rogart-63
Pandion
Där sket sig min teori. Då är det säkert datumhjulet.Nej,har bara smort upp de synliga juvelerna och in vid minuthjulet så jag har ännu inte 'dissekerat' något.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Där sket sig min teori. Då är det säkert datumhjulet.Nej,har bara smort upp de synliga juvelerna och in vid minuthjulet så jag har ännu inte 'dissekerat' något.
Eller gammal olja . Även om jag inte tror att dom smörjdes. Sitter en liten fjäder med en hake på som petar till skivan.Aj, den skulle du inte plocka av för där sitter sällan felet.
Det som växlar datumet är det stora hjulet mellan datum 8 och 11, Om någon eller några kuggar är lite ojämna i höjdled kan det bli en stor friktion mellan kuggarna och hjulet och den över plattan på hjulet då kuggarna går mellan dem.
Kan sitta smuts i mellanrummet som gör att det blir extra friktion också.
Lägger man för mycket fett på datumdiskens kuggar och klockan blir liggande är det mycket möjligt att det samlas i mellanrummet och torkar.Eller gammal olja . Även om jag inte tror att dom smörjdes. Sitter en liten fjäder med en hake på som petar till skivan.
Jag har förstått det,det är bara det att jag aldrig mekat quartz så det är lite läskigt iochmed att jag vill ju inte sabba min pappas guldklocka,det är ju lite affektionsvärde för mig.Ramlar stoppet inte ut efter att man tvingat runt hjulet och oljat så får man vackert plocka isär verket och rengöra juveler och tappar.
Tackar för det och tippsen,blir nog nästa helgs jobb.Delar har jag om du skulle behöva men var försiktig så går det bra. Rotorn sitter i en juvel på 955.111 men senare kom det budgetmodeller där man inte använde juveler och det är en himla plåga att sätta i rotorn i dem då den är magnetisk och vill hopp ur hållaren.
412 samma men lite mindre bara.
Nej,tid och lugn och ro annars är det ingen ide' samt ks andans goda råd o tipps.Ja, bråttom skall man inte ha.
Det är en fattnings- öppnare/stängare du behöver? Har tyvärr inga sådana.Tänkt att fixa till min gamla morfars fickur från 1800 . Men den behöver lite nya delar . Bla juveler . Dom är rubbade in i plattan . Skulle behöva några verktyg till detta . Nån som har man kan låna av kanske? Typ detta fast inte i balansbryggan . Såna verktyg iallafall
Är det så dom heter på svenska . Tack ..Det är en fattnings- öppnare/stängare du behöver? Har tyvärr inga sådana.
Jag har bytt juveler på ett fickur med ”rubbed fit” en gång men insåg försent att det var så. Hanterade den som en ”vanlig” juvel. Fick med en del av plattan när jag pressade ur så fick brotscha hålet och konvertera till ”friction fit”.
Är det så dom heter på svenska . Tack ..
Kanske inte . Men skulle vilja ha igång min morfars gamla fickur . Utan att behöva byta brygga .Dyker ju upp ibland på Tratten men om man inte frekvent servar väldigt gamla verk kanske det inte riktigt är värt det.
Det kanske skulle funka ? Kan ju testa iallafall . Man ser fattningsverktyg på Tradera ibland . Så kan ju dyka upp nåt . Ingen superbrådska.Här har jag ett sådant verktyg du kan testa med.
Principen är den samma som i videon.
Kanske inte . Men skulle vilja ha igång min morfars gamla fickur . Utan att behöva byta brygga .
Har en brygga att testa på . Stora juveler . Jag kolla på cousinsuk och den största var 1,30 . Ungefär vad jag har nu . Ska se om jag kan få ut en hel juvel i den andra bryggan och mäta på .Klart att man vill ”göra rätt” men blir det alltför mycket trassel kan du ju alltid göra som jag gjorde av misstag . Konvertera till ”friction fit” alltså.
Är nog lättare att brotscha upp hålet lite och sätta in en lite större juvel med friktionfit. Tog en från den andra som var 1,7 och den skramla runt i den gamla bryggan. Så det får nog bli en konvertering där. Gäller bara å ta reda på vad hjulet har för diameter på axlen. Borde kunna se bra ut ändå.Är juvelerna spruckna tycker jag det är svårt att få dem att hålla ihop i mätmomentet. Instruktionsfoldern jag fick till mitt juvelerings- verktyg föreslog att man skulle mäta hålet med brotschen istället (som är väl uppmärkt med storlek). Man tar den brotsch som inte riktigt ryms och vidgar hålet med den.
Hahah ja jag satt oxå och svor över delad uppdragsaxel häromdan!Näpp!fått ihop skiten igen meeeen!samma resultat fast sämre!?nu rycker sekund visaren igen.tipps motages tacksamt.
Fel ordning såklart med,jaja ni får kolla nerifrån o upp.Nu slår jag igen butiken för idag och då åker verket in i en burk så länge.
Ps!den som har uppfunnit delad uppdrags axel måste haft asfalterad sandlåda som barn för fy vad besvärligt att hålla på att ställa klockan med verket ur boetten.
Tog en bit krympslang å drog över skarven sist jag meka med delad bom. Sen drog jag bara isär den innan jag stoppa den i boetten . Skulle säkert funka med nåt plaströr eller nåt liknade oxå . Om man inte hittar en hel bom som man använda vid skruvandet.Hahah ja jag satt oxå och svor över delad uppdragsaxel häromdan!
Verket menades nog.Någon med kunskap som skulle kunna fixa denna? Tog den till en urmakare sa att i princeip hela uret var tvunget att bytas.
KORREKT!Verket menades nog.