Japp, DS. Då låter jag det vara så. TackTill en DS gissar jag, skall vara så!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Japp, DS. Då låter jag det vara så. TackTill en DS gissar jag, skall vara så!
Tjena! Ville bara kolla om du fått igång den? Jag titta på axeln på Helvetia balansen med 30ggr. förstoring, den ena är sned! Och snurrar man balansen när den är utan gånghaken så stannar den oftare i ett läge! Så ny balans får det bli så småningom om!Saktar sig väldigt mycket. Men hade en fin linje på Tg . Nu har jag beställt en balans. Ska bli spännande att se hur den funkar sen.
Äsch... nåt jävla vajsing. Trodde jag gängat på bommen med lite loctite gänglåsning men fick kronan i handen... Får låta DS kunnig ordna upp krona/stam helvetet!Japp, DS. Då låter jag det vara så. Tack
Har tyvärr inte fått den ännu. Sega där i Hungary.Tjena! Ville bara kolla om du fått igång den? Jag titta på axeln på Helvetia balansen med 30ggr. förstoring, den ena är sned! Och snurrar man balansen när den är utan gånghaken så stannar den oftare i ett läge! Så ny balans får det bli så småningom om!
Om du inte ska ha länken så klipp av den med avbitaren.Jag fick hem den här från eBay och skulle vilja få bort den här vansinnigt äckliga flexlänken. Problemet är att bandstiften sitter snortajt! Verkar sitta 18mm bandstift på 17mm luggar. Vilken metod ska man använda för att få loss dom? Våld med skruvmejsel och tejp på boett?
*UPPDATERING* Fått loss ena utan våld, men andra sitter värre till..
Ja, det fick bli så till slut.Om du inte ska ha länken så klipp av den med avbitaren.
Jag kommer gå tillbaka till Elma röd/IPA när min Elma WF Pro/Suprol är slut. Kostnadsskillnaden är större än skillnad i resultat.
Det var inte dåligt av dem!ett serviceminded företag på min ära,tack för att du delade med dig.Här kommer ett till trevligt svar från ELma på området tvättvätskor för den intresserade!
I have tried to call you to discuss your application on the phone- unfortunately I did get hold of you.
I try to give some explanation now- but please feel free to call whenever you need further explanation.
Elma red is used in aqueous applications, it is well suitable to remove oily even aged contaminations of watch parts.
It will even brighten some metals, like brass or gold.
Thereafter rinsing thoroughly with water of good quality (DI water) is required, normally in several steps.
WF PRO is a solvent, no water contained, which is especially developed to clean watch parts - to remove oily contaminations.
Rinsing thereafter will be executed using solvent (Suprol PRO) again in several steps. Suprol Pro leaves no drying stains.
Therefore there are two totally different systems an aqueous process and a process using solvents.
When cleaning watch parts in either process, your parts will be successfully cleaned.
If you need further explanation please do not hesitate contacting us.
Kind regards
Claudia Buschmann
Chemistry & Process Engineering
Kan tyvärr inte modernare länkar men på en äldre ej värdefull länk knäcker jag bara till dem så att det blir lagom avstånd till låsmekanismen. Vet att det ska finnas något specialverktyg för ändamålet så att man bänder tbx clasps till originalformen.En fråga! Som ni ser så är mittdelen utav claspen böjd så den inte passar böjen på dom två yttre delarna av claspen. Detta gör så jag inte kan låsa, hur skulle ni fixa detta? Har någon testat att böja tillbaka mittdelen så den får tillbaka sin ursprungsform själv eller blir det en dyr service? Har ni något tips på vad jag kan göra?
Det där ser ju rätt knas ut? Vad är det för klocka. Är det nåt dyrt så skulle jag nog rekommendera att besöka en urmakare som kan få till rätt form på claspen. Kanske ev byta nån av delarna.En fråga! Som ni ser så är mittdelen utav claspen böjd så den inte passar böjen på dom två yttre delarna av claspen. Detta gör så jag inte kan låsa, hur skulle ni fixa detta? Har någon testat att böja tillbaka mittdelen så den får tillbaka sin ursprungsform själv eller blir det en dyr service? Har ni något tips på vad jag kan göra?
Använder nästan alltid Elma röd när jag tvättar verken. Har testat Suprol men tycker det luktar fasiken så illa. Så sköljer i vatten och Iso. Sen blåser jag torrt med luft på burk. Hade ett sekundhjul häromdagen som var helt nytt men det satt nån gammal olja kvar som torkat fast mellan kuggorna. Gick inte bort med iso. Men när jag tvätta med Elma så blev det rent.Här kommer ett till trevligt svar från ELma på området tvättvätskor för den intresserade!
I have tried to call you to discuss your application on the phone- unfortunately I did get hold of you.
I try to give some explanation now- but please feel free to call whenever you need further explanation.
Elma red is used in aqueous applications, it is well suitable to remove oily even aged contaminations of watch parts.
It will even brighten some metals, like brass or gold.
Thereafter rinsing thoroughly with water of good quality (DI water) is required, normally in several steps.
