• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 - stora tråden för referenser av handlare

Eskilsani

Breitling
Jag har en varning om en handlare - Highlife Watches i Bryssel - som ibland dyker upp på Chrono24 (https://www.chrono24.se/search/index.htm?customerId=10706&dosearch=true). Jag köpte en Full set Polerouter Sub av honom via hans egen hemsida (https://www.highlifewatches.com/). Ägaren heter Frederic Stefanovic och han dyker även upp på olika grupper på Facebook - Universal Gèneve Polerouter etc. Klockan som jag köpte fungerade inte när jag fick den, dessutom var kronan ej original.
Länk till beskrivning av klockan: Polerouter Sub
Jag returnerade den, fick tillbaka pengarna för klockan, men han vägrar betala returfrakten.
Efter lite research - verkar det som att klockan är ett klassiskt "hopplock". Här är en länk till samma klocka som såldes för något år sedan:
Polerouter sub . Denna gång utan certifikat och box, och med utbytt krona.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
David collection. Dont go there ever!

klocka för 130k+
Min review .. såg direkt att den inte var ny och fick detta verifierat på kaplans.. även datumet på certet var ändrat.. köp aldrig av dessa bluffare.. jag var för snabb på avtryckaren vilket innebar en jävla massa strul. Bara att försäkra och skicka tillbaka en klocka i den prisklassen är inte enkelt.
Klockan som jag köpte och som annonserades var inte den jag fick av fedex. Hade ett annat serienummer..

Köparens kommentar:
Thought for a long time what I would write in this review. To summarize this briefly, I bought a rolex Ym that was described as full set and as unused. Now I have owned about 30+ Rolex and I have better knowledge than the normal watch buyers and I soon noticed that everything did not seem correct. The watch was not fullset, two link pieces were missing and some of the accessories. The worst think was the warranty card. It looked strange, and it turned out in contact with rolex that the date on which the watch was issued was false. During a check at AD, it also turned out that the watch was polished witch i also had suspected. We have another Rolex YM(126622) in the family so i could compare the cases. When I contacted the seller regarding this I had hoped for more, a better respons, a "im sorry about this".. But the only answer I got was that I would send the watch back. I wanted to get a return shipping at no cost for me but this was not the seller willing to give. Finally it was Crono24 who stepped in and solved this.. So big thx to them. To sum up... I can not claim that the seller deliberately tried to mislead me, but I question both the knowledge they have about what they sell and how they handle things when you obviously sold something that deviates from the description in every way. I also wonder if any less knowledgeable watch buyer walks around with a watch that they think is completely correct but which may not be? Now the seller will surely contradict all this but this is something that I think is important to share. So you choose who you should believe. I will NEVER buy anything from david collection again. Thank you

Handlarens kommentar:
The watch sent to you was new 2020 full set, shipping was done 2 days after payment hit our account,the watch was new without any stickers as Rolex ADs are obliged to take off the watch,we delivered you didn't want the watch we fill truly disappointed you feel that way.
 

Rodret

Breitling
Köpte en Cartier Calibre diver från Cieffe Watches i Italien, snabba svar, fanns lite förhandlingsutrymme och väldigt snabb leverans.
Helt klart nöjd.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Det var tyvärr inte jag. Men då kanske vi har någon som kan recensera snart 😊
Det kan jag ju faktiskt. Så här skrev jag på C24.

The seller was very responsive and quickly answered any questions. That is, until I had pulled the trigger. I realised a bit late that the dial showed signs of repainting/restoration that was (to me) difficult to see from the pictures. This was also not mentioned in the item description. When asking about originality the seller got quiet. Maybe it was just a coincidence, I don’t know. When I received the watch and saw it in person it was obvious that the watch had been poorly refurbished and I asked the seller how to proceed with a return. This went very smoothly and the seller was again very responsive and accommodating. Money back in my account a few days later so only return shipping as a cost of learning. Overall, I would consider buying from this seller again. However, I would not fully trust the item description and examine very carefully the pictures. Do your research, as they say.

Oh, by the way, packaging was stellar and delivery very prompt.

Gäller alltså Wagener-gold.de
 
Senast ändrad:
Någon här som köpt klocka på Chrono24 från USA?
Står frakt endast 800 kr ca men det kan väll inte stämma, måste ju bli skatt och tullavgift när klockan kommer till sverige som tillkommer utöver 100k man betalar för klockan?
 

