• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Testa snabbväxlingen och se om någon eller fleras datum är trögare än de andra för då är den kuggarna på själva datumdisken som måste justeras eller disken bytas. Är det jämntrögt vid datumbytet så kan den lilla fjädern vid datum 13 trycka för hårt mot diskens kuggar och då får man lossa lite på skruven som håller plattan med fjäder så man kan lyfta upp den och böja in den lite lätt, normalt brukar det vara tvärt om att den tappat tryck och man måste böja ut den och då märker man det genom att datumet bara växlar halvvägs.

Är det fortfarande trögt när du ställer tiden?

Ställde jag tiden så går det lite trögt men snabbväxlingen roterar bra,inget datum är sämre än något annat och nu har jag plockat isär 'plåten'vid 29 som ochså är för tidsinställningen,smort och kollat samt ska klura ut hur skiten ska ihop igen:eek:.

Aj, den skulle du inte plocka av för där sitter sällan felet. :p

Det som växlar datumet är det stora hjulet mellan datum 8 och 11, Om någon eller några kuggar är lite ojämna i höjdled kan det bli en stor friktion mellan kuggarna och hjulet och den över plattan på hjulet då kuggarna går mellan dem.

Kan sitta smuts i mellanrummet som gör att det blir extra friktion också.

Aj, den skulle du inte plocka av för där sitter sällan felet. :p

Det som växlar datumet är det stora hjulet mellan datum 8 och 11, Om någon eller några kuggar är lite ojämna i höjdled kan det bli en stor friktion mellan kuggarna och hjulet och den över plattan på hjulet då kuggarna går mellan dem.

Kan sitta smuts i mellanrummet som gör att det blir extra friktion också.
Eller gammal olja . Även om jag inte tror att dom smörjdes. Sitter en liten fjäder med en hake på som petar till skivan.

Näpp!fått ihop skiten igen meeeen!samma resultat fast sämre!?nu rycker sekund visaren igen:arghh:.tipps motages tacksamt.
20180722_183220.jpg
20180722_180900.jpg
20180722_180348.jpg
20180722_121248.jpg

Fel ordning såklart med:bored:,jaja ni får kolla nerifrån o upp:p.Nu slår jag igen butiken för idag och då åker verket in i en burk så länge.
20180722_211140.jpg

Ps!den som har uppfunnit delad uppdrags axel måste haft asfalterad sandlåda som barn:mad: för fy vad besvärligt att hålla på att ställa klockan med verket ur boetten:dead:.

Senast ändrad:
Ramlar stoppet inte ut efter att man tvingat runt hjulet och oljat så får man vackert plocka isär verket och rengöra juveler och tappar.
Jag har förstått det:arghh:,det är bara det att jag aldrig mekat quartz så det är lite läskigt iochmed att jag vill ju inte sabba min pappas guldklocka,det är ju lite affektionsvärde för mig.:)

Delar har jag om du skulle behöva men var försiktig så går det bra. Rotorn sitter i en juvel på 955.111 men senare kom det budgetmodeller där man inte använde juveler och det är en himla plåga att sätta i rotorn i dem då den är magnetisk och vill hopp ur hållaren.

412 samma men lite mindre bara.

Senast ändrad:
Delar har jag om du skulle behöva men var försiktig så går det bra. Rotorn sitter i en juvel på 955.111 men senare kom det budgetmodeller där man inte använde juveler och det är en himla plåga att sätta i rotorn i dem då den är magnetisk och vill hopp ur hållaren.

412 samma men lite mindre bara.
Tackar för det och tippsen,blir nog nästa helgs jobb:).

Tänkt att fixa till min gamla morfars fickur från 1800 . Men den behöver lite nya delar . Bla juveler . Dom är rubbade in i plattan . Skulle behöva några verktyg till detta . Nån som har man kan låna av kanske? Typ detta fast inte i balansbryggan . Såna verktyg iallafall

Tänkt att fixa till min gamla morfars fickur från 1800 . Men den behöver lite nya delar . Bla juveler . Dom är rubbade in i plattan . Skulle behöva några verktyg till detta . Nån som har man kan låna av kanske? Typ detta fast inte i balansbryggan . Såna verktyg iallafall
Det är en fattnings- öppnare/stängare du behöver? Har tyvärr inga sådana.

Jag har bytt juveler på ett fickur med ”rubbed fit” en gång men insåg försent att det var så. Hanterade den som en ”vanlig” juvel. Fick med en del av plattan när jag pressade ur så fick brotscha hålet och konvertera till ”friction fit”.

Det är en fattnings- öppnare/stängare du behöver? Har tyvärr inga sådana.

Jag har bytt juveler på ett fickur med ”rubbed fit” en gång men insåg försent att det var så. Hanterade den som en ”vanlig” juvel. Fick med en del av plattan när jag pressade ur så fick brotscha hålet och konvertera till ”friction fit”.
Är det så dom heter på svenska . Tack ..

Klart att man vill ”göra rätt” men blir det alltför mycket trassel kan du ju alltid göra som jag gjorde av misstag :). Konvertera till ”friction fit” alltså.
Har en brygga att testa på . Stora juveler . Jag kolla på cousinsuk och den största var 1,30 . Ungefär vad jag har nu . Ska se om jag kan få ut en hel juvel i den andra bryggan och mäta på .

