• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Crossfit & relaterad träning.

Antingen anlitar du en kostrådgivare eller så testar du dig fram. För mig fungerar det att rasa i vikt av att bara ta bort sötsaker. Äter fortfarande fet mat men tränar styrka 6ggr/vecka och intervaller 6ggr/v osv med tre timmars pass så det gör väl lite skillnad :)
Tyvärr är sötsaker min akilleshäl :( Men ska ta åt mig ditt råd och skippa sötsaker helt:)
Hur tungt bör jag köra på gymmet, jag brukar tränar 15-20 reps X 3 set typ.

Vill man gå ner i vikt är det väl framförallt kosten man ska tänka på. Man måste träna väldigt mycket för att få samma effekt som att lägga om kosten. Rekommenderar att du laddar ner lifesum eller liknande app och börjar hålla stenkoll på hur många kalorier du stoppar i dig. Träning på det som ett komplement för att det ger mycket effekt på psyke och kropp men kanske mindre just för viktnedgång.

Tyvärr är sötsaker min akilleshäl :( Men ska ta åt mig ditt råd och skippa sötsaker helt:)
Hur tungt bör jag köra på gymmet, jag brukar tränar 15-20 reps X 3 set typ.

Alltså. Det finns ju tyvärr inga genvägar. Att tillåta sig att ha "akilleshälar" och samtidigt försöka gå ner kraftigt i vikt är dömt att misslyckas. Min rekommendation för att slippa räkna kalorier är att du bygger in en naturlig kostbegränsning. LCHF, periodisk fasta, paleo, etc. Leder oftast till ett kraftigt minskat kaloriintag. Ett mer konkret förslag: skippa alla sötsaker (inklusive light-produkter) och ta alltid halva tallriken sallad. Och självklart ingen alkohol (både pga kalorier, men också pga större risk att du tillåter dig själv "undantag" på fyllan) Kör utan undantag fyra veckor och utvärdera.

Behöver lite hjälp, hade som mål att bli fit till beachen 2017!
Är 37 år och väger just nu ca 85 kg fördelad på 160 cm. Vill ungefär vara som på bilden längst ned till sommarn, tips och idéer hur jag ska lägga upp min träning och kost? Hur lång tid kan det ta?
Förövrigt så tränar jag styrke 1-2 gånger/ v samt 1 tim promenad 1 gånger/ v.
Tacksamt för lite input från er kunniga :)
@RobertD @Luckyluciano @snoozarn
IMG_0975.JPG

IMG_0967.JPG
Allvarligt, vad får du ut av det där?

Okej, jag omformulerar frågan.

Vad får du ut av att stjäla en bild på google där sökfrasen är fat guy full body & uppge dig för att vara den kroppstypen (eller till & med killen på bilden?), för att be om hjälp här i tråden - när du med största sannolikhet har full koll på din kropp, kost & läget överlag?

https://fatguytofitguy.wordpress.com/2011/07/29/positive-movement-toward-my-goal/

Kan det inte bara vara så enkelt som "jag känner mig ungefär så här och vill se ut ungefär såhär, men vill inte lägga upp bilder på mig själv". Men det kanske bara är jag som är naiv?

Vill man gå ner i vikt är det väl framförallt kosten man ska tänka på. Man måste träna väldigt mycket för att få samma effekt som att lägga om kosten. Rekommenderar att du laddar ner lifesum eller liknande app och börjar hålla stenkoll på hur många kalorier du stoppar i dig. Träning på det som ett komplement för att det ger mycket effekt på psyke och kropp men kanske mindre just för viktnedgång.
Räkna kalorier är tråkigt. Gör man ju bara om man ska ner snabbt. Räknar man så kan man lika gärna äta skit och köra iifym och ändå gå ner 1kg/v stadigt men har man gott om tid på sig så finns det
Kan det inte bara vara så enkelt som "jag känner mig ungefär så här och vill se ut ungefär såhär, men vill inte lägga upp bilder på mig själv". Men det kanske bara är jag som är naiv?
Tror vi är naiva. Träffade ninen irl och har inga minnen av att han skulle vara i närheten av lite rundare om magen

Räkna kalorier är tråkigt. Gör man ju bara om man ska ner snabbt. Räknar man så kan man lika gärna äta skit och köra iifym och ändå gå ner 1kg/v stadigt men har man gott om tid på sig så finns det

Tror vi är naiva. Träffade ninen irl och har inga minnen av att han skulle vara i närheten av lite rundare om magen

Trist. Hatar troll. Tar upp tid och engagemang i onödan.

Ja. Jag kan sätta mitt gråa natoband på att nedersta bilden är på ninen själv.

Okej, jag omformulerar frågan.

Vad får du ut av att stjäla en bild på google där sökfrasen är fat guy full body & uppge dig för att vara den kroppstypen (eller till & med killen på bilden?), för att be om hjälp här i tråden - när du med största sannolikhet har full koll på din kropp, kost & läget överlag?

https://fatguytofitguy.wordpress.com/2011/07/29/positive-movement-toward-my-goal/
Ok sorry, jag borde har skrivit att ena bilden är lånad från nätet och andra bilden är på en polare.
Starkt av dig att gå från fat gay to fit gay på sista bilderna! Tog det 6 år att blir så där fit? :)

Ok sorry, jag borde har skrivit att ena bilden är lånad från nätet och andra bilden är på en polare.
Starkt av dig att gå från fat gay to fit gay på sista bilderna! Tog det 6 år att blir så där fit? :)
Det är väldigt, väldigt intressant hur du beter dig bakom en datorskärm.

Och eftersom att jag alltid försöker att vara en trevlig jävel... Det tog sex/sju månader från dagen jag bestämde mig (inget jojo hit & dit, utan ett försök). När jag var i mål landade jag på cirka 80 kilo, idag väger jag runt 90 kilo.

Fan såg nu att jag hade skrivit fel, förbannade auto correct :( Önskar att jag hade bättre disciplin när det gäller kost och träning så hade jag inte suttit i denna sits.
Ja jag vet att du alltid är trevlig här på KS och du är en av dem jag gillar :)
Ber om ursäkt!

IMG_6389.JPG
Det känns inte som om KS behöver en roddtråd och eftersom halva grejen med min lilla januari-utmaning var att få tillbaka flås för lyft å annat skoj efter en höst med otaliga infektioner så kör vi härinne :)

Fick en utmaning om att vara med i Concept2 Virtual Challenge för Januari och vi tävlade givetvis lite oseriös inom teamet också.

Firar idag att Januari är över för min del. Drog 53k rodd imorse för en total på drygt 750k under månaden. 4 rullar tape, ett paket Compeed (för fingrarna) och en del talk och kaffe senare kan det sammanfattas som "Lärorikt!!" ;)

Nu ska jag vila en dag eller två, sen blir det skivstång, atlasstenar, Yoke å Prowler!

IMG_6389.JPG
Det känns inte som om KS behöver en roddtråd och eftersom halva grejen med min lilla januari-utmaning var att få tillbaka flås för lyft å annat skoj efter en höst med otaliga infektioner så kör vi härinne :)

Fick en utmaning om att vara med i Concept2 Virtual Challenge för Januari och vi tävlade givetvis lite oseriös inom teamet också.

Firar idag att Januari är över för min del. Drog 53k rodd imorse för en total på drygt 750k under månaden. 4 rullar tape, ett paket Compeed (för fingrarna) och en del talk och kaffe senare kan det sammanfattas som "Lärorikt!!" ;)

Nu ska jag vila en dag eller två, sen blir det skivstång, atlasstenar, Yoke å Prowler!
Herrejävlar. Mina underarmar skulle gråta. Vad snittar du för tempo?

Herrejävlar. Mina underarmar skulle gråta. Vad snittar du för tempo?
Med tanke på volymen så är snittet overall riktigt sakta - runt 2.20 sett till alla 750K (vilket inkluderar de pass som var mer active recovery).Började dessutom sjukt lugnt efter massa infektioner från mitten av oktober och fram till jul men de "Aktiva passen" har legat mellan 2.06 och 2.16 skulle jag tro.

Körde det som intervaller men det längsta sammanhängande var en halvmara (där jag fick för mig att spurta med dryga 6k kvar - dum idé).
Gårdagens sista 3500m (efter 30K innan) kördes på 1.54-split och jag gjorde två korta max-tester (sprint) cal/h-mätaren men tyvärr låg jag ju på SteadyState-drag-factor så jag kom aldrig över 3000 :)

Har inga problem med underarmarna (push, don't pull samt korrekt avslappnat grepp) men däremot jävligt öm i fingrarna.
Allt nu i januari har eg varit teknik/mekanik-nötning eftersom jag är nördig på teknik i rodd. Nåt som saknas mer eller mindre totalt i de flesta boxar där det mer är "grip-it-and-rip-it" på tokhög damper ;)

Senast ändrad:
Med tanke på volymen så är snittet overall riktigt sakta - runt 2.20 sett till alla 750K (vilket inkluderar de pass som var mer active recovery).Började dessutom sjukt lugnt efter massa infektioner från mitten av oktober och fram till jul men de "Aktiva passen" har legat mellan 2.06 och 2.16 skulle jag tro.

