en Seamaster från dem från Frankrike (på Chrono24) och de har ju väldigt goda betyg där. På Google har de också goda betyg så denna research kanske duger.

Dock har jag väldigt högt förtroende för er här på KS så det vore värdefullt att höra vad ni tycker. För som jag förstår av trådarna här så verkar inte Trusted checkout och Chrono24s agerande vid eventuella tvister något att hänga i gran. Bättre att skapa sig så god bild innan jag hamnar där tänkte jag.
 
H

Hysteria

Guest
Någon som köpt från Ryssland? Närmare bestämt Spbluxwatches.com
Yepp. Dock inte från spb. Med Frezer och Lombard Perspectiva. Ena fraktades via triangle shipping, andra på plats i moskva. Det finns en forummedlem som skrivit ett långt inlägg (separat tråd) om att handla i/via Ryssland. Kommer dock inte ihåg vem, men använd sökfunktionen så ska du nog hitta den.
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Jag har köpt från Mall of the watch i Monaco samt vtgwatch.com i Nederländerna. Båda har funkar bra med allt från kommunikation till leverans!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej alla,

Jag undrar om någon har erfarenhet av Rivierawatch? Jag hittade ytterst lite här på KS när jag sökte. Jag står i begrepp att köpa en Seamaster från dem från Frankrike (på Chrono24) och de har ju väldigt goda betyg där. På Google har de också goda betyg så denna research kanske duger.

Dock har jag väldigt högt förtroende för er här på KS så det vore värdefullt att höra vad ni tycker. För som jag förstår av trådarna här så verkar inte Trusted checkout och Chrono24s agerande vid eventuella tvister något att hänga i gran. Bättre att skapa sig så god bild innan jag hamnar där tänkte jag.
Trusted checkout på chrono24.com går ut på att chrono24 agerar mellanhand. Du betalar till chrono24 som vidarebefordrar pengarna till säljaren när du hämtat ut varan och sett att allt är ok. Jag har mkt goda erfarenheter av trusted checkout när det strular. Hela konversationen mellan köpare och säljare är transparent då all kommunikation går via chrono24, inte direkt mellan köpare och säljare.
 
Senast ändrad:

Hangarhunden

Cartier
Pluswatches igen...
Önskar att jag hade hittat denna tråd lite tidigare.
Köpte en Breitling Seawolf till bra pris, och allt gick smidigt.
...tills jag packade upp klockan och märkte att vrid-ringen glatt snurrade åt båda hållen, och helt utan klick-ljud.
Mailade direkt till Pluswatches om detta.
Det första svaret var att "-det var inga problem, bara att gå in till Breitling AD, då dom var "tvingade" att reparera klockan under garantin".
Ingen ursäkt.
Inget seriöst försök att lösa problemet.
Inget ansvarstagande.
Min fråga om dom hade känt till problemet med vridringen fick inget svar.
När jag påpekade att det inte alls var säkert att Breitling skulle reparera klockan under garantin, då den inte täcker allt, och att den skulle vara borta på service i många veckor, och att det knappast var mitt ansvar att fixa problemet med att dom hade sålt en defekt klocka, så började han påstå att klockan inte alls var trasig, utan att det bara var min åsikt... hepp!:woot:
Vid det här laget hade jag insett mitt misstag att handla från Pluswatches, och tyckte att dom åtminstone skulle stå för returfrakten, som kompensation för att ha sålt en defekt klocka, som inte stämde med beskrivningen.
Detta ville dom givetvis inte vara med om, så det blev att betala ur egen ficka.
Som tur var erbjöd sig C24 att stå för kostnaden för returfrakten, efter att dom hade läst igenom alla mail mellan mig och handlaren.

Jag förstår inte hur Pluswatches kan ha en så bra rating på C24 med denna inställning.
Riktiga skojare, modell vimpelhandlare, enligt mig.
Mitt betyg; "Avoid at all cost" :grumpy::wtf:
 

Hangarhunden

Cartier
Vill bara lägga in ett gott ord för Mall of the watch
Snabba på svara med bra engelska dock lite korta svar men helt klart bättre än alla italienska handlare(pluswatch sämsta jag varit med om) Köpte en Navitimer som var helt i nyskick, skyddsringen, klisterlappar och allt var på så inget att klaga på. Priset var för bra för vara sant. 50k. Varit runt i hela skåne och kollat med ADs och de bästa jag kunde få var 65 vilket jag tyckte var lite för högt bara för få köpa det i Sverige.

