• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Martin Lovasz

Audemars
På en del boetter sitter en löstagbar ring som man plockar ut och den kan sitta ganska hårt då smuts kommer in mellan kanten på ringen och boetten, man ser sprickan som brukar gå mitt i där O-ringen ligger.
 

Fadershan

Patek
På en del boetter sitter en löstagbar ring som man plockar ut och den kan sitta ganska hårt då smuts kommer in mellan kanten på ringen och boetten, man ser sprickan som brukar gå mitt i där O-ringen ligger.
Ingen ring såvitt jag ser :)
img_20180422_223407-jpg.786731
 

Martin Lovasz

Audemars
Fick hem detta lilla fynd från Tradera idag.
1000443.jpg

En fin liten Titus (31mm) med kromboett så mer åt budgetsidan men för 136kr tar den varje dag.
1000444.jpg

Får leta upp vilket urverk det är men det är ett typiskt budgetverk från det sena 60-talet men har allt ett bra urverk skall ha. När man ser en plasthållare istället för en i metall vet man att det är slutet av 60-talet eller det tidgia 70-talet.
 

Fadershan

Patek
Fick hem detta lilla fynd från Tradera idag.
1000443.jpg

En fin liten Titus (31mm) med kromboett så mer åt budgetsidan men för 136kr tar den varje dag.
1000444.jpg

Får leta upp vilket urverk det är men det är ett typiskt budgetverk från det sena 60-talet men har allt ett bra urverk skall ha. När man ser en plasthållare istället för en i metall vet man att det är slutet av 60-talet eller det tidgia 70-talet.
Schysst, säkert svinlätt att få ut verket i!! :p
 

Fadershan

Patek
Jag som såg fel tror jag men kolla noga. Iblan får man stirra ett bra tag innan man ser lösningen.
Tack! Har stirrat mig blodig nu någon timme i dag och igår :D

Edit: Men visst ser det ut som pushern här går över tavla och verk och visst ser det ut som tavlan ligger bakom insida boett? Verkar ju nästan som man måste ut med verket från glaset.

Är det garanti att glaset spricker ifall jag tar i satan med glaslyften? Har ingen större spruta att försöka blåsa med.
l248.jpg
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Ser inte ut som att knapparna ligger emot på ett sånt sätt att verket sitter fast, snarare att det blir bökigare ifall man ska lirka u det. Men det sitter så pass fast att det måste vara tryckt mellan boett tavla och tensionring.. fattar nada
Du har inte en så där sugpropp lr vad det heter, typ när man tar bort glas på en mobil:
propp.jpg

pushrarna skruvas nog i sär med skruvmejsel, gängade i botten.
 

Fadershan

Patek
Tack! Har stirrat mig blodig nu någon timme i dag och igår :D

Edit: Men visst ser det ut som pushern här går över tavla och verk och visst ser det ut som tavlan ligger bakom insida boett? Verkar ju nästan som man måste ut med verket från glaset.

Är det garanti att glaset spricker ifall jag tar i satan med glaslyften? Har ingen större spruta att försöka blåsa med.
l248.jpg

1000445.png

Tycker det ser ut som en spricka där pilen är men det kan bara vara jag som luras av bilden.

Tolkar ni bilden likadant som jag? Visst ser det ut som en Spricka Martin men vågar nog påstå att det bara är fasningar i metallen som är själva gängorna till baklocket.. hade ju varit konstigt om de satt löst?

Edit: Nope @Exxet på jobbet har jag men glaset sitter som berget!
 

Fadershan

Patek

Exxet

Rolex
Hehe ja jag såg den oxå men där är tavlan mindre än verk och i detta fall verkar ju onekligen tavlan se ut att vara större än verk. Antingen får jag kasta in handduken och erkänna mig besegrad (tar emot rejält) eller ta mina chanser (läs risker) med glaslyften..
Tycker du ska prova med en sugpropp först, känns som om det skulle kunna gå illa med glaslyften om man halkar o pajar visare, tavla, det kanske skulle gå att limma något på glaset och lyfta bort det, glaset är väl ett generisk glas antar jag.
 

Fadershan

Patek
Tycker du ska prova med en sugpropp först, känns som om det skulle kunna gå illa med glaslyften om man halkar o pajar visare, tavla, det kanske skulle gå att limma något på glaset och lyfta bort det, glaset är väl ett generisk glas antar jag.
Usch ja det är ju inge kul. Men sitter som rena rama Rolf iaf och det ska ju vara ett jävla tryck i den proppen ifall det skulle gå. Man får ju ett bra grepp med glaslyft utan att pressa ihop det så hårt och redan där känner man att det sitter som berget.
 

Exxet

Rolex
Usch ja det är ju inge kul. Men sitter som rena rama Rolf iaf och det ska ju vara ett jävla tryck i den proppen ifall det skulle gå. Man får ju ett bra grepp med glaslyft utan att pressa ihop det så hårt och redan där känner man att det sitter som berget.
Mina råd är nog uttömda :dead: så det är nog bara upp till dig nu, ah, har ett råd till: Urmakare, prova med att knalla in till en sådan.
 

Sch0nning

Cartier
Hehe ja jag såg den oxå men där är tavlan mindre än verk och i detta fall verkar ju onekligen tavlan se ut att vara större än verk. Antingen får jag kasta in handduken och erkänna mig besegrad (tar emot rejält) eller ta mina chanser (läs risker) med glaslyften..
Har varit med om flertalet kronografer av samma stuk som har mellanboett. Glasringen avlägsnas då från mellanboetten och verket tas ur från tavelsidan.
 

Fadershan

Patek
Har varit med om flertalet kronografer av samma stuk som har mellanboett. Glasringen avlägsnas då från mellanboetten och verket tas ur från tavelsidan.
Hej! Tack! Vill jättegärna veta mer. Har precis beställt en större spruta för att testat blåsa ut glaset men är rädd att pushers inte håller tätt iaf. Hur avlägsna glasringen från mellanboetten? fattar inte riktigt :) För att ta ut verket från tavelsidan måste ju glaset bort först? :)
 

Sch0nning

Cartier
Hej! Tack! Vill jättegärna veta mer. Har precis beställt en större spruta för att testat blåsa ut glaset men är rädd att pushers inte håller tätt iaf. Hur avlägsna glasringen från mellanboetten?
fattar inte riktigt :) För att ta ut verket från tavelsidan måste ju glaset bort först? :)
Underlättar med bilder kanske. :)
Detta är ju en lösning som förekommer ibland. Framförallt på dom tunna, guldpläterade boetterna..
20180424_101149.jpg
 
Topp