• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Vilka skulle ni säga är de bästa storlekarna på pincetter? Jag tänkte jag skulle försöka få tag på ett par Dumontpincetter, om någon har några till salu så är jag intresserad.

No 2 för grovjobb och 5 för finlir är väl den klassiska kombon. Tycker dessa fungerar bra. Några kör även 3c till allt men jag tycker den är för styv och saknar känsla.

Tweezer nr 7 skulle jag föreslå oxå.
Har testat riktigt billiga pincetter/korntänger och bara blivit besviken. De jag kör på är fortfarande rätt billiga men tycker de är skitbra. Vetus från cousinsuk. Very fine tip, medium och super fine.
15377336082585675007363928396433.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

Fadershan

Patek
Håller på att strippa ner och felsöka en riktigt cool cushion case Omega. Baklocket har sedan tidigare en lagning som gått upp. Utan att göra något superpedantiskt och bara för att förhindra skit att komma in, hur skulle ni göra? Kan jag smeta på lite stålplast från insidan och slipa till? Bättrw förslag tas tacjsamt emot! :D
IMG_20180923_221101.jpg
 

Beo

Patek
Håller på att strippa ner och felsöka en riktigt cool cushion case Omega. Baklocket har sedan tidigare en lagning som gått upp. Utan att göra något superpedantiskt och bara för att förhindra skit att komma in, hur skulle ni göra? Kan jag smeta på lite stålplast från insidan och slipa till? Bättrw förslag tas tacjsamt emot! :D
IMG_20180923_221101.jpg
Chemisk metall?typ Belzona.
 

Fadershan

Patek
Nix!belzona 1221 är kemisk metall som går att bearbeta med tup svarv och fräs när det härdat,helt kanon vid metall lagningar,kollade just på ebay och 2 komponents påsarna kosta typ 170:- men går att med tape försluta och spara några år,kanonbra:)
Läckert! Köpte 2-komponents stålplast för en annan grej men tyckte det blev lite mjukt. Kanske detta är snäppet bättre då för jag antar fortfarande att det är samma typ av prudukt :) stålplast/kemisk metall.
 
  • Like
Reactions: Beo

Zacke

Vacheron
2-Faktor
No 2 för grovjobb och 5 för finlir är väl den klassiska kombon. Tycker dessa fungerar bra. Några kör även 3c till allt men jag tycker den är för styv och saknar känsla.

Tweezer nr 7 skulle jag föreslå oxå.

Har testat riktigt billiga pincetter/korntänger och bara blivit besviken. De jag kör på är fortfarande rätt billiga men tycker de är skitbra. Vetus från cousinsuk. Very fine tip, medium och super fine.
15377336082585675007363928396433.jpg

Kör Vetus med och tycker de är helt ok.:)
Har även några cousins egna men nästan mer känsla i Vetus.
Stort tack för era tips och råd :heart:
 

rogart-63

Patek
Håller på att strippa ner och felsöka en riktigt cool cushion case Omega. Baklocket har sedan tidigare en lagning som gått upp. Utan att göra något superpedantiskt och bara för att förhindra skit att komma in, hur skulle ni göra? Kan jag smeta på lite stålplast från insidan och slipa till? Bättrw förslag tas tacjsamt emot! :D
IMG_20180923_221101.jpg
Är den lödd innan ? stålplast skulle nog funka men vet inte hur det är att ha mot huden hela tiden. Epoxi kan ge allergi. Har ett liknande dilemma men en cushion case. Den är väldigt gropig. Fick tips om karosseri tenn. Men det lär väl slitas det oxå. Svarva en ny?
 

rogart-63

Patek
Vilka skulle ni säga är de bästa storlekarna på pincetter? Jag tänkte jag skulle försöka få tag på ett par Dumontpincetter, om någon har några till salu så är jag intresserad.
Kör rätt mycket med mässing. Och vanlig en som heter OO Annars är väl 2 och 5 dom vanligaste. Själv tycker jag 2 är lite klumpig och styv. Isåfall föredrar jag 3.
Har nog nån hyfsad 2 du kan få köpa om du vill?
 

rogart-63

Patek
Hej fixers! Jag har försökt och köpt en del bommar (alltså missar inte "stems") men kom ju på att jag kan fråga i vår eminenta tråd!! :) Jag behöver lätt böjt plexi ca 28x18. Fattar nada av Sternkreutzmallarna osv.. Någon som vet? Har oxå beställt plattor så jag kan göra som @eriksson850 @alexndr och @rogart-63 men vill ju helst slippa just nu och ta det när mer tid finns att laborera med! :)
IMG_20180916_210011.jpg
IMG_20180916_205957.jpg
Bakat nåt i helgen :)
 

Fadershan

Patek
Nää haha jag har firat lite retroaktiv bröllopsdag med wifeyn så inget bak men har fått hem bakplattoriaf! Dessutom kan jag meddela att jag har hittat typ rätt typ av glas men storleken fanns inte tillräckligt nära men ska prova slipa ner och se ifall det går ändå.. tvek eftersm böjen på glaset ej är exakt som boett.
Återkommer med bilder och info på den här plexi-sub-tråden :D
 
  • Like
Reactions: Beo

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Funderar!
Har köpt en gammal Helvetia, som fortade sig minst 10min på ett dygn.
Spiralen var inte fin, så knixa till den hjälpligt! Gick då något bättre fast svår att rucka! Högt beat error 9,8. Fixa ner det under 1, och den går på 18000. Men hittar inget bra läge vid ruckning! Ligger 500s +.
Kan det vara fel spiral? För kort?
Söker donator verk till den då många skruvar har kassa spår, är Helvetia cal. 800c.
 