Tog inte mer än 16 timmar efter inbetalning och jag hade klockan hemma. Bra förpackat.

De enda "negativa" jag kan säga är att man får inte garantipapper i samma beställning då de vill stämpla kortet samma dag som köp och något med att de är mindre risk om man blir av med allt i ett svep.

Har kollat länge på Chrono24 och Mall of the watch kändes skumma då de vara för billiga jämfört med andra men tog en risk och det löna sig! Kan bara rekommendera dom!

IMG_20190801_161220.jpg
+1 på Mall of the watch.
Mycket bra handlare, snabba svar, bra priser, seriös inställning.
Kommer köpa från dom igen. Rekommenderas.
 
C

Coach

Guest
Funderar på att köpa en Tudor Black Bay ifrån Monaco Luxury Watches via C24.
Det skiljer typ 7 000 kr mellan det och att gå till en Svensk AD. Företaget har 4,7 i rating utifrån 1350 omdömen så på det viset känns det hyfsat tryggt.

Men är det något som kan tillkomma i avgifter när man fått en offert på totalsumman från företaget med trusted checkout hos C24 ? Vill försäkra mig om oönskade avgifter/ utgifter.
 

Tellus8

Omega
Funderar på att köpa en Tudor Black Bay ifrån Monaco Luxury Watches via C24.
Det skiljer typ 7 000 kr mellan det och att gå till en Svensk AD. Företaget har 4,7 i rating utifrån 1350 omdömen så på det viset känns det hyfsat tryggt.

Men är det något som kan tillkomma i avgifter när man fått en offert på totalsumman från företaget med trusted checkout hos C24 ? Vill försäkra mig om oönskade avgifter/ utgifter.
Det är ju ingen tull och moms till Monaco om det är det du menar. Däremot fick jag en liten valutasmäll när jag köpte min Omega från Monaco. Taget ur minnet tror jag att det rörde sig om ca 1ksek. Kursdifferensen gissar jag kom från annonsens pris i sek (kursen när annonsen las upp?) vs dagskursen när min transaktion gick igenom.
 
C

Coach

Guest
Det är ju ingen tull och moms till Monaco om det är det du menar. Däremot fick jag en liten valutasmäll när jag köpte min Omega från Monaco. Taget ur minnet tror jag att det rörde sig om ca 1ksek. Kursdifferensen gissar jag kom från annonsens pris i sek (kursen när annonsen las upp?) vs dagskursen när min transaktion gick igenom.
Ok det är bra att veta.

Tänkte även på om priset kan justeras uppåt i efterhand ? Eller är det fast om jag ex accepterar en offert på 22 ?

Med tanke på att den ej fanns i lager och att dom lär beställa den.
Misstänker att dom kanske glömt att justera sitt pris efter Tudors prishöjning.
Rimligt vore väl i det fallet att man får häva köpet men jag har dålig koll på det finstilta.
 

Rulle

Audemars
Ok det är bra att veta.

Tänkte även på om priset kan justeras uppåt i efterhand ? Eller är det fast om jag ex accepterar en offert på 22 ?

Med tanke på att den ej fanns i lager och att dom lär beställa den.
Misstänker att dom kanske glömt att justera sitt pris efter Tudors prishöjning.
Rimligt vore väl i det fallet att man får häva köpet men jag har dålig koll på det finstilta.
nej du betalar ju in prngarna till chrono och då är de det som gäller!

beställde en pam1392 utav just detta företaget precis innan panerai höjde priset och efter en månads väntande så föreslog dom själva att chrono skulle batala tillbaka pengarna till mig eftersom dom påatod sig ej kunna fixa fram klockan....
tog två vwckor efteråt sen hade dom klockan i lager till högre pris

dock tjänade jag 1500 spänn tack vare kursen:rolleyes:
 
C

Coach

Guest
nej du betalar ju in prngarna till chrono och då är de det som gäller!

beställde en pam1392 utav just detta företaget precis innan panerai höjde priset och efter en månads väntande så föreslog dom själva att chrono skulle batala tillbaka pengarna till mig eftersom dom påatod sig ej kunna fixa fram klockan....
tog två vwckor efteråt sen hade dom klockan i lager till högre pris

dock tjänade jag 1500 spänn tack vare kursen:rolleyes:
Ja det är precis det scenariot jag menar.
Kan lika gärna bli att dom säger så även till mig och att jag förlorar en slant på kursen.

