• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Har en Bulova med väldigt konstigt fenomen . Linjen är helt rak när jag justerat den . Men den visar att den går för sakta på skärmen . I verkligheten saktar den sig jättemycket . Bra amplitud och bra haltning . Linjen går att justera helt rak om man vill . Men den saktar sig ändå . Har hittat ett donatorverk så förhoppningsvis funkar det bättre .
Kan det vara någon förbannelse som började med Helvetian?
@Fadershan med va tror ni? ;)
Jag är inte vidskeplig egentligen....

Utövade du voodoo på den . Stack mejslar och oljestickor och skrek massa besvärjelser:p

Ja fan det är så man nästan blir troende! Högt och lågt, glädjeropp och förtvivlat hårrivande om vartannat i denna hobby! :)
Balanserade på gränsen i alla fall ;)
Och som gammal hårdrockare tänker jag på Nuber of the beast - Helvetia,
Och blev lite vidskeplig!!!
Tur att vi lyckas också, jag skulle dock vilja ge mig lite lättare ibland !
Kan ju lätt bli att ett objekt för loppis pengar, sådär någon hundring ! Når gånger 10 innan man fått till det!

Balanserade på gränsen i alla fall ;)
Och som gammal hårdrockare tänker jag på Nuber of the beast - Helvetia,
Och blev lite vidskeplig!!!
Tur att vi lyckas också, jag skulle dock vilja ge mig lite lättare ibland !
Kan ju lätt bli att ett objekt för loppis pengar, sådär någon hundring ! Når gånger 10 innan man fått till det!
Är det inte Iron Maiden?

• Like
Reactions: Beo
Jo, jag var långsökt. Från the Beast som ju bor i helvetet likt Helvetia. Som ligger på Highway to hell nr 666, rakt över gatan på nummer 665 bor någon halv ond......
Nä nu ballade jag UR än mer, detta går ju KLOCK rent åt .......
Åter till ordning i tråden ;)

Eller finns bandet Helvetia med kanske?
Hahahah! Bra bra! Helvetia måste ju garanterat finnas som bandnamn men kanske inte i dansbandsgenren ;)

Jag instämmer gällande mikroskopet. Det tar hantverket till en helt ny nivå. Men samtidigt som du säger; ibland ser man saker som man kanske inte skulle vilja se :)

Du har inga lösa juveler på gånghake eller liverrulle?
Så nu har jag fått användning av mikroskåpet igen och hittade massa gammal olja på ändstenarna i balansen som jag aldrig sett utan! Har rengjort och oljat ändstenar och gånghjul samt gånghake och får nu helt andra resultat. Oroväckande hög amp (vet iofs inte lift angle på det här verket) och lite svajig gång men långt bättre än innan! Haltningen får nog vara på detta då jag redan bråkat med balansen och den saknar regulator för det. (Det går ju men kräver ju en del pill).
IMG_20180927_233907.jpg

Så nu har jag fått användning av mikroskåpet igen och hittade massa gammal olja på ändstenarna i balansen som jag aldrig sett utan! Har rengjort och oljat ändstenar och gånghjul samt gånghake och får nu helt andra resultat. Oroväckande hög amp (vet iofs inte lift angle på det här verket) och lite svajig gång men långt bättre än innan! Haltningen får nog vara på detta då jag redan bråkat med balansen och den saknar regulator för det. (Det går ju men kräver ju en del pill).
IMG_20180927_233907.jpg
Tror det är 49 ° på en del gamla Omega . Brukar inte göra super stor skillnad . Ser svajigt ut . Nån axel som är skev eller juvel som är dålig .

• Like
Reactions: Beo
Tror det är 49 ° på en del gamla Omega . Brukar inte göra super stor skillnad . Ser svajigt ut . Nån axel som är skev eller juvel som är dålig .
Ja, en del slitage i juvel som jag sett med mikroskåp. Hur såg jag sånt innan? Det gjorde jag inte :) (jäkla tjat om mikroskåpet jag vet men det är fantastiskt även om jag inte har plats riktigt för det) mkt möjligt med skev axel oxå men inget jag såg när jag undersökte delarna. Har inga reservdelar så vågar inte bråka för mkt. Det har hållt både tid och amp hyggligt under natten så känner mig rätt nöjd med tanke på förutsättningarna. Postar lite bilder sen när hela klockan är klar.

IMG_20180927_233907.jpg
Finns en friktion någonstans. Borde kollas upp, kommer garanterat inte bli bättre med tiden.

Finns en friktion någonstans. Borde kollas upp, kommer garanterat inte bli bättre med tiden.
Hur då då menar du? Svajigheten? Att motsåndet ökar någonstans vilket gör det svajjigt? Isf borde det vara på någon av de snabbare rörliga delarna dvs inte fjäderhus eller de första två hjulen? Tips på hur jag ska börja felsöka detta?

Hur då då menar du? Svajigheten? Att motsåndet ökar någonstans vilket gör det svajjigt? Isf borde det vara på någon av de snabbare rörliga delarna dvs inte fjäderhus eller de första två hjulen? Tips på hur jag ska börja felsöka detta?
Någonting i löpverket skulle jag gissa på, kan vara en dålig tapp, tand, lagersten tex. Kan vara för stort axiellt lagerspel i löpverket också.

