• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gör Citizen alla sina armband själva? Jag tycker personligen att Ti-armbandet i The Citizen Chronomaster är ganska likt det i Seiko GS Ti-modellerna.

Bra fråga. Tror de gör allt själva men har aldrig läst det vad jag kommer ihåg. Fick en the citizen chronomaster i stål igår. Också med femdelad länk där småbitarna är polerade. Ganska lik gs bättre femdelad länkar. Gs billigare länkar är tredelade och lite enklare utförda. En gammal chronomaster jag hade hade tredelad länk med en konstruktion jag aldrig sett på Seko innan. Tror geparden har den nu.

Fortsätter min jakt på halvobskyra citizens

Här är en rolig variant. Ganska ovanlig är ett understatement. Fast går att köpa ny i Japan. Men tydligen ingen storsäljare då även de flesta japaneser verkar föredra seiko framför Citizen.

Det är alltså en The Citizen, fast automatisk. Och i stål med duratectbehandling.

Riktigt lyckad klocka!

Plus:
Stål med duratectbehandling. Citizens hårdhetsbehanling är hundra gånger bättre än Seikos.
Sunburst-tavla.
Boett som är både borstad och zarashustru-polerad enligt dem själva.
Parallalalalalaxböjd sekund.
Superfetbra AR.
Polerade fasade kanter på visarna
Snygg datumfont.
Stabil skruvad länk som är femdelad och bekväm. Gjutet spänne.
Bra storlek på 37,5mm
Ingen lume
10 års garanti.

Minus
Glasbaksida som visar ett verk som inte är imponerande
Ingen dekor på kronan
Ingen lume
10 års garanti bara i Japan...

Ska ta lite riktiga bilder framöver.

Mer detaljerad info:
http://citizen.jp/s/product/series8/lineup/detail/index.html?seihin_no=NA0000-59B

Bekväm som satan.

Här är en rolig variant. Ganska ovanlig är ett understatement. Fast går att köpa ny i Japan. Men tydligen ingen storsäljare då även de flesta japaneser verkar föredra seiko framför Citizen.

Det är alltså en The Citizen, fast automatisk. Och i stål med duratectbehandling.

Riktigt lyckad klocka!

Plus:
Stål med duratectbehandling. Citizens hårdhetsbehanling är hundra gånger bättre än Seikos.
Sunburst-tavla.
Superfetbra AR.
Snygg datumfont.
Bra storlek på 37,5mm
Ingen lume
10 års garanti.

Minus
Ingen dekor på kronan
Ingen lume

Mer detaljerad info:
http://citizen.jp/s/product/series8/lineup/detail/index.html?seihin_no=NA0000-59B

Bekväm som satan.
Riktigt bra! Tung duo nu.
Duratect-behandlingen är ju ett magiskt påfund av Citizen.
Meddela gärna hur den presterar gångmässigt när du fått någon känsla för det.

Riktigt lyckad klocka!

Plus:
Sunburst-tavla.
Superfetbra AR.
Snygg datumfont.
Bra storlek på 37,5mm
Ingen lume
10 års garanti.

Minus
Ingen dekor på kronan
Ingen lume

Mer detaljerad info:

Bekväm som satan.

Riktigt snygg! :)

Riktigt lyckad klocka!

Plus:
Sunburst-tavla.
Superfetbra AR.
Snygg datumfont.
Bra storlek på 37,5mm
Ingen lume
10 års garanti.

Minus
Ingen dekor på kronan
Ingen lume

Mer detaljerad info:

Bekväm som satan.
riktigt snygg dendär!

Fin klocka! Men varför fräser / stansar de inte ut länkbitarna? All den där böjda metallen, varför? Och som du säger, varför osignerad krona?

Jag försöker hitta länk till fabriksbesök som någon på ett svenskt forum gjorde på Seiko och eller om det var Citizen för något några år sedan. Jag har ingen tur med google, någon som minns?

Triss i Citizen med väldigt bred spridning i färg, form och urverkstyp.
Tog en storlek för litet Nato till Parawatern för att kunna ha den på armen så inga klagomål :)

IMG_1149.JPG

Fin klocka! Men varför fräser / stansar de inte ut länkbitarna? All den där böjda metallen, varför? Och som du säger, varför osignerad krona?

Det är solida länkbitar. Inte vikta.

