Tack!Mycket fin!
Nu är det bara att hitta felet.[/QUOTE.)
Japp!tack så länge iaf!regnar det imorgon med så hugger jag nog klorna i den.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack!Mycket fin!
Nu är det bara att hitta felet.[/QUOTE.)
Konstig kronhals . Ser nästan ut som det är en bit av kronan som sitter där ovanpå . Gängad?Ska försöka fixa till den här, hittade den på en loppis och kände att den förtjänade ett bättre öde.
Den saknar krona och bommen är av på mitten, halva sitter fortfarande i och klockan tickar på och går.
Antar att jag får försöka pilla ut den halva bommen, och sedan stoppa dit en ny helt enkelt?
Funderar lite på vilken krona jag kommer att behöva sen, eller om ens delen som kronan ska omsluta (någon som vet vad den heter mer exakt?) också måste åtgärdas på något sätt?
Verket är ett ETA 9362 men jag antar att det kanske är lite mindre viktigt egentligen.
Vore jättetacksam för lite råd och tips!
Nej inte gängad men kronhalsen är avsmalnad upptill, det är nog det som gör att det ser konstigt ut. Ursäkta de risiga bilderna!Konstig kronhals . Ser nästan ut som det är en bit av kronan som sitter där ovanpå . Gängad?
Isåfall väldigt sliten. Skulle nog knacka ur den gamla kronhalsen och sätta dit en ny. Tycker ändå den ser lite tjock ut. kan du ta en bättre bild?Nej inte gängad men kronhalsen är avsmalnad upptill, det är nog det som gör att det ser konstigt ut. Ursäkta de risiga bilderna!
Ska ta bättre bilder i eftermiddag!Isåfall väldigt sliten. Skulle nog knacka ur den gamla kronhalsen och sätta dit en ny. Tycker ändå den ser lite tjock ut. kan du ta en bättre bild?
Såhär ser det ut @rogart-63
Det är liksom en skarv överst på kronhalsen, inte säker på om det kan vara en förlängning av bommen?
Tycker också att det ser som en del av kronan som sitter kvar, försök att ta bort verkringen så kan man nog vinkla ut verket ur boetten, sitter inte bommen fast i något ska det nog gå bra, vad är det för klocka? kan det vara en Pronto?Såhär ser det ut @rogart-63
Det är liksom en skarv överst på kronhalsen, inte säker på om det kan vara en förlängning av bommen?
Tryckte ner knappen och föste ut bommen med en skruvmejsel på insidan där bommen är blottad och den kom ut. Ser ut enligt bild, är det att betrakta som att en bit av kronan sitter kvar?Tycker också det ser ut som en del av gamla kronan sitter kvar ..
Tycker också att det ser som en del av kronan som sitter kvar, försök att ta bort verkringen så kan man nog vinkla ut verket ur boetten, sitter inte bommen fast i något ska det nog gå bra, vad är det för klocka? kan det vara en Pronto?
Allright! Har jag fattat det rätt om att man kan koka/värma upp bommen för att separera den avbrutna delen? De brukar väl vara limmade, eller även gängade kanske?Aldrig hört talas om det märket heller, kan du få loss den avbrutna delen av kronan så kan du nog återanvända bommen
Bommen går att återanvända skulle jag tro. Ta bort den gamla kronbiten så funkar den fint . Är kronhalsen jättesliten bör den kanske bytas. Om du vill vara säker på att den är någorlunda tätt. Annars funkar det säkert. Skulle gissa att en 5,5 mm krona passar rätt bra i storlek. Är bommen 0,9 mm eller 1,0 mm gänga. Och sen en 2,5 mm kronhals. Ser oxå ut som den gamla kronan är lite öängre i gängan så om du ska använda den gamla bommen bör du ha en likadan.Tryckte ner knappen och föste ut bommen med en skruvmejsel på insidan där bommen är blottad och den kom ut. Ser ut enligt bild, är det att betrakta som att en bit av kronan sitter kvar?
Kronhalsen ser ut att ha fått en del stryk men kan inte avgöra om det är mer än vad som kan tolereras.. Hade ni bytt den tro? Är det svårt att göra, och är det svårt att hitta en ny som passar? För att inte tala om att hitta en krona som passar Kan jag återanvända bommen? Sorry för många nybörjarfrågor!
Måste dock säga att det inte ser ut att vara något brott i metallen, den är räfflad längst upp men ser i övrigt hel ut... Kan man inte bara limma på en ny krona direkt?Allright! Har jag fattat det rätt om att man kan koka/värma upp bommen för att separera den avbrutna delen? De brukar väl vara limmade, eller även gängade kanske?
Kanske loctitat . Men värm den med en tändare eller nåt så lossnar den fint.Allright! Har jag fattat det rätt om att man kan koka/värma upp bommen för att separera den avbrutna delen? De brukar väl vara limmade, eller även gängade kanske?
Det där är innandömmet från den gamla kronan ser det ut som. Det har säkert gått av eller nötts av.Måste dock säga att det inte ser ut att vara något brott i metallen, den är räfflad längst upp men ser i övrigt hel ut... Kan man inte bara limma på en ny krona direkt?
0,85 i gänga så 0,9 antar jag då. Kronhalsen är 3 mm i diameter och 2 mm hög fram till där kronan ska gå emot.Bommen går att återanvända skulle jag tro. Ta bort den gamla kronbiten så funkar den fint . Är kronhalsen jättesliten bör den kanske bytas. Om du vill vara säker på att den är någorlunda tätt. Annars funkar det säkert. Skulle gissa att en 5,5 mm krona passar rätt bra i storlek. Är bommen 0,9 mm eller 1,0 mm gänga. Och sen en 2,5 mm kronhals. Ser oxå ut som den gamla kronan är lite öängre i gängan så om du ska använda den gamla bommen bör du ha en likadan.
Ser ut lite som
3 mm låter konstigt. Jag undrar om det inte sitter en bit av kronan kvar ovanpå kronhalsen. Säkert är kronhalsen 2 mm hela vägen ner till boetten.0,85 i gänga så 0,9 antar jag då. Kronhalsen är 3 mm i diameter och 2 mm hög fram till där kronan ska gå emot.
Tror jag kan leva med kronhalsen som den är för nu, inga jättekrav på tätheten
Gängade och med gänglåsningslim, koka lr värm med tändare lite lätt, passa fingrarna bara blir nog svårt att hitta en krona som skulle passa i dom spåren/räfflorna.Allright! Har jag fattat det rätt om att man kan koka/värma upp bommen för att separera den avbrutna delen? De brukar väl vara limmade, eller även gängade kanske?
Ja jag kollade på kronor på Cousins och de som har störst innerdiameter är 2,5 mm så nåt är ju lurt med kronhalsen..Ser ut lite som
3 mm låter konstigt. Jag undrar om det inte sitter en bit av kronan kvar ovanpå kronhalsen. Säkert är kronhalsen 2 mm hela vägen ner till boetten.
I övrigt ser den ut som en gammal Oris jag hade en gång. samma boettform.
1,45 mmVilken diameter har denna i den gröna cirkeln.