rogart-63

Patek
Funderar!
Har köpt en gammal Helvetia, som fortade sig minst 10min på ett dygn.
Spiralen var inte fin, så knixa till den hjälpligt! Gick då något bättre fast svår att rucka! Högt beat error 9,8. Fixa ner det under 1, och den går på 18000. Men hittar inget bra läge vid ruckning! Ligger 500s +.
Kan det vara fel spiral? För kort?
Söker donator verk till den då många skruvar har kassa spår, är Helvetia cal. 800c.
Inte det vanligaste verket precis ? Kanske ligger det några av fjädrarna ihop så du får en kortare spiral?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Och visst har du avmagnetiserat den så du vet att det inte är det? :)
Jo då denna gången har jag tänkt på det ! ;) men tipset är välkommet !
Låg och tänkte innan sömnen slog till i går, spiralen var linjerad när den var lös på balansen. Men skevade även om jag lyfte så mycket det gick på infästningen ! Så kanske bytt till fel spiral vid någon tidigare service !
@rogart-63 tipsa mig om donator verk från bukten så kollar på det!
 

Fadershan

Patek
Jo då denna gången har jag tänkt på det ! ;) men tipset är välkommet !
Låg och tänkte innan sömnen slog till i går, spiralen var linjerad när den var lös på balansen. Men skevade även om jag lyfte så mycket det gick på infästningen ! Så kanske bytt till fel spiral vid någon tidigare service !
@rogart-63 tipsa mig om donator verk från bukten så kollar på det!
Mycket möjligt med fel spiral! Folk gör vad som helst för att kunna skriva "fungerar" "tickar" osv i auktioner..
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor

Fadershan

Patek
Tja! Har precis tvättat ett sketgammalt omegaverk som var ickegående innan och satt ihop endast gångmekanismen för test. Den tappar otroligt mkt tid. Det kan väl nästan bara bero på defekt/felaktig hårfjäder? Annan teori uppskattas! :) Svårt med reservdelar! Tror det är ett cal 26.5.
IMG_20180927_064544.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tja! Har precis tvättat ett sketgammalt omegaverk som var ickegående innan och satt ihop endast gångmekanismen för test. Den tappar otroligt mkt tid. Det kan väl nästan bara bero på defekt/felaktig hårfjäder? Annan teori uppskattas! :) Svårt med reservdelar! Tror det är ett cal 26.5.
IMG_20180927_064544.jpg

Om du kör verket utan gånghake, snurrar löpverket fint?
Med gånghake installerad, växlar den position på ett bra sätt om du rör vid den lätt?
 

Fadershan

Patek
Om du kör verket utan gånghake, snurrar löpverket fint?
Med gånghake installerad, växlar den position på ett bra sätt om du rör vid den lätt?
Yes på båda frågorna! Började med utan gånghake eftersom det samtidigt var en felsökning då verket stod still när jag fick det! Efter det monterade jag på gånghaken och vred på lite kraft för att peta på gånghaken i vanlig ordning så att den "tippar" över åt båda håll :)

Det här är första ihopplockningen som jag har haft tillgång till mikroskåpet, vilken grej! Helt plötsligt kan man se att allt sitter som det ska osv..dessutom ser man ju mindre kul saker oxå. Ett av mina roligare senaste verktygsköp! :)
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tja! Har precis tvättat ett sketgammalt omegaverk som var ickegående innan och satt ihop endast gångmekanismen för test. Den tappar otroligt mkt tid. Det kan väl nästan bara bero på defekt/felaktig hårfjäder? Annan teori uppskattas! :) Svårt med reservdelar! Tror det är ett cal 26.5.
IMG_20180927_064544.jpg
Du har väll troligen kollat så hårdjädern ligger plant, var en sak jag såg på mitt senaste projekt som ej gick att rucka!
Edit: den forta sig, kom jag på!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Om du kör verket utan gånghake, snurrar löpverket fint?
Yes på båda frågorna! Började med utan gånghake eftersom det samtidigt var en felsökning då verket stod still när jag fick det! Efter det monterade jag på gånghaken och vred på lite kraft för att peta på gånghaken i vanlig ordning så att den "tippar" över åt båda håll :)

Det här är första ihopplockningen som jag har haft tillgång till mikroskåpet, vilken grej! Helt plötsligt kan man se att allt sitter som det ska osv..dessutom ser man ju mindre kul saker oxå. Ett av mina roligare senaste verktygsköp! :)

Jag instämmer gällande mikroskopet. Det tar hantverket till en helt ny nivå. Men samtidigt som du säger; ibland ser man saker som man kanske inte skulle vilja se :)

Du har inga lösa juveler på gånghake eller liverrulle?
 

Fadershan

Patek
Jag instämmer gällande mikroskopet. Det tar hantverket till en helt ny nivå. Men samtidigt som du säger; ibland ser man saker som man kanske inte skulle vilja se :)

Du har inga lösa juveler på gånghake eller liverrulle?
Juvelerna på gånghaken sitter fint iaf. Ska ta några bilder ikväll på hårfjädern och posta så jag inte missar något obvious! :)
 

rogart-63

Patek
Har en Bulova med väldigt konstigt fenomen . Linjen är helt rak när jag justerat den . Men den visar att den går för sakta på skärmen . I verkligheten saktar den sig jättemycket . Bra amplitud och bra haltning . Linjen går att justera helt rak om man vill . Men den saktar sig ändå . Har hittat ett donatorverk så förhoppningsvis funkar det bättre .
 
Senast ändrad:
Topp