rogart-63
Pandion
Vad är det för verk?Aj fan, då får jag testa något annat. Eller jaga reda på en fjäderhusbom som passar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad är det för verk?Aj fan, då får jag testa något annat. Eller jaga reda på en fjäderhusbom som passar!
Certina 321. Du kanske av en händelse har något som passar?Vad är det för verk?
Har nån svag aning om att jag sett nåt 320 verk i lådorna. Så inte helt omöjligt. Ska kolla.Certina 321. Du kanske av en händelse har något som passar?
Har några gamla 8200 verk om det finns nåt som passar på dom?8110, men många citizen använder sig av dessa. Dock råkat jag inte ha ngt skrotverk hemma
Får göra det.Tack för försöket!!!Nån balans i dåligt skick var det bara. Har du hört med @Martin Lovasz?
Ingen aning men det borde vara samma tror jag, budar på några citizen bara för att chansa om de har det om det är skrotverk du har testar jag gärna om det är nåt som passarHar några gamla 8200 verk om det finns nåt som passar på dom?
Har din adress så lägger det på lådan imorgon så kan du testa.Ingen aning men det borde vara samma tror jag, budar på några citizen bara för att chansa om de har det om det är skrotverk du har testar jag gärna om det är nåt som passar
Du är en klippa @rogart-63 (som vanligt)!Har din adress så lägger det på lådan imorgon så kan du testa.
Tack där! Tyvärr räcker det inte med en fjäderhusbom, även hålet för bommen i verkplattan är slitet och även uppdragshjulets (det med fyrkantiga hålet) hål är kass. Och detta gäller en 321, så fjäderhusbommen kan säkert passa, men verkplattan skiljer.Jag har några gamla Certina 320 hemma så jag kan också bistå om det krisar.
Misstänker att du får leta efter en donator. Man kanske kan fräsa in en juvel men beror precis på hur det ser ut .Tack där! Tyvärr räcker det inte med en fjäderhusbom, även hålet för bommen i verkplattan är slitet och även uppdragshjulets (det med fyrkantiga hålet) hål är kass. Och detta gäller en 321, så fjäderhusbommen kan säkert passa, men verkplattan skiljer.
Plockade delar från en klocka jag har två likadana av så det problemet löst, men tycker att "donatorn" är för bra att bara plocka delar ifrån. Så jakten på ett donatorverk börjar, så jag får igång även den igen....Misstänker att du får leta efter en donator. Man kanske kan fräsa in en juvel men beror precis på hur det ser ut .
Tack för att du försöker! Annars får jag fråga Certinakungen @Martin Lovasz . Det han inte har i Certinaväg är inte värt att ha!!Skall kolla om jag har något 321 också men tror tyvärr inte det.
Jag kanske varit otydlig, men det är en 321 jag jagar delar till. Lägger "donatorn" i "att fixahögen" tills jag norpar något användbart på tratten eller liknande. En skrotklocka kan säkert vara användbar längre fram då jag misstänker att jag kommer få behov av delar även längre fram. Inte ens en Certina håller hur länge som helstFinns en platta på speedtimerkollektions. https://speedtimerkollektion.com/sh...ts_id=31585&osCsid=abs0k4d7l74vt5vrme60pt9956
Inte jättevacker kanske men lär funka efter en rengörning.
Så många siffror fram och åter. Vad är det som skiljer dom åt. Tittar man på ranfft så verkar tillochmed 321 varit märkt med 320 i början?Jag kanske varit otydlig, men det är en 321 jag jagar delar till. Lägger "donatorn" i "att fixahögen" tills jag norpar något användbart på tratten eller liknande. En skrotklocka kan säkert vara användbar längre fram då jag misstänker att jag kommer få behov av delar även längre fram. Inte ens en Certina håller hur länge som helst
Och ett stort tack för att du bryr dig vännen!!!!
Så många siffror fram och åter. Vad är det som skiljer dom åt. Tittar man på ranfft så verkar tillochmed 321 varit märkt med 320 i början?
Jag kollade på plattan på speedtimer . Det var en 320 . Men verkar ha skruvhålen för 321 bryggorna oxå. Men låter det vara osagt att den passar. Enda som vet är nog Martin"Remarks
like 320, but different bridge shapes
early samples signed as 320 on dial side."
Det är stor skillnad på plattorna, men misstänker att övriga delar kan vara kompatibla..
Förstår nu att jag varit riktigt otydlig! När jag skrev verkplatta menade jag brygga. Inte lätt för en novis med alla dessa konstiga namn...Jag kollade på plattan på speedtimer . Det var en 320 . Men verkar ha skruvhålen för 321 bryggorna oxå. Men låter det vara osagt att den passar. Enda som vet är nog Martin
Det var viss skillnad det. Lättare å fräsa in en juvel om det behövs. Om den inte är helt åt helskotta utsliten.Förstår nu att jag varit riktigt otydlig! När jag skrev verkplatta menade jag brygga. Inte lätt för en novis med alla dessa konstiga namn...
Fjäderhusbommen glappar rejält i hålet, t.o.m. så det stora "uppdragshjulet" lägger sig uppe på det lilla. Börja krångla med att fräsa för juvel är inte värt jobbet på en så billig klocka. Springer säkert på en användbar donator tids nog. Men du ska ha stort tack för tiden du lagt på en novis misstag!!!! Sann KS-anda måste jag säga!!!Det var viss skillnad det. Lättare å fräsa in en juvel om det behövs. Om den inte är helt åt helskotta utsliten.
Ett av mina favorit verk . Grym slitvarg som nästan alltid går kanon fint .Kanske finaste insats i verkstan från mitt håll. Väldans nöjd. Pappas gamla "10 års tjänst" klocka. Fin prestation av ett urverk i det längre segmentet, unitas 6325.
Väldigt tjusigt!!Kanske finaste insats i verkstan från mitt håll. Väldans nöjd. Pappas gamla "10 års tjänst" klocka. Fin prestation av ett urverk i det längre segmentet, unitas 6325.
Har inte läst supernoga men jag har nog rätt gott om cal 320 delar. Dra ett PM om jag ska kika efter ngt, e hemma igen på tisdag.Fjäderhusbommen glappar rejält i hålet, t.o.m. så det stora "uppdragshjulet" lägger sig uppe på det lilla. Börja krångla med att fräsa för juvel är inte värt jobbet på en så billig klocka. Springer säkert på en användbar donator tids nog. Men du ska ha stort tack för tiden du lagt på en novis misstag!!!! Sann KS-anda måste jag säga!!!
Det gäller delar till Certina 321, inte 320. De flesta delarna är kompatibla, men givetvis inte den viktigaste delen tyvärr. Behöver "uppdragsbryggan" som är helt utsliten i hålet för uppdragsbommen. Men har du 321 skrot är jag intresserad!Har inte läst supernoga men jag har nog rätt gott om cal 320 delar. Dra ett PM om jag ska kika efter ngt, e hemma igen på tisdag.
Ah ok sorry! 320 och 324 visste jag skillde sig pga centrumsekundkonverteringen men har inget 321 tyvärr!Det gäller delar till Certina 321, inte 320. De flesta delarna är kompatibla, men givetvis inte den viktigaste delen tyvärr. Behöver "uppdragsbryggan" som är helt utsliten i hålet för uppdragsbommen. Men har du 321 skrot är jag intresserad!