Körde det som intervaller men det längsta sammanhängande var en halvmara (där jag fick för mig att spurta med dryga 6k kvar - dum idé).
Gårdagens sista 3500m (efter 30K innan) kördes på 1.54-split och jag gjorde två korta max-tester (sprint) cal/h-mätaren men tyvärr låg jag ju på SteadyState-drag-factor så jag kom aldrig över 3000 :)

Har inga problem med underarmarna (push, don't pull samt korrekt avslappnat grepp) men däremot jävligt öm i fingrarna.
Allt nu i januari har eg varit teknik/mekanik-nötning eftersom jag är nördig på teknik i rodd. Nåt som saknas mer eller mindre totalt i de flesta boxar där det mer är "grip-it-and-rip-it" på tokhög damper ;)

Fattar ingenting men älskar den uppenbara nörd-nivån!

Hade en riktig roddperiod för ganska länge sedan, satsade på att försöka nå 30 min i under 1:50-tempo men kom bara ner till 1:51 innan jag sträckte vaden nåt fruktansvärt under ett pass och sedan vågade jag inte köra på bra länge. Sjukt bra träning dock! Nu för tiden kör jag mest Concept2's stakmaskiner istället inför Vasaloppet, lika bra maskin det.

Haha känner mig träffad på grip it & rip it men kör mest under 1k sträckor i wodar på 1:25-1:40 tempo ish men ska testa att låta benen göra jobbet :)

Hade en riktig roddperiod för ganska länge sedan, satsade på att försöka nå 30 min i under 1:50-tempo men kom bara ner till 1:51 innan jag sträckte vaden nåt fruktansvärt under ett pass och sedan vågade jag inte köra på bra länge. Sjukt bra träning dock! Nu för tiden kör jag mest Concept2's stakmaskiner istället inför Vasaloppet, lika bra maskin det.
Den där jäkla ski-ergen kan verkligen döda ens triceps vid intensiva sprinter

Haha känner mig träffad på grip it & rip it men kör mest under 1k sträckor i wodar på 1:25-1:40 tempo ish men ska testa att låta benen göra jobbet :)

Det är dags för lite sprint work för min del också. Skulle vara kul att återigen lyckas se sub 1.10 blinka till på displayen trots att man är gammal kontorsarbetare :)

Det vanligaste tekniska felen jag ser på de som ror hos oss är att man sitter på ryggslutet och "drar med posterior chain" så det blir lite ful kettelbellsving av det hela med krum rygg.
Mina favorit-cues när jag coachar rodd:
- Sitt på sittknölarna!
- Neutral spine / Stolt hållning (tänk engelst te-party eller setup för en tung clean)
- Fäll i höften - inte ryggen
- Ordentlig Bålspänning (magen!!) när du påbörjar draget
- Sekvens: Ben - Höft - Arm (kraft ca 70-20-10 men jag har nog betydligt mer i arm/rygg-draget)

Två bra uppvärmningsövningar:
- Ro 3x1 minuter med först 1 minut bara ben (lås bålen i neutral hållning lätt framåtlutad (kl 1) och raka armar) och sen 1 minut med ben + höftextension (från "kl1 till kl 11" - inget armdrag) för att sätta mekaniken för att sen gå över till 1 minut full strokes i lugn takt. Man känner sig som en idiot men den är nyttig :)
- Ro 5-10 min strapless utan motstånd då det kräver en hel del bålkontroll och gör att man inte kan öppna höften för tidigt.

Ska hålla min första workshop i teknik snart för att testa/få feedback så det ska sjukt spännande :)

Det är en jäkligt vass split!
Jag tror min bästa på 30 min är 1.53 eller nåt sånt. Lång rodd är bra för karaktären :)

Även om jag åkt mycket längd blir jag inte kompis med SkiErgen. Lyckas alltid få ont i ryggen av eländet.

Det är en jäkligt vass split!
Jag tror min bästa på 30 min är 1.53 eller nåt sånt. Lång rodd är bra för karaktären :)

Även om jag åkt mycket längd blir jag inte kompis med SkiErgen. Lyckas alltid få ont i ryggen av eländet.

Tyckte också det var en bra split när jag läste runt lite, speciellt med tanke på att jag hade noll teknik utan bara körde på. Hade iofs väldigt bra kondition och hyfsad styrka på den tiden, och kanske naturligt bra byggd för det. Men sen kanske olika maskiner är olika bra kalibrerade också? Kanske i själva verket var 2:01 :)

Tillbaka
Topp