• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Yes mm ok. Denna har ingen glasring på det viset och boetten är ej delad tyvärr men annars ett bra tips! :)
IMG_20180423_231829.jpg
Måste ju vara delad där?
delad.jpg

Kanske sitter en oring där emellan oxå ? Dykare? En kronograf är väl sällan så tät . Mer en gimmick på äldre kronografer att dom har bezel . Men kan ha fel .

Det sitter inte en sk crystal retaining ring, som på Seikos 6309? vet inte vad det heter på Svenska:confused: dom kan ju vara ganska svåra att se, tycker det låter konstigt om boetten är delad precis där pusherna sitter, halsarna brukar ju vara gängade i boetten, men man vet ju aldrig.
kanske prova en sån här som jag skrev i ett tidigare inlägg till dig, https://klocksnack.se/posts/2267819/

Senast ändrad:
Vet inte om jag får posta min fråga här eftersom jag inte fixat och trixat speciellt mycket själv med klockor. (Än så länge.)

Jag har tagit över en del av min fars klocksamling och hittade en Atlantic som har en fin boett och en riktigt fin tavla. Men den verkar ha levt ett hårt liv. Timvisaren har en intressant vinkel. I övrigt tycker jag visarna är fina. Går det att rikta visaren och kan man göra det själv? Eller krävs det specialverktyg?

_DSC4365 Edited.jpg

Ja man kan böja tillbaks den men detta går oftast bara någon enstaka gång då metallen blir utmattad och går sönder, till detta kan själva böjen bli lite krokig och lysmassa ramla ut.

Hej Fixers!
Jag var nog lite snabb att jubla över mitt senaste fynd, TEVO ana-digi-dykaren. Verket vill inte riktigt fungera som det ska. Men som tur är så är det inte den digital delen som stular utan den analoga och visarna som inte vill hänga med. Dessutom fungerar det inte att ställa visarna så det är antagligen något i det mekaniska som felar.

Så frågan är;
Hur svårmekade är ESA 900.231 verken?

Har för mig att @rogart-63 uttryck agg mot att skryva i detta verk. @Martin Lovasz har jag också för mig också jobbat med dessa ömtåliga ting.

Och fråga två; är det någon som har ett icke fungerande verk, eller delvis fungerande och kan tänka att sälja. Skicka ett pm i så fall.

Tacksam för den hjälp jag kan få.

E9AF7AD6-7EAA-4593-BF15-E4E67DD79FE0.jpeg
EF68ABD0-8C2A-432C-8F7E-36441821A5C3.jpeg

Hej Fixers!
Jag var nog lite snabb att jubla över mitt senaste fynd, TEVO ana-digi-dykaren. Verket vill inte riktigt fungera som det ska. Men som tur är så är det inte den digital delen som stular utan den analoga och visarna som inte vill hänga med. Dessutom fungerar det inte att ställa visarna så det är antagligen något i det mekaniska som felar.

Så frågan är;

Har för mig att @rogart-63 uttryck agg mot att skryva i detta verk. @Martin Lovasz har jag också för mig också jobbat med dessa ömtåliga ting.

Och fråga två; är det någon som har ett icke fungerande verk, eller delvis fungerande och kan tänka att sälja. Skicka ett pm i så fall.

Sorry men är dessvärre Inte till någon hjälp på varken erfarenhet av dessa verk eller med delar. Kan iofs komma med glada tillrop och hejaramsor om det krisar! :)

Hej Fixers!

Så frågan är;

Inget direkt agg så. Mer än att dom är känsliga för stötar. Inte jättekrångliga men små delar..Har lite delar här tror jag. Har för mig muffhjul är rätt klent byggt . Och kan trilla ur om man är inte tänker på att den ska ligga där. Skicka mig ett PM så kan jag kolla vad jag har. Det är mest sönderplockade verk men delar finns tror jag. Finns lite på cousisnuk oxå. Dock inga kretskort. Vilket är den känsligste delen.
Ps: Skulle sätta dit ett bra batteri först.

Tagit emot den här som behöver lite kärlek. Har tre frågor som jag hoppas på att någon kunde hjälpa mig med?
- Vad är det här för urverk?
- Hur får jag ut bommen?
- Den fortar sig med cirka 15 minuter per timme, några spontana åtgärder? Avmagnetisering?

Bilagor

• IMG_20180424_193620.jpg
    IMG_20180424_193620.jpg
    135.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_20180424_201251.jpg
    IMG_20180424_201251.jpg
    105.5 KB · Visningar: 2
Vet inte om jag får posta min fråga här eftersom jag inte fixat och trixat speciellt mycket själv med klockor. (Än så länge.)

Jag har tagit över en del av min fars klocksamling och hittade en Atlantic som har en fin boett och en riktigt fin tavla. Men den verkar ha levt ett hårt liv. Timvisaren har en intressant vinkel. I övrigt tycker jag visarna är fina. Går det att rikta visaren och kan man göra det själv? Eller krävs det specialverktyg?

