• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Står 1,30 x 10,5 -012 - 330 i Prima boken. Har ett 717 verk men vet ej om det sitter en fjäder i den. Gott skick men fjädern kan ju vara dålig.
Heheh ja jag har tre st dåliga verk som jag hade tänkt göra till två fungerande.. meen bara en fjäder e intakt och troligtvis slut samt att en hårfjäder gick av på ena balansen för att den lilla studen som håller fast fjädern på balansbryggan satt som berget.. vilket i sin tur sluta i en olycka :p Går bra nu!

Heheh ja jag har tre st dåliga verk som jag hade tänkt göra till två fungerande.. meen bara en fjäder e intakt och troligtvis slut samt att en hårfjäder gick av på ena balansen för att den lilla studen som håller fast fjädern på balansbryggan satt som berget.. vilket i sin tur sluta i en olycka :p Går bra nu!
Jag skulle nog köra på 360 fjädern. Har för mig jag använt den när jag byt fjäder på Tissot 27 och Omega. Enligt Prima använder dom samma storlek.Behöver nån del så kollar jag gärna om det finns nåt kvar av 717 verket.
Och dom små låssprintarna är skitpilliga att få bort. För att inte säga få dit igen.

Ah så det är en mekanisk låsning, funderade om det var det eller om själva knappen kärvat fast. Om det är någon som vet om det går att komma åt från sidan på Ds2 cal 25-66 så hojta till, eller något annat trix! Jag är lite orolig för att börja sticka in saker och pilla i blindo, vette fan vad jag kan ställa till med :bored:.
Har i dagarna haft samma problem med ett AS verk, och löste problemet med att plocka av "uppdragsbryggan", och den vägen pilla allt på plats. Vet inte om det är lättare, men funkade för mig.
Edit: Ser nu att bryggorna inte är alls samma som AS-verken så det var nog ingen enkel lösning för ditt verk!

Har i dagarna haft samma problem med ett AS verk, och löste problemet med att plocka av "uppdragsbryggan", och den vägen pilla allt på plats. Vet inte om det är lättare, men funkade för mig.
Edit: Ser nu att bryggorna inte är alls samma som AS-verken så det var nog ingen enkel lösning för ditt verk!
Nej den är rejäl, vågar inte lossa på den. Hittade ett foto på verket utan tavla. Det borde vara den inringade detaljen va?
Screenshot_20181015-234620_Samsung Internet.jpg

Nej den är rejäl, vågar inte lossa på den. Hittade ett foto på verket utan tavla. Det borde vara den inringade detaljen va?
Screenshot_20181015-234620_Samsung Internet.jpg
Det är troligast att det är den, Finns även en fjädrande "arm" som kan ha hamnat fel i "uppdragshjulet". Den syns inte på bilden, men lossar du den stora plattan som sitter med två skruvar ser du den.Varför finns inget bra lexikon för klockdelar på svenska!!
Var rädd om fjädern som även sitter där, försvinner lätt!

• Like
Reactions: Beo
Någon som har ett bra tips å trix för hur man böjer tbx hårfjädern när den är böjd precis längst in vid fästet på bilden? Vet inte vad jag ska ta tag i för att försiktigt bända tbx den? (Ser ni att ringen är böjd neråt eller så är hela fjädern böjd uppåt beroende hur man ser på det :)
IMG_20181016_004918.jpg

Någon som har ett bra tips å trix för hur man böjer tbx hårfjädern när den är böjd precis längst in vid fästet på bilden? Vet inte vad jag ska ta tag i för att försiktigt bända tbx den? (Ser ni att ringen är böjd neråt eller så är hela fjädern böjd uppåt beroende hur man ser på det :)
IMG_20181016_004918.jpg
Jag lossade några spiraler från skrotverk för att öva på..... men det närmast överkurs för mig !!!
Gjorde så att jag satte mitten på en vanlig nål, och tog sedan en annan nål för att peta med. Gick men pilligt!

• Like
IMG_20181016_004918.jpg

Mark har ju en teknik där han jobbar med två korntänger. En för att hålla fast spiralen och en för att manipulera den. För problemet du beskriver tycker jag dock det fungerar bäst om man trär upp spiralen på t.ex. en oljegivare och försöker böja till den men den finaste korntång du har. Någon gång har jag även fäst oljegivaren i skruvstädet för bättre kontroll. Som alltid med spiraler är det pilligt som tusan.

Jag lossade några spiraler från skrotverk för att öva på..... men det närmast överkurs för mig !!!
Gjorde så att jag satte mitten på en vanlig nål, och tog sedan en annan nål för att peta med. Gick men pilligt!

Mark har ju en teknik där han jobbar med två korntänger. En för att hålla fast spiralen och en för att manipulera den. För problemet du beskriver tycker jag dock det fungerar bäst om man trär upp spiralen på t.ex. en oljegivare och försöker böja till den men den finaste korntång du har. Någon gång har jag även fäst oljegivaren i skruvstädet för bättre kontroll. Som alltid med spiraler är det pilligt som tusan.