Någonting i löpverket skulle jag gissa på, kan vara en dålig tapp, tand, lagersten tex. Kan vara för stort axiellt lagerspel i löpverket också.
Tack Johan! Med för stort axiellt lagerspel antar jag att du menar att hålen i juvelerna blivit utnötta till den grad att de glappar lite för mkt för pivots?? :)

Inget av det verkar vara något jag kan göra ngt åt.. har inga reservdelar och uppdraget är initialt inte så stort. Polera tapparna skulle jag eventuellt kunna göra men hur och vågar man försöka räta ut en eventuellt böjd tapp?

Tack Johan! Med för stort axiellt lagerspel antar jag att du menar att hålen i juvelerna blivit utnötta till den grad att de glappar lite för mkt för pivots?? :)

Inget av det verkar vara något jag kan göra ngt åt.. har inga reservdelar och uppdraget är initialt inte så stort. Polera tapparna skulle jag eventuellt kunna göra men hur och vågar man försöka räta ut en eventuellt böjd tapp?
Stenarna kan ha rört sig upp eller ned och då kan hjulet ha för stort spel. Ibland så mycket att två hjul kan ta i varandra i vissa lägen.

Det är jättesvårt att räta ut en liten tapp så att det blir bra. Lättast är att byta ut det hjulet om man kan få tag på ett nytt.

Behöver ju inte vara det heller, kan vara i stort sett vad som helst.

Stenarna kan ha rört sig upp eller ned och då kan hjulet ha för stort spel. Ibland så mycket att två hjul kan ta i varandra i vissa lägen.

Det är jättesvårt att räta ut en liten tapp så att det blir bra. Lättast är att byta ut det hjulet om man kan få tag på ett nytt.

Behöver ju inte vara det heller, kan vara i stort sett vad som helst.
haha ja det kan det verkligen. Verket är nog 20-30-tal så är ju inga nya grejer vi snackar om här så annat än slitage hade varit konstigt. Ägaren är inte ute efter perfekt gång men är svårt att släppa iväg något som svajjar. Nu har jag ifs sagt att det inte finns några garantier alls på gångresultat men ändå.

haha ja det kan det verkligen. Verket är nog 20-30-tal så är ju inga nya grejer vi snackar om här så annat än slitage hade varit konstigt. Ägaren är inte ute efter perfekt gång men är svårt att släppa iväg något som svajjar. Nu har jag ifs sagt att det inte finns några garantier alls på gångresultat men ändå.
Aj då.

Ja ser gången ut sådär är något galet och verket kan i stort sett stanna när som helst.

Kan vara att balansfjädrarna ligger lite för närma varandra så dom slår ihop eller orsakar skakningarna. I och med att amplituden är hög så blir det mycket fart i skiten. Eller om den klibbar ihop och släpper . Kolla i mikron om du kan se några skakningar. Men kan vara svårt att se. Optimalt ska fjädern ligga mitt imellan regulator pinnen.

Kan vara att balansfjädrarna ligger lite för närma varandra så dom slår ihop eller orsakar skakningarna. I och med att amplituden är hög så blir det mycket fart i skiten. Eller om den klibbar ihop och släpper . Kolla i mikron om du kan se några skakningar. Men kan vara svårt att se. Optimalt ska fjädern ligga mitt imellan regulator pinnen.
Yes tack ska kika en gång till. AMplituden svajjar lite grann ocå vilket lär tyda på friktionen som Johan sa och lär vara sambandet mellan både svajj i tid och amp. Även om ampens svajighet inte är lika stor som tidshållningen kan jag tycka.

Hmm mitt i regulatorpinnen? Fjädern ligger mellan de två regulatorpinnarna ligher i botten av dessa kan man säga om det var det du mena? Går inte att se ovanifrån men ser ut som fjädern e ok tkr jag?
IMG_20180928_134241.jpg

Hmm mitt i regulatorpinnen? Fjädern ligger mellan de två regulatorpinnarna ligher i botten av dessa kan man säga om det var det du mena? Går inte att se ovanifrån men ser ut som fjädern e ok tkr jag?
IMG_20180928_134241.jpg
Puhh var en utmaning att hålla verk och försöka fota genom mikroskåpet på där rehögulatorpinnarna håller fjädern.
IMG_20180928_134826.jpg

Var hittar man världens smalaste mejselblad? Blir tokig på den här. Försökt skruva genom att snurra mot ett rakblad :p
106D651A-5EEC-44A2-B9FF-FD6145FCF9D1.jpeg

Senast ändrad:
I vilket läge är detta? Har du kollat krona ner etc? Kan du fota spiralen rakt från sidan? Klockan haltar mycket. Kan du fota haken också och hur oljningen ser ut? Kram
Detta är med tavelsidan ner. I andra lägen är det katastrof! Tappar tid och amplituden sjunker galet mkt när den ligger med kronan upp mot taket. Jag återkommer gärna med fler bilder då jag tacksamt tar emot tips! :)

EDIT: Vid vidare inspektion kan jag se i mikroskåpet att den övre tappen på balansen hoppar lite fram å tbx i ändstenen. Den borde väl centrerat bara snurra runt sin egen axel utan att man ser att den flyttar sig lite. SÅ jag gissar att någon tapp är lite sned som sedan slitit ut hålet i juvelen dessutom så den har ännu mer hålrum att hoppa runt i. Konstigt nog ser jag nu oxå att det är oljerester i hakens kopp (weird för den har jag inte oljat men kanske glömde inspektera den efter tvätt!)

Edit2: har börjat montera ner och undersöka i mikroskåp. Detta är undersidan av haken och skillnaden på mängd shellac är avsevärd, eller? Borde inte kunna göra den lite ojämn?
IMG_20180928_222206.jpg
IMG_20180928_222146.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp