• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ta bort verket ur boetten och pilla loss vridringen, glaset och koka boetten tillsammans med bommen så kanske det lossnar, men var försiktig med vridringen dom kan vara ganska spröda på gamla dykare.
Lyft ut verket för säkerthets skull. Så värmer du lite på halsen. Så kan du säkert dra av ytterdelen med en tång eller nåt.
Ok, verket ur, glaset ur. Hur sitter vridringen fast tro, bänder jag av den med en kniv lite försiktigt bara?
Den går inte att vrida i nuläget..

Ok, verket ur, glaset ur. Hur sitter vridringen fast tro, bänder jag av den med en kniv lite försiktigt bara?
Den går inte att vrida i nuläget..
Förmodligen har o-ringen torkat och tillsammans med en massa bös bildat ett trevligt klister, oftast är det bara att bända loss den med en slö kniv el dylikt, men som sagt vara försiktig, inte så kul om den spricker, det brukar finnas ett litet urtag lr vad man ska säga under vridringen.

Förmodligen har o-ringen torkat och tillsammans med en massa bös bildat ett trevligt klister, oftast är det bara att bända loss den med en slö kniv el dylikt, men som sagt vara försiktig, inte så kul om den spricker, det brukar finnas ett litet urtag lr vad man ska säga under vridringen.

Lägg den utltraljuden en stund så kanske den lossar sen. Säkert massa mög där bakom Kan du gräva ur den lite innefrån när du fått ur glaset.

Någon Ultraljudstvätt har jag tyvärr inte, kör tandborste och diskmedel :)
Lyckades få av vridringen, så ska rengöra och värma nu, få se om jag får av önskvärda delar

Busenkelt hemmapyssel!
En trasig fotoram, en bit fint tyg och spraylim blir en trevlig klockbricka på en kvart.:)
E3EA23B5-37A4-461D-ADAF-306BAB9B8900.jpeg
E80692C2-350E-4667-9488-592FEC07EAFC.jpeg
Snabb fråga, var hittade du det tyget? Är det nån slags sammet? Mörkgrön?

hmm Kronhalsen fick jag av men själva kronresten sitter som berget, testat värma med både kokande vatten och tändare, räcker inte till och vågar inte ta i alltför mycket. Kan man inte använda bensin för att lösa upp loctite tro..?
IMG_20180730_231911.jpg

hmm Kronhalsen fick jag av men själva kronresten sitter som berget, testat värma med både kokande vatten och tändare, räcker inte till och vågar inte ta i alltför mycket. Kan man inte använda bensin för att lösa upp loctite tro..?
IMG_20180730_231911.jpg
Låt grejerna ligga i något lösningsmedel över natten. som föreslagits, kemiskt ren bensin t ex, kronhalsen är nog inte nån mening med att lägga för mkt energi på, är nog lika bra att byta ut den.

Kemiskt ren bensin gjorde tyvärr ingen skillnad.. Tror det far bli att hitta ny kronhals, bom och krona.
Nagon som har delar liggandes som de vill bli av med..? Annars antar jag att Cousins har

Verket är alltså ETA 9362

Senast ändrad:
Efter att ha hittat packning och polerat glaset högblankt, (mineral, dog lite inombords), så spräcker jag glaset när jag ska klämma dit det...
Så nu har de gått från att vara ett görbart projekt, till endast reservdelar. Så om någon har behov av delar är det bara att hojta.
IMAG2959.jpg

Senast ändrad:
Kemiskt ren bensin gjorde tyvärr ingen skillnad.. Tror det far bli att hitta ny kronhals, bom och krona.
Nagon som har delar liggandes som de vill bli av med..? Annars antar jag att Cousins har

Verket är alltså ETA 9362
Testa aceton, om det var loctite borde det släppa, det är ju acetonbaserat lim

Jag har en Candino som behöver nytt glas. Men jag förstår inte hur man ska mäta och jämföra med t ex Sternkreuz. Någon som vet? Glaset har ball shape och är 26,7 x 26,7 mm. (Plus en kant som ligger mot boetten.)
IMG_20180731_153309.jpg

Efter att ha hittat packning och polerat glaset högblankt, (mineral, dog lite inombords), så spräcker jag glaset när jag ska klämma dit det...
Så nu har de gått från att vara ett görbart projekt, till endast reservdelar. Så om någon har behov av delar är det bara att hojta.
IMAG2959.jpg
Trist . Går det inte att hitta ett nytt glas?

