• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

ittam

Audemars
Jag har några gamla Certina 320 hemma så jag kan också bistå om det krisar.
Tack där! Tyvärr räcker det inte med en fjäderhusbom, även hålet för bommen i verkplattan är slitet och även uppdragshjulets (det med fyrkantiga hålet) hål är kass. Och detta gäller en 321, så fjäderhusbommen kan säkert passa, men verkplattan skiljer.
 

rogart-63

Patek
Tack där! Tyvärr räcker det inte med en fjäderhusbom, även hålet för bommen i verkplattan är slitet och även uppdragshjulets (det med fyrkantiga hålet) hål är kass. Och detta gäller en 321, så fjäderhusbommen kan säkert passa, men verkplattan skiljer.
Misstänker att du får leta efter en donator. Man kanske kan fräsa in en juvel men beror precis på hur det ser ut .
 

ittam

Audemars
Misstänker att du får leta efter en donator. Man kanske kan fräsa in en juvel men beror precis på hur det ser ut .
Plockade delar från en klocka jag har två likadana av så det problemet löst, men tycker att "donatorn" är för bra att bara plocka delar ifrån. Så jakten på ett donatorverk börjar, så jag får igång även den igen....
 
Senast ändrad:

ittam

Audemars
Finns en platta på speedtimerkollektions. https://speedtimerkollektion.com/sh...ts_id=31585&osCsid=abs0k4d7l74vt5vrme60pt9956
Inte jättevacker kanske men lär funka efter en rengörning.
Jag kanske varit otydlig, men det är en 321 jag jagar delar till. Lägger "donatorn" i "att fixahögen" tills jag norpar något användbart på tratten eller liknande. En skrotklocka kan säkert vara användbar längre fram då jag misstänker att jag kommer få behov av delar även längre fram. Inte ens en Certina håller hur länge som helst ;)
Och ett stort tack för att du bryr dig vännen!!!!
 

rogart-63

Patek
Jag kanske varit otydlig, men det är en 321 jag jagar delar till. Lägger "donatorn" i "att fixahögen" tills jag norpar något användbart på tratten eller liknande. En skrotklocka kan säkert vara användbar längre fram då jag misstänker att jag kommer få behov av delar även längre fram. Inte ens en Certina håller hur länge som helst ;)
Och ett stort tack för att du bryr dig vännen!!!!
Så många siffror fram och åter. Vad är det som skiljer dom åt. Tittar man på ranfft så verkar tillochmed 321 varit märkt med 320 i början?
 

ittam

Audemars
Så många siffror fram och åter. Vad är det som skiljer dom åt. Tittar man på ranfft så verkar tillochmed 321 varit märkt med 320 i början?

"Remarks
like 320, but different bridge shapes
early samples signed as 320 on dial side."
Det är stor skillnad på plattorna, men misstänker att övriga delar kan vara kompatibla..
 

rogart-63

Patek
"Remarks
like 320, but different bridge shapes
early samples signed as 320 on dial side."
Det är stor skillnad på plattorna, men misstänker att övriga delar kan vara kompatibla..
Jag kollade på plattan på speedtimer . Det var en 320 . Men verkar ha skruvhålen för 321 bryggorna oxå. Men låter det vara osagt att den passar. Enda som vet är nog Martin
 

ittam

Audemars
Det var viss skillnad det. Lättare å fräsa in en juvel om det behövs. Om den inte är helt åt helskotta utsliten.
Fjäderhusbommen glappar rejält i hålet, t.o.m. så det stora "uppdragshjulet" lägger sig uppe på det lilla. Börja krångla med att fräsa för juvel är inte värt jobbet på en så billig klocka. Springer säkert på en användbar donator tids nog. Men du ska ha stort tack för tiden du lagt på en novis misstag!!!! Sann KS-anda måste jag säga!!!
 

differo

Cartier
Kanske finaste insats i verkstan från mitt håll. Väldans nöjd. Pappas gamla "10 års tjänst" klocka. Fin prestation av ett urverk i det längre segmentet, unitas 6325.
20180803_192433.jpg
20180803_205217.jpg
20180803_205235.jpg
20180803_205730.jpg
 

Fadershan

Patek
Fjäderhusbommen glappar rejält i hålet, t.o.m. så det stora "uppdragshjulet" lägger sig uppe på det lilla. Börja krångla med att fräsa för juvel är inte värt jobbet på en så billig klocka. Springer säkert på en användbar donator tids nog. Men du ska ha stort tack för tiden du lagt på en novis misstag!!!! Sann KS-anda måste jag säga!!!
Har inte läst supernoga men jag har nog rätt gott om cal 320 delar. Dra ett PM om jag ska kika efter ngt, e hemma igen på tisdag.
 

ittam

Audemars
Har inte läst supernoga men jag har nog rätt gott om cal 320 delar. Dra ett PM om jag ska kika efter ngt, e hemma igen på tisdag.
Det gäller delar till Certina 321, inte 320. De flesta delarna är kompatibla, men givetvis inte den viktigaste delen tyvärr. Behöver "uppdragsbryggan" som är helt utsliten i hålet för uppdragsbommen. Men har du 321 skrot är jag intresserad!
 

Fadershan

Patek
Det gäller delar till Certina 321, inte 320. De flesta delarna är kompatibla, men givetvis inte den viktigaste delen tyvärr. Behöver "uppdragsbryggan" som är helt utsliten i hålet för uppdragsbommen. Men har du 321 skrot är jag intresserad!
Ah ok sorry! 320 och 324 visste jag skillde sig pga centrumsekundkonverteringen men har inget 321 tyvärr! :(
 
Topp