• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag kör med Elma WF för rotation (det är faktiskt vad som rekommenderas i manualen till min Elma- tvätt) och ibland även för ett inledande ultraljudsbad. Därefter Elma Suprol för skölj. Min erfarenheter är att riktigt smutsiga grejer behöver UL eller handgripligt ingripande för att bli rent. Det räcker inte med rotation i de fallen.

För smutsiga verk spelar det ingen roll vilken tvätt eller vätska man använder. De måste alltid förrengöras för hand. Rekommenderar det för även mindre smutsiga verk.

Tack pojkar det låter som att man inte kommer undan den fasen! Det stora mecket för mig är ULTen då jag måste gå till köket och plocka fram och plocka bort osv. Elmatvätten har jag inne i verkstaden och det är så väldigt smidigt. Johan när du säger för hand menar du då pegwood eller för hand med vätskor, hur gör du?

Tack pojkar det låter som att man inte kommer undan den fasen! Det stora mecket för mig är ULTen då jag måste gå till köket och plocka fram och plocka bort osv. Elmatvätten har jag inne i verkstaden och det är så väldigt smidigt. Johan när du säger för hand menar du då pegwood eller för hand med vätskor, hur gör du?
Bensin och putspinne funkar bra för mig.

Demontera bom/uppdragsaxel hur ? @rogart-63 kan nog och säkert fler av er på forumet själv har jag inte koll på denna konstruktion.
IMG_0530.JPG

Jag kör med Elma WF för rotation (det är faktiskt vad som rekommenderas i manualen till min Elma- tvätt) och ibland även för ett inledande ultraljudsbad. Därefter Elma Suprol för skölj. Min erfarenheter är att riktigt smutsiga grejer behöver UL eller handgripligt ingripande för att bli rent. Det räcker inte med rotation i de fallen.

En liten update och bekräfta det @alexndr sa. Fick svar nu från Elma faktiskt:
Dear Sir,
Thank you for your interesting in our products.
We recommend for this machine WF Pro, Suprol Pro and Elma Red (1:9).

Precis som Alexndr sa står det även i manualen. Hade kanske hoppats på att byte av vätskor skulle göra ett bättre resultat :) Haha kolla nedan, efter 50-60 tvättar kan man behöva byta vätskor.. jag bytte efter 5 leriga verk! :)
Screenshot_20181010-094423__01.jpg

.

• Like
Reactions: Beo
En liten update och bekräfta det @alexndr sa. Fick svar nu från Elma faktiskt:
Dear Sir,
Thank you for your interesting in our products.
We recommend for this machine WF Pro, Suprol Pro and Elma Red (1:9).

Precis som Alexndr sa står det även i manualen. Hade kanske hoppats på att byte av vätskor skulle göra ett bättre resultat :) Haha kolla nedan, efter 50-60 tvättar kan man behöva byta vätskor.. jag bytte efter 5 leriga verk! :)
Screenshot_20181010-094423__01.jpg

.
Jag brukar köra elma röd och ipa i min ult och det tycker jag ger fint resultat!:)
Intessant att följa era resultat.

F75D5104-07D0-4B7D-935F-3FF5A4781751.jpeg
Nybörjare på visarbyte och det resulterade i att en knappnålsudd vitfärg skavdes bort på minutvisarens topp (se bild). Eftersöker tips på hur man bäst ”duttar” dit ny för att dölja. Vilken färg ska man ha?

Nybörjare på visarbyte och det resulterade i att en knappnålsudd vitfärg skavdes bort på minutvisarens topp (se bild). Eftersöker tips på hur man bäst ”duttar” dit ny för att dölja. Vilken färg ska man ha?
Jag skulle tagit lite hobbyfärg (umbrol typ) bara och dutta dit med en tandpetare eller en riktigt liten pensel. Det är svårt att applicera på ett tunt lager.

Kära fixarvänner någon som vet var jag får tag på en Tapphålsmätare likt nedan eller kan tala om hur man mäter ut och beställer juveler? :)
upload_2018-10-12_16-10-40.png

Jag skulle tagit lite hobbyfärg (umbrol typ) bara och dutta dit med en tandpetare eller en riktigt liten pensel. Det är svårt att applicera på ett tunt lager.

Tack, så får det bli. Räcker nog med en mikroskopisk droppe på tandpetare. Man ser knappt skadan med blotta ögat, men eftersom jag nu vet att den finns där kommer jag aldrig att kunna bortse från det. :)

Hallo klockfixare. Tänkte lägga en verkplatta i Alunbad och undrar om juvelerna behöver plockas ur först!?
Nej . Men sitter det en incabloc fjäder så måste den ur innan du stoppar den i alun. Annars försvinner den. Alla skruvar måste bort även dom som håller tavlan. Lätt att glömma. Lättast om det sitter en incabloc är att ta loss hela paketet.

Senast ändrad:
Vallejo vit brukar funka fint att bättra sånt med. Den går att späda ut med vatten och drar fint ihop sig så den nästan blir osynligt. Humbrol modellfärg är lite för tjock i konsistensen. En liten pensel eller en oljesticka går fint. Annars om du vill ha tåligare så har jag målat med Tamaiya färg på spraybruk som jag sprutat i locket och lagt på med oljesticka. Men man får vara snabb . För det torkar på nolltid.

Nej . Men sitter det en incabloc fjäder så måste den ur innan du stoppar den i alun. Annars försvinner den. Alla skruvar måste bort även dom som håller tavlan. Lätt att glömma. Lättast om det sitter en incabloc är att ta loss hela paketet.
Allt som går att ta bort är borta förutom de ipressade juvelerna. Så nu ska den avbrutna skruven bort!!!
Tack min vän!!

Vallejo vit brukar funka fint att bättra sånt med. Den går att späda ut med vatten och drar fint ihop sig så den nästan blir osynligt. Humbrol modellfärg är lite för tjock i konsistensen. En liten pensel eller en oljesticka går fint. Annars om du vill ha tåligare så har jag målat med Tamaiya färg på spraybruk som jag sprutat i locket och lagt på med oljesticka. Men man får vara snabb . För det torkar på nolltid.

Tack för bra tips!

Tillbaka
Topp