WF PRO is a solvent, no water contained, which is especially developed to clean watch parts - to remove oily contaminations.
Rinsing thereafter will be executed using solvent (Suprol PRO) again in several steps. Suprol Pro leaves no drying stains.
Therefore there are two totally different systems an aqueous process and a process using solvents.
When cleaning watch parts in either process, your parts will be successfully cleaned.
If you need further explanation please do not hesitate contacting us.
Kind regards
Claudia Buschmann
Chemistry & Process Engineering
Yes bra poäng vilket hon från Elma sa oxå, antingen eller. Men du kör ULT och då funkar Elma röd riktigt bra, även i min rotationstvätt men min ursprungsfråga till Elma var ifall de trodde att WF PRO skulle ge ett bättre resultat än Elma röd men alla verkar vara eniga om att de är likvärdiga!Använder nästan alltid Elma röd när jag tvättar verken. Har testat Suprol men tycker det luktar fasiken så illa. Så sköljer i vatten och Iso. Sen blåser jag torrt med luft på burk. Hade ett sekundhjul häromdagen som var helt nytt men det satt nån gammal olja kvar som torkat fast mellan kuggorna. Gick inte bort med iso. Men när jag tvätta med Elma så blev det rent.
Elma röd och Suprol funkar inte heller så bra ihop har jag märkt. Det blir grumligt . Så sköljer man i suprol ska man nog använda WF pro oxå.
Yes bra poäng vilket hon från Elma sa oxå, antingen eller. Men du kör ULT och då funkar Elma röd riktigt bra, även i min rotationstvätt men min ursprungsfråga till Elma var ifall de trodde att WF PRO skulle ge ett bättre resultat än Elma röd men alla verkar vara eniga om att de är likvärdiga!
Luktar WF pro skunk oxå? Läste nånstans att om man inte känner ammoniak doften så är det dags att byta.Är de likvärdiga är det ju inget snack.
WF Pro och Suprol är dyra, stinkande och brandfarliga.
Det bör funka om den inte är jättemycket längre. Då kan det bli problem att dra upp den fullt. Finns nån formel som jag inte kan i huvudet. Typ 1/3 av trummans diameter.Någon som vet ifall jag kan ha en längre mainspring om de andra måtten verkar passa dvs höjd, tjocklek och innermått på fjäderhus?
Aha ok, den enda jag kan hitta är 360mm men tror den ska vara 320. Jobbiga är att bidfun och cousins har olika uppgifter och ingen av dessa finns. Köpte två donatorur och en hade hel mainspring men får otroligt låg amplitud så ville testa med en ny.Det bör funka om den inte är jättemycket längre. Då kan det bli problem att dra upp den fullt. Finns nån formel som jag inte kan i huvudet. Typ 1/3 av trummans diameter.
Vad är det för verk . Kan kolla i min bok . Tror dock inte det ska vara några problem med 360Aha ok, den enda jag kan hitta är 360mm men tror den ska vara 320. Jobbiga är att bidfun och cousins har olika uppgifter och ingen av dessa finns. Köpte två donatorur och en hade hel mainspring men får otroligt låg amplitud så ville testa med en ny.
ETA 717 formverkVad är det för verk . Kan kolla i min bok . Tror dock inte det ska vara några problem med 360
Ja det är ett vanligt problem med de fjädrande "knapparna" och beror oftast på att man försökt forcera in bommen utan att setting lever varit tillräckligt öppen och på så vis låst fast det i ett läge eller att setting lever hoppat ur "spåret".Jag är inge vidare på att förklara nu men ibland kan man komma åt från sidan utan att behöva lyfta tavlan och peta tbx men det beror på hur det sitter och hur det har hoppat ur läge. Annars får man lyfta tavla och kolla läget på ställmekanismen!Har någon utav er varit med om att den fjädrande knappen till kronan/stem fastnat i det nedre läget så att den inte låser fast igen när man trycker in den. Detta har hänt på BÅDA mina nyinköpta certina ds2... Om så, hur har ni fått knappen att fjädra upp igen? Måste man plocka ner hela verket tro?
Ah så det är en mekanisk låsning, funderade om det var det eller om själva knappen kärvat fast. Om det är någon som vet om det går att komma åt från sidan på Ds2 cal 25-66 så hojta till, eller något annat trix! Jag är lite orolig för att börja sticka in saker och pilla i blindo, vette fan vad jag kan ställa till med .Ja det är ett vanligt problem med de fjädrande "knapparna" och beror oftast på att man försökt forcera in bommen utan att setting lever varit tillräckligt öppen och på så vis låst fast det i ett läge eller att setting lever hoppat ur "spåret".Jag är inge vidare på att förklara nu men ibland kan man komma åt från sidan utan att behöva lyfta tavlan och peta tbx men det beror på hur det sitter och hur det har hoppat ur läge. Annars får man lyfta tavla och kolla läget på ställmekanismen!
Står 1,30 x 10,5 -012 - 330 i Prima boken. Har ett 717 verk men vet ej om det sitter en fjäder i den. Gott skick men fjädern kan ju vara dålig.ETA 717 formverk