• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Gillar verkligen mina Citizen HAQ men imorgon hamnar de till mina söner som julklapp och det är de värda. Nedan arkivbilder av de jag släpper till nästa generation. Hoppas de postar här snart för jag ska skenstarta konton åt dom. Plockat på läder på båda så de kan prova direkt och anpassning av länkar får ske på juldagen.
524D50B3-EE47-473C-9A93-AB255DC5A9CF.jpeg
1C0A8036-C41B-493F-838F-F8AACA6DD04A.jpeg

Gillar verkligen mina Citizen HAQ men imorgon hamnar de till mina söner som julklapp och det är de värda. Nedan arkivbilder av de jag släpper till nästa generation. Hoppas de postar här snart för jag ska skenstarta konton åt dom. Plockat på läder på båda så de kan prova direkt och anpassning av länkar får ske på juldagen.
Fantastisk julklapp!

Uppdatering…
Så var en härlig jul till ända. Efter bilden har jag kortat länkarna till sönernas då min handled är någon centimeter större än deras. Kul att alla blev så glada. En av sönerna blev extra glad över att ha en likadan som @BarbaBaba (Visade inslaget från klockkanalen)
58F641FD-7251-4C7C-BBED-5B06E42BE351.jpeg

Senast ändrad:
Introducerar mig i tråden med detta blygsamma bidrag… Är de flesta The Citizen i Titan? Känns lite så här i tråden? Gillar tyngden i stål…
2D9E4473-F9A7-431F-8B01-B267CD34CBAE.jpeg
Det var en vaken reflektion... Om man tittar på exempelvis Sakura watches utbud av herrmodeller så listar dom 30st i stål och 25st i titan.
Tidigare i tråden gjorde jag med @nept s hjälp en sammanställning av de modeller som gjorts med A660 kvartsverket, och jag har för mig han även uppdaterat nuvarande utbud med alla 3 urverken (A660, A010, A060) sidan 11 i tråden*
Med det sagt tror jag det finns fler modeller i stål generellt medans de som anses lite premium eller LE är i titan. Citizen har ju historiskt vurmat för titan och har riktigt bra ytbehandling av sitt egen framställda titan. Jag kan konstatera att jag själv inte har någon i titan kvar i samlingen, endast stål. Det kanske man borde ändra på? ;)

@BarbaBaba - Spännande lektion! En fråga till - är alla klockorna på den sidan aktuella eller finns där äldre som inte görs längre? Hittade en officiell Citizen ”Global” sida för The Citizen där endast ett fåtal fanns med…

Min 4000 är väl tex ute ur sortimentet men kanske ersatt av en snarlik?

Senast ändrad:
@BarbaBaba - Spännande lektion! En fråga till - är alla klockorna på den sidan aktuella eller finns där äldre som inte görs längre? Hittade en officiell Citizen ”Global” sida för The Citizen där endast ett fåtal fanns med…

Min 4000 är väl tex ute ur sortimentet men kanske ersatt av en snarlik?
Din AQ4000 finns fortfarande på Citizens Japanska sida, så jag tror inte den är ur produktion :)
och, jo, på Sakuras sida är en del listade som är utgångna (exempelvis ett antal CTQ57 modeller). Men dom är inte officiell handlare som jag förstått det

Det var en vaken reflektion... Om man tittar på exempelvis Sakura watches utbud av herrmodeller så listar dom 30st i stål och 25st i titan.
Tidigare i tråden gjorde jag med @nept s hjälp en sammanställning av de modeller som gjorts med A660 kvartsverket, och jag har för mig han även uppdaterat nuvarande utbud med alla 3 urverken (A660, A010, A060) sidan 11 i tråden*
Med det sagt tror jag det finns fler modeller i stål generellt medans de som anses lite premium eller LE är i titan. Citizen har ju historiskt vurmat för titan och har riktigt bra ytbehandling av sitt egen framställda titan. Jag kan konstatera att jag själv inte har någon i titan kvar i samlingen, endast stål. Det kanske man borde ändra på? ;)

Tror också att många av de större modellerna är titan medan ganska få på 37 mm eller mindre är det. AQ4020 är nog minsta titanmodellen jag känner till.

Tex bland CTQ57-modellerna så är ju titanarna typ 38+ medan den nätta lilla som du sålde till mig bara finns i stål

Senast ändrad:
Hej,

Efter att börjat förstå lite om The Citizen - några frågor till er ”rävar”;

1. Verkar finnas en uppsjö av diametermått. 35, 37,5, 38, 40. Vad är grejen med det? GS är ju 40 det stora flertalet?

2. Er erfarenhet - inser att det är en fråga om tycke och smak - men vilka storlekar tycker ni är bäst på en The Citizen? Ni som varit igenom några stycken…

3. Om jag vill köpa en - direkt från Japan är modellen då. Hanteras tull och moms automatiskt/är det struligt? Ni som funderar på att sälja en får gärna pm’a.

Tack för en trevlig tråd!!!

Hej,

1. Verkar finnas en uppsjö av diametermått. 35, 37,5, 38, 40. Vad är grejen med det? GS är ju 40 det stora flertalet?

2. Er erfarenhet - inser att det är en fråga om tycke och smak - men vilka storlekar tycker ni är bäst på en The Citizen? Ni som varit igenom några stycken…

3. Om jag vill köpa en - direkt från Japan är modellen då. Hanteras tull och moms automatiskt/är det struligt? Ni som funderar på att sälja en får gärna pm’a.

Diametermässigt finns ju GS i 37 (SBGX tex) och 39 (SBGN tex) och flera till så det är nog sak samma. Själv tycker jag 37 är en närmast perfekt storlek men det är ju tycke och smak... Köpa från Japan brukar innebära antingen faktura på tull o moms i efterhand (FedEx sist jag beställde) eller ibland direktbetalning till fraktbolaget för att släppa igenom tullen. (DHL sist jag körde via dom). Oavsett vilket så är det inget krångel alls. Tullavgift är typ en hundring eller två så det är momsen du behöver ta höjd för...

Hej,

Jag skulle säga att 35mm är dom äldre utgångna modellerna. 40mm är relativt nytt i storlek, jag tror AQ4030 serien var de första som kom i den storleken som en efterföljare till den första AQ4020-54Y med Tosa Washi tavla. Nu finns det flera 40mm både med och utan PR på tavlan

Tillbaka
Topp