• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Jag har suttit och svurit över en Kif fjäder . Har försökt att peta in den genom att hålla den ovanför och skjuta in den. Lyckades men böjde sönder en av armarna . Sen kom jag på hur man gör. Så jävla enkelt att det är löjligt. Man lägger in dom två utskjutande armarna istället och så lägger man upp den där den ska in. Sen är det bara att peta in den . Utan risk att skjuta iväg den genom rummet eller böja sönder nåt. Lägg in dessa först utan juvel och sen bara lägg den andra sidan i spåret och peta till i mitten av fjädern så glider den på plats .
newkif3-3_LI.jpg
Vem har kif-fjäder? Aldrig mött på det :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Här kommer en dum fråga till:
Jag har en krona som ska sitta på en monninboett, kronan verkar vara fjädrande mot bommen och bommen sitter med en gängad tub in mot kronan, det som är problemet är att det verkar som kronan har släppt och snurrar bara runt tuben på bommen, någon som har någon idé på hur man först och främst får av kronan från bommen med denna tub? Ganska svårt att förklara, det kommer strax en bild.
 

rogart-63

Patek
Här kommer en dum fråga till:
Jag har en krona som ska sitta på en monninboett, kronan verkar vara fjädrande mot bommen och bommen sitter med en gängad tub in mot kronan, det som är problemet är att det verkar som kronan har släppt och snurrar bara runt tuben på bommen, någon som har någon idé på hur man först och främst får av kronan från bommen med denna tub? Ganska svårt att förklara, det kommer strax en bild.
Tror jag förstår. Du får inte av kronan från bommen? Brukar hålla med en tång runt den delen som sitter på bommen. Annars får du nypa av den med en tång så långt in det går. Tyvärr går det inte rädda kronan.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tror jag förstår. Du får inte av kronan från bommen? Brukar hålla med en tång runt den delen som sitter på bommen. Annars får du nypa av den med en tång så långt in det går. Tyvärr går det inte rädda kronan.
Tackar för svar!
Jag märkte det, nöp till och halsen på kronan blev till smulor, bommen var rostig så den gick också av när jag skulle försöka skruva av den sista biten som suttit i kronan. Bommen är ju lite speciell då den har ”skruvade” eller ”twistade” fasningar så jag ville rädda den eftersom jag inte har någon, men det borde väl dock gå att hitta på bukten antar jag.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Igårkväll hamnade jag långt ner i klocksamlingen, såg sedan idag när jag skulle ta på den att dagen ej var centrerad! Så det blev dagens fix, var för lite friktion mellan hjul och dag-
Skivan. Ett litet slag så satt den!
5EB74222-0331-4616-9DA9-8FE028BF2909.jpeg

Finns visst något Swissmade som är lik den ?!?!?.... men detta är dem originella Japanska!
 

Fadershan

Patek
Igårkväll hamnade jag långt ner i klocksamlingen, såg sedan idag när jag skulle ta på den att dagen ej var centrerad! Så det blev dagens fix, var för lite friktion mellan hjul och dag-
Skivan. Ett litet slag så satt den!
5EB74222-0331-4616-9DA9-8FE028BF2909.jpeg

Finns visst något Swissmade som är lik den ?!?!?.... men detta är dem originella Japanska!
haha tyckte jag kände igen originalet när jag såg det!! Bra jobbat :) Mitt kvällsfix från gårdagen hamnade i en egen tråd faktiskt för lösningen var så ovanlig (för mig)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Äntligen har jag tagit ett steg till på ”fixarstegen”, som i vanliga fall inte stäcker sig längre än plexiputs.

Fick hem en fin GP-tank som hade fruktansvärt tillfixade visare. Inte direkt så att man ansträngt sig med någon tavelmatchning, här inte.

Näe, visarna fick kaffedoppas för att inte sticka ut som tidigare.
Stort tack till @Fadershan för guidning längs vägen!

6912D981-B459-4451-B71C-0446058D949A.jpeg


B59B08E9-62C0-4BDE-95C6-B6F4F8714364.jpeg


En bit på vägen, helt klart!
 

MrBeam

Cartier
Hoppas den här frågan är ok i den här trevliga tråden. Jag vill låna bra böcker om klockor, med målet att förstå hur ett urverk fungerar. Finns det några bra som ni kan rekommendera?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Hoppas den här frågan är ok i den här trevliga tråden. Jag vill låna bra böcker om klockor, med målet att förstå hur ett urverk fungerar. Finns det några bra som ni kan rekommendera?
Rekommenderar också Mark Lovicks videor på youtube, pedagogiska och noggranna. Finns massa gratisvideor när han fixar olika saker men också en kurs man kan betala för att gå.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Äntligen har jag tagit ett steg till på ”fixarstegen”, som i vanliga fall inte stäcker sig längre än plexiputs.

Fick hem en fin GP-tank som hade fruktansvärt tillfixade visare. Inte direkt så att man ansträngt sig med någon tavelmatchning, här inte.

Näe, visarna fick kaffedoppas för att inte sticka ut som tidigare.
Stort tack till @Fadershan för guidning längs vägen!

6912D981-B459-4451-B71C-0446058D949A.jpeg


B59B08E9-62C0-4BDE-95C6-B6F4F8714364.jpeg


En bit på vägen, helt klart!
Snygg klocka och färgmatchningen blev bra :)
Du är ju varken först eller sist på ”kaffe-bollen”, men jag undrar ändå varför alla vill köra med just kaffe när det finns aquarellfärg?
 

Kottmossa

Omega
Inte perfektion, men jag nöjer mig så här. Blänket från metallen som kikade fram är borta och bättringen syns endast med lupp. Trodde först jag prickade rätt med ”satin” glans på färgen men icke... Fick klippa till en minibit av ett sandpapper och putsa med hjälp av pincett för att matta ner.

Före:
B29E0BC0-087E-4CE3-8888-D6512A134D56.jpeg


Efter:
A277B41F-8702-4B41-84A5-07AE9EC8AF22.jpeg
 

rogart-63

Patek
Vad tror du, ska packningen sitta vid röda markeringen? och det är en del som rör sig fram o tillbaka inne i halsen (grön, se foto) lite lätt förbryllande, ser lite grisigt ut på bilden.
1.jpg
Isåfall inne vid den röda . Den som du bara ritat med grönt . Är det inte en bricka eller nåt utanför som pressar in packningen . Hade nån sån . Tror det var en Benthos med tryckknapp .
 

Exxet

Rolex
Isåfall inne vid den röda . Den som du bara ritat med grönt . Är det inte en bricka eller nåt utanför som pressar in packningen . Hade nån sån . Tror det var en Benthos med tryckknapp .
När jag tog isär den så fanns det inte ett spår av packningar, brukar ju sitta något intorkat någonstans men icke, hela den markerade delen rör sig, om du förstår vad jag menar.
11.jpg
 
Topp