• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tog en bit krympslang å drog över skarven sist jag meka med delad bom. Sen drog jag bara isär den innan jag stoppa den i boetten . Skulle säkert funka med nåt plaströr eller nåt liknade oxå . Om man inte hittar en hel bom som man använda vid skruvandet.
Bra ide':) att jag inte tänkt på det?!tack.
 
Är det nån @Martin Lovasz @rogart-63 eller nån annan som vet om ett ete 955.112 verk passar istället för Tissot cal 3232? För isåfall kan jag ju beställa ett verk innan jag dissekerar orginalet om nått går fel:p.
Kollade på ranft och det borde stämma?
20180719_195238.jpg
 
I grunden är det samma och de går ofta billigt på Tradera. Jag har annars både 111 och 112 liggande men har inte kollat gången på dem då de är donatorer.
 
  • Like
Reactions: Beo
Hitta en 111 som tickar på fint och som växlar datum mjukt, den saknar timhjulet men den har du ju på din så detta är en perfekt donator.
 
  • Like
Reactions: Beo
Man får ut typ 99.99% av en automatfjäders potential mot 99,9% med vanligt fett. Som om det är nödvändigt på en automat där hela iden är att man rör på sig för att hålla fjädern uppdragen...

Vill man ha en klocka där tidsavvikelsen under gången är så lite som möjligt skall man titta på manuella modeller med flera trummor och Breguet baalasfjäder.
 
Senast ändrad:
Man får ut typ 99.99% av en automatfjäders potential mot 99,9% med vanligt fett. Som om det är nödvändigt på en automat där hela iden är att man rör på sig för att hålla fjädern uppdragen...

Vill man ha en klocka där tidsavvikelsen under gången är så lite som möjligt skall man titta på manuella modeller med flera trummor och Breguet baalasfjäder.
Så det är alltså istället för olja/fett i fjäderhuset? Trodde det var applicerat på ngt specifikt syälle i trumman typ :)
 
Automatfjädrar ligger med friktion mot trummas yttersida och då kan man använda ett trögare fett som gör att fjäder inte släpper hela tiden när den dras upp och man kan höra det när man drar upp fjädern att den slirar inne trumman om friktionen är för liten. själva fjädern fettar man in med ett tunnare fett/olja som vanligt.

Nu använder jag bara Moebius 941 eller 9415 och märker inte att det slirar och att reserven är utmärkt.

Måste tillägga att jag nästan uteslutande jobbar med väl använda fjädrar och de blir hårdare och sprödare med tiden så en ny fjäder kan behöva ett tjockare fett runt kanten.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp