• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Crossfit & relaterad träning.

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har ni ngra bra rekommendationer på benövningar som man kan göra hemma? Överkroppen är rätt lätt o täcka med en pull-up bar, dips bälte, ngn kettlebell, en ryggsäck. Men på benen har jag svårt o hitta belastning som gör att man inte måste göra 30 reps innan det blir jobbig.

Om du har en lite tyngre KB så kan du köra goblet squats. Eller pistol squats med en lättare KB?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Har ni ngra bra rekommendationer på benövningar som man kan göra hemma? Överkroppen är rätt lätt o täcka med en pull-up bar, dips bälte, ngn kettlebell, en ryggsäck. Men på benen har jag svårt o hitta belastning som gör att man inte måste göra 30 reps innan det blir jobbig.
Beror väl på vilken nivå du är på. Pistolssquats tycker vissa är jobbiga. Annars finns ju gobletsquats eller om du har två stycken 32or KB hemma så kan du köra frontböj alt utfallssteg osv :)
Edit: boxovers med kettlebell i frontrackposition är rätt jobbigt också. Framförallt på hög höjd med tunga kettlebells
 
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Ang. Goblet squats (och kanske pistol squats oxå) är det verkligen rekommenderat att gå hela vägen ner? Inte risk o pajja knäna då?
Edit: Tack för förslagen oxå förståss!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ang. Goblet squats (och kanske pistol squats oxå) är det verkligen rekommenderat att gå hela vägen ner? Inte risk o pajja knäna då?
Edit: Tack för förslagen oxå förståss!
Nej du pajar inte knäna om du utför med rätt teknik och därmed har rörligheten för att göra övningarna med rätt teknik. Skador kommer av felbelastning eller överbelastning (gillar inte att kalla det överbelastning, snarare för dålig återhämtning)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
141kg ohs. 21kg ökning på 3 veckor och folk säger att crossfit inte ger gainz. :hilarious::hilarious::hilarious:
Bw 70.5 så dubbla kv.
image.png
 

matage

Omega
Har ni ngra bra rekommendationer på benövningar som man kan göra hemma? Överkroppen är rätt lätt o täcka med en pull-up bar, dips bälte, ngn kettlebell, en ryggsäck. Men på benen har jag svårt o hitta belastning som gör att man inte måste göra 30 reps innan det blir jobbig.
Bulgarian Split Squats blir snabbt grisigt. Kan köras med dubbla KBs (hängande eller i rack) eller enkel KB i Goblet Grip.
Rumänska mark med KB's kan också bränna baksidan ganska fint.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Dags att dra liv i den här tråden.
Har senaste månaderna kört någon egen variant av 5-3-1 med 4 veckan som deload. Oly lyft vartannat pass.
Hur kör ni andra? Hur lägger ni upp % av respektive 5 3 1 Max?
@Luckyluciano
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Dags att dra liv i den här tråden.
Har senaste månaderna kört någon egen variant av 5-3-1 med 4 veckan som deload. Oly lyft vartannat pass.
Hur kör ni andra? Hur lägger ni upp % av respektive 5 3 1 Max?
@Luckyluciano
Kör inte så. Har alltid kört på känsla så ibland har det blivit femmor på 90% och ibland ettor. Men nu har jag följt competitors av built by bergeon några veckor som grund men tränar 1-3 gånger per dag och vilar inte två gånger per vecka som programmeringen säger så jag slänger i en massa extra arbete. :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Kör inte så. Har alltid kört på känsla så ibland har det blivit femmor på 90% och ibland ettor. Men nu har jag följt competitors av built by bergeon några veckor som grund men tränar 1-3 gånger per dag och vilar inte två gånger per vecka som programmeringen säger så jag slänger i en massa extra arbete. :)
Hade inte upptäckt den. Nice. Kommer nog inte följa men kan alltid sno olika delar :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hade inte upptäckt den. Nice. Kommer nog inte följa men kan alltid sno olika delar :)
Finns ju även invictus och nordic som är gratis. Mat fraser, Cody andersson, Katrin davidsdottir, Cole sager och Brooke wells följer built by bergeon. Säger ju en del, upplever den själv som väldigt bra men ibland som för lite. :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Invictus har jag kollat på. Gillade mest outlaw men den har blivit så svår att följa och uppdateras sällan.
Men på bergeon, är det alltid % av 1 RM som dom refererar till? Finns ingen FAQ. Outlaw brukar ju specifiera vilket % av vilket RM (1,3 eller 5) dom syftar på.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Invictus har jag kollat på. Gillade mest outlaw men den har blivit så svår att följa och uppdateras sällan.
Men på bergeon, är det alltid % av 1 RM som dom refererar till? Finns ingen FAQ. Outlaw brukar ju specifiera vilket % av vilket RM (1,3 eller 5) dom syftar på.
Alltid av 1rm så länge inget annat nämns. :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Kanske skiljer sig i material med tanke på att killar ofta väger en hel del mer ?

Tveksamt att de skulle ha sådan marknad skillnad i produktionen? Dessutom föreställer jag mig att det finns viss korrelation mellan fotstorlek och vikt, oavsett kön? Noterade dock i size chart:en att en dam US12:a motsvarar en EU 44,5. Dvs betydligt mindre än en herr US12:a. Så man bör testa innan man köper. :)
 
Topp