Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Läs bakåt i tråden och njutDet har dykt upp många snygga high-end Citizen på forumet på sistone. Eller så är det bara jag som tittat bättre.
Är det någon som har erfarenhet av både dessa och Grand Seiko och kan dela lite intryck och jämföra?
Det kan också vara ett fall av frekvens-illusion, ett ganska spännande fenomenDet har dykt upp många snygga high-end Citizen på forumet på sistone. Eller så är det bara jag som tittat bättre.
Är det någon som har erfarenhet av både dessa och Grand Seiko och kan dela lite intryck och jämföra?
Kul att bli påmind om det fenomenet, och det stämmer nog till viss del i detta fall. Det är ju några nyfrälsta som hoppat in i tråden, och dom postar väl även på andra håll . Men vi är ju fortfarande en blygsam skara, vore riktigt kul och vi blev fler som importerade ny klockor så det byggs upp en liten begagnat marknad och fler vågar testaDet kan också vara ett fall av frekvens-illusion, ett ganska spännande fenomen
Frequency illusion - Wikipedia
en.wikipedia.org
Det finns en bra jämförelse skriven av @BarbaBaba någonstans men sammanfattningsvis är dom väldigt likvärdiga GS instegs kvarts sbgx. Jag har båda och tycker det är mindre skillnader som avgör. Totalt sett har GS något bättre finish på något enstaka ställe och ett i mitt tycke lite intressantare urverk. Citizen å andra sidan har ju evighetskalender, ecodrive (vissa) samt timvisare som kan justeras utan att klockan stannas. (Bra vid resor) samt betydligt vassare AR på glaset. Så tja.... Svårt att döma en segrare där.Det har dykt upp många snygga high-end Citizen på forumet på sistone. Eller så är det bara jag som tittat bättre.
Jag brukar ofta säga att GS har ett litet övertag i finish och The Citizen har övertaget när det gäller användarvänlighet. Tycker dock inte man behöver ställa dom mot varandra, man kör det man gillar (eller båda)Det finns en bra jämförelse skriven av @BarbaBaba någonstans men sammanfattningsvis är dom väldigt likvärdiga GS instegs kvarts sbgx. Jag har båda och tycker det är mindre skillnader som avgör. Totalt sett har GS något bättre finish på något enstaka ställe och ett i mitt tycke lite intressantare urverk. Citizen å andra sidan har ju evighetskalender, ecodrive (vissa) samt timvisare som kan justeras utan att klockan stannas. (Bra vid resor) samt betydligt vassare AR på glaset. Så tja.... Svårt att döma en segrare där.
det verkar ha varit vanligast med endast 2 varianter i samma boett, men vissa har fått fler.… AQ4060 har ju en trevlig svart som skulle passa även AQ4080, men där finns ingen blå istället. Om man tittar bakåt så kom exempelvis papperstavlorna i fler färger efter första släppet. Vad som styr har jag ingen aning om, kanske populäritet, jubileum eller liknande. Samma boett men i annat material har också fått annan tavla i vissa fall. AB90000 och AQ4000 kom i 3 varianter från start. En högst spekulativ gissning är att på en modell man väntar sig kommer sälja bättre (möjligen med ett lägre pris) gör man redan ifrån början fler alternativ.Har någon känsla för feeling hur färg-releaser har skett genom åren för The citizen-serien? Blå/vit/svart i en samlad klumprelease eller utspridda släpp över tid?
Tänker mer specifikt på sannolikheten att dessa släpps i svart
Kudosdet verkar ha varit vanligast med endast 2 varianter i samma boett, men vissa har fått fler.… AQ4060 har ju en trevlig svart som skulle passa även AQ4080, men där finns ingen blå istället. Om man tittar bakåt så kom exempelvis papperstavlorna i fler färger efter första släppet. Vad som styr har jag ingen aning om, kanske populäritet, jubileum eller liknande. Samma boett men i annat material har också fått annan tavla i vissa fall. AB90000 och AQ4000 kom i 3 varianter från start. En högst spekulativ gissning är att på en modell man väntar sig kommer sälja bättre (möjligen med ett lägre pris) gör man redan ifrån början fler alternativ.
Jag skulle också gärna se en svart AQ4080, men känner mig tveksam om det kommer
En av de nyfrälsta, efter 35 år av high end Swiss automatare, som ”ny inom kvartseriet”, handlade jag in ett gäng dinkor nyligen, jag älskar både min GS och Chronomaster, håller dem hyfsat lika i fit and finnish, men Chronomastern smäller högre i min bok pga komplikationer och spec och ger mig, vart fall, mer wow på handleden, i teorin är GS ? Bättre med längre service intervaller och cost / lokal hjälp, här är jag ute på djupt vatten och ngn annan får gärna comment, GS lättare att få tag på samt hjälp med enklare service via lokala AD’s, vad man gör med sin Chronomaster vid behov pga strul får gärna @BarbaBaba flinka in med, till UR & Penn ? Sedan avslutningsvis har väl GS lite mer prestige, vilket igen, i min bok gör Chronomastern off the radar, roligareDet har dykt upp många snygga high-end Citizen på forumet på sistone. Eller så är det bara jag som tittat bättre.
Såklart den skall med! Det står ju Chronomaster på den och den har örnen så enligt devisen "om den går som en anka och ser ut som en anka så...."Trots att dagens klocka varken är en modell av Chronomaster eller en De Luxe borde den kvala in i den här tråden.
Chrono Master Special från 69 som lider av SHS, Short Hand Syndrome, som många CTZ från den här tiden.
Såklart den skall med! Det står ju Chronomaster på den och den har örnen så enligt devisen "om den går som en anka och ser ut som en anka så...."
Örnen har den iaf o snygg är den!Nejdu, det är en Chrono Master och inte en Chronomaster men som du säger, ankor eller örnar är ju skitsamma
AQ4030-51EVansinnigt snygg. Vad heter denna?
Säljs dom fortfarande nya?AQ4030-51E
Och ja den är både snygg och bekväm
Det gör dom. Sök på chrono24 är nog den enklaste vägen men glöm ej att momsen tillkommer på 25% utanför EU.Säljs dom fortfarande nya?
Säljs dom inte i Sverige?Det gör dom. Sök på chrono24 är nog den enklaste vägen men glöm ej att momsen tillkommer på 25% utanför EU.
Mig veterligt så säljs inga the Citizen i Sverige. Ur och penn har dock the one. (Den supetunna men det är ju något helt annat)Säljs dom inte i Sverige?
Okej! TackMig veterligt så säljs inga the Citizen I Sverige. Ur och penn har dock the one. (Den supetunna men det är ju något helt annat)
GrymtJag tycker allt mer om min Chronomaster, som jag haft i sex år. Bär den minst nio månader om året i rotation med två automatklockor. Klockan håller fortfarande tiden bra, fortar sig 3,1 sekunder om året, vilket är helt OK.
Snyggt! Vad är det för band?Jag tycker allt mer om min Chronomaster, som jag haft i sex år. Bär den minst nio månader om året i rotation med två automatklockor. Klockan håller fortfarande tiden bra, fortar sig 3,1 sekunder om året, vilket är helt OK.
Bandet är ett Morellato i något plastmaterial. Inget jag direkt rekommenderar, men jag fick det gratis.Snyggt! Vad är det för band?
Visst är det en AQ1000-58E? I så fall har du samma boett och länk som vi med AQ4080- Jag tycker boetten både har karaktär och elegans samtidigt som den är lagom diskret