Är juvelerna spruckna tycker jag det är svårt att få dem att hålla ihop i mätmomentet. Instruktionsfoldern jag fick till mitt juvelerings- verktyg föreslog att man skulle mäta hålet med brotschen istället (som är väl uppmärkt med storlek). Man tar den brotsch som inte riktigt ryms och vidgar hålet med den.

Är juvelerna spruckna tycker jag det är svårt att få dem att hålla ihop i mätmomentet. Instruktionsfoldern jag fick till mitt juvelerings- verktyg föreslog att man skulle mäta hålet med brotschen istället (som är väl uppmärkt med storlek). Man tar den brotsch som inte riktigt ryms och vidgar hålet med den.
Är nog lättare att brotscha upp hålet lite och sätta in en lite större juvel med friktionfit. Tog en från den andra som var 1,7 och den skramla runt i den gamla bryggan. Så det får nog bli en konvertering där. Gäller bara å ta reda på vad hjulet har för diameter på axlen. Borde kunna se bra ut ändå.

• Like
Reactions: Beo
Näpp!fått ihop skiten igen meeeen!samma resultat fast sämre!?nu rycker sekund visaren igen:arghh:.tipps motages tacksamt.
20180722_183220.jpg
20180722_180900.jpg
20180722_180348.jpg
20180722_121248.jpg

Fel ordning såklart med:bored:,jaja ni får kolla nerifrån o upp:p.Nu slår jag igen butiken för idag och då åker verket in i en burk så länge.
20180722_211140.jpg

Ps!den som har uppfunnit delad uppdrags axel måste haft asfalterad sandlåda som barn:mad: för fy vad besvärligt att hålla på att ställa klockan med verket ur boetten:dead:.
Hahah ja jag satt oxå och svor över delad uppdragsaxel häromdan! :)

• Like
Reactions: Beo
Någon med kunskap som skulle kunna fixa denna? Tog den till en urmakare sa att i princeip hela uret var tvunget att bytas.
dmzXMcdNoVs_QDA8zjaxiZCUU4MawRQJhEFO_jFK-rKtkBZCpeloaeQ7hHEqMgAKociryhqDH5zmXLZ8vFmueLNL14HN0qWSLZ-wSuAnTP6CBohiqVA0USS7JUtS-VdwvxwvRv3hEI6yFvs0QFoEEc02nLnLdmgBASmOCSdhtgUXDxKwaHavXhhzcwBM2n5XGx6PnW71Poz1gFax5Vc6hMaPcZE1r_l1USIfeTzmo6I5PQIx4P5C5TA3t1xCaZtKYkpSwugHlBYq7_-TdSm7dw3a2YoemcG9IObKk-PV0gHgVcJR7mxm19vAIEYHFJy7VcLjY2zarUcGVTNg6P-PM6iacYciF_tVTExvEieKX2qTa-oTjfVAtsJpU7ZZOMjWC0JhCe6QlMUyV0aj2LVQY2sDN38283ZNrbf2f3qOQy8Mns0zujRlybGDf1dD4kEV3mpobWr8TJ228hNLoYlTmD_ofTKAT6pLIcjwI0g7IOWCdHFIHubKeBVL4RNtSEgQaIC00mtYA7YK0Q1QNS5aUiAHpBxZmoZvjY8ONCAs8oFYyiyDGD-xd0oCtxyQEm4duEJKX2eqBbjhf4Mit7dm9SPCfM3kmWQzLebiK0M=w966-h1287-no

Um5TCTLeoLMOAUbX4xHxtn5mh7l3rps_-rs_sVP3Hy8zn0AuH80HKNQpUM94JCGIVgDYBnSgkFuOT1XeCe6C0oEFio9kqIbywO7WuAOkZPDzcy8vFdNyer0wbFtdaX5CEGyhSjz_Wu8XI63zdRSXo1qdBgW-8IfurPJfZzfLsnV_ZaC9OgzrxEWO-Hq1DB9GKN4pJppidulvgzhhg2BXXu2Rd57xzK1tIdqJvH6zRgIKU1EvcjRJUaWLqOYxNVDsGT62yE97cxG5E_cjNa6n_EpagCQpVnJCi8-U32ylZ-2E6pCR9vQGtG6n1GwIAfle7Js_7P7J37vl17WhBoD_NJCb1-ltBcGyTelZKxVpXzplYutq9R-4H4DGmHc16UiyP7g4YqZgYwptJ1ThgJRuoZ5od58ygWDR3SRR9_Ju4rsLAy4OfsG-Q9AUiYyUAaFClJpDwX9wvI0d2gYXycW0Lx4nR4xj6kIalBvSR7AHFHvRdOsGsBztlbp1TRQkNe0Nr2UUlXhjSTAylve0and6z7zw94coHqqM0x92K880T-rgU2HdyXzFsu64FcNJ-qItut-28uiJLh2ZB_IKrCEFD8DfjBqgItdlUVwKL9s=w966-h1287-no

Miyota 6M12 är en modern ersättare till Citizen 6110A så man kan köpa ett nytt urverk om man skulle vilja men borde ha några klockor liggande med det urverket.

Tillbaka
Topp