Vill mest bara ha det krångelfritt men känner för den saken skull inte för att betala 7 papp mer hos en Svensk AD.
 

Rulle

Audemars
Ja det är precis det scenariot jag menar.
Kan lika gärna bli att dom säger så även till mig och att jag förlorar en slant på kursen.

Vill mest bara ha det krångelfritt men känner för den saken skull inte för att betala 7 papp mer hos en Svensk AD.
varför inte pröva att höra runt med ad's i europa ....

för list plus 7k så får du både en klocka och en sista minuten för både dig och frugan...
testa saphire på canarieöarna!
dom brukar ha bra med klockor hemma.
annars maila runt till ad's i tex italien eller typ grekland

i värstafall så kanske du får ta en flygtur en helg för att hä ta klocka men det kan ju bara bli en kul grej och gör klockan ner speciell!
 
C

Coach

Guest
varför inte pröva att höra runt med ad's i europa ....

för list plus 7k så får du både en klocka och en sista minuten för både dig och frugan...
testa saphire på canarieöarna!
dom brukar ha bra med klockor hemma.
annars maila runt till ad's i tex italien eller typ grekland

i värstafall så kanske du får ta en flygtur en helg för att hä ta klocka men det kan ju bara bli en kul grej och gör klockan ner speciell!
Nä det är jag på tok för bekväm för.
Gillar ditt sätt att tänka där ändå :)
 

SkrivbordsdykarEric

Cartier
2-Faktor
Funderar på att köpa en Tudor Black Bay ifrån Monaco Luxury Watches via C24.
Det skiljer typ 7 000 kr mellan det och att gå till en Svensk AD. Företaget har 4,7 i rating utifrån 1350 omdömen så på det viset känns det hyfsat tryggt.

Men är det något som kan tillkomma i avgifter när man fått en offert på totalsumman från företaget med trusted checkout hos C24 ? Vill försäkra mig om oönskade avgifter/ utgifter.

Vilken ref är du på jakt efter?, är det de vanliga så lär du kunna hitta en i fint skick här på KS(ej rimligt prissatt BB58 på länk dock),.
MIn Tudor BB som jag köpte obetydligt beg. på C24 är inne på sin 4:e svenska ägare nu sedan jag sålde den i Sept 19. Testa att lägga ut en köpes annons. Det finns nog en del pengar att spara där.
 
C

Coach

Guest
Vilken ref är du på jakt efter?, är det de vanliga så lär du kunna hitta en i fint skick här på KS(ej rimligt prissatt BB58 på länk dock),.
MIn Tudor BB som jag köpte obetydligt beg. på C24 är inne på sin 4:e svenska ägare nu sedan jag sålde den i Sept 19. Testa att lägga ut en köpes annons. Det finns nog en del pengar att spara där.
Det är denna BB 36 jag är ute efter med referens:M79500-0004
Skulle ev även kunna tänka mig en med svart tavla.
BF4E0077-FE06-450C-AE9E-B6C8D67F1D8A.png
 

SkrivbordsdykarEric

Cartier
2-Faktor
Nope jag hade en BB S&G från dec 2017 på läder, köp inte Tudor nytt och inte utan stållänk är mitt spontana råd.

De vanliga BB 41 är fina, men jag tror att många köper dem i tron att de är som en "vanlig sub". De bärs i mitt tycke större och känns lite klumpiga. Därför de verkar flippas hej vilt, BB 36 är en klocka som även den verkar köpas och säljas en del. Har dock ingen erfarenhet av den.
 
Topp