• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Fungerande igen efter alldeles för lång tid.
Fortfarande något av det bästa som Japan har producerat
IMG_20220130_165540_edit_516845277770612.jpg
 

kottme

Cartier
Efter haft medborgaren på armen en vecka i sträck nu så kan jag bara säga "wow"!

Denna klocka har verkligen levt upp till sina förväntningar! Allt från den underbara tavlan till poleringen av boetten är otroligt vackra(att den är gjord i titan och väger nada gör inte saken sämre!).

Och efter att ha använt en HAQ hela veckan så börjar jag fundera varför inte alla mina klockor är just HAQ 😁


IMG20220131121723.jpg
 

dzlDave

Panerai
Tråkigt, men vad i hela friden har du för laddare? Ett kantigt stålmonster? Trodde dom alla var i plast typ.
nä, de va snarare så att kontakten inte riktigt ville åka in så när jag tryckte lite extra så slant jag och min hanled dunka in i kanten på datorn, och datorerna är ju gjorda i aluminium med vassa kanter nu för tiden ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kommande AQ4100-XXX ”Nature Collection” med Tosa Washi tavlor i nya färger
3AC9D8CD-CBE9-4C8A-9310-1C72C9B2E8AB.jpeg

Titanboett 38,3mm med A060. 4st, vår och sommar…
9A514038-0455-4498-AB31-03AC4E48636C.jpeg
& höst/vinter
97E37BDF-328B-4EAA-8AD8-EC8460825EE1.jpeg

1F78E4E2-19D7-4615-93D1-9DABA415702F.jpeg

Listpris 385.000jpy
8BC7C8F8-A1D0-4698-B572-D4BD109654CE.jpeg

B41E9439-8E16-41CA-9063-306787292CC9.jpeg

*ska tilläggas att det blir en LE serie i liten upplaga. Runt 200ex av vardera utförande
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tycker den gör sig rätt bra på läder också!
Var rädd att TT skulle vara svår att matcha med annat än länken, men känns inte helt dumt detta.
Cognacfärgat svensk älg är det visst.

20220131_212931_resized.jpg
Jag tycker faktiskt den gör sig bättre på läder tillsammans med 2-t. Det är synd att det är så svårt att hitta band med integrerat fäste, skulle bli ännu bättre
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Dom har ett väldigt bra utbud även då det gäller damklockor. När man kan börja resa igen får du sikta på en Japanresa 😊👍🏿
Deras utbud är nästan för stort!
Som nyfrälst är det rätt mycket att läsa in om olika modeller, verk, mm.
Men nu väntar jag på svar från Sakura Watches- är väl en seriös spelare om jag förstått det korrekt.
Frakt 6000 yen, 485:-, är ju mer än överkomligt tycker jag.
+ moms och några hundralappar i tullavgift.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Deras utbud är nästan för stort!
Som nyfrälst är det rätt mycket att läsa in om olika modeller, verk, mm.
Men nu väntar jag på svar från Sakura Watches- är väl en seriös spelare om jag förstått det korrekt.
Frakt 6000 yen, 485:-, är ju mer än överkomligt tycker jag.
+ moms och några hundralappar i tullavgift.
Vad är det för spännande som ska importeras?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor

Dr. D

Patek
2-Faktor

dzlDave

Panerai
Är det någon större skillnad på AQ4091 och AQ4030 som jag missar, tycker dem verkar ha precis samma spec och design förutom Text eller Fågel logo på tavlan?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Här hittade jag en trevlig artikel värd att läsa.

 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Här hittade jag en trevlig artikel värd att läsa.

Läs den inte!
Den är urusel för privatekonomin 😅
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det någon större skillnad på AQ4091 och AQ4030 som jag missar, tycker dem verkar ha precis samma spec och design förutom Text eller Fågel logo på tavlan?
Bra fråga, Citizen är inte alltid helt konsekventa med deras definitioner mellen "The Citizen" och "Chronomaster". Jag har tidigare fått information om att örn på tavlan ska betyda LE eller något speciellt. I detta fall verkar det vara samma klocka med enda skillnad örn eller text på tavlan?! Möjligen har 4030 utgått och ersatts av 4091...
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Bra fråga, Citizen är inte alltid helt konsekventa med deras definitioner mellen "The Citizen" och "Chronomaster". Jag har tidigare fått information om att örn på tavlan ska betyda LE eller något speciellt. I detta fall verkar det vara samma klocka med enda skillnad örn eller text på tavlan?! Möjligen har 4030 utgått och ersatts av 4091...
Fick besked från Sakura igår att de hade slut på AQ4030;
"Currently, Citizen AQ4030-51E is not available from us. We are checking the availability of this model with Citizen.
Please kindly wait for our updates."


Ställde frågan om vad det är för skillnad på de två, tror du har rätt att den stora skillnaden är örnen eller texten.
På bilderna finns en viss nyansskillnad på de blå tavlorna - hur de ser ut IRL är ju troligen en annan sak
Visarna är annorlunda då det verkar vara mindre lyspasta på 4091.
Kronan är också mindre på 4091.

Lustigt att 4091 är billigare.

4030.jpeg
4091.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fick besked från Sakura igår att de hade slut på AQ4030;
"Currently, Citizen AQ4030-51E is not available from us. We are checking the availability of this model with Citizen.
Please kindly wait for our updates."


Ställde frågan om vad det är för skillnad på de två, tror du har rätt att den stora skillnaden är örnen eller texten.
På bilderna finns en viss nyansskillnad på de blå tavlorna - hur de ser ut IRL är ju troligen en annan sak
Visarna är annorlunda då det verkar vara mindre lyspasta på 4091.
Kronan är också mindre på 4091.

Lustigt att 4091 är billigare.

4030.jpeg
4091.jpeg
Snyggt upptäckt med detaljerna som skiljer :snaphappy: Jag undrar om inte ringen med sekundmarkeringar är blå på 4030 och svart på 4091?Kanske är en synvilla...
Angående priset så listar båda 407.000jpy, och eftersom 4030 kom först så ligger säkert priset dom hade den för när det begav sig kvar.
Här ser tavlan på 4091 ut att ha en tydlig sunburst under pappret. Det kan jag inte minnas att det varit förut, snarare bara lite blänk av underliggande glas
Sammantaget små uppdateringar som gör den lite elegantare tycker jag :)
*4030 finns inte kvar på Citizens hemsida ser jag, så den har säkert utgått
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Snyggt upptäckt med detaljerna som skiljer :snaphappy: Jag undrar om inte ringen med sekundmarkeringar är blå på 4030 och svart på 4091?Kanske är en synvilla...
Angående priset så listar båda 407.000jpy, och eftersom 4030 kom först så ligger säkert priset dom hade den för när det begav sig kvar.
Här ser tavlan på 4091 ut att ha en tydlig sunburst under pappret. Det kan jag inte minnas att det varit förut, snarare bara lite blänk av underliggande glas
Sammantaget små uppdateringar som gör den lite elegantare tycker jag :)
*4030 finns inte kvar på Citizens hemsida ser jag, så den har säkert utgått
Tack för klippet!
Någon borde lära honom att hålla mobilen i horisontal läge, filma långsammare och ta mera macro :).

Personligen är den kanske lite för elegant och tycker inte pappereffekten är lika tydlig?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för klippet!
Någon borde lära honom att hålla mobilen i horisontal läge, filma långsammare och ta mera macro :).

Personligen är den kanske lite för elegant och tycker inte pappereffekten är lika tydlig?
Jag tycker papperseffekten är lite lurig att visa på bild, det är ju silkespapper som är lite glansigt i sig och inte alls så grovt i strukturen som många bilder visar. Om man inte sett det irl kan man kanske bli lite besviken... Om några Tosa Washi ägare vill ge sina synpunkter, så var så goda :) (jag har inte min kvar).
 
Topp