Hankiis

Omega
Har Brexit förändrat något beträffande beställningar från England (checkpoint Hungary) ?
Kikar på Your Luxury Time LTD just nu...
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Har Brexit förändrat något beträffande beställningar från England (checkpoint Hungary) ?
Kikar på Your Luxury Time LTD just nu...
Som jag förstått det så blir det tull och moms vid ankomst till Sverige. Det hela verkar dock lite rörigt just nu. Jag skulle hellre försöka hitta något inom EU.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Enligt Postnord:

Vad betyder Brexit för dig som privatperson?​

Den 1 januari 2021 lämnade Storbritannien EU. Det innebär att när du tar emot eller handlar på nätet från Storbritannien måste du betala moms och eventuellt tull innan varan kan levereras.
 

Olpes

Cartier
Köpte en Sub 14060M av The Watch Firm (https://www.chrono24.se/dealer/viennawatches/index.htm).
Snål som jag är så skickade jag ett DM till dem på Instagram och fråga om jag kunde få den billigare om jag skickade över pengarna direkt till dem snarare än att gå via chrono24 som tar en märkbar kommission. Fick den ett par tusenlappar billigare och allt var som lovat.

Upplevdes som en klassisk andrahandshandlare som köper in, polerar upp och gör en lättare service.
 

tottehall

Omega
2-Faktor
Funderar på att köpa en Tudor Black Bay ifrån Monaco Luxury Watches via C24.
Det skiljer typ 7 000 kr mellan det och att gå till en Svensk AD. Företaget har 4,7 i rating utifrån 1350 omdömen så på det viset känns det hyfsat tryggt.

Men är det något som kan tillkomma i avgifter när man fått en offert på totalsumman från företaget med trusted checkout hos C24 ? Vill försäkra mig om oönskade avgifter/ utgifter.

Blev det någon affär med MLW? Om ja, är du nöjd? Handlade en IWC Mark XVIII för några månader sedan och det var en smidig affär.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har handlat av Spazio 21. Inga problem med att få svar på frågor eller diskutera priser. Förväntad leveranstid var typ 10% av utlovad också. 100% GG.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Köpte en Breitling av Meertz Worldoftime. Proffsigt bemötande med snabb och trevlig kommunikation. Allt som utlovat!
 

SJS

Breitling
Köpt klocka direkt av Lo Time i Italien - Luigi heter han.
Fick bra bilder & videoklipp via whatsapp inför.
Alltid snabb respons.
Betalde via faktura och han skickade klockan samma dag som han såg pengarna på sitt konto.
Allt var bra förpackat och som beskrivet.

www.lotime.it
 
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av WatchesWorld UK eller ev bara Watches World (då de verkar ha kontor på fler ställen än UK)?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Nej, men tänk på att det blir tull och moms på köp från UK nu.
Ja i normala fall ja, men de skriver ju så här:
SHIPPING: We do overnight shipping with Ferrari Group, DHL or FedEx. Depending on the location of the watch, shipping might take up to 14 working days. All EU shipping including Scandinavia are free of customs taxes.

Vilket jag tolkar som att de antingen skickar från ngt kontor inom EU eller kör med DDP.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Spännande... har just lagt en beställning på en JLC från dem, hoppas att de levererar i enlighet med era erfarenheter :nailbiting:

Jag har kvar klockan!
Ägaren avbröt sin semester för att möta upp mig och lämna den. Och det var inte en så pass dyr klockan att den kan anses rimligt att bryta semestern med familjen. Verkar vara en stor samlare privat också. Berätta hur det gick!
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Ja i normala fall ja, men de skriver ju så här:
SHIPPING: We do overnight shipping with Ferrari Group, DHL or FedEx. Depending on the location of the watch, shipping might take up to 14 working days. All EU shipping including Scandinavia are free of customs taxes.

Vilket jag tolkar som att de antingen skickar från ngt kontor inom EU eller kör med DDP.
Jag har kvar klockan!
Ägaren avbröt sin semester för att möta upp mig och lämna den. Och det var inte en så pass dyr klockan att den kan anses rimligt att bryta semestern med familjen. Verkar vara en stor samlare privat också. Berätta hur det gick!
Köper vi via Chrono24 från England måste man kryssa i en ruta där man accepterar att "det kan tillkomma moms och avgifter". Jag fick i vart fall upp en sådan ruta. Säljaren sa att den skulle skickas från ett EU land. Problemet är att när vi kryssar i denna ruta också har accepterat detta. Det är bättre att betala något mer av en säljare inom EU - för att vara på den säkra sidan.
 
Topp