Vikta kanske var lite väl enkelt "uttryckt". Vad jag kan se på fotot av din stålklocka är det samma design som min i Ti. Jag skulle kanske inte kalla det för solid?

Sett till varje "bit" i armbandet:
De polerade bitarna är tydligt enskilda, i alla fall på undersidamn, jag vet inte om de är lösa. Syns som de små "bitarna" på baksidan till "höger och vänster". Sedan har vi de huvudsakliga delarna i varje länkbid. En centerbit och sedan två enskilda bitar höger vänster. Dessa två höger vänster bitar sitter ihop via en sammandbindare, som ligger i en slits i mittenbiten. Här undrar jag hur biten sitter fast i slitsen. Svetsning? Lim? Eller vikning?

Senast ändrad:
Vikta kanske var lite väl enkelt "uttryckt". Vad jag kan se på fotot av din stålklocka är det samma design som min i Ti. Jag skulle kanske inte kalla det för solid?

Sett till varje "bit" i armbandet:
De polerade bitarna är tydligt enskilda, i alla fall på undersidamn, jag vet inte om de är lösa. Syns som de små "bitarna" på baksidan till "höger och vänster". Sedan har vi de huvudsakliga delarna i varje länkbid. En centerbit och sedan två enskilda bitar höger vänster. Dessa två höger vänster bitar sitter ihop via en sammandbindare, som ligger i en slits i mittenbiten. Här undrar jag hur biten sitter fast i slitsen. Svetsning? Lim? Eller vikning?

Hehe nu fattar jag.

Jag skulle kallad det solida länkbitar, de består inte av vikt metall. Kolla t ex på billigaste seikofemmor för att se vikta icke-solida länkar.

Att en "länkbit" består av flera mindre solida bitar som sitter ihop via stift eller pressats ihop i skarvar brukar anses lite lyxigt, och är ju mer resurskrävande av tillverkaren. Se till exempel på Breitlings sjudelade pilotlänk eller den berömda IWC-länken.
Det är även mer bekvämt med upplevelse av mer följsam länk.
Se t ex på Grand Seikos billigaste länkar, de är tredelade medan de lite finare är femdelade och enstaka bitar är polerade (snarlikt The Citizens)

Som svar på din fråga: Jag vet inte hur Citizen gör dessa länkar. Gissar att solida (alltså inte vikta länkbitar) bitar pressas ihop i skarvar

Jo jag tror det! Men hittar ingenting om storlek och pris etc. Skulle vara lite intressant :)
I samband med 40-årsjubileet av den första EcoDriveklockan så släpper de nu både den ultratunna(2,98mm!) One och satellite wave som ska ställa om sig på 3 sekunder. Verkar som att Citizen är på gång!
Den tunna ska kosta ca 2600$. Finns bilder på den med länk i Yonsson och Molles Baseltråd.
Edit: Kolla här: https://klocksnack.se/threads/basel-2016-tråden.51978/page-32#post-1314466
Satellitklockan ska kosta ca 1150 usd om man får tro det som står i länken.
ph02.png

satellite_summer.jpg

Satellitklockan verkar ju riktigt prisvärd. Bra mycket billigare än Seiko Astron tror jag? Och funktionen verkar ju snarlik.
Har ni lyckats hitta storlek på den?

Satellitklockan verkar ju riktigt prisvärd. Bra mycket billigare än Seiko Astron tror jag? Och funktionen verkar ju snarlik.
Har ni lyckats hitta storlek på den?
Näe, tyvärr, har letat och hittade bara det här:
"Citizen has oddly left out the size of the CC3020-57L, but Ariel was able to get some hands-on time with a pre-production prototype and you can see that it is very wearable and not too thick."
Copypastat härifrån:
http://www.ablogtowatch.com/citizen-satellite-wave-world-time-gps-cc3020-57l-watch/

Näe, tyvärr, har letat och hittade bara det här:
"Citizen has oddly left out the size of the CC3020-57L, but Ariel was able to get some hands-on time with a pre-production prototype and you can see that it is very wearable and not too thick."
Copypastat härifrån:
http://www.ablogtowatch.com/citizen-satellite-wave-world-time-gps-cc3020-57l-watch/

Tack för det. Sjukt eg att man kan få in sådan teknologi i en (inte ful) klocka för 1000 dollars.
Verkar ju vara vettig i storlek men skall bli intressant att se mm-siffror.

Tillbaka
Topp