Grymt, tack ska ni ha! Testade likt Mark med två stycken men var för tight inn mot mitten. Ska prova att trä den på en oljesticka eller nål! Bästa tråden på KS! :)

Grymt, tack ska ni ha! Testade likt Mark med två stycken men var för tight inn mot mitten. Ska prova att trä den på en oljesticka eller nål! Bästa tråden på KS! :)
Jo jag testade med korntänger, men fick ganska mycket kraft då. Och svårt att hålla nära spetsen gjorde det svårt med små rörelser.
Så vanlig nål som är ganska kort ca. 2-3cm kändes lättare att arbeta med för mig!
Tillägg!!! Kolla bara så nålen ej är magnetisk, var den jag tog först ;)
Lite klurigt när spiralen följer med!

• Like

Vet knappt om jag har lyckats förbättra det. Någon som vet ifall en intakt fjäder hänger helt vertikalt trots tungden (studen?) på slutet ?

Före
IMG_20181016_203252.jpg

Under arbete
IMG_20181016_213652.jpg
[/QUOTE]

Står 1,30 x 10,5 -012 - 330 i Prima boken. Har ett 717 verk men vet ej om det sitter en fjäder i den. Gott skick men fjädern kan ju vara dålig.
Har du ett eta717 och vill sälja är jag sugen :) Har tre st men alla är rejält slitna. Lyckades få till hårfjädern hyffsat nu på ena men får lite för hög amp nu och lite konstiga utslag här och där. Även i detta verk verkar det vara rätt utslitna juveler. Hur mkt"rum" ska finnas runt tapparna? När en juvel inte uppenbart är skadad utan hålet endast blivit vidgat är det svårt att se förens man har monterat verket igen och kolla med mikroskåp.

.. Hur mkt"rum" ska finnas runt tapparna? ..
Det pratas väl ofta att man med erfarenhet bygger en känsla för vad som är korrekt ”end shake” och ”side shake”? Jag vet inte om det finns något bättre sätt än så?
Byter du en juvel och använder ”mätstickan” (vet inte om det finns något bättre ord för den, alltså den där metallplattan med juveler i olika storlekar) så skall ju axeln ha en ”snug fit” i juvelen och därefter går man ett steg upp i skalan.

Nej studen väger nog för mycket!
Håll den med korntång i studen ist.
God lycka ! Eller kolla den i vertikalt läge ist. Då borde den inte påverkas![/QUOTE]
Tack Ola! Jag fick till det skapligt igår. Från 150amp och svängig ggång till 300+ och hyffsat jämn gång tidsmässigt (grafen som sådan har en del kvar att önska samt för hög amp) men kmr att lämna just detta eta717 för nu och skruva ihop klockan. Gamla slitna verk är no joke! ;)

Det pratas väl ofta att man med erfarenhet bygger en känsla för vad som är korrekt ”end shake” och ”side shake”? Jag vet inte om det finns något bättre sätt än så?
Byter du en juvel och använder ”mätstickan” (vet inte om det finns något bättre ord för den, alltså den där metallplattan med juveler i olika storlekar) så skall ju axeln ha en ”snug fit” i juvelen och därefter går man ett steg upp i skalan.
Ah ok tack! Ja det är den där mätstickan jag efterfrågade häromdan, jagar fortfarande :) ok så man går eett steg upp efter det att den passar precis. Värdefull info!

Har du ett eta717 och vill sälja är jag sugen :) Har tre st men alla är rejält slitna. Lyckades få till hårfjädern hyffsat nu på ena men får lite för hög amp nu och lite konstiga utslag här och där. Även i detta verk verkar det vara rätt utslitna juveler. Hur mkt"rum" ska finnas runt tapparna? När en juvel inte uppenbart är skadad utan hålet endast blivit vidgat är det svårt att se förens man har monterat verket igen och kolla med mikroskåp.
Har ett som ser rätt bra ut. Finns även en balans i en ask som så vit jag kan se är okej. En grej är att gånghaken har trasslat in sig i hjulen inne i verket, Men det lossnar säkert fint . Sen finns det ingen regulator på bryggan . Men ändstenen finns. Vi kan höras på PM

Var har du hört att man ska gå upp ett steg?

Nej studen väger nog för mycket!
Håll den med korntång i studen ist.
God lycka ! Eller kolla den i vertikalt läge ist. Då borde den inte påverkas!
[/QUOTE]
Det gick inte, spuralen funka bara bra i ett läge och i andra svängde det knasigt deluxe. Tog en annan som jag justera lite grann bara och den funka bra! Är nu klar med den och känner mig nöjd efter allt slit. Fått bra övning i att skruva isär och ihop balanser :)
IMG_20181018_142348_454.jpg

Tillbaka
Topp