_DSC4365 Edited.jpg
Klart du får, välkommen! Jag har haft blandade resultat med att bocka till visare. Oftast blir det bara sådär faktiskt. Tycker i övrigt att den ser ut som den levt ett väldigt lätt liv!
Den gröna lysmassan skriker relume för mig och kanske inget att vara superrädd om ifall du helt enkelt byter tim och minutvisare. Dessa visare på atlantics finns det gott om på t.ex. tratten!

Kanske sitter en oring där emellan oxå ? Dykare? En kronograf är väl sällan så tät . Mer en gimmick på äldre kronografer att dom har bezel . Men kan ha fel .

Det sitter inte en sk crystal retaining ring, som på Seikos 6309? vet inte vad det heter på Svenska:confused: dom kan ju vara ganska svåra att se, tycker det låter konstigt om boetten är delad precis där pusherna sitter, halsarna brukar ju vara gängade i boetten, men man vet ju aldrig.
kanske prova en sån här som jag skrev i ett tidigare inlägg till dig, https://klocksnack.se/posts/2267819/

Sån tur hade jag inte och som sagt vore lite märkligt av flera anledningar om det hade varit så. Försökte ta en bild där man ser att springan är en illusion :) Har beställt en stor doseringsspruta på 60ml för att försöka trycka ut plexit men min gissning är att pushers läcker som såll :)
IMG_20180424_205852.jpg

Tagit emot den här som behöver lite kärlek. Har tre frågor som jag hoppas på att någon kunde hjälpa mig med?
- Vad är det här för urverk?
- Hur får jag ut bommen?
- Den fortar sig med cirka 15 minuter per timme, några spontana åtgärder? Avmagnetisering?
Svårt å se men spiralen ser ut att ha slagit ihop. Det kan förklara varför den fortar så mycket.

Inget direkt agg så. Mer än att dom är känsliga för stötar. Inte jättekrångliga men små delar..Har lite delar här tror jag. Har för mig muffhjul är rätt klent byggt . Och kan trilla ur om man är inte tänker på att den ska ligga där. Skicka mig ett PM så kan jag kolla vad jag har. Det är mest sönderplockade verk men delar finns tror jag. Finns lite på cousisnuk oxå. Dock inga kretskort. Vilket är den känsligste delen.
Ps: Skulle sätta dit ett bra batteri först.
Låter bra. Då finns det hopp. Hör av mig via PM. Tackar.

Själv har jag faktiskt aldrig skruvat i detta urverk (konstigt).
Ganska lättskruvade . Men krestkortet är känsligt. Räcker att man får en kortslutning så är det kass. Eller en statisk electricitet. Keyless work är lite speciell . Massa små kugghjul som nog behöver vara rätt infettade i lagringarna . Kronan går lite segt och man känner när man ställer klckan hur kugghjulen rör sig där inne . Går den för tungt går kugghjlen på timhjulet sönder. Ev hjulet innan .

Ganska lättskruvade . Men krestkortet är känsligt. Räcker att man får en kortslutning så är det kass. Eller en statisk electricitet. Keyless work är lite speciell . Massa små kugghjul som nog behöver vara rätt infettade i lagringarna . Kronan går lite segt och man känner när man ställer klckan hur kugghjulen rör sig där inne . Går den för tungt går kugghjlen på timhjulet sönder. Ev hjulet innan .
Hmm, när skriver sådär misstänker jag att något hjul i mitt verk är trasigt.

Vad tror ni, ska man försöka få bort böset lr låta den vara? kliar lite i fingrarna, om det varit ett annat märke hade man kanske kallat den en Tropictavla:eek:
1.jpg

Vad tror ni, ska man försöka få bort böset lr låta den vara? kliar lite i fingrarna, om det varit ett annat märke hade man kanske kallat den en Tropictavla:eek:
1.jpg
Ser det ofta på Eterna verken. 1249T t.e.x. Lite rodico borde kunna lyfta väck det lösa. Frågan är hur hårt det sitter? Rätt stort verk 852?

1.jpg
Späännande och svårt! Jag hade oxå tvekat då många metoder har ett sånt ovisst resultat. Hur ränkte du gå tillväga isf? Jag antar att dubmenar något mer än pensel och blåsare? :)

Späännande och svårt! Jag hade oxå tvekat då många metoder har ett sånt ovisst resultat. Hur ränkte du gå tillväga isf? Jag antar att dubmenar något mer än pensel och blåsare? :)
Ser görbart ut tycker jag. Vatten, en droppe diskmedel och fin pensel.
Nånting sådant, och känsliga läsare varnas, brukar använda en tandpetare och lite saliv :eek::wtf: ganska bra "rengörningsmedel" nu lägger jag ju inte en snorlobba mitt på tavlan direkt och börjar gnugga, ska bli intressant.

Tyvärr andra saker att än tavlan att bekymra sig över, rost :arghh: bommen sitter fast i muffhjulet och en skruv sitter som bombat, får nog prova med Alun, för första gången.
2.jpg

Tillbaka
Topp