Trist . Går det inte att hitta ett nytt glas?
Har pratat med Ånge urdelar och letat överallt på internet. Men hittar endast runda orginal Enicar glas och ett och annat rektangulärt. Så det verkar svårt om inte omöjligt. På Cousins hittar jag inget som passar heller. Glaset ska vara 283 * 312 exkl packning. https://www.cousinsuk.com/product/oval-shaped-sternkreuz-me

EDIT: Hmm, tror du att en akryl skulle funka?
https://www.cousinsuk.com/product/oval-shaped-sternkreuz-e
E311280

Har pratat med Ånge urdelar och letat överallt på internet. Men hittar endast runda orginal Enicar glas och ett och annat rektangulärt. Så det verkar svårt om inte omöjligt. På Cousins hittar jag inget som passar heller. Glaset ska vara 283 * 312 exkl packning. https://www.cousinsuk.com/product/oval-shaped-sternkreuz-me

E311280
Gjorde nåt liknade med en Tissot . Hade en fin quartz med ovalt glas. Men glaset var spräckt. @Martin Lovasz hade en boett liggande som jag fick glaset . Tror du inte jag knäckte det nya glaset när jag satt ditt det i boetten. Precis som du så dog jag lite.

E311280

Är väll väl värt att testa! Ibland får ju projekt ligga till sig och så kommer man på lösning letar på EBay exempelvis!!
Eller vad säger ni andra fixare?

Gjorde nåt liknade med en Tissot . Hade en fin quartz med ovalt glas. Men glaset var spräckt. @Martin Lovasz hade en boett liggande som jag fick glaset . Tror du inte jag knäckte det nya glaset när jag satt ditt det i boetten. Precis som du så dog jag lite.
Nej va trist! Speciellt när du hade turen att få en till!
Jag undrar om klockor med ovala glas kommer gå ur tiden snabbare än de med vanliga runda glas, pga hur svårt det är att hitta reserver.

Nej va trist! Speciellt när du hade turen att få en till!
Jag undrar om klockor med ovala glas kommer gå ur tiden snabbare än de med vanliga runda glas, pga hur svårt det är att hitta reserver.
Så är det säkert. Fyrkantiga och ovala glas brukar vara svåra att hitta så såna klockor är ofta billiga.

Hej vänner, jag letar efter en skruv till citizen urverk. Här är lite mått ifall någon av er kanske har något liknande. Den ska ha 1,5mm lång 'hals' dvs utan huvudet. Det är en skruv till en brygga.

Bilagor

• 20180731_193110.jpg
    20180731_193110.jpg
    87.3 KB · Visningar: 2
  • 20180731_193159.jpg
    20180731_193159.jpg
    87.6 KB · Visningar: 2
  • 20180731_192920.jpg
    20180731_192920.jpg
    59.1 KB · Visningar: 2
  • 20180731_193004.jpg
    20180731_193004.jpg
    85.2 KB · Visningar: 2
  • 20180731_192930.jpg
    20180731_192930.jpg
    47.3 KB · Visningar: 3
Fråga angående Alun. Ska försöka få bort en avbruten skruv i "fjäderfästet" på en uppdragstrumma, och undrar då hur man blandar till mirakelpastan!?
Vet att @rogart-63 har lyckats fräta bort delar, och säkert fler än han;)

Fråga angående Alun. Ska försöka få bort en avbruten skruv i "fjäderfästet" på en uppdragstrumma, och undrar då hur man blandar till mirakelpastan!?
Häll bara i lite alun och rör runt tills vattnet är mättat. Krävs inte mycket. Låt gärna glaset stå i solljus eller värme, då går det snabbare

"Fjäderfästet" eller fjäderhusbommen är oxå ofta gjord i stål så den rostar oxå. Så risken är att den försvinner eller blir förstörd. Men skadar ju inte å testa.

Tillbaka
Topp