Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Blev sjukt inspirerad av den här tråden och la en beställning på fram cigarr. Försökte följa tipsen i tråden och det slutade med:
H. Upmann Sir Winston
H. Upmann Petit Coronas
H.Upmann Half Corona
Partagas Serie D No.5 LE 2008
Partagas Shorts
Cohiba Siglo III
Bolivar Petit Belicosos LE 2009
Cohiba Coronas Especiales
Nu måste jag bara lösa någon form av förvaring!
Precis upptäckt Hoyo, tack vare med mycket trevliga Kind Cigars!
Www.kindcigars.se
För den som kan cigarrer är detta nåt att se fram emot! Partagas Lusitanias Gran Rederva
![]()
Ben Bockbrännarbolmers
Är på jakt efter en humidor och lite bra nybörjar cigarrer, är savoy humidorer något att ha? Tänkte gå en sväng i Sthlm på torsdag, tänkte svänga förbi Brobergs finns det någon mer man bör besöka?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Läste just en lite tråkig/oroande artikel från James Suckling, en av de mer tongivande vin och cigarrskribenterna (Wine spectator och Cigar Afficionado innan han fick sparken med buller och brak för några år sedan). De av oss som var med förra gången Kubanska cigarrer gick ned i kvaliet, vet att det inte var så särskilt kul och väldigt ofta var de dåligt rullade etc. Han gör vissa jämförelser med den tiden. Vi får hoppas han har fel.
http://www.jamessuckling.com/reflections-worries-on-cuban-cigars.html
Är ute efter en humidor, just nu har jag mina cigarrer i min farsas humidor men det är inte så smidigt och det blir inte att man röker så ofta eftersom jag inte har dem hemma.Ang humidor för nybörjare. Själv var jag ett tag väldigt inne på humidorer och kom över ett helt gäng vintage från dunhill, davidoff mfl och det är ju jäkla roligt med något mer personligt. Men om jag vore i din situation som nybörjare skulle jag istället köpa heart felts beads från Kind Cigars. Du kan köpa dem i en tub eller i lösvikt och priset ligger väl runt 200 kr (kolla deras hemsida, inte helt säker) för en hygglig mängd. Efter det behöver du bara ta ett lufttätt kärl/låda (en kylväska, någon matlåda etc). Beads och en lufttät box kostar dig i sammanhanget "ingenting" och fuktigheten kommer att vara perfekt hela tiden. Om du sedan känner att intresset hänger i sig så kan du ju köpa en humidor längre fram, det är ju trevligt att ha hemma i bokhyllan men är det ren funktion du är ute efter så funkar en plastlåda med beads precis lika bra. Och om du köper en humidor så har du ju kvar beads:en och då kan du använda dem i din nya humidor.
Jag började med beads relativt nyligen när det var dags att byta ut fuktarna i humidorerna, och det är verkligen helt suveränt.
Är det snabba leveranser? Jag kan inte se hur många det får plats eller är jag bara blind?Spara dina pengar och satsa på kvalitet. Köp en Adorini från www.humidordiscount.se
Ben Bockbrännarbolmers
Nu lägger ju inte kunniga någon vikt på Cigar afficinado men han är schyst JS, Skypeherfat med honom några gånger.
Jag är inte så orolig för det, känner ju också ett gäng i denna hobby som har en väldigt stor insyn och med tanke på att produktionen inte ökar så gör de sig av med de mindre bra rullarna, och dragmaskinerna har också sett till att höja ribban avsevärt. 99-01 var hemska år och hoppas de har lärt sig en läxa av det!
Ben Bockbrännarbolmers
Det finns olika uppfattningar om något så komplext som cigarrer, inte bara en sanning och en "kunskap". James Suckling har ju direkt kunskap och insyn genom personliga besök och varit en av de ledande och namnkunniga skribenterna och personligen besökt Kuba sedan 1992, dvs i 22 år (och därmed känner han allt och alla och hans inflytande gör att han kan komma in bakom dörrar du och jag inte ens kommer i närheten av). Det tycker jag kvalificerar honom till någon man kan lyssna på och sedan fundera på om det verkar rimligt eller inte.
Sedan ska man alltid vara tveksam till "experter" oavsett vem de är, men det är en annan sak. Personligen föredrar jag utan någon som helst tvekan att prova själv snarare än att låta "experter" tala om för mig vad som är gott. Experter och studier kan ge lite vägledning och inspiration, men det hela är i många fall väldigt enkelt: smakar det bättre så är det bättre, och ingen kan bedöma bättre än jag om jag tycker att det smakar gott. För det är ju det allt det här med cigarrer handlar om. Att man ska tycka att det smakar gott.
Vi har väldigt olika uppfattningar då, det finns de som tillhör eliten och de mest kunniga. MRN är väl den mest kända och hans böcker är ju bevis på detta. De kallas inte för cigarrbibeln utan anledning. Nino M och Amir S tillhör också de mer kunniga och de har kontakter och en insyn långt mer än vad JS, att Amir fick tillgång till de hemliga arkiven nu inför hans bok är väldigt kul tycker jag. Kolla bara på ICC (när MRN hängde där fanns ingen bättre källa till kunskap. Ajay och några andra har på senare år seglat upp bland de kunniga), där var det väldigt intressanta trådar för ett par år sen men inte lika intressant nu längre.
Och jag är bestämt emot att det inte finns rätt eller dåligt. Du må gilla en sak mer men du har inte rätt för det, det finns bättre och sämre, det finns rätt och fel. Titta bara på vinvärlden, ingen skulle stå på sig att det inte finns rätt eller fel...att man har en gemensam nämnare för kvalitet och pratar samma språk när man bedömer/beskriver viner. Eller säga att Rickard J må ha en åsikt om champagne men det finns ingen rätt eller fel utan tycker jag att Asti är bättre är det så.
Man måste skilja på smakpreferenser och vad man tycker om och fakta. Klart nån med en superpalett kan upptäcka långt fler smaker än du och jag kan. Men ingen kan tala om för dig vad du tycker är gott.
Den såg ju riktigt trevlig ut! Bra peng med. Hur upplever du kvaliteten?Hämtade nyss ut en Masterblenders Chest från Kind Cigars. Första humidoren någonsin jag velat hångla med... Kommer se till